Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cabrion katto ei toimi täysin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Cabrion katto ei toimi täysin

    Ostamassani manuaalikattoisessa cabriossa olikin toimimaton sähkökatto.

    Ihan täysin kuollut se ei ollutkaan, huomasin heti että pistää vastaan jos on avaimet virtalukossa eli jotain henkeä löytyy. Sitten tilasin vag-comille adapterin...

    Tämmöstä löyty:

    Address 26 -------------------------------------------------------
    Controller: 8G0 959 255
    Component: automVerdeck
    6 Faults Found:
    01094 - Switch 3 for Convertible Top Box Lid: Left (F195)
    25-00 - Unknown Switch Condition
    01096 - Switch 1 for Convertible Top Box Lid Latched: Left (F199)
    27-00 - Implausible Signal
    01114 - Parking Brake Warning Light Switch (F9)
    36-10 - Open Circuit - Intermittent
    01113 - Luggage Comp. Lock Actuator Motor 2
    28-10 - Short to B+ - Intermittent
    01107 - Convertible Top Locked Indicator Light (K98)
    36-10 - Open Circuit - Intermittent
    00271 - See Repair Group 1
    35-10 - - - Intermittent

    End -------------------------------------------------------

    Siitä se sitten lähti...

    Eli kattoa avatessa ensin kädellä nostamalla ikkunat laskevat sen ~15cm kuten kuuluukin, sen jälkeen napista painamalla mitään muuta ei tapahdukaan surinan lisäksi.

    Tänään sitten hoksasin kokeilla toisinpäin: laitoin katon alas käsin mutta jätin sen luukun painamatta lukkoon. Napista painamalla katto nousikin oikeaoppisesti ylös ja myös kansi meni lukkoon. Siihen kohtaan katto jäikin "jumiin" ja laski itsestään alas vasta kun avaimen otti pois virtalukosta.

    Näin maallikkona arvailisin molempiin suuntiin tapahtuvan jumituksen olevan siinä kohtaa missä tuota kantta pitäisi käsitellä.

    Kytkimet F195 ja F199 - missä hiivatissa ne on? :D Kaikenlaisia kaavioita olen löytänyt mutta en kuvaa niiden sijainnista.

    "The convertible top compartment cover switches 3 (-F195-/-F196-), convertible top compartment cover unlocked switches 2 (-F197-/-F198-) and
    convertible top compartment cover locked switches 1 (-F199-/-F200-) are not available separately. - Replace corresponding compartment cover lock if switches are malfunctioning"

    ...jahas, tässä kirjoitellessa kun googlettelee samalla niin bongailee kaikkea:
    http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-80-CA...-/230960686822
    Okei, toi on manuaalikattoiseen mutta koin silti juuri valaistumisen siitä mitä lukkoa tarkoitetaan :)

    Takakontin lukko puolestaan... Se toimii avaimesta/keskuslukituksella, sekä lukitsee ja avaa kun sitä katon kantta nostaa tai laskee. Intermittent vika, veikkaisin että johto jossain menossa rikkipoikki.

    Yhdeltä saksafoorumilta bongasin nämä hienot hakusanat ebayhin:
    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...lappe&_sacat=0

    70e uusista johtosarjoista molemmille puolille kuulostaa aika hyvältä? - jos noi edes on oikeita johtoja? ;)

    Olenko oikeilla jäljillä?

    #2
    Hyvin olet päässyt jäljille. Kytkimet F195 ja F199 ovat sen kannen lukituksen vasemman puoleisen lukon sisällä. Lukko auki/kiinni ei ilmeisesti tunnista. Tästä audin manuskasta käy aika hyvin selville katon toiminta ja kaikkien anturien ym. sijainti.

    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_156.PDF

    Tuohon takaluukun sähkölukon vikoihin yleisin syy on varmasti tuon piuhan katkeaminen takaluukun saranan mutkassa. Itse korjasin omastani saman vian vaihtamalla metrin pätkän piuhaa rikkoutuneeseen kohtaan. Pelkkä piuhan tinaus ei kauaa kestä. Ei nuo uudetkaan johtosarjat kyllä kalliita ole.

