Autossani on keskikonsolissa tupakansytytin. Siinnä on sellainen pieni läppä ja kun sitä painaa niin sytytin kääntyy esiin. Sytyttimen ympärillä on punaisena palava valorinkula. Kun tupakansytytintä painaa, liikkuu se noin millin verran alaspäin ja jää sinne. Ylös se ei tule lainkaan. Päältäpäin näyttää aivan ehjältä. Onko jollakulla sama ongelma ja osaisiko joku kertoa että miten sen saa irti? Pitääkö koko keskikonsoli irrottaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tupakan sytytin jumissa
Collapse
X
-
Yleisesti: sytytin osahan pomppaa ylös kun on saavuttanut tietyn lämpötilan. Ilmeisesti sytytin on painettu alas, ja nyt vastus ei jostan syystä lämpene (vastus rikki tai sulake palanut) -> ei tule pois. Itse tarkistaisin että sulakkeet on ok. Purkuhommiin jos joutuu, niin muut saa auttaa siinä.
-
Oli polttanut sulakkeen ja uutta sulaketta asentaessa poltti sen saman tien. Irrotuksen jälkeen sytytin on toiminut kuten pitääkin ja sulake on kestänyt.
Silmämääräisesti katsottuna sytytin näytti olevan kunnossa, joten syytä sulakkeen polttoon en tiedä. Sytyttimen toimintaperiaate on sen verran yksinkertainen, että kovin ihmeellistä vikaa siinä ei voi olla.
Comment
-
Siin kuitenkin kulkee aikamoinen virta että siksikin tuo sulakeen palaminen tuli mulle mieleen...
Oliskos mahdollista että jostain syystä "pohjasi" jolloin olis menny oikosulkuun suoraan, jolloin poltaa kyll sulakkeen. Kun kaivoit ylös sytyttimen, niin oikosulku purkautui -> toimii taas.
Comment
-
Ainakin siinnä sytyttimen ympärillä palaa se punainen valorinkula. Luulis sen valon tulevan siihen saman sulakkeen kautta ainakin. Itse tupakin kuva ei pala vaikka nappia painaiskin.
Kuinka paljon sen napin kuuluu painua pohjaan? Pari milliä vai enemmän? Onko se niin ettei sitä sytytintä saa irti muuten kuin laittamalla sen lämmitykseen ensin? Siis kun kaikki toimii.
Comment
-
Sytytin on pohjassa, jos se ei painu paria milliä enempää. Ulos se ei tule kuin lämmenneenä tai sitten väännät sen irti. Nupin pitäisi painua reilut 10mm ja sehän on ulkona, jos sitä ei ole painettu lämmitykseen.
Sitä en äkkiseltään osaa sanoa, toimiiko sytyttimen valo muiden taustavalojen kanssa vai ottaako se virtansa itse sytyttimeltä.
Comment
-
Sytytin lähti nätisti irti kapealla ruuvarilla kampeamalla. Sytytin on täysin käyttämätön(siltä näyttää ainakin). Varmaan on siis sulake mennyt, tuskin tuo itse sytytin on rikki voinut mennä. Joo loogista on tietysti että se valaistus on eri sulakkeen takana koska valo syttyy kun auton ajovalot on päällä kuten tekee mittaristokin.
Comment
-
Jatkan tähän sopivaan otsikkoon eli ongelma on sellainen, että itse sytytin ei ole jumissa, vaan koko keskikonsolissa oleva sytytin systeemi. Eli painettaessa läppää sytyttimen pitäisi kääntyä esiin, mutta kun läppä painaa, niin mitään ei tapahdu. Läppä painuu jonkun millin alaspäin, mutta sytytin ei nouse esiin. Entinen omistaja/huoltomiehet on ilmeisesti yrittänyt kammeta jäljistä päätelläen väkisin tuota läppää auki. Saakohan sen kammettua auki, niin kovinkaan paljon mene rikki? Mikähän siinä mekanismissa jumitta? Kun ei ole kertaakaan nähnyt miten sen pitäisi toimia.
Comment
-
Itselläni on myös sama ongelma, tupakan sytytin ei toimi. Itse asiassa sulaketta ei ollut ollenkaan. kun laitoin sulakkeen, se kärähti heti. Otin pois myös takapenkin sytyttimen ja koitin uutta sulaketta, sekin kärähti heti. Eli vaikka kumpikaan sytytin ei ole paikoillaan, sulake kärähtää.
Olen laittanut oikean sulakkeen (ohjekirja tai sulakerasian kansi, en muista kumpi). Vinkkejä?
Comment
Comment