Suositelkaapa subbari-kamoja A6:een (Sedan -03). Mahtaako johdotus löytyä jo valmiina jostain sivuverhouksista? Voisitteko vääntää esimerkit rautalangasta, en ole sen alan asiantuntija.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Subbarin hankinta
Collapse
X
-
Eli olet aikeissa asentaa autoosi subbarin ja sille vahvistimen? Varmaankin aivan peruskuunteluun soveltuva subi on mielessä. Heitän muutaman vaihtoehdon vaikka.
Subi: 12" Hertz ES 300 ... 141 ? tai 10" Hertz ES 250 ... 108 ?
Vahvistin: SPL Dynamics S-2002 ... 200 ?
Hertzin subit mielestäni laadukkaita, hintaansa nähden hyvin soivat. 10" subi kestää jatkuvaa tehoa 250W ja 12" 350W. Kyseinen vahvistin antaa 330W jatkuvaa tehoa. Ihan jees vahvistin molemmille peruskäyttöön, jonka hinta-laatusuhde on kunnossa.
Jos taas haluat enemmän potkua...
Subi: 12" Hertz HX 300 ... 258 ?
Vahvistin: SPL Dynamics S-4002 ... 295 ?
12" HX sarjan Hertz on selkeästi jo järeämpi ratkaisu, se kestää jatkuvaa tehoa 600W. Sille sopiva kaveri on SPL:n vahvistin, joka antaa sen 600W jatkuvaa ja on hinta-laatusuhteeltaan varmasti hyvä.
Jos vieläkin mennään järeämpään...
Subi: Carpower Sonic-12 ... 345 ?, tällähetkellä Powerset.fi :ssä 269e
Vahvistin: SPL Dynamics S-1200D ... 425 ?
Carpowerin uusi järeä tuplapuhekelainen subi. Kaksi 4OHM:n puhekelaa kytketään rinnan, jolloin saadaan 2OHM kuorma. Tämä kestää runsaasti tehoa, jota sille voidaan tarjoilla (ylläri ylläri) SPL:n monopäätteellä. Monovahvistin on siis vain subbarikäyttöön tarjoitettu yksi kanavainen vahvistin. SPL S-1200D antaa 2OHM kuormaan 800W jatkuvaa tehoa.
Johdotuksia tuskin valmiina on, eli sinun tarvitsee vetää virtakaapeli sekä RCA-johto takakonttiin. Myös kotelokin pitää ostaa tai tehdä itse.
Hinnat olivat muuten POWERSET:n sivuilta.
Olli
-
Laitetaanpas omaa kokemusta
Rainbow Hammer 10" tai sama 12"
ja sille vahvistin esim. Ground Zero GZRA 2200X tai Helix Dark Blue 2 tai tuo yllä mainittu SPL Dynamics S-2002. SPL Dynamics on sen puoleen hyvä, että se antaa parhaat tehot 4ohm kuormalla, niin sopii hyvin tuon Hammerin kaveriksi, kun kytkee siitä kelat 4ohmiin (2x2ohm kelat) ja Dynyssä on myös jyrkemmät suotimet, kuin noissa kahdessa muussa vaihtoehdossa.
Olen kuullut tuon 10" subin Bassworxin refleksikotelossa ja GZ:n GZRA 2100 vaffilla ja pienestä vaffin antotehosta huolimatta möykkää komeasti ja hyvällä äänellä. Tätä subia suosittelen todella!
Johdotuksia tuskin valmiina on, eli sinun tarvitsee vetää virtakaapeli sekä RCA-johto takakonttiin. Myös kotelokin pitää ostaa tai tehdä itse.
Sitten kun luet nämä läpi, niin ei tarvitse enää vääntää kaikkea rautalangasta ;)
Autohifiopas
Autosoundin tietoa osuus
Comment
-
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että toi SPL Dynamics S-4002 syö järjettömästi virtaa, ässän jännitte mittari seilaili oikein kunnolla.
Vaihdoin sitten Xetecin G-1200 d-luokan vahvistimen, tuloksena pienemällä teholla ja virran kulutuksella parempi ääni.