    Comment


    • #3
      Jep, eipä mennyt monta viikkoa siitä, kun hommasin uuden rättikaton, kun lakkasi katon sähköinen avaus/sulku toimimasta. Kun keskikonsolin kytkimestä yrittää avata tai sulkea, ainoastaan mittaristossa vilkkuu punainen kattovalo. Ja sähköikkunat avautuvat / sulkeutuvat osittain niin kuin ennenkin, mikä varmaan kuuluu asiaan. Mutta takapäässä ei inahdakaan, ei naksu eikä hydrauliikasta kuulu mitään ääntä. Sähkölukitus tuntuu toimivan normaalisti ja takakontti on lukossa kattoa operoidessa niin kuin pitääkin. Käsipelillä katon avaaminen ja sulkeminen onnistuu kyllä.

      Ennen vikakoodien lukua ja korjaamolle vientiä ajattelin edes katsoa, onko katon hydrauliikan säiliössä nestettä, muttei onnistunut sekään, kun en löytänyt koko säiliötä. Takakontin verkoilua yritin vähän purkaa sen yläosasta ja kurkkia sisäpuolelle mutta repimiseksi meni ja ainakin yhden muovikiinnikkeen onnistuin jo hajottamaan. Jostain vanhasta viestistä luin että säiliö on takaluukussa oikealla, mutta tarkalleen ottaen missä? Ja mitä kaikkea pitää verhoilusta purkaa, jotta pääsee sen tsekaamaan? Ja jos neste vähissä niin miten täytetään ja mikä on oikea aine tähän?

      Olisiko vinkata pääkaupunkiseudulta paikkaa minne viedä vikakoodien lukuun ja korjaukseen?

      Comment


        #4
        Kannattaa aloittaa vikakoodien lukemisesta. Sieltä vastaus löytyy hyvin todennäköisesti. Takaluukun johdot kannattaa myös tarkastaa, että mikään ei ole nirhautunut poikki. Pumppu löytyy takakontista sivupaneelista oikealta. Omat muistikuvat 10 v takaa alkaa olla jo hatarat, mutta mielestäni ei tarvinnut purkaa nimeksikään vaan ottaa vaan verhoilu irti. Nesteen lisäys on helpointa tehdä pitkänokkaisella ruiskulla. Öljy on perus "vihreää kultaa" eli G002000.

        Comment


          #5
          Tuolla meidän Cabrio topikissa olen pariin kertaan tarinoinut öljyn lisäyksestä. Oikein kunnon kuvia ei näemmä aiheesta ole.

          Suttuinen kuva löytyy kakkos sivulta aika lopusta
          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...49#post1554349

          Pumppu säiliöineen ja venttiileineen on siis tuossa missä näkyy valkea lääkeruisku pystyssä. Jossain aikaisemmin tuossa ketjussa on paremmin sanallisesti selitetty öljyn lisäys. Tuo lääkeruisku on kätevä niin ei ole koko peräkontin verhous ko öljyssä.

          Mutta jos ei hurinaa ja surinaa tuolta kuulu niin luultavasti kyse ei ole öljyn vähyydestä. Sinänsä jännä että katon avaus sykli sentään alkaa jos lasit tosiaan laskee siitä katon käytön napista. Vai ethän laske niitä erikseen siitä lasien käyttökytkimestä joka on katon napin vieressä? Oikein toimiessa kaikkihan hoituu yhden napin (ja sen manuaalikahvan) kautta.

          Mutta jos tosiaan prosessi lähtee toimimaan katon napista niin se nappi lie kunnossa. Voisin meidän autosta vähän kokeilla että lähteekö mitään tapahtumaan esim silloin jos ei käsijarru ole kytketty. Myös nopeutta ei saa olla. Eli pelkkä käsijarrun kytkeminen ei anna lupaa katolle käynnistyä vaan nopeuden pitää myös olla 0km/h. Ja tosiaan takaluukun pitää olla myös sensorien mukaan kiinni. Eli se että se on kiinni ja vaikka lukossa ei välttämättä tarkoita että mitä sensori ilmoittaa takaluukun tilaksi.

