Boksin korjaus tai uusinta, tuleeko toi low voltage kans takas?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Airbagvika
Collapse
X
-
Apua kaivattaisiin edelleen kun ei saa diagnostiikalla yhteyttä airbägin ohjaimeen, kaikkiin muihin laitteisiin kyllä.
-Toista boxia kokeiltu jo (ei vaikutusta)
-Matot purettu auki, oli märät (apukuskin reilustikkin), mutta ei siellä johdoissa liitoksia ole, pienet tulitikkuaskin kokoiset rasiat löytyi maton alta etupenkkien kohdalta (apukuskin puolen liitin ottanut vettä), mitä rasioita nuo ovat? Testerillä katsottu liittimien irroituksen jälkeen (ei saa edelleenkään yhteyttä).
-Jenkki foorumilla oli tarinaa että esim. viallinen ABS boxi voi estää yhteyden airbägille, olen napannut sulakkeen ja myös ABS boxin liittimen irti ja testannut uudelleen (ei vaikutusta), samoin kaikki muutkin sulakkeet yksitellen(ei vaikutusta).
-Apukuskin penkin (perinteinen vikakohta) liittimet oli jo kolvattu (nyt irti), kuskin penkissä ei kyseistä liitintä edes ole, onko tosiaan noin? Siellä on alkuperäiset johdot eikä lainkaan sitä keltaista pientä liitintä...
Alkaa eväät loppumaan ongelman ratkaisemiseksi :/
Comment
-
Yhdeltä VW foorumilta löytyi tarina jossa kastunut penkin alapuolinen törmäysanturi/sen liitos aiheutti sen että ohjainyksikköönkään ei saanut yhteyttä. Uusittu anturi/liitos korjasi ongelman.
Omassa etenkin apukuskin vastaava kastunut/liitos hapettunut, eli vika varmaan siinä.
Kysymys kuuluu, pystyykö tuota G180 anturia(2-pinniä) testaamaan yleismittarilla ja minkälaisia ohmeja sieltä pitäisi löytyä että niistä voisi päätellä onko anturi kunnossa vai ei?
Ymmärtääkseni noissa pitäisi vastus pyöriä joidenkin arvojen välissä ettei vikakoodia tule...
Ei viitisi uusia lähteä ostamaan jos ovatkin kunnossa, mutta liitoksessa syy... Googlettamalla tuli vastaan niin erilaisia lukemia eri merkkien kesken ettei siitä oikeen tolkkua ottanut!
Comment
-
Siinähän se erikoisuus tässä piileekin kun molemmat anturit jo irti ja yhteyttä ohjausboxiin ei saa vieläkään. Kunnolla kastunut liitin on ottanut vihreää hapettuma väriä selvästi, pitää yrittää sitä vielä rassata puhtaaksi... jos se sotkee yksinään järjestelmän.
Ainahan on tietty myös mahdollista että hain purkaamolta myöskin viallisen ohjausyksikön... mutta eikös sekin pitäisi näkyä lukijassa jos vika on siellä?
VW tarinaa vastaavista tapauksista oli täällä:
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=136206
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mlaine Näytä viestiMiten tässä tapauksessa lopulta kävi? Topicissa oli pari muutakin vastaavaa, mutta ratkaisua ei oltu laitettu jakoon...
Itse ostin "airbag valo" vikaisen -98 S4:sen ja en saa nyt myöskään yhteyttä airbägin yksikköön.
Ohjelmana carport 2.0 ja kaapelina VAG-KKL, tällä parilla on saatu yhteys/hoidettu poiskin saman ikäisen edellisen A4:sen airbäg vika.
-Hommasin jo toisen ohjainboxin purkaamolta, samalla osanumerolla, mutta yhteyttä ei saa siihenkään. Pinnit on ehjät boxeissa ja liitin näyttää ok:lta.
-Onko airbäg järjestelmälle joku muukin sulake kuin se perustaulussa oleva pieni jonka takana on useita muitakin varusteita? Ja missä moinen sulake sijaitsee? (kun boxi tuli purettua näkösälle, niin stereoiden plussa johto on näköjään ottanut maihin ja eriste sulanut pitkältä matkalta, voinut tehdä sekin tämän...)
