Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.6 '93 Airbag valo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 2.6 '93 Airbag valo

    Morjens!

    Vika on seuraavan kaltainen:

    Aina kun käynnistän auton, niin Airbag valo vilkkuu n. 30 kertaa ja jää sitten palamaan. Olen vasta ostanut auton, mutta edellinen omistaja väitti, että sama vika on ollut jo kauan. Katsastusinssi päätti kuitenkin tänään hylätä auton vian perusteella, joten mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään? Onko kellään kokemusta vastaavasta?

    Tomi, Pori

  • #2
    Vastaavanlaisia ongelmia oli mullakin, mutta ei vilkkunut, jäi vaan palamaan. Vein huoltoon jossa oli Boschin diagnostiikkavehkeet, löivät piuhan kiinni ja tuomio oli jotain tyyliin "piiri korkeaohminen". Epäiltiin että ns. kellojousi olisi rikki, mutta ilmeisesti jossain muualla oli kontaktihäikkää koska eri liittimiä ja piuhoja sormeilemalla tuo vika saatiin korjattua.

    Comment


      #3
      ilkiövalo

      eipä bagin valolle ole muuta rohtoa kuin testeri kiinni ja tautia tutkimaan. Täysin pätevä syy katsastuksen reputukselle. Myös valon vilahtamattomuus virran kytkeytyessä johtaa reputukseen koska on tavattu autoja joista polttimo poistettu koska bagi joskus muuttunut ostoskassiksi ja vain kansi kasattu takaisin. Paras versio jonka kuulin oli ratin keskiö täytetty uretaanilla saksalaisittain. Merkkiliikkeet auttavat asiassa testerillä varsin maltillisin korvauksin, joskin iltarukouksessa kannattaa esittää harras pyyntö että itse bägi on kunnossa

      Comment


        #4
        Kiitoksia vinkeistä!

        Ensi torstaille on varattu aika testeriin... toivotaan nyt tosiaan, ettei se itse bägi ole hajalla -> ei vissiin ihan halpa reissu :(

        Comment


          #5
          Mulla paloi auton Suomeen saavuttua bagin valo koko ajan. Diagnostiikkavehkeet kiinni ja se kertoi jännitteen olevan liian alhainen. Jossain vaiheessa oli akku tyhjentynyt tai ollut liian kauan irti ja vikakoodi jäi päälle. Nollaus ja homma kunnossa.

          Comment


          • #6
            Ei kai Air Bag ole pakollinen varuste autoissa yleisesti? Vaan lähinnä lisävaruste. Eli käytettyinä löytyy autoja, joissa sitä ei ole tai on vasen tai sitten molemmat + sivutyynyjä.

            Eikö siten voi toimimattoman AB:n purkaa pois?

            Comment


              #7
              Asia ei ole ollenkaan noin yksinkertainen. Pääsääntö että jos sellaiset autossa ovat olleet niin ne on käyttökunnossa pidettävä.

              Comment


              • #8
                Näkyykö jostain, että on ollut AB? Mielestäni rekisteriotteessa ei ole mainintaa? Lisävarusteinahan on saanut esim. ratin, jossa tyynyä ei ole.

                Comment


                  #9
                  Mika: vain jos ko. mallia on valmistettu ilman bägiä ja sekin tais vaatia muutoskatsastuksen. Se että kuka sen puutteen huomaa on sitten eri asia.

                  Comment


                    #10
                    Helpommallahan minäkin pääsisin, jos vaan purkais bagin pois. Haluaisin nimittäin tuuman pienemmän ratin ja sellainen löytyy tosi helpolla (puhumattakaan, että halvalla) jos laittaa bagittömän. Muutoskatsastuskaan ei sinänsä olisi ongelma, mutta turvallisuuden tunne bagin kanssa on suurempi, siksi pitää metsästää pienempi bagillinen ratti. Mieluusti Audin oma kolmipuolainen Sprot-malli. Yksi olisi jo kotona, kun vielä sais kokeiltua, että hammastukset sopii. Sitten puuttuu enää siihen bagi.