          Mutta voin koettaa vähän kokeilla eri skenaarioita meidän katolla että milloin toimii milloin ei. Kun se nyt meillä toistaiseksi toimii. *KOP KOP*

          Comment


            #6
            Nyt puhuin ihan väärin edellisessä.

            Eli lasit laskee jo silloin kun manuaali kahvasta katon kääntää auki. Eli sillä aloitetaan prosessi. Voisi siis olla että sinulla on tuo katon nappi vain rikki jos ei siitä mitään tapahdu.

            Comment


            • #7
              Joo voi olla että muistin väärin ja että lasit lähteekin laskemaan kattoa avatessa, kun manuaalikahvasta kääntää katon auki. Siitä päättelin, että konsolin avauspainike olisi kunnossa, kun kuitenkin mittariston punainen valo alkaa vilkkua, kun painiketta painaa tai nostaa. Sitäkään en nyt muista, oliko takaluukun ollessa ei-lukittuna kattokoneistossa yhtä hiljaista kuin nyt vikatilanteessa on, eli ei kuulu mitään hurinaa eikä surinaa. Jos näin on niin silloinhan vika voisi olla nimenomaan tuossa takaluukun auki/kiinni-tunnistamisessa, vaikka lukitus sinänsä toimiikin ok? Nyt ei myöskään akun jännitteessä tapahdu mitään, silloin kun homma toimi niin jännitemittarin näyttämä tipahti selvästi. Niin ja käsijarru on ollut päällä kun olen kokeillut.

              Comment


                #8
                Käsijarrun oltava päällä jotta katto saa kahvasta auki ja lasit laskee mutta, jos takaluukku ei mene lukkoon, tai menee lukkoon muttei järjestelmä ymmärrä sitä koko homma menee seis, eli sähkökytkimestä ei tapahdu mitään.

                Toisessa viestissä tuo SSP (self-study program).

                Comment


                  #9
                  Nyt on luettu vikakoodit:

                  Address 26. Auto Roof Labels 8G0-959-255. lbl
                  Part No: 8G0 959 255
                  VCID: 72E136E53EAD220645-4A6A

                  4 Faults Found:
                  01099 - Switch for Luggage Compartment; Lock
                  27-10 - Implausible Signal - Intermittent
                  01111 - Luggage Comp. Lock Actuator Motor 1
                  28-10 - Short to Plus - Intermittent
                  01107 - Convertible Top Locked Indicator Light (K98)
                  36-10 - Open Circuit - Intermittent
                  00271 - See Repair Group 01
                  35-10 - - - Intermittent

                  Huomattu samalla ettei keskuslukituksesta takaluukun lukko toimi jos avataan ovista, eli joutuu aina takaluukun lukosta avamaan ja sulkemaan. Outo että koodit ovat satunnaisia, poistin ne muttei silti toimi sähkökatto. Varmisti johtuu sitä ettei boksi tiedä onko takaluukun lukko auki vai kiinni asennossa, niin kuin epäilin jo aiemmin.

                  Itse lähtisin noista johtosarjoista saranakohdalta. Apukuskin puolen oli jo korjattu aiemmin.

                  Comment


                  • #10
                    Tämä katto-ongelma sai nyt vihdoin onnellisen loppunsa. Ja kas, vika oli apukuskin puolen johtosarjassa saranakohdalla, oli vain vaikeasti silmämääräisesti havaittavissa. Lähti toimimaan, kun juottelin piuhat uudelleen yhteen. Samalla myös lukkojen toiminta järkiperäistyi eli lakaluukku sulkeutuu myös etuovista käsin. Kiitokset Killerille!

                    Comment


                      #11
                      Se korjaus ei mahda kestää kauaa koska juotit johdot. Nyt ne on jäykkiä, ja ne katkeaa vierestä jonkun ajan päästä.

                      Comment


                      • #12
                        Jepulis, tiedossa on. Tässä oli kyse lähinnä vianhausta. Kestävän kehityksen ratkaisu lienee eBayssä.

                        Comment

                        Working...
                        X