-Airbägin reset tool tuskin auttaa, kun yhteyttä ei saa?
-Sellainenkin tarina oli tässä topicissa ja toisaallakin, että viallinen ABS boxi estäisi yhteyden saamisen airbägin boxiin? Omassa tosin ABS saa yhteyden ja yksi sensori vika tuli kuitattua pois, eikä tullut takaisin. ABS järjestelmä tosin raksuttelee siihen malliin ihan perusjarrutuksissa jo kävelyvauhdeissa välillä, että jotain häikkää siinäkin yksikössä voi olla...
Enkä usko että tuo valo vaikuttaa itse airbagin toimintaan...Typerä systeemihän se olisi jos penkin irroittaminen disabloisi koko airbägin. Pitäsii ajaa seinään jos haluaisi todentaa toimiiko vai ei :)
Toimiiko diagnostiikka muihin yksiköihin? Ainakin ABS boxiin ilmeisesti saa yhteyden?Viimeksi muokannut Killeri; 12.10.2017, 18:27. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu ja viestit yhdistetty.
Comment
-
Tilanne oli se että piti lähteä takaisin tänne ja oli vain pari päivää aikaa katsastaa auto joten teippasin pahvipalasen lampun eteen..siis mittaritaulun taakse. Auto jäi talveksi talliin joten ensi kesänä toki kokeilen korjata vikaa uudestaan. Tuo idea vastuksen laittamisesta johtojen väliin jäi hiemän epäselväksi?? Jonkilaisen viivepiirinhän siihen voisi suunnitella (esim. NE555lla) joka sytyttää lampun (ledihän se oikeasti on..kolvattu suoraan emolevylle) mutta sammuttaa sen muutaman sekunnin jälkeen.
Älytön hässäkkä yhdestä penkin irroittamisesta...jos olisin tämän tiennyt niin en olisi koskenut koko penkkiin
Kiinnostaakin että onko kukaan saanut tuota valoa sammumaan VCDSllä tai vastaavalla. Tietysti tuo virhe "No response from Controller" viittaa jonkilaiseen ongelmaan itse Airbag boxissa/liittimessä/johdossa.
Ehkä parempi kysymys olisi: Onko kenelläkään kokemusta viallisesta boxista?Viimeksi muokannut marpelto; 15.10.2017, 01:12.
Comment
-
Työkeikat ohi ja pääsin takaisin ongelman kimppuun:
Haynesin manuaali kourassa lähdin tutkimaan airbägin ohjainyksikön johdotuksia, virta(musta), maa(ruskea) ja data link connector(vihreä/ruskea) piuhat tutkimuksen alla. Näyttäisi siltä ettei Haynesin manuaalin (A4 96-01) Airbag system kaavio vastaa S4 johdotuksia... Samoja värejä löytyy runsaasti, mutta kaikki eivät tunnu menevän sinne minne kuuluisi, esim. oletettu data link connector (green/brown), menee boksilta apukuskin B-pilarille... Ja mustia virtajohtoja ei manuaalin mukaan pitäisi tulla kuin yksi boxilta virtalukolle, mutta boxilta niitä lähtee mielestäni useampi... Yksi paksumpi ruskea sieltä lähti sukeltamaan käsijarrun kautta kuskin puolelle, oletettavasti se on maa, kulkee niin paksun nipun sisällä siitä eteenpäin etten päässyt vielä seuraamaan loppuun asti.
Onko tietoa, että onko perus A4 ja S4 erilaiset johtokaaviot/värit?
Ja kaikki muukin apu tervetullutta noiden kolmen johdon suunnan/päätepisteen selvittämiseksi.
Comment
-
Yleisesti minusta nuo Haynesin sähkökaaviot kannattaa käyttää vaikka takan sytykkeenä ja käydä lataamassa erWinistä ne viralliset kuvat. Noissa on runsaasti varuste- ja vuosimallikohtaisia eroja samankin auton kyseessä ollessa, mutta noihin Haynesin opuksiin on aina vaan joku roiskaistu ja oletetaan sen sitten olevan yleispätevä. Voi se johonkin autoon osuakin kohdalleen, muttei kuitenkaan kaikkiin.