Subbarina toi kyseinen Hertz HX300.
Näissä autohifi asioissa kannattaa panostaa laatumerkkeihin ja unohtaa varsinkin halvemmat vahvistimet.
Comment
-
Comment
-
Tuo tuntuu olevan nykyään kilpailuvaltti tuo pieni kotelo. Kohta varmaan menee siihen, että on niin pienet kotelot, että elementin runko pitää jättää ulkopuolelle.
Comment
-
Sound & Worksin loppuumyynnissä oli ainakin vielä eilen 10" MDS X-MAX10 79e. Hinta olisi ainakin "kilpailukykyinen". (Pistetään vielä URL apuun jos ei olekaan tuttu paikka.)
Comment
-
Tavallista sorttia oleva autoilija/musan kuuntelija ei tarvitse rakennussarjoja. Aktiivisubbarilla saa merkittävän parannuksen vakiomalliseen äänentoistoon - edullisesti. Toki siihenkin johdotus pitää vetää ja vaihtoehtojakin löytyy. Pidän musiikkia itselleni yhtenä tärkeimmistä harrastuksista ja minulle aukeni taivas tällä laatikolla:
klik
Mutta anteeksi vaatimaton mielipiteeni, jos olit hakemassa enemmän...
Comment
-
Melkein arvasin tuon linkin kohteen. Tuota Blaukkarin boksiaa on hehkuteltu niin paljon, että kohta on pakko ostaa sellainen itselleenkin -Caddyyn meinasinkin hankkia jo aikoja sitten, mutta olisi vienyt penkin takaa senkin vähän tilan, mitä siellä on.
Paras subbari mikä itsellä on ollut, on aikoinaan vuonna -80 Hifi -lehden ohjeen mukaan rakennettu kahdeksan litran 22 millisestä vanerista tehty vanerikotelo kaksoispuhekelaisella Focalin 6.5" elementillä. Laatikko painoi kuin synti, mutta sen sai kahvoista nostettua tarvittaessa pois autosta (Golf I) tilaa viemästä ja ei tarvinnut särkeä auton rakenteita.
En voi ymmärtää tätä trendiä, että autossa pitää olla jopa 12" elementtejä vaikka hyvin toteutettuna puolet pienempi elementti tuottaisi saman tuloksen, eikä auton rakenteisiin tarvitsisi tehdä muutoksia.
En myöskään ymmärrä, mitä merkitystä on jollakin 600W tehonkestolla: jos kaiutin on kohtuullisen herkkä, eli tuottaa noin 85dB(A) yhtä syötettyä wattia kohti metrin päähän (vaatii työlainsäädännön mukaan kuulosuojaimet), niin siitä voi matemaattisesti laskea, mitä meteli on 600W teholla.
Määrällä on helppo korvata laatua.
Comment
-
jos kaiutin on kohtuullisen herkkä, eli tuottaa noin 85dB(A) yhtä syötettyä wattia kohti metrin päähän (vaatii työlainsäädännön mukaan kuulosuojaimet), niin siitä voi matemaattisesti laskea, mitä meteli on 600W teholla.
En voi ymmärtää tätä trendiä, että autossa pitää olla jopa 12" elementtejä vaikka hyvin toteutettuna puolet pienempi elementti tuottaisi saman tuloksen, eikä auton rakenteisiin tarvitsisi tehdä muutoksia.
Määrällä on helppo korvata laatua
Comment
-
Paljon on hyviä ehdotuksia. Kiitos kaikille. Tuo Blaukkari vaikuttaa siitä hyvältä, ettei tarvitse ruveta rakentelemaan mitään. Toisaalta rakentelussa olisi oma viehätyksensä. Täytyy alkaa tutkia kuinka johdotukset saisi ujutettua konttiin. Vinkit ovat tervetulleita. Onko kellään tietoa tuosta Concert-soittimesta? Onko takana linjalähtöä subulle?
