Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 kattoluukun sähköt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 kattoluukun sähköt

    Selvisi sellainen ihmeellisyys että vaikka autossa on selvästi Audin oma sähköinen kattoluukku, niin kojelaudan alapuoliset johdotukset sille puuttuu kuten myös asiaan kuuluva sulake/sen pohjat/johdotukset sulakkeelle. Tutkin asian purkaamolla kattoluukullisesta autosta.

    Hain äsken Haynesin manuaalin ja totesin sen sähkökaavioiden perusteella että kattoluukku ei ilmeisesti vaadi toimiakseen kuin virta ja maajohdot kattoluukun moottorille? (sinne menee kolme muutakin johtoa, mutta liittyvät kaavion perusteella keskuslukon kautta tulevaan sulkukomentoon = niitä en tarvi).
    Eli ilmeisesti minkään releen kautta johdotuksia ei näköjään tarvi vetää...?

    Maajohdolle löysin jo kuskin pilarista ihan alkuperäisen kohdan josta maa otetaan, mutta purkaamon autossa virtajohto sukeltaa ranteen paksuiseen johtonippuu.

    Voiko virtajohdon tuohon käyttöön ottaa lähtemään jostain (ratin alapuolisen alimman/helpoiten esillä olevan reletaulun) alapuolisista punaisista (ilmeisesti virtajohdoista) jotka on niputettu M6 muttereilla läjään (useita lähtöjä)? Mikähän noista kolmesta keskimmäisestä olisi soveliain?
    Sulakkeen liitän sitten lähdön ja moottorin väliin.
    Yritän vielä liittää kuvankin...

    #2
    Itse joskus laitoin alkuperäisen kattoluukun ässään missä sitä ei ollut. En minä muistaakseni mitään muita johtoja sinne kytkenyt ja hyvin toimi.

    Ei tarvitse relettä. En muista tarkasti mistä minä otin virran, olikohan X75 vai mikä sen liittimimen nimi oli.

    Comment


    • #3
      Mistä nappasit virran?
      Vai onko sillä niin väliä edes...

      Comment


        #4
        No kun en edelleenkään muista :) Ei sillä niin väliä ole, kunhan se tulee sulakkeen takaa ja virtaa on sillon kun haluat luukun toimivan.

        Comment


          #5
          Kaavio näyttää ainakin että sulakerasialta lähtee 2.5 neliöinen johto suoraan sinne moottoriin (J245).

          Comment


          • #6
            "Yksinkertainen" asia, mutta ei tunnu onnistuvan...
            Niistä releiden alapuolisista johdoista ei herännyt.
            Ajattelin kokeilla suoraan akusta kun otin toiset osat varalle jos kiinni olevat onkin sökönä. Moottori+säädin suoraan johdoilla akun plussaan ja miinukseen = ei vieläkään mitään :/ Pitääkööhän se moottorikin olla ruuveilla paikallaan katossa ns. maissa että heräisi?

            Tai sitten minulla on johdot väärissä liittimen kohdissa...
            Oletin että neljästä moottorille tulevasta johdosta kaksi paksuinta on plussa ja miinus, ja ne ohuemmat keskuslukon johtoja.
            Kaavion numerointi 1,3,4,2 tukee tätä koska vastaava numerointi löytyy moottorin liittimestä, sen mukaan laitoin 4=plussa ja 2=maa (nuo ovat ne paksuimmat johdot)
            Liittimessä numerointi on tosin loogisessa järjestyksessä 1,2,3,4 reunasta toiseen, mutta Haynesin kaaviossa tosiaan 1,3,4,2.

            Johtojen väri ei auta, koska alkuperäisessä liittimessä+johdoissa on kolme mustaa ja yksi mustavalkoinen, kaavion mukaan moottorille pitäisi tulla ruskea maa+kaksi mustaa+yksi mustavalkea.
            Viimeksi muokannut Mlaine; 20.7.2015, 23:29.

            Comment


            • #7
              Myös keskuslukolta tulevalle plussaliittimelle täytyy syöttää virtaa, eli molempiin moottorin plussiin täytyy tulla virta. Kolme johtoa vaatii siis toimiakseen.

              Luukku on tahmeahko eikä meinaa jaksaa ääriasentoihin, kytkimen vaihto piristi vähän, mutta nyt tuntuu olevan säätimellä tieto luukun paikasta hukassa, tai siitten moottorikin on väsähtänyt. Tälle aiheelle taisi olla omat topiccinsa, pitää tutkia sieltä!

              Comment


              • #8
                Saattaapi olla luukun kiskotuksissa moskaa ja kuivaa rasvaa liikaa.
                Itselläni muuttui aivan toiseksi, kun pesin ensin rasvanpoistolla, sitten saippualla ja painepessurilla.
                Sen jälkeen kiskojen öljyäminen tai sopivalla rasvalla rasvaaminen.
                Valitettavasti se vaatii sisäverhouksenkin purkamisen ja kokoamisen jälkikäteen.
                Moottori saattaa olla myös melko entinen, mutta niitä saa aika halvalla ainakin vm. 2000 autoon.
                Luukun kohdistaminen puolestaan pitää tehdä ohjeiden mukaan, muuten ei homma toimi.

