Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Puolet sähköistä pimeni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Puolet sähköistä pimeni

    Auto on audi coupe -92 2.8. Illalla käynnistin auton ja huomasin että ajovalot, puhallin, pyyhkijät, vilkut, ikkunat, peilit, tööttö ja ilmastointi eivät toimi. Jotain saattoi listalta unohtua. Toimivia ovat edelleen parkkivalot, jarruvalot, hätävilkut, stereot, mittaristo ja sen valot, ajotietokone ja sisällä olevat muut valot. Auto toimii muuten ihan OK. Tarkistin sulakkeet, ainakaan ne pienemmät ei olleet rikki. Yhden releen vaihdoin kun se oli ihan hapettunut ja vuosi jotain nestettä, mutta ei auttanut.
    Missä ne isommat sulakkeet lymyää? Vai oisko vika jossain muualla kenties? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

    #2
    Virtalukonpohja...

    Comment


      #3
      Mitäs se käytännössä tarkoittaa? Rahan menoa tietysti =) Kannattaako edes itse alkaa rokaamaan sitä?

      Comment


        #4
        Voihan sen itse vaihtaa ja vieläpä ihan järjellisellä vaivalla.

        Ratti pois, mittaristo pois, 5min kulunut, viiksipaketti pois, viiksipaketin takaa kojelaudan sisältä muovisuoja puoliväkivaltaisesti pois, ohjauslukon erikoispultti irti, 15min kulunut, mittariston aukosta virtalukon sähköt irti ja pienellä taistelulla koko ohjauslukko virtalukkoineen pois. Pohja vaihtoon ja takaisin. Tunnin homma :)

        Toisaalta tässä kohtaa pitää sen verran masentaa, että tyypillisimmin hajoaa virtalukkopesän pohjasta sellainen metallipiikki, joka virtalukonpohjaa kääntää, ei itse sähkökytkin.

        Lukkopesä lähtee poraamalla sopivaan paikkaan pienen reiän runkoon...

        Pohja on halpa, lukkopesä vähän arvokkaampi.

        Comment


          #5
          No niin, vika löydetty ja korjattu =) Varmaan se oli just se virtalukonpohja. Se musta pyöreä mötikkä jossa on niitä kupari "pinnejä". Yksi pinni oli mennyt poikki. Kolvasin sen yhteen ja eikun kasaan vain. Irrotin vielä ne muutkin pinnit ja väänsin niin että ne ois tiukemmat. Itse purkamiseen ja kasaamiseen
          meni noin 2 tuntia. Tilaan siihen toki sen uuden pohjan, mutta onpa tuo nyt ainakin ensiavuksi ihan toimiva patentti. Kiitos neuvoista, en olisi koskaan itse hoksannut epäillä koko virtalukkoa=)

          Comment


            #6
            Mulla on vähän saman tyyppinen ongelma. Eli mittaristo- ja sisätilanvalot kaikki pimeänä. Käytin autoa maalarilla joka samalla suoristi takaa pikku pätkän peltiä, (mikä oli rytyssä ed. omistajan jäljiltä) sitä ennen valot toimi hyvin. Ensin katosi digikello ja sit mittariston taustavalot&sisävalot. Polttimot\sulakkeet luonnollisesti tarkistettu--->ehjät oli. Ennenku revin virtalukkoa irti ni onko takakontissa joku maadotusjohto valoille olemassa, mikä ois jääny huonosti? Entiä sit onko maalauksella ja valojen katoamisella mitään yhteyttä toisiinsa.. mut aika nopeasti tuon jälkeen ne lakkas toimimasta.

            PS. Ja autohan oli tuo sama mikä profiilissa

            Comment


            • #7
              S2 -92 sama vika...

              Jatketaanpa tähän...

              S2 -92 Coupe
              Eli välillä häviää lasienpyyhkijät, sähköikkunat, vilkut, puhallin/ilmastointi, sähköpeilit, sumarit ja flekti.
              Minulla toimii kuitenkin takavalot, lyhyet ja pitkät sekä pakki ja jarruvalot, eikä sisältä hävinnyt kuin tuosta ilmastoinnista valot...
              Vika on satunnaista, jonain päivinä toimii ja jonain ei, sitten on päiviä että toimii ja ei :) sähköt häviää ihan itsestään välillä oli auto käynnissä tai ei, eli ei tarvitse tärähdystä vaan paikallaan ollessaankin tekee tuota samaa...

