Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdyttimen puhallin temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdyttimen puhallin temppuilee

    Moi,
    A3 2,0 T 2005
    Jäähdyttimen puhallin oikuttelee, eli lähtee pyörimään joskus jo 60 - 70 °C:n kohdalla... Lämmöt kyllä nousee sinne 90°:n kohdalle ihan ok.
    Kun auton sammuttaa, puhaltaa flekti vielä 15 - 20 sek, ennen kuin sammuu. Heti auton uudelleen käynnistettyä ei välttämättä puhalla.

    Nyt pitäisi varmaan se puhaltimen kytkin uusia, mutta minnehän se on piilotettu? Varmaan joku osaa neuvoa?

    Pitäisi löytää se ensin, että voisi tilata oikean osan.
    Puhallin on kaksinopeuksinen, joten varmaankaan vaihtoehtoja kytkimelle ei ole, vai kuinka?

    - e -
    Viimeksi muokannut 2,0 T; 13.8.2015, 13:27.

  • #2
    Puhallin käynnistyy myös ilmastoinnin lämpö/painekytkimen ohjaamana, se voi selittää tuon aikaisin käynnistymisen. Laita ilmastointi ECON tai OFF tilaan ja katso miten silloin käyttäytyy.

    Comment


    • #3
      Hei.. Joopa joo..
      Kiitos vinkistä.
      Puhallin pysähtyy, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, eli vika varmaankin juuri tuossa mainitsemassasi ilmastoinnin kytkimessä.
      Nyt sama kysymys, koskien tätä kytkintä:
      Siis missähän tuo sijaitsee ja mikä operaatio vaihtamisessa olisi?

      - e -
      Viimeksi muokannut 2,0 T; 27.8.2015, 17:24. Perustelu: Rele > kytkin

      Comment


      • #4
        Se luultavasti toimii aivan oikein. Älä korjaa tietämättä mitkä ilmastoinnin paineet ovat.

        Comment


        • #5
          OK.

          Tämä "vika" ilmeni vasta muutama päivä sitten, joten päättelin, että jokin on pielessä? ? ?
          Olkoon "korjaamatta", jos ei muuta ongelmaa aiheuta.

          Pitänee kai käyttää jossain ilmastointihuollossa?

          Comment


          • #6
            Nyt peli käytetty ilmastoinnin huollossa.
            Nestevajetta ei eikä vuotoja. eikä vikakoodeja.

            Nyt kuitenkin puhallin lähtee pyörimään ensin hiljaa ja sitten hetken päästä täysillä (=kova humina)

            Kun ajan auton lämpimäksi, niin puhallin on ihan mykkä ja kaikki tuntuisi olevan ok...
            Sama toistuu taas viileällä moottorilla.

            Ihan, kuin kaikki toimisi jotenkin viiveellä...

            Osaisiko joku arvella syyn moiseen käyttäytymiseen?
            Olisiko tuo jo ehdotettu painetunnistin?
            Viimeksi muokannut 2,0 T; 27.8.2015, 10:10. Perustelu: Lisäsin, ettei vikakoodeja tässäkään.

            Comment


            • #7
              Itellä vähän sama homma. Auton laittaa aamulla kylmänä käyntiin ja fööni alkaa hetken kuluttua huutaa täysillä, kun vasta startattu.
              Muutenkin tuntuu vähän puhaltelevan miten sattuu. Ääni on kyllä aivan jumalaton.
              Autona myös A3 2.0Tfsi 2005.
              Tästä myöskin ilmastointi huollettu ja kaikki ok. Vikakoodejakaan ei anna.

              Comment


              • #8
                Pientä tarkennusta tältä aamulta:
                Kylmä kone.. startin jälkeen tyhjäkäynnillä ei kumpikaan flekti heti pyöri.
                4 km ajo ja lämmöt 70 °C pysäytys-tyhjäkäynti.. puhallin pyörii hiljaa mutta hetken päästä täysi puhallus ja kova meteli.
                Taas ajoa 4 km ja lämmöt 90°C ja sama juttu, kun avaan pellin, pyörii flekti hiljaa ja hetken kuluttua taas täysillä. Kun annan käydä, hiljenee puhallus (ellei kokonaan, niin aika hiljaiseksi ja muutaman sekunnin jälkeen taas kierrokset täysillä ja sana jatkuu ehkä minuutin tai puolentoista syklillä.
                Kone seis ja virrat pois, niin puhallus kestää vielä ehkä 20 sek, ennen kuin loppuu.
                Ennen kuin joku sanoo, että normaalia, niin "oireet" alkoivat vasta tänä vuonna noin kuukausi sitten.

                Tämän aamun testiajossa ei apukuskin puoleinen tuuletin pyörähtänyt kertaakaan...

                - e -

                Comment


                • #9
                  Tilasin muutaman anturin.. Katsotaan auttaako?

                  Comment


                  • #10
                    Painekytkimen vaihdolla ongelma ratkesi!

                    Comment


                    • #11
                      Lainataampa tätä topiccia, kun on vähän samanlainen asia. Kyseinen auto on Audi A6 C6 2005 3.0 tdi quattro automaatti-ilmastoinnilla.