Comment
-
Audi A3 airbag valo
Eli A3 1.6 vm. 98 (8L) malliseen pirssiin syttyi airbag valo noin viikko akun vaihtamisen jälkeen. Auto myös keräsi paljon kosteutta sisätiloihin, otin raitisilmasuodattimen pois kokonaan joka auttoi melkoisesti mutta ei poistanu vaivaa kokonaan.
Nollatiin airbag valo asiantuntevassa korjaamossa. Valo oli noin 3-4päivää poissa ja sitten palasi.
Vikakoodina; kuljettajan turvavyön kiristin laukaisupiiri korkea ohminen.
Mitä googlettelin yleisesti niin ensimmäisenä suositellaan penkin alla piuhojen avaamista ja käsittelemistä CRC:llä tms. Muutamat videot katselin ja seuraavat tiedot löysin;
keltainen liitin = airbag
vihreä liitin = penkin lämmitys
musta pienempi vihreän liittimen vieressä = maa
Keltaista ei löydy ollenkaan. Tuohon mustaan liittimeen ei pääse käsiksi ellei irrota penkin etukiinnistystä.
Mutta kun kyseessä on turvavyön kiristimeen liittyvä vika, pitäisikö verhoilua purkaa ja onko siellä sitten joku liitin mitä availla ja putsata? Ei tunnu kauheasti tietoa löytyvän. Hiukan veikkailen että kosteuteen liittyy, mutta pitäisi löytää oikea liitin mitä renkslata.
Comment
-
Harri, B5 ainakin itsellä korjaantui juottamalla ne liitokset yhteen penkin alla. Toki vaikeuttaa penkin irroitusta, mutta vika korjaantui :)
Comment
-
okkim,
Jep, kävin nyt varmuudeksi penkin liittimet läpi suihkeen kera sekä avasin verhouksen b-pilarista ja sama homma kiristimen liittimelle. Sitten kurvasin nollaamaan vikakoodit josta lähdin hyvillä mielin kohti katsastusasemaa, no ei mennyt kuin pari kilometriä niin airbag valo sytty taas. Viimeksi meni useampi päivä, uskomatonta! Ekalla lukukerralla näytti kuskin puolta, nyt siellä oli "oikea" puoli. Ei varmaan auta kun käydä toinenkin puoli läpi ja vielä kolmannen kerran nollata. Jos tolleen vaihtelee, niin ei tiedä mitä osia pitäisi vaihtaa. Leimata pitää vuoden alussa. Jos ei muu auta, niin hakea 1kk ajoaikaa ja pähkäillä lisää..
Jos jollain A3:nen temppuillut samalla tapaa ja ratkaisu löytynyt, niin kuulisin mielelläni vinkkejä mitä paikkoja kannattaa käydä lävitse? V-mäisesti juuri kun leima edessä. Ei pitäisi venailla viime tinkaan vanhan rotiskon kanssa..
Comment
-
Eli laitetaas tännekkin. Koodit luettu kolmannen kerran ja tämmöistä tällä kertaa;
Turvavyön kiristimen sytytyspiiri 2.rivi oikea korkea ohminen
Toka koodi sama, lopussa maavuoto.
2.rivi meinaako, että myös takana olisi turvavyön kiristimet? Korkeaohminen ja maavuoto, voisiko olla liittimiin liittyvää vielä? Kuskin ja apparin puolen kiristimien johdot tsekattu b-pilarista ja putsattu wd40:sellä jne.
Comment
-
No niin oma rakkine tuli viimein kuntoon, syy vastaamattomaan boxiin löytyi data link connector(vihreä/ruskea) johdosta joka oli poikki 3-4 kohtaa apukuskin penkin kohdilta (siis lattiamaton alta toki). Vedessä lillunut ilmeisesti sen verran että kyllä se näköjään eristeitäkin johdosta haperruttaa, meni katki ihan päälisin puolinkin kun sormissa väänteli. Tosi ohutta johtoa tuo data link kylläkin!
