Autostereoiden kaiutinjohdoissa miinus on normaalisti plussa "käännettynä". Eli miinus ei ole vakiopotentiaalinen maa vaan vastakkaisvaiheessa kuin plussa. Tällä kytkennällä kaiuttimiin tuleva jännite-ero saadaan tuplattua eli teho tuplaantuu. Joten vasemman ja oikean miinukset ei ole samat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Radio yms. asennukset / toimivat ratkaisut
Collapse
Tämä on kiinnitetty aihe.
X
X
-
Joo, siltakytkentä. Liekö vakkarisoittimissa näin?
Ylläolevassa esimerkissä ääntä täytyy kuulua siis myös silloin, kun kanavien miinuksien väliin laitetaan kaiutin. Mikähän signaali siellä sitten olisi? Pähkäilen myös edelleen tuota "toisen plus-toisen miinus"-yhdistelmää, mitä se sisältää? Se ei siis ole kanavien erotussignaali, eikä voi olla mid/side-jaon keskisinkku kyseessä (=mono), ainakaan suoraan. Mikä hitto se siis on?
Comment
-
Molempien kanavien miinusten välillä on erotus, sama kuin kanavien plussien välillä.
Tuo "toisen plus-toisen miinus" soittaa voimakkaimmillaan silloin kun sama signaali löytyy sekä oikeasta että vasemmasta kanavasta.
Vasen kanava muodostuu kahdesta sini-käyrästä ("+" ja "-") jotka ovat vastakkaisessa vaiheessa mutta muuten samanlaiset. Oikea kanava samalla tavalla. Jos nyt toisen kanavan "pluskäyrä" on samanmuotoinen kuin toisen kanavan "miinuskäyrä" on kyseessä ääni joka soi yhtä kovaa molemmista etukanavista. Tämä ääni saadaan em. kytkennällä keskikaiuttimelle.
Ei se varmaan mikään optimiviritys ole, eikä varmaan ole dolby-järjestelmiä edes lähelläkään muutta selvästi se omasta mielestäni parantaa äänen stereokuvaa ja nostaa koko äänikuvan ylös ja eteen.
Comment
-
Eli silloin se kuitenkin vastaisi M/S-systeemin mid-signaalia = "ääni, joka soi yhtä kovaa molemmista kaiuttimista". On siis summasignaali.
Jos näin on, se voi tosiaan olla hyödyksi stereokuvalle! Sitä vaan ihmettelen,että sen saa noin helpolla systeemillä esiin. Ja nyt se kullanarvoinen kysymys: päteekö sama systeemi kaikkiin autovahvistimiin? TT:ssä olisi jo nimittäin valmiina tuo keskikaiutin, ja uudessa systeemissäni voisin tehdä aivan samanlaisen kytkennän sille Kenwoodin vahvistimeni etukajarien "välistä".
Olisi kiinnostavaa kokeilla, juuri haraldh:n esilletuomista syistä. Vahvistinta ei tosin viitsisi kärväyttää...
Comment
-
Kyllä voi kokeilla. Tarkasta nyt ensin ettei se ole jo toiminnassa. Jos se on tehtaalta ollut asennettuna niin se lienee kytketty jo auton johtosarjassa noin.
Vai onko tuo R70 TT:ssä tullut vain puhelimen kaiuttimena, siltä vaikuttaa? Tai sitten TT:ssä on oma erillisvahvistimensa, johon tuo on kytketty sen kummemmin määriteltynä että miten.
Muoks: R70 keskikaiutin löytyy vain jos on Bose.Viimeksi muokannut haraldh; 9.2.2010, 12:12.
Comment
-
On Bose, on R70. Kajarin äänenlaatua nyt on ollut vähän vaikea arvioida...ja mitenkähän kestää tehoa?
Kuten yllä vähän sanoin, on minulla rakenteilla uusi systeemi, johon tulee Kenwoodin 4-kanavainen vahvistin aluksi, Bosen Audiopilot saa minut hulluksi. Bose poistetaan. Sen Kenwoodin etukanaviin siis kytkisin tuon R70-kajarin - kunhan ei poksahtaisi jotain...
Comment
-
Laitetaas tänne jos osuis oikeaan paikkaan kun on vielä pikkasen kiire asialla. Kävin ostamassa 2-din soittimen 7 tuuman näyttö siis, omaan autoon ja kysymys kuuluukin, että tarvitsenko jonkun kotelon tolle soittimelle että pysynee soitin paikallaan vai riittääkö pelkkä sovitinkehys siihen ja onko olisko esim. tämä sopiva http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=6347. Eiks toi oma auto ole tolta osin aika a3 oloinen?
Auto on siis 07 s3 normaalilla 2-din kokoisella mankalla varustettu.Viimeksi muokannut kimble; 16.2.2010, 16:33.
Comment
-
Vieras
Autosi on aika hemmetin monelta osin A3, eikä vain sen oloinen. Moottorista puristettu vähän enemmän, alustassa ja jarrussa eroja, ja toki ulkonäössä - muutenhan se on sama auto. En ole varma riittääkö pelkkä kehys, ihan puhtaasti arvaamalla sanoisin että ei - käsittääkseni aukko ei ole standardikokoinen, ja tarvitaan esim. tällainen: http://www.pioneer.dk/dk/products/25...-06/specs.html
Comment
-
Mulla on Audi A6 C5 mallin sedani ja eile ostin alpinen soittimen. Mulla ilmiesesti on tuo "aktiivinen takapää" mistähä sais sen adapteri siihe et voin kytkee ne toho uutee soittimee kiinnin
Tossa niistä alkuperäisist johdoist kuva:
http://img31.imageshack.us/i/17022010317.jpg/
Comment
-
Mulla kaks piuhaa meni kiinni suoraan ilmeisesti iso liittimet(ruskea ja musta), mutta sitten jäi kaksi liitintä jäljelle tuo punainen ja vihreä keltainen violetti liitin. Toinen näistä on takakaiuttimien johto eli se pitäs saaha kiinni.
