Kyllä! Varsinkin jos kyydissä on hyvänäköinen emäntä ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Subbarin hankinta
Collapse
X
-
HiFi on lyhenne sanoista High Fidelity. Luonnolisesti soivassa setissä kaikki taajuudet soivat keskenään tasapainoisesti, eikä mikään osa-alue jyrää toisen yli. Lineearisessa setissä tämä tapahtuu kaikilla äänenvoimakkuuksilla.
Luonnollisen konserttivoimakkuuksien tavoittelu ei koti/auto ympäristössä ole järkevää. Ei ole kovin fiksua kuunnella autossa tai kotona korvatulpat korvissa. Vaihtoehtoisesti voi toki menettää kuulonsa.
Jos tavoitteena on saada paljon bassoa, niin kysymys ei todellakaan ole mistään hifistä, avaan jostain aivan muusta. Lyhenne on kärsinyt inflaation.
Comment
-
Mikähän autossa olis sopiva taajuusvaste tuolla alapäässä?
Alarajataajuus jossain 30hz -3db on aivan riittävä mun mielestä musiikille autossa. Tuohon ei ihmeitä tarvita. Paineet taas oman mielen mukaan, ja vaimennuksiin kannattaa kanssa hieman satsata. Eihän se ole kiva kun auton ulkopuoliset kuulee melkein yhtä lujaa kuin auton sisällä olevat.
Kotona tuo taas on ennemmin 18hz -3db jos leffoja kattoo, mutta musiikki kun harvemmin mitään kovin matalia sisältää. Myös kuunneltavalla materiaalilla on tiettyjä vaatimuksia. Normaali kompressoitu mainstreampurkkapoppi kuulostaa kunnon vehkeillä paskalta, koska se on mixattu niin että se kuulostaisi hyvältä niissä muovipurkkikajareissa.
Tämä siis on mun mielipide.
Ja asiaan liittyen, voiko bosen orggis vahvariin liittää paremmat subit? A8:ssa niitä on 2 hattuhyllyllä tai paremmin kai ne on keskibassoja. Vahvarin löysin ja pienihän se on.
Comment
-
Joskus vuonna 95 tai 96 mulla oli mk2 Golfissa 4kpl Infinity Reference 12" subeja ja niitä ruokki mono 4Ohm kuormaan Precision Powerin Art 600 (muistaakseni jatkuva RMS 4 Ohmiin 600W, piikki 1200W). Tuolla äänenpainetta lähti 140,1dB mitattuna kuljettajan pään kohdalta. Paljon isompia lukemia irtosi esim. tuulilasin alareunasta, mutta tuohon aikaan tulos ei olisi ollut virallinen.
Enemmän olisi saanut jos olisi laittanut subit pienempään koteloon, tai käyttänyt jotain muita kuin merkin halvimpia elementtejä :-)
Noillahan oli jakotaajuutena 40Hz (18dB/okt), eli oli todellakin subeina. 4kpl 8" midbassoja sitten hoiti tuosta ylöspäin...
Auto oli noihin aikoihin Hifi -messuilla esittelyssä Infinityn maahantuojan osastolla.
Comment
Comment