Comment
-
jos kaiutin on kohtuullisen herkkä, eli tuottaa noin 85dB(A) yhtä syötettyä wattia kohti metrin päähän (vaatii työlainsäädännön mukaan kuulosuojaimet), niin siitä voi matemaattisesti laskea, mitä meteli on 600W teholla.
Comment
-
os nyt yhtään enää muistan mitään opiskeluista niin: jos teho kaksinkertaistetaan, äänenpaine kasvaa 3 dB. Eli tuossa tapauksessa äänenpaine olisi vähän yli 112 dB. 1W/85 dB, 2W/88dB, 4W 91dB jne. Ja jos kaiuttimia on kaksi niin äänenpaine kasvaa 6 dB portaissa.
Comment
-
Ikinä, ette tule saavuttamaan tuolla tavalla oikeasti noita äänenpaineita, ellei oskiloskoopilla katso vahvistimen juuri oikealle hertsi luvulle, sekä kotelo pitäisi olla juuri oikea akustisesti.
Elementti tietty ei saisi olla se kuuluisa "maanantai" kappale. jne jne jne.
Loppujen lopuksi todella moni asia vaikuttaa tuohon.
Väittäisin, että tavallinen tallaaja saa tuolla 600wrms tehoiselle vahvistimella tuommoisesta 85dBa herkyydella olevasta subikasta maksimissaan n.80-90db äänenpaineen, mikä kaiken lisäksi möyryää siellä takakontissa, joka vaimenee edelleen ennen kuin pääsee korviin asti.
Comment
-
Juu ei sitä saatavaa äänenpainetta voi millään laskea. Maailman ennätyskään ei ole kuin 177.9dB ja siinä on laitteistona kymmenkunta subia ja muutama kW vahvaritehoa.
Comment
-
No väittäisin kyllä että 600 watin vahvistimella saa aika paljon enemmän mökää kuin 90 dB. Minulla on joskus räkänokkana ollut kaksi 10" subbaria 200 litran kotelossa takakontissa ja vahvistin ei ollut lähellekään noin tehokas (joku halpis). Kävin joskus piruuttaan autohifipäivillä mittaamassa äänenpaineen, se oli jotain 130 dB tienoilla. Muutamalla soi sinä päivänä jenkka vielä vähän kovempaakin. Niistä nuoruuden ajeluista onkin sitten muistona korvien jatkuva tinnitys.
Jossain kohti käytäntö ilmeisesti kumoaa teorian, koska tuo 3 dB ja tehon kaksinkertaistuminen on fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
Comment
-
Joo ei mikään varma tieto näin vain nähnyt muutaman kerran tehtävän, tuskimpa sitä kukaan "kuuntelee" +100dB.
Ihan mielenkiinnosta mitkä noi elementit olivat ja missä autossa, itsellä tuossa ässässä sain huonolla mittarilla n.85dB tuosta sun mainitsemasta paikasta.
Silti korvia särki ja tärinä aivan järjetön.
Comment
-
Kyllä minä "kuuntelin" ja monesti ;) Aina piti olla nupit kaakossa vaikka korvissa tuntuikin. :(
Ne oli Clarionin 10" elementit, en muista enää mallia. Mutta toimivat todella hyvin niin isossa kotelossa. Ja auto oli kolmoskopan Escort. Toisessa autossa (B-Vectra) oli 2 x 12" subit ja vähän tehokkaampi vahvistin, ja siitä irtosi katon tukipalkkien liimaukset aika pian :)
Millä olet mitannut tuon äänenpaineen? Luulen että jossain on tullut mittavirhe koska tuon 85 dB saa todella helposti ja silloin ei vielä paikat tärise.
Comment
-
Esimerkki: laitetaan irtonainen kotelo takapaksiin. Selkänoja vaimentaa jonkin verran matalankin äänen etenemistä. Etäisyys kuuntelijaan vaimentaa äänenpainetta eksponentiaalisesti. Mahdollisesti irrallinen kotelo resonoi, eikä äänenpaine pääse etenemään mekaanisesti.