              Alkanut tässä hieman tuntua siltä että toimii kuivina ja viileinä päivinä, ja taas kun on hellettä tai sataa vettä niin ei varmasti toimi =) taikka sitten se vaan tuntuu siltä kun niitä sähköjä silloin kaipais
              Joskus kun starttaa niin kaikki pelaa mainiosti siihen asti kun kääntää valot päälle niin se sammuttaa joskus nuo sähköt kans, silloin kun onnistuu laittamaan valot päälle ilman häiriötä niin ilmastoinnin näytöltäkin häviää kaikki ja tulee sillei "fade" efektinä takaisin, aika tuninkia ;)

              Virtalukonpohja on jo vaihdettu ja mielestäni se tappikin oli ehjä mikä tuota pohjaa kääntää, 100 varma en ole kun ekaa kertaa virtalukon kimpussa olin mutta eikös virtojen pitäisi mennä päälle kun pistää sen liittimen siihen v-lukonpohjaan kiinni ja kääntää jollain siitä pohjasta suoraan? Näin ei ainakaan tapahtunut kun kokeilin...

              Outoa juuri tuo että paikallaankin tekee tuota, jotkut höpöttäneet että sulakerasianpohja tai joku sieltä suunnalta vois tehdä kans jotain häikkää ja joku edellisistä omistajista osasi kertoa että saattas olla jotain häikkää eculta lähtevissä johdoissakin mutta tiedä sitten vaikuttaisko se näihin sähköihin, luulis että olis ajossakin jotain kummallista jos ecun piuhat poikki :)

              Niin ja sitten tuo kun se flekti ei toimi silloin kun on häiriöt päällä niin onko siitä muuta haittaa kun lämmöt, eli onko sen kautta kytketty jotain muuta härveliä tai jotain?

              Auttakaa avutonta taikka kohta on S2 halvalla myynnissä ja siirrytään vähän yksinkertasempiin, 70-80 luvun taitteen kulkineisiin :D
              Viimeksi muokannut Pexter; 29.8.2007, 19:05.

              Comment


                #8
                Jahas kuinkas halvalla lähtee? :)

                Nooh nostetaan arvoa: kyseiset laitteet saavat syöttönsä ns X-releen takaa. Se on olemassa sitä varten ettei virtalukonpohjaa kuormitettaisi turhaan kaikella sähköllä. Etsipä sulakerasiasta "X-relais" ja rapsuttele kontaktit/avaa ja ihmettele/osta uusi/kanada.

                Onko valutusreikä auki sulakerasian vierestä? Jos rasia on saanut vettä, voi nuo oireet olla vasta lopun alkua ja uusi sulakerasia hommattava.

                Comment


                • #9
                  no pitääpä rapsutella ja ränkätä sitä relettä, tänään muutenkin toiminut taas kaikki ok mut hyvä olis jos ei olis isompi ongelma kuin tuo rele :)
                  Kiitokset neuvosta taas kerran porkkikselle, ilmottelen viimestään huomenna kuinka kävi...

                  Comment


                  • #10
                    Jep jep, tänään pätkäs taas sähköt ja irrotin sen yhden releen ja nakkasin takasin ja kas kummaa, kaikki toimi niin kun pitääkin =)
                    Eipä ollut taas isosta kiinni mut kun on vähän hukassa vielä näiden "uusien" autojen kanssa niin minkäs teet :)

                    Eipähän tarvinnut myydä vielä tuota porkkikselle, katsellaan taas kun ilmenee lisää häikkää ;)

                    Comment


                    • #11
                      Mikäpä se pärisee?

                      Huomasin jo jonkun aikaa sitte, että käynnistyksen jälkeen tuntuu jäävän startti pyörimään itsekseen 0.5-1s ajaksi. Tai ainakin luulisin sen olevan starttimötöri kun se ääni on samantapainen kuin jos pitää starttia päällä auton jo käynnistyttyä. Voisikos tuossa tuo virtalukon pohja jumia? Vai onko startti kulunut? Nyt kylmemmillä keleillä olen huomannut tyhjäkäyntimoottorin kyllä nakuttavan melkoisesti käynnistyksen jälkeen, mutta ääni on eritapainen kuin tuossa käynnistyksen yhteydessä.

                      Kaverilla muuten syttyi 124 200d mesessä startti palamaan ajossa, kun oli tuo virtalukon pohja mennyt oikoseen, koko tuholta kuitenkin vältyttiin. Minkäs hintaluokan verme tuo pohja on? vv

                      Comment


                        #12
                        n. 20-30€

                        Comment


                        • #13
                          Kysytään vaikka tähän, että johtuuko virtalukon pohjasta, kun tuosta profiilin ässästä katosi ainakin vilkut ja ilmastointi kesken rivakamman kiihdytyksen. Sulakkeet ehjiä.

                          Comment


                          • #14
                            Vai oisko se tuo "x-rele" siellä konehuoneen sulakeboxissa?
                            Juurikin se minkä porkkis neuvoi minullekkin :)

                            Comment


                            • #15
                              Jatketaanpa. Vaihdoin 2kpl releitä ässään, eikä vieläkään toimi ilmastointi, flekti, vilkut ja voi olla muutakin mikä ei toimi. Sähkölaseja en testannut, kun on ollut pakkasessa seisomassa. Ilmastoinnissa palaa valot, mutta ei puhalla, eikä näytä mitään siinä näytössä. Hätä vilkut toimii.
                              Viimeksi muokannut kipinä; 14.3.2009, 13:12. Perustelu: .

                              Comment


                              • #16
                                Eli luettiin vikakoodit ja niitä ei ollut. Selittäkääpäs nyt tyhmälle missä tämä kyseinen x-rele sijaitsee? Onko etujalkatiloissa lisää sulakkeita, mikä voi tämän kiusallisen vian tehdä?

                                Comment


                                • #17
                                  Eli toi x-rele on vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Olisko kellään sähkökaavioita s2 avanttiin? Sielä on senverran ahdasta, että ei kunnolla pääse sulakerasian johtoihin käsiksi, että pääsis mittailemaan. Onko hyviä ehdotuksia, jos vikana ei ole johdot? Ja tuo x-rele sijaitsee sielä sulakerasiassa ja on keulalta katsottaessa toisella rivillä oikealta toinen rele. Tästä tiedosta kiitos Pexterille.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vikaa tääläkin

                                    Eli omassa -94 2.8 coupessa meni melkein puolet valoiosta. Mittariston valot, takavalot, sumuvalot, hansikaslokeron valo, Siis nämä ainakin. Sulakkeet katsoin lävitse, mutta kaikki oli ehjiä. Voisiko vika olla valoviiksessä?
                                    Viimeksi muokannut zorza05; 15.5.2009, 21:34.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei liity sorsan ongelmaan vaan tuohon kipinän kertomaan..
                                      Siitä sen verran, että aikasemmin sille privanakin kertoilin että ei välttämättä ollutkaan juuri tuo rele se x-rele... millään ei tarkkaan muista, mut ekarivin kolmas oli toinen vaihtoehto =)

                                      Jokuhan vois faktan iskeä ja varmistaa sen oikean x-releen?

                                      Ja hmm eihän virtalukonpohja tekis zorzan ongelmaa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zorzalle, katso tuleeko jännite ko. sulakkeille, todennäköisesti ei tule. Tällöin tosiaan virtalukonpohja/ ko.johdot voisi olla vikakohde.
                                        S2:seen jotain kytkentäkaavioita täältä:http://s2central.net/wiring02.html
                                        Viimeksi muokannut vepek; 11.5.2009, 23:40.

                                        Comment


                                          #21
                                          Voisiko joku huikkasta monesko sulake se on? Ohjekirja on saksan mallia, niin ei pysty ymmärtämään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Otsikon mukaan mennään.

                                            Urssista hävisi:

                                            -ABS
                                            -Takavalot
                                            -Mittaristovalot
                                            -Pakkivalot
                                            -Hanskalokerovalot
                                            -Vakkari
                                            -Ja sisävalojen viive toimii aina sisäviiveenä, vaikka auton laittaa käyntiin niin eivät himmene kuin pitkän ajan päästä.

                                            Varmaan jotain muutakin, mikään ei oikein tunnu toimivan niinku pitäisi.

                                            Virtalukonpohja ja X-rele?

                                            Tämän lisäksi joku loiva oikosulku (luultavasti takasumarit) on sytyttäny pienimuotoisen tulipalon kojelaudan sulakerasiaan. Muutama sulake sulanut klimpiksi..
                                            Täytyy kyl myöntää, en ole näin sähkövikaista autoa vielä nähnyt..

                                            Tämän lisäksi nimittäin clima vittuilee säännöllisen epäsäännöllisesti. Tosin tämä vika on paikannettu eberin suunnalta. Mutta lämpötilanäyttö on edelleen ilman valoa.. Toimii sentään.
                                            Viimeksi muokannut Shakal; 17.4.2011, 21:50.

                                            Comment


                                              #23
                                              Koska lämppärikin kiusaa, annetaan ääni virtalukon pohjalle. Luonnollisesti nuo sulaneet sulakepohjat indikoivat jossain asuvaan muuhunkin aiheuttajaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jatketaan sarjaa.

                                                Katsastusaseman outo magneettikenttä sai 80 audin, ennen niin hyvin pelanneet valot, sekaisin. Parkit, takavalot, takasumuvalo, pakkivalo, mittaristonvalo ja summeri mikä ilmoittaa jos valot ovat päällä kun oven avaa, pimenivät. Ajovalot, pitkät ja jarruvalot pelaa.
                                                Sulakkeet ehjiä, mutta sulakkeille ei tule virtaa. Valoviiksi oli päällisin puolin ehjä, mutta en vielä irroittanut sitä. Olisiko vika viiksessä vai virtalukossa vai jossain muualla?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eli vikaa saatu vähän selvitettyä.. En ole kyllä ehtinyt tekemään vielä korjaavia toimenpiteitä.

                                                  Takaluukun johtonipussa ainakin 4-5 johtoa täynnä halkeamia ja sen kumiletku sulanut melko pahasti.

                                                  Tiedä sitte mitä kaikkea vienyt mennessään, että mikä on toiminut sitte varsinaisena sulakkeena tuon sulakepesän tulipalon lisäksi..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Virtalukon pohja ja viiksipaketti vaihdettu. Takakontin taittokohdan johdot vedetty uusiksi, sekä korjattu vähän kojelaudan sulekerasian täystuhoa (oli hienosti sulanut sulakepaikkojen 16, 17 ja 19 johtoja kuoristaan yhteen.)

                                                    Nyt toimii:
                                                    Etuparkit, lyhyet/pitkät, etusumarit, takavalot, jarruvalot

                                                    Edelleenkään ei toimi:

                                                    Pakkivalo, takasumari, ABS:t, kytkimien valot. Sisustavalot toimivat edelleen väärin. (Menevät lähtöviiveelle kun auton laittaa käyntiin tai oven avaa.)

                                                    Huumori koetuksella.

                                                    Ja kysyn tässä samalla:

                                                    ABS valo kun ilmaantui muiden vikojen yhteydessä, niin myös jarrupoljin meni kovaksi. Ehdotuksia?
                                                    Viimeksi muokannut Shakal; 7.5.2011, 22:22.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      ABS-pumpun sulake tai maadoitus vajaana.
                                                      Mitenkäs takaluukun johdotuksen korjauksen kohdalla, onko maajohdot kiinni molemmissa päissä?
                                                      Sulaneiden sulakejohtojen toiset päät? Mitä kuluttajia? Eli voiko olla kuormituksen aiheuttamaa lämpövammaa edempänäkin?
                                                      Sisävalojen vamma voi johtua väärään suuntaan kulkeneen virran aiheuttamasta viasta kattovalaisimen piirikortissa.
                                                      Tämä kaikki silkkaa analysointia. Kun ahdistus jatkuu, tule käymään niin puretaan legoiksi ja askarrellaan nippuun.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja analysointi ei yhtään huonoa. Pitänee kytkiksiä sen verran pläräillä että mistä tuon ABS maadoittaa itsensä ja aloittaa hakuammunta sieltä suunnalta.

                                                        Takasumarin ja pakkivalon piuhat ainakin ok tuikuille asti, tiedä sitten toisesta päästä, sulakerasialle ainakin ok.

                                                        Runsas virtamäärä on voinut tosiaan yltää ties mihin. Saa nähdä tuleeko urssin sähköistä enää kalua.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistä porukka on uuden X-releen hommannut, marmorilta?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Marmorilta. Ihan perusmallinen tarvikerele maksaa helposti jopa enemmän.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X