Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Airbagin valo palaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vajaan 2 kuukautta se ensiapu kesti. Lattialla ollut vesi liikkunut ja löytänyt tiensä anturin kohille. Viimeksi pikkusen vaan raotin lattiamattoa että pääsee anturiin käsiksi ja nyt kun vähän enemmän raotin niin matto on kuin taulusieni.. Siinä hermostuksissani kävi mielessä että siirrän koko sivutörmäysanturin vaikka penkin alle penkkiin kiinni pois kastumasta tuolta maton alta.. Mutta sitten välähti vasta että saisko niin oikeesti edes tehdä? :) Kun kyseessä kumminkin airbagin anturi.. Mille airbagille tuo sensori antaa käskyn poksahtaa jos kolari tulee? Vai onko tuo vaan mallin vuoksi.. Siinä keskipilarissa en oo kyllä airbagia nähnyt..

    Comment


      #32
      Eiköhän se ole vain sivubägejä varten. Ihan kauhean paljon eri paikkaan sitä ei kannata laittaa, voi olla ettei toimi oikein.

      Kannattaa kuivata se matto ensin kunnolla, ei siellä pitäisi vettä kulkea. Mistä se sinne tulee?

      Comment


        #33
        En oikein ole varma että onko se vesi ollu jo pitempään siellä koska kaikki tuulilasin poistoputket on kyllä ihan auki.. Onkohan sitte joskus mennyt tukkoon nuo putket ja vesi jätetty maton alle. Ei oikein osaa sanoa että mistä se vois vielä tulla kuskin puolelle. Apukuskin puoli näytti päälle päin kuivalta.

        Comment


          #34
          Onko konepellin avausvaijerin kumi kunnolla, ja meneekö siitä virtapiuha vahvistimelle?

          Comment


            #35
            Kyllä se kumi näytti olevan aika tiiviisti siinä. Siinäkin tosiaan aika huonosti suunniteltu kun ei oo jyrkempää mäkeä tehty siihen kohtaan että vesi pääsee liikkumaan joutusammin. Vahvistimen virtapiuha menee toisella puolen. Ja kattoluukkuakaan ei ole että sekin on poissuljettu.

            Comment


              #36
              A3:ssa syttyi vähän aikaa sitten palamaan sama valo ja se palaa koneen käynnissä ollessa koko ajan. Normaalistihan valon pitäisi sammua kun on startannut pirssin. Sain hommattua kaverilta CAN väylään vikakoodin luku/resetointilaitteen, mutta vaikka sillä nollaa vikakoodin, niin valo palaa samantien takaisin.

              Vikakoodi on siis sama joka Akilla tuli, eli

              01221 - Crash Sensor Side Airbag: Driver Side (G179)

              Ilmeisesti sivuairbagin sensorin liitin on penkin alla mustan suojamuovin takana vai onko se siellä pilarissa? Tsekkasin että siellä on useita eri liittimiä, mustia ja keltaisia, joten onko se keltainen liitin vai mikä, mikä kannattaisi ekana tsekata?

              Comment


                #37
                Mulla oli lattiamaton alla tuo sivutörmäysanturi. Tai tuli se varmaan ilmi tuossa ylempänä.. :) Missähän lie tuossa A3:sessa sitten..

                Comment


                  #38
                  Tähän sen verran jatkoa, että G179 anturi on A3 SB:ssä kuskin ovessa ja siihen pääsee käsiksi kun ottaa ovipahvin irti. Pahvi lähtee helposti irti kun se on vaan neljällä torxilla kiinni. Kolme oven alaosassa ja yksi piilossa keskuslukon katkaisimen suojamuovin alla.

                  Kokeilin viime viikolla marmorilta haetulla uudella anturilla, mutta ei mitään vaikutusta, joten anturissa vika tuskin on. Johdotkin näytti olevan kunnossa, en ainakaan päällisin puolin huomannut mitään ja sama oli liittimienkin kanssa - ei hapettumia tms.