Jos joku johdotuksia tutkii, niin boxilta yhteyden saannin kannalta kriittisimmät virta(musta) ja tuo datalin(vihreä/rusk) sukeltaa apukuskin penkin alitse apukuskin A-pilarille ja sieltä löytyvät liitinkasasta vihreästä liittimestä johon tulee pari muutakin johtoa. Maa johto(ruskea) kulkee kuskin penkin alitse sen puolen A-pilarille ja näytti siltä että jatkaa jonnekin ylemmäs maihin... Ruskeita johtoja oli useampiakin ja tämä aika paksu, tuskin ekana pettää...
Haynesin manuaalista sen verran, että kyllä ne johdotuksen värit pitivät paikkansa, hommaa hämäsi se että boxilta lähteviä johtoja yhtyi suojamuovin/teippien alla jossain tapauksissa kaksi yhden paksumman eristeen sisään ja sen väri sekoitti pakkaa. Purkamalla vähän boxilta lähtevää nivaskaa, tämä paljastuu.
Muita syitä vastaamattomaan boxiin (kun asiaa tuli "hieman" tutkittua) voi olla:
-Kastuneet sivukiihtyvyys anturit/liittimet (G180)
-Viallinen ABS yksikkö voi sotkea yhteyden airbägin boxiin, pitäisi selvitä nappaamalla ABS sulake ja/tai ABS boxin liitin irti
-Jossain oli jälkiasennus stereotkin sotkenee yhtyeden...
ps. nyt löytyy ylimääräisenä kasa toimivia boxeja (8D0 959 655 L = penkki bägilliset mallit), G180 sivuanturit. Ja airbägin reset toolilla onnistuu myös nyt nollailut täällä päin, jos joku sattuu tarvimaan, kaikki toimii, kokeiltu on :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja EBN_ Näytä viestiTurvavyön kiristimen sytytyspiiri 2.rivi oikea korkea ohminen
Toka koodi sama, lopussa maavuoto.
Address 15: Airbags Labels: 8L0-959-655-AI7.lbl
Part No: 8L0 959 655 C
Component: Airbag 6 Audi D01
Coding: 00004
Shop #: WSC 06335
VCID: 3E79D2D53A75B6B6A3-522A
1 Fault Found:
01212 - Belt Tensioner Igniter; Rear Passenger Side (N197)
29-00 - Short to Ground
Comment
-
Airbag vika S4
Olisi vähän kinkkisempää ongelmaa Audin airbag systeemissä. VCDS antaa vikakoodia: 65535 - Internal Control Module Memory Error
00-10 - - - Intermittent
Airbag ohjainlaite käytetty elehuollossa jossa nollasivat kolarimuistin. Tämän jälkeen boksi asennettu takaisin ja valo pysyi sammuneena. Seuraavana päivänä autoa siirrettäessä valo syttyi taas ja sama vikakoodit. Lähetettiin ohjainlaite takaisin nollattavaksi. Ohjainlaitteen jännite ja maadoitus tarkistettu ja molemmat on kunnossa. Saatiin ohjainlaite takaisin ja nyt valo pysyi sammuneena kaksi päivää. Eli valo syttyi taas ja sama vikakoodi.
Auto on Audi S4 2.7 BiTurbo vm 2001, tuotu jenkeistä joskus.
Oisko kellään antaa neuvoa tähän...
Comment
-
Ymmärtääkseni nollaus ei kaikissa tapauksissa auta ja uusii tuon kyseisen vian ennemmin tai myöhemmin.
Minulta löytyisi noita boxeja ylimääräisenä kun tuli testailtua vaikka mitä omaan S4:seen (johon ei saanut boxiin yhteyttä ollenkaan -> vika löytyi lopulta vedessä hapertuneesta datalink johdosta).
Boxin osanro: 8D0 959 655 L, purettu kolaroimattomasta autosta ja testattu että toimii/menee heittämällä samanlaisen tilalle ja jos eri loppu kirjain niin pitäisi onnistua koodaamalla...
Boxi löytyy Lahdesta 30Eur:lla.
Comment
Comment