                    Comment


                      #11
                      Katsastusinssi totesi, että pois purkamiseen tarvitaan paitsi todistus maahantuojalta siitä, että suomeen on tuotu vastaava automalli ilman AB myös todistus maahantuojalta oikeaoppisesta poispurkamisesta. Sitten muutoskatsastus ja menoks. Taitaa vaan nuo todistukset maksaa saman verran kuin uus AB :)

                      Toivottavasti testeri olisi minulle yhtä armollinen kuin Hannu Kuljulle :)

                      Comment


                        #12
                        Itsediagnoosin mukaan vika oli seuraava:

                        01025 031
                        Häiriövalon ohjaus viallinen. Katkos/oikosulku maadoitukseen. Satunnainen vika.

                        Nollaamalla vika häipyi ainakin toistaiseksi. Toivottavasti pysyykin tiessään. Pitää kiittää Porin Audi huoltoa siitä, ettei ryöstänyt toimenpiteestä -> lasku oli 14,40?

                        Comment


                        • #13
                          Sama vika kuin tuolla ketjun alkupäässä ilmeni kun pesin 80 Avantin jossa Sport nahkaratti. Siis pesun jälkeen rupesi airbag valo palamaan. Missähän tuon vian saisi tsekattua edukkaimmin pk-seudulla? Vai olisko hyviä ehdotuksia mistäpäin kannattaisi kokeilla johtojen kiinnityksiä jos vaikka joku liitin olisi löysällä? Kärryssä on tuon sport nahkaratin lisäksi myös pelkääjän puolella airbag...

                          Comment


                          • #14
                            itsellä toimi seuraava: kävin muiden asioiden tiimoilla läpi kaikki konehuoneen moninapaliittimet ja puhdistin elektroniikkaspraylla, ja kas airbag valo lakkasi palamasta! voi myös kokeilla irroittaa akkukengän puoleksi minuutiksi, käsittääkseni nollaa vikamuistin. radiokoodit yms. kandee sitten olla käsillä. Lisäksi klubii liittoutumalla saa kaikenlaisia kivoja jäsenetuja....

                            Comment


                              #15
                              bag

                              jos pussi on joskus ollut irti ja autolla on ajettu tai muuten virta ollut päällä niin se kirjaa vian ohjainlaitteeseen. ja kun sen kytkee takasi niin valo ei sammu, viat pitää tyhjätä eka muistista,testerillä. esim VAG COMILLA.

                              kannattaa kokeilla tyhjätä bägin vika muisti ensin.

                              Comment


                                #16
                                Tästä topicista taisinkin jo saada vastauksen, mutta haluan silti varmistaa.
                                Eli pystyykö näissä vanhemmissakin audeissa lukemaan ja nollaamaan airbagin vikakoodit vag-comilla? Omassa ässänelosessa (vm-93) myös vilkkuu bagin valo useita kertoja ja jää sitten palamaan...

                                Kumpi ylipäätänsä olisi järkevämpää, viedä auto huoltoon vikakoodien lukua varten, vai ostaa jaripetteriltä kaapeli ja kokeilla itse?

                                Comment


                                  #17
                                  Jep. Päätin kuitenkin hommata oman kaapelin. Ja kuljettajan bagin sytyttimestähän tuo herjaa, piiri korkeaohminen. Ei poistu vikamuistin nollauksella.

                                  Mitähän tälle voisi tehdä? Kaikki (tähän mennessä vastaan tulleet) liittimetkin ovat olleet kuin uusia, eli tuskinpa tuo mistään hapettumisen aiheuttamasta kontaktihäiriöstäkään voi johtua. Ellei sitten ratin puolella ole jotain? Vai lieneekö koko tyyny entinen?

                                  Saksalainen myyjä (autokauppias) sanoi valon syttyneen pesun yhteydessä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vika löytyi. Ratista on se omituinen spiraaliksi kiedottu johdinsysteemi poikki.

                                    Mitä tälle voisi tehdä? Uutta en ala ostamaan, näyttää sen verran kalliilta osalta. Mahtaisikohan näitä saada mistään käytettynä, vai saisikohan sen korjattua juottamalla?

                                    Autonmyyjä puhui taas paskaa, tai sitten kyseessä on ollut melkoisen raju pesu :)

                                    EDIT: Korjasin sen juottamalla, hyvä tuli. Toivottavasti kestää.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minun -93 100 v6 audissa oli samanlaista vikaa. Otin ratin irti puhdistin spiraalin ja vastakontaktin ja kappas, nollauksen jälkeen ei ole enää AB valo oikkuillut.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X