                  No päädyin tilamaan ajan luottokorjaajalle, joten katotaan saadaanko siellä ensi torstaina vian aiheuttaja selville.

                  Comment


                  • #39
                    Itellä oli B6 nelkussa ongelmia airbagin kanssa (tosin laukaisin aiheutti koodin). Johdot olivat täysin kunnossa, liitin näytti ehjältä mutta silti aiheutti vikaa.

                    Katkoin piuhat liittimen juuresta ja laitoin uuden johtimen kiinni juotosjatkoilla ja samalla poistin kaikki liittimet välistä.

                    Tuolla operaatiolla lähti kaikki vikakoodit pois eikä ole tullut takaisin. Eli voi olla että jossain välissä liittimessä on hapettumaa joka nostaa resistanssia tai vaikka johto mennyt poikki. Ei ole ennenkuulumatonta, että johdin joka liikkuu paljon antautuisi. Töissä tulee aika ajoin vastaan tapaus missä johdin vaan katkeaa välistä jos liikkuu paljon. Vaikka korjaankin trukkeja enkä autoja työkseni niin silti luulisin, ettei audi käytä kovinkaan erikoisia sähköjohtimia.

                    Comment


                      #40
                      Koodit vihdoin poissa ja kiulu katsastettu ilman isompia huomatuksia :)

                      Tiedoksi saman ongelman kanssa painiville. Kun puoli autoa oli purettu ja kaikki liittimet käyty läpi, niin syy löytyi oven läpiviennin haitarinkumin sisältä. Siellä oli kaksi johtoa kokonaan katki ja kolmas johto juuri katkeamassa. Johdot kolvattiin kasaan ja vikakoodi lähti sitä myöten veke.

                      Täytyy vaan ihmetellä miten tuollaiseen paikkaan edes laitetaan noinkin heikkolaatuisia johtoja jotka ei näköjään kestä vääntymistä. Samanlaisen postauksen löysin guugelilla joltain jenkkipalstalta, jossa Jetta V:ssä oli käynyt ihan sama homma vastaavien johtojen kanssa. Ei näin :D

                      Comment


                      • #41
                        Ilmeisesti tämä(kään) heikkous ei kantaudu tuotekehittelyyn saakka kun VAG:ssa on toi ongelma aina vaan vuodesta toiseen.

                        Comment


                          #42
                          Aivan totta. Sehän näissä sähköongelmissa syökin miestä kun lähes koko sisusta puretaan huollossa atomeihin tällaisen "laatupoikkeaman" vuoksi ja sitä myötä laskua operaatiosta tulee helposti useita satoja €uroja.. huoh..

                          Comment


                            #43
                            Valitettavasti en kyllä oikein tiedä yhtään valmistajaa, joka olisi keksinyt jonkin hyvän tavan välttää sähköjen saranaongelmat.

                            Comment


                              #44
                              Joo.. mutta noi vois mennä AINA takuun piikkiin, oli sitten pirssi kuinka vanha tahansa. Onhan vastaavia toteutuksia tehty vaikka kuinka paljon ties kuinka monessa eri paikassa ja laitteessa. Lisäksi jos kyse on turvallisuuteen liittyvästä kaapeloinnista joka hapertuu normaalissa käytössä käsiin, niin silloin laadunvalvonnassa/tuotekehityksessä on ISO bugi tai tietoinen valinta, jolla pönkitetään huoltobusinesta..

                              Comment


                                #45
                                Mikään ei oo ikuista, sen takia siellä on ne varoitusvalot, ja vikadiagnostiikka, joka sun tapauksessa toimi ihan oikein.
                                Jos tietäsit, kuinka tiukka valvonta autoteollisuudessa on laadun kanssa, niin yllättyisit.
                                Mietippä minkalaisissa olosuhteissa se elektroniikka on siellä autossa. Kylmää, kuumaa kosteutta ja tärinää.
                                Ja itseasiassa autotehtaat on vaan kokoonpanijoita, sähköjärjestelmät toimittaa muutama iso alihankkija lähes jokaiseen automerkkiin hieman kustomoituna.

                                Comment


                                  #46
                                  Totta tämäkin, haastavat olosuhteet ja varmasti valvonta on tuotannossa tiukkaa. Ymmärrän sen kyllä.. mutta siltikin edelleen ihmetyttää että mikä järki on asentaa johdotus näin amatöörimaisesti jos kerran ne ei kestä edes kuutta vuotta normaalikäytössä.

                                  Nykyautoissa elekroniikalla kuitenkin ohjataan suurin osa auton turvallisuuteen liittyvistä toiminnoista, joten sopiva 'oikosulku' tms. väärässä paikassa väärään aikaan voisi aiheuttaá pahoja jälkiseuraamuksia. Turvallisuudestahan nimenomaan maksetaan nykyautoissa iso raha, mutta jos laatu on näin per***stä, niin turha näistä 'virityksistä' on extraa maksaa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Nyt on itselläni sama ongelma, eli puskee vikakoodia 01221 - Crash Sensor Side Airbag: Driver Side (G179) - Open Circuit.

                                    Irrotin sensorin, joka näyttikin hieman hapettuneelta liitoksistaan, mutta en saanut koodia poistumaan, vaikka putsailinkin liittimet. Johtojen liittimestä mittailtuna sain toisen pinnin yhdistämään maahan, ja toista en, joten sen puolen luulisi olevan kunnossa? Sensorista mittaillessa puolestaan sain pinnien välille noin 1 kilo-ohmin, joten onko tämä ehjän sensorin merkki?

                                    Mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla? Voiko vika löytyä ohjainyksikön päästä?

                                    Edit: Mitenköhän anturin vastus muuttuu kolaritilanteessa? Meneekö se nollaan?

                                    Edit2: Vastailenpa itselleni, että vika selvisi kun vaihtoi antureita apparinpuolen kanssa keskenään, niin myös vika vaihtoi puolta. Eli anturi oli sökönä, eikä herännyt enää putsailemalla henkiin. Ehjän anturin vastus oli noin 9,9 kilo-ohmia ja tilalle käy ainakin -97 A4:een varaosa, numerolla 8D0959643A, vaikka tuota A-kirjainta ei alkuperäisessä ollutkaan, ja anturi muutenkin hieman erilainen.
                                    Viimeksi muokannut ilyx; 9.12.2011, 12:55. Perustelu: ratkaisu

                                    Comment


                                    • #48
                                      Missä sijaitsee bagin ohjainlaite?
                                      Viimeksi muokannut joeli526; 24.1.2017, 22:16.

                                      Comment


                                        #49
                                        Uusimilla VCDS:än versioilla riski koskee enää yhtä 4-Golfissa (ja vastaavat mallit) käytettyä tiettyä ohjainboksia, ja senkin kanssa epätodennäköisempää saada jumiin. http://www.ross-tech.com/vag-com/vw_issues.html

                                        Airbagin ohjain pitää resetoida poksautuksen jälkeen, jota ei voi tehdä VCDS:llä. Sen jälkeen se on ihan yhtä käyttökelpoinen kuin ennenkin. Paukahtaneet osat pitää luonnollisesti vaihtaa eli bägit ja kiristimet. Tai sanotaan kaikki, joiden olisi kuulunut paukahtaa ts. eivät toimi :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ohjailaitteen koodaus?
                                          Viimeksi muokannut joeli526; 24.1.2017, 22:17.

                                          Comment


                                            #51
                                            Meille merkkari tarjosi uutta ohjainlaitetta jumissa olevan tilalle. Eivät taida saada kirjoitettua siis uusiks.
                                            Laittele yv.tä kun on ajankohtaista tuo resetointi.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ok. Otan yhteyttä tossa jonkun ajan päästä. Resetointi on tossa n.viikon päästä ajankohtainen, kunhan saan keulan autosta kasaan sekä uudet tyynyt paikalleen. Multa siis löytyy toinenkin ohjainlaite, mikäli siitä on apua.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Onko kukaan kikkaillut noiden turvatyynyjen / ohjainlaitteiden kanssa. Tietääkö kukaan mitä eroavaisuuksia eri tuotenro.n omaavilla ulkoisesti samanlaisilla osilla on? Toimiiko? Vai kannattaako edes kokeilla?

                                                Näyttäisi noita airbageja sekä ohjainlaitteita olevan tarjolla kiitettävä määrä, melkein joka vuosimallissa oma tuotenumero. Hankala löytää juuri omaan malliin sopivat palikat.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Noniin. Oli syttyny isän A4 B7:aan airbagin valo. Äsken luin koodit ja tämmösen anto:

                                                  01221 - Crash Sensor Side Airbag; Driver Side (G179)
                                                  011 - Open Circuit - MIL ON

                                                  Lähetäänkö paikallistamaan vikaa liittimestä vaiko suoraan anturia epäilemään? Missä on anturin liittimet ja itse anturi? Ja kumpiko on tuo G179 anturi, ETKAn mukaan kaksi anturia löytyy.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Päivitystä. Ongelma poistettu ja tällä kertaa se oli kuskin oven johtosarja. 15 johdosta 10 oli poikki, ainoat viat oli bagin merkkivalo ja kaiuttimet ei näköjään toiminu ovessa. Ensimmäisellä arvalla tuli poistettua liitin penkin alta, eli kolvailin johdot yhteen, sillä ei ollut vaikutusta.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Oliskohan Lappeenrannassa jollain airbagin ohjainlaitteen resetointiin työkalua? Voisi ilmeisesti auttaa 65535 Internal Control Module Memory Error vikakoodin poistoon?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Moi.

                                                        Vein 2kk sitten autoni huoltoon ku airbagin valo vilkkuu, ne ei osaa sitä korjata, vikakoodi on muistaakseni 01221, jotain anturia ne sielä kyseli vaikka vikakoodi onjotain "johdinkatko jatkuva kuljettajan verhon airbag", onko näis törmäysantureis mitään käytännön eroa vaikka "tuotekoodi" on eri?

                                                        http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=...ensor&_sacat=0

                                                        vissiin b-pilaris tuo anturi kuitenki on? siellä huollossa puhuivat jostain kuskin penkin alla olevista antureista tms?!?!? siellä kuskin jalois ei kyllä mun mielestä ole ku se yks boksi missä on sisällä pari jotain muistaakseni pinkkiä tai ruskeeta tai sinistä klinppiä ja sinne menee helvetisti johtoja...

                                                        ite epäilisin rattikaapelia, kyllä kun kävin ennen huoltoon viemistä läpi noita johtosarjoja sieltä kuskin jaloista ja ratin tienoilta niin sain sen valon jatkuvasta vilkkuvaksi mutta voi olla että sekin teki kun oli akunkenkä irti... osaiko joku antaa yhtään apuja..

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Kunnolla luettu vikakoodi tänne, niin rupeaa apuja tulemaan.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ross-wikistä 01221 jos koodi on todella se. Mutta niin kuin amalin ehdotti, vikakoodien luku aidolla VCDS:llä ja tiedot tänne, sitten helpompi antaa ohjeita.
                                                            Ja auton tiedot ei olisi pahaksi.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              tosta vikakoodista oon varma että se oli 01221, kuskin penkin koitin vaihtaa kun oli toinen samallainen mutta ei auttanut, tuo kysymykseni noista antureista kaivertaa kovasti, ajattelin että heti jos saan infoa että onko noissa eroja niin tilaan tuollasen.. ja herjasi jatkuvaa johdinkatkoa, sekin on varma tieto

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X