Mistä mä näkisin onko nuo bosen kaiuttimet ? Koska missää esillä ei lue BOSE
Comment
-
Ei mun mielestä oo bosen kajarit koska en löytänyt mitään vahvistinta kontista ja kaiutin ritilöissä ei lue bosesta mitään.
Joo tossa heti ekassaha postaukses luki:CANin häiriöt pois tarvittaessa 470 mikrofaradin elkolla. Tulee adapterikaapelin (7 607 001 111) "maajohtoon", joka on se irtonainen johto, joka ruuvataan kiinni soittimen kylkeen, miinusnapa soittimeen päin. (eli piuha poikki ja elko väliin esim. tinaamalla)
En ainakaan löytäny tuolla nimellä mitään tältä sivulta http://www.partco.fi/
Comment
-
-
www.hifikonex.fi on kauppa/verkkokauppa, onnistuu siis mistä vaan.
Tähän on sanottava, että kuten lukuisista kirjoituksista selviää, eivät kaikki ole saaneet _ihan_ äänettömäksi systeemiä. Kenwoodin 524:sen kanssa olen ollut todella tyytyväinen!
Comment
-
Audi TT concert 1 vaihto Alpinen CDE-9880R:n
Tuollainen vaihto-operaatio olisi tulossa ja kyselenkin jo etukäteen vaihdosta sen verran mitä itselle jäi epäselväksi tätä topikkia luettaessa. Kyseessä Bosen-setti ja concert 1.
En kaipaa vastauksia, missä sanotaan että lue tämän topikin alkua, vaan konkreettista tietoa, että miten tehdään. Eli "tiivistelmä" koko TT:n soittimen vaihtoon :)
Eli....
1. Tarvitsen ilmeisesti autostudiolta sen johtoliidännäisen? (käykö se malli suoraan vai tarviiko tehdä muutoksia)
2. Sammuuko soitin, kun ottaa avaimen pois virtalukosta?(jos ei niin mitä tehdä)
3. Toimiiko FIS-näyttö, kuin alkuperäisen soittimen kanssa?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Comment
-
1. Tarvitset tai et tarvitse. Jos katkot liittimet pois ja tiedät, mikä on mikäkin, et tarvitse sitä hässäkkää. Suosittelen kyllä sen käyttöä. Lue tämän topikin alkua...
2. Katkeavaa virtaa ei yleensä tule Audin liittimistä ymmärtääkseni, ei tullut ainakaan TT:ssä. Sinun on mahdollisesti vedettävä sulakepesän pohjasta sopivasta paikasta johto. Tietoa löytyy tästä topikista. Kuitenkin, yleismittarilla haettava sopiva katkeava virta.
3. Ei missään nimessä ainakaan Alpinella, ei kai juuri muuten kun jollakin Blaukkarilla.
Lue tämän topikin alkua, esim. viestit 3,13 23, 173 , sit 225-226, jne...
Mutta jos on jotakin TT-spesifistä kysyttävää, niin kysyä voi. Itse revin taas systeemit auki pääsiäisenä, koska asennan Bluetooth-yksikön Kenwoodiin + uudet etukajarit + keskikajarin + ovien vaimennusta + vahvistin + subwoofer jne:)
Comment
-
Osaako joku kertoa yksinkertaisesti mitä tällä johtosarjalla saavutetaan? Soitin sammuu kun ottaa avaimen lukosta, himmennykset yms. ?
http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=194
Comment
-
Ismolle kiitoksia vastauksista. Asia harvinaisen selvä....ainakin nyt kun on uusi soitin kiinni.
Hain Sk-autosoundilta johdot ja antennivahvistimen ja siellä paikan päällä se laitettiin myös kiinni.
Soitin tarvitsi kyllä yhden ylimääräisen maajohdon, ennen kuin radioasemat toimivat hyvin, mutta nyt toimii ja soi hyvin. Ehdottoman hyvä parannus vanhaan alkuperäiseen soittimeen.
Comment
-
Joo, unohdin mainita tuon antennipiuhan, siitäkin on ketjussa puhuttu.
Kenwood ei tarvinnut ylimääräistä maata, tuon johtosarjan maapiuhan soittimeen kiinnittäminen riitti. Mihin sulla siis se ylimääräinen maa tuli?
Pelkäsin vähän häiriöääniä kun asensin nämä lisäkilkkeet, mutta hienosti on toiminut. Voin suositella kaiuttimien vaihtoa, jos ääntä vielä paremmaksi haluaa, mutta sitten kannattaa lukea tuon Duken ketju TT:n audioprojektista. (haku sivustolta: audio projekti , erikseen kirjoitettuna... :) )
Comment
-
No nyt ollaan jo aika lähellä hyvää. Tuli asennettua eteen Rainbow SAX 265.20 erkkasarja ja siirsin Amega Q-Comp 6.5" midbassot takaoviin. Rainbow sarja soi vähemmän ärsyttävästi (kitara metallica ja vanhat AC/DC sekä eräiden laulajien ääni), mutta tähän voi hyvin olla syynä että Amegat etuovissa oli vain paritettu OEM-diskanttien kanssa ilman jakosuodinta. Amega jakosuotimella OEM-diskantin kera olisi varmaan soinut vähintään yhtä tasapainoisