Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnissako ongelma, kompura(?) huusi ja akku tyhjä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnissako ongelma, kompura(?) huusi ja akku tyhjä

    Auto A6 C5. Tulimme eilen 300 km kierrokselta ja välillä ilmastointi oli päällä ja yleensä ei. Jossain vaiheessa ihmettelin kun kaikki ilmastoinnin valot olivat palamassa yhtä aikaa, puhallus ylös, alas ja keskellekin (ritilän kuva). Myöskin econ- ja automaatti- valojen kanssa tuntui olevan ongelmia. Kun pysäytin auton, konetilasta kuului samanlainen ääni kuin olisi pölynimuria huudattanut täysillä. Välillä se sammui ja pian taas alkoi ja samaa jaksottelua jatkui ainakin 20 min, jonka jälkeen lähdin sisälle. Äsken yritettyäni käynnistää autoa, se oli täysin pimeä. Onko ideoita missä piilee vika ja uskallanko lähteä liikkeelle jos laitan vara-akun?

    Entä akun vaihto, voiko sen tehdä tällaiseen autoon ilman riskejä ajoneston laukeamisesta tai tietokoneen sekoamisesta? Auton omankin akun pitäisi olla melko uusi ja varalla on keväällä C4:ään ostettu 100ah akku.

    Onko vihjeitä, miten edetä, kun peukalo on autosähköasioissa aika keskellä kämmentä...?

  • #2
    lisäys... Akku on ainakin ollut kelpo kunnossa, sillä naapuri kertoi kuulleensä samat sirinät (oma tulkintansa äänestä) konepellin alta vielä aamulla, 10 tuntia ajon jälkeen.
    Koska tarvitsen autoa kesän aikana paljon ja pitkille matkoille rajan pintaan asunnottomille ja etenkin korjaamottomille alueille, olisiko viisasta ottaa akun kenkä aina irti kun pysähtyy pidemmäksi aikaa? Sekoittaako sellainen muuta kuin kellon ja ajotietokoneen?

    Comment


      #3
      Flektit taitaa jäädä pyörimään. Lämpökytkin tai flektien ohjainmoduli rikki.

      Akun voi vaihtaa C5:seen huoletta.

      Comment


      • #4
        Syylärin flekti se ei ollut ainakaan, tarkistin heti. Pelti ylhäällä ääni tuntui kuuluvan edestä päin katsoen jostain repsikan renkaan vierestä. Ilmeisesti siellä on muitakin puhaltimia konetilassa?

        Tuo akunvaihtojuttu jo helpottaa vähän... :)

        muoks. Löytääkö vag-com nämä ilmastoinnin viat, jos käytän testissä? Esim jos se onkin ohjainmoduulissa?

        Comment


          #5
          Lisäilmapumppu on joissakin malleissa siellä repsikan puolen eturenkaan edessä. Sen ei pidä pyöriä kuin jonkinaikaa käynnistyksen jälkeen.

          Comment


          • #6
            Meni koodien luku hieman puihin, kun oletin lukijatoverin asuvan vielä Joensuussa... No, sitä sattuu, jatketaan toisilla kujeilla.

            Tuo Akin mainitsema lisäilmapumppu taitaa tosiaan olla ongelman ydin. Se siis toimii, mutta jatkaa myllytystään pätkittäin niin kauan kuin akussa riittää virtaa. Heti, kun laitan akkukaapelin kiinni, pumppu käynnistyy ja pyörii sen jälkeen 2-4 minuuttia ja lepää hetkisen.

            Teen nyt maalaispäättelyä ilman se suurempaa tietotaitoa... Olisiko siis mahdollista, että vika on pumppua ohjaavassa boksissa? Voisi kuvitella, että se ei ole esim letkuvika, sillä silloinhan pumppu pysähtyisi kai kuitenkin joka tapauksessa heti kun kone on lämmin? Pumpun ohjauksessa käytetään varmaankin jokin sortin antureita, voisiko vika piillä sillä puolella?

            Jostain näin vinkin, että pumpun ruskean maajohdon voisi napata poikki. Olisiko siitä suuri haitta koneen toiminnalle ja ohjaukselle? Syttyisikö vikavalo? -99:hän ei onneksi tarvitse obd-testiä katsastukseen.

            Olen nyt ajanut niin, että aina pidemmän pysähdyksen ajaksi otan akun maan irti ja takakontissa on vara-akku hätäkäynnistyksiä varten. Näillä mennään tällä hetkellä.

            Eli tietävämpien ideoita kaipaan... marmorille en viitsisi ihan ensimmäiseksi kiikuttaa - rahojani.

            Comment


              #7
              Älä nyt sitä maajohtoa poikkaise, irroita koko liitin, jos ei ole itse toimilaitteessa kiinni, niin liitos voisi löytyä ohjaustehostinöljypurkin vierestä, nostat sen mustan muovin pois niin sieltä löytyy niitä liittimiä.
              Ja jos on tarkoitus jättää ne liittimet irti pidemmäksi aikaa, niin suojaa molemmat puolet jollain.

              Comment


                #8
                Ainakin vikakoodi jää jos johdon katkaisee (tai liitin irti). Lisäilmapumpulle on oma rele, taitaa olla jumissa koska ei sille mitään omaa ohjainlaitetta ecun lisäksi ole.

                Comment


                  #9
                  Tuskin siellä rele on jumissa koska pumppu pysähtyy vähäksi aikaa.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos, yritän huomenna kaivella niitä liittimiä ja löytää oikean. Tänään ajelin pari sataa kilometriä, ihan lyhyen ajon jälkeen pumppu ei aina pyörinyt heti, mutta pidemmpien ajojen jälkeen yleensä kyllä. Ja sammui muutaman minuutin päästä. Rele siis toimii ainakin silloin tällöin. Pitkät tauot pidin akun napaa irti, joten en tiedä, kuinka kauan pumppu pyörisi normaalioloissa (epäilen, että niin kauan kuin virtaaa riittää). Ja aina kun liitän akun tauon jälkeen, pumppu rupeaa pyörimään välittömästi.

                    Sinänsä vikakoodi voi jäädäkin, jos se muuta aiheuta kuin itse koodin eikä näy muuten katsastuksessa. Pakokaasutestikin tehdään lämpimällä koneella.

                    Hmmm... mitä, jos ottaisikin sen pumpun releen pois? Tietääkö joku, onko samaan releeseen naitettuna muita laitteita kuin ko pumppu?

                    Comment


                    • #11
                      No nyt on liitin irroitettu moottorin päästä, tähän mennessä ei ole sivuvaikutuksia esiintynyt - ainakaan vielä. Irroitin moottorin puolesta siksi, etten päässyt johtoihin käsiksi yläkautta koska konepelti meni jumiin. Ääääärgh...

                      Comment

                      Working...
                      X