                Comment


                • #9
                  Renasin luukkua sekä sähköllä että manuaalisesti sen verran, että kyllä nyt suht järkevästi omasta mielestä liikkuu + rasvattu on... Paikkatieto tuntuu olovan hukassa, menee mistä tahansa asennosta täysin auki ns. katon sisään, mutta ei tule ihan täysin takaisin kiinni. Sama juttu toisesta suunnasta, ei palaudu täysin kiinni asentoon. Toinen moottori löytyy, vaihdan sen seuraavaksi.

                  Onko tuosta kohdistuksesta olemassa järkeviä ohjeita jossain?
                  "A4 B5 kattoluukku" haulla ongelmista jauhettu, mutta varsinaisia ohjeita kohdistukseen ei löydy :/

                  Comment


                    #10
                    Minulla oli tuo kohdistusongelma, mutta aikani pähkäiltyä tajusin mitä piti tehdä ja sain sen kohdilleen. En muista mitä tarkalleen tein, mutta jotenkin niin että pyöritin moottoria manuaalisesti "tyhjää" niin ettei luukku liikkunut mutta moottorin asentoanturi kyllä. Vissiin sitä kuusiokoloa piti vetää tai painaa että sen sai tuohon "säätötilaan". Saattaa löytyä täältä forumilta minun raportoimana jostain.

                    Comment


                    • #11
                      Onko kyseessä umpinainen luukku vai aurinkokennomalli?
                      Umpiluukulle löytyy ainakin vuosimallille 2000 ohje kohdistaa luukun kiskon ja liukujen etuosassa olevat lovet molemmin puolin kohdakkain ilman moottoria.
                      Moottori ajetaan sitten irrallaan nolla-asentoon ja kiinnitetään sitten paikalleen.

                      Comment


                      • #12
                        Juu, löysin kanssa tuon tyhjää pyöritys ominaisuuden kun kuusiokoloa painaa sisään. En saannut sillä vaan heti mitään aikaiseksi -> täytyy pyöritellä enemmän koska se moottorin pieni ratas varmaan pyörii useita kierroksia kohtuu pienelläkin matkalla... Luukku on ikään kuin kaksi "napsua" pielessä täysin sisään vedetyssä asennnossa, eli vaikka luukku on jo täysin katon sisällä, niin säätimessä on vielä kaksi napsua siihen suuntaan jäljellä. Ja toiseen suuntaan mennessä jää vähän vastaavasti vajaaksi.

                        Comment


                          #13
                          Joo siinä on matopyörä, ja sitä saa pyörittää reilusti!

                          Comment


                          • #14
                            Ei säätämiset auttanut, mutta kun vaihdoin purkaamolta haetun moottorin, niin alkoi pelittämään laakista!
                            Vanha moottori menee ilmeisesti väsyttyään sekaisin, itselle jäi se kuva että se jätti "katon päälle kulmaan" suuntautuvassa liikkeessä joitain napsuja helposti välistä = yrittää, mutta ei jaksa (pieni liike, mutta vaatii ilmeisesti enemmän vääntöä liikkeelle lähtöön) ja jako on sekaisin!

                            Lyhyt tietopaketti/tiivistys asian kanssa jatkossa painiville:
                            -Johdotus luukulle toimiakseen:
                            kaksi paksuinta mustaa (plus ja maa), ohut mustavalkoinen keskuslukolta tuleva plus (riittää että moottorin molempiin plussiin tulee virta vaikka samasta lähteestä). Moottorissa on liittimien kohdalla merkinnät.

                            -Luukun sijainnin säätö:
                            Jäin siihen käsitykseen, että riittää kun luukun veivaa manuaalisesti kuusiokolosta kiinni pohjaan painettuna (kevyempi/ei välitä liikettä moottoriin), pitää edelleen kuusiokolon pohjassa ja kääntää säätimen kiinni asentoon (voi vaikka käyttää varuiksi moottorin molemmissa ääriasennoissa, kulmaan säädöt lyhyitä, katon sisään säädöt pidempiä pyörityksiä) -> säädin pyörittää moottorin kiinnikohtaan, mutta pohjaan painettu kuusiokolo ei välitä voimaa luukulle. Nyt sekä luukku että moottori ovat kiinniasennossa. Kuusiokolo takaisin ala-asentoon ja homman pitäisi olla kunnossa. Näin yksinkertainen tuo minulla ainakin oli, KUNHAN MOOTTORI ON KUNNOSSA!

                            Jos haette purkaamolta uutta moottoria, niin ainut tapa "varmistua" moottorin kunnosta on varmaankin tsekata onko autossa kattoluukun sulake paikoillaan, jos ei ole, niin siinä lienee ollut jotain vikaa...

                            Comment


                            • #15
                              Audi A8 D3 kattoluukkumurheita

                              Moro!
                              Onko kellään tietoa A8 D3 kattoluukun toiminnasta tai oikeastaan toimimattomuudesta.Siis kattoluukku aurinkokennolla ja sähköisellä aurinkosuojalla varustettu eli kumpikaan ei aukea mutta säätökytkin toimii.Toimiiko aurinkosuoja ilmanohjaimen moottorilla vai kattoluukun moottorilla?Vai voiko niiden toiminnan kytkeä jostain menusta tai tietokoneella?

                              Comment

                              Working...
                              X