                      Kovilla pakkasilla alkoi mietityttämään, että toimiiko jäähdyttimen puhallin oikein. Pakkasellakin, kun ilmastointi on päällä niin puhallin pyörii jatkuvasti kovalla äänellä ja ei pysähdy ollenkaan. Vasta, kun painaa ECON-napista ilmastoinnin pois niin puhallin pysähtyy. Kuuluuko ilmstoinnin toimia näin vai onko siellä nyt joku painekytkin rikki? Eihän ilmastoinnin edes pitäisi toimia pakkasella niin mihin se tarvisi puhallintakaan. Mitään vikakoodeja vcds ei asiasta löydä ja auto työntää normaaliin tapaan kylämää hyttiin, kun kelit on lämpöiset.

                      Comment


                      • #12
                        Juurikin tuo painekytkin!
                        ei kallis, mutta vaihto ei välttämättä ihan helppo... Koneesta riippuen.
                        https://www.skruvat.fi/Painekytkin-i...te-P59445.aspx

                        Comment


                        • #13
                          Jos ilmastointi muuten kunnossa?
                          Itse tarkistin tuonkin (turhaan huolsin)

                          Comment


                          • #14
                            Laitan tähän kysymyksen vaikka auto on eri. Allroad 2,7 2001. Isompi sähköflekti ei ole pyörinyt viime aikoina ollenkaan, mutta pienempi pyörii sitäkin tiheämmin. Kesällä pienempi flekti huusi täysillä lähes koko ajan kun auton jätti käyntiin pihalla ajolenkin jälkeen. Koitin antaa suoraa sähköä isommalle flektille ja sain sen sillä pyöriin. Tarkistin myös sulakkeen ja näytti olevan kunnossa. Vaihdoin jo kaikki 3 lämpötilasensoria. Alavesiletkussa sininen 4-napainen, joka ohjaa flektejä. Moottorin takana oikealla vihreä 4-napainen joka ohjaa mittaristoa ja ECUa, Moottorin takana oikealla mustavihreä 2-napainen joka ohjaa jälkijäähdytystä. Anturi vaihtojen jälkeen pienempi sähköflekti jää nyt pyörimään välillä vaikka auton sammuttaa. Olen käyttänyt flektin sulaketta irti virtojen katkaisun jälkeen niin ei ole pienempi jatkanut pyörimistä vaan on pysähtynyt. Sitten kysymyksiä.

                            Milloin isomman flektin pitäisi oikeasti pyöriä?
                            Pitäisikö molempien sähköflektien pyöriä aina yhtä aikaa?
                            Ohjaako isompi flekti pienempää?
                            Miksi pienempi flekti ei pyöri jos isommalle antaa suoraa sähköä?

                            Voisiko tässä nyt olla joku rele jumissa joka pyörittää tuota pienempää flektiä vaan turhan paljon ja koska lämmöt pysyy 90 asteessa (termostaatti toimii?) niin isomman flektin ei tarvikaan pyöriä?

                            Comment


                            • #15
                              Oletko tuon ilmastoinnin peinekytkimen vaihtanut? (tarinaa yllä)

                              Comment


                              • #16
                                En ole vielä painekytkintä vaihtanut. Katsoin manuaalista, että sijaitsisi oikean etuvalon alla. Ei varmaan pysty vaihtamaan ilman puskurin irroitusta. Kävin tänään ajelemassa. Tosiaan jos ilmastointi kompura laittaa etuflektin pyörimään niin ei pysähdy ennen kuin sulakkeen käyttää irti. Jos ilmastointi koko ajan ECON asennossa niin ei tosiaan pyörimään pienempi tuuletin. Ihmetyttää vielä kuitenkin miksi tuo isompi sähkötuuletin ei pyöri ollenkaan ja milloin sen pitäisi pyöriä? Eikö sen pitäisi pyöriä tuon pienemmän kanssa samassa tahdissa jos ilmastointi päällä tai itsekseen jos ilmastointi pois päältä ja veden lämpötila liian korkea?

                                Comment


                                • #17
                                  Juu. Ei. Vaihdoin tuon ohjainboxin kun halvalla sain. Iso sähköflekti pyöri vähän aikaa, mutta testilenkin jälkeen iso sähköflekti oli taas sammunut ja pieni huusi täysillä. En tiedä jos tuossa isossa flektissä on joku vika ja hajoittaa ohjainboxin.

                                  Laitoin nyt paineanturin tilaukseen. Osaako joku neuvoa asennuksessa? Ilmeisesti umpion jos ottaa pois niin vaihto pitäisi onnistua ja ilman, että nesteet karkaa? Onko siellä joku venttiili mikä pitää sulkea ennen vaihtoa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei karkaa, pieni suhahdus vaan kuuluu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt tuntuisi toimivan. En tiedä loppujen lopuksi missä kaikissa vika oli, mutta ainakin isompi sähköflekti oli rikki. Mittasin, että ohjainboxilta tuli noin 10volttia heti kun auton ja ilmastoinnin laittoi käyntiin niin vaihdoin sähköflektin. Nyt pyörähtää heti käyntiin molemmat flektit kun ilmastointi on päällä ja auton käynnistää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla ei kyllä kumpikaan flekti pyöri koneen ollessa kylmä. Oli sitten ilmastointi päällä tai ei!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X