Itse olen saanut tosi hyvän bassotoiston kahdella herkällä Pioneerin 8" bassoelementillä, jotka oli pultattu kiiinni Polon kiinteään peltiseen hattuhyllyyn, joka lisäksi oli suunnattu kuuntelijaa kohti. Kun lisäksi polosen sisäilmatila on verraten pieni (iso vaikutus äänenpaineen määrään), oli toisto ihan mukava. Tämä vuonna -85, kun ei ollut tehokkaita vahvareita -piti etsiä herkät elementit.
Comment
-
KalleYS:
Teoriasi on väärä ja mittarisi tulokset eivät luotettavia tai painotus väärä.
Huomio, että on olemassa eri painotuksia, a,b,c ja d.
Kyllä 105db saavutetaan pink noisella kuljettajan paikalta mitattuna jo huomattavasti pienemmilläkin tehoilla kun 600w rms.
Itse olen tuutannut joskus yhdellä 8" elementillä 118db, elementti sijoitetuna taakse, mikä ei tosiaankaan ole minkäänlainen tulos.
ks. esim.
http://www.acoustics.hut.fi/teaching...tures/ch06.pdf
Comment
-
No joo tuosta linkkivinkistä nyt ainakin selvisi, ettei painotus ole oikea.
Tämän myötä kyllä perun aikasemmat puheeni, ettei voisi saavuttaa.
Alkaa pikkuhiljaa valjeta, miksei sitä dB:tä oikein tullutkaan.
Esim. Samalla mittarilla kaverin 2kW vahvarilla ja 2x 15 spl dyn. prolla saattiin vähän päälle 100dB.
Oikeasti olisi sitten ollut paljon enemmän, ainakin ennen aikainen sydänkohtaus oli lähellä.
Mittari siis on työmaamittari, ainakin korkeat äänet näytti oikein =)
Comment
-
Voiko olla totta??? Näyttäisi siltä, että takana oikealla verhouksen alla olisi jo jokin subbari. Löysin jostain vinkejä, että siellä olisi paikka subulle ja niinhän sieltä kuuluu jytinää. Tarkistin asian ja vetäisin pömpeliin menevän liittimen pois niin jytinät hiljeni. En kyllä tiedä miten tuota voisi säätää.
Tuntuu olevan melkoisen mid-bassoja korostava subi, eli ei tule alempia mörinöita. Kuuntelin William Orbit'in Torch Song -levyn biisejä ja täytyy sanoa, ettei oikein kuulosta samalta kuin olohuoneessa. Mutta parempi kait kuin ei mitään ;-)
Comment
-
Toimiiha orggis Boset oikein mallikkaasti normi Corollan äänitoistoon tottuneille, mutta sieltä puuttuu paljon kuitenkin.
Kyllähän autoon nyt pitää saada yli 110db kun kotonakin se onnistuu sopivilla vehkeillä. Autossa tosin saa käyttää järkeä, mutta eihän sitä pentuna mitää ajattele. Kuulokin on sopivasti heikentyny, joten vanhemmiten joutuu sitten kotonaki kuunteleen lujempaa.
Koti ja autolaitteita ei sovi verrata. Tilat on niin erillaiset. Kotona joku 110db on jo aika veikeetä, varsinki kun kuunteee jotain 20-25hz pink noisee.
Comment
-
Hifiäänentoistosta haaveleville: halutaan saavuttaa autossa esim. sinfoniakonsertin dynamiikka. Orkesterin soiton hiljaisimpien ja voimakkaimpien äänien ero on noin 90dB. Autossa saman dynamiikan saavuttaminen vaatii pohjamelun (esim. 50dB) "voittamiseksi" maksimiäänenpaineen 90+50=140db saavuttamisen.
Comment
-
Tyhmä kysymys: Onko subbarin tarkoitus tuottaa mahdollisimman suuri äänenpaine vai mahdollisimman matalia ääniä? Totta tietenkin on, että jotta matalat äänet aistisi, täytyy ilmamassat saada liikkeelle. Mutta tarvitseeko ilman värähdellä niin voimallisesti, että se riisuu vaatteet päältä tai irrottaa katon?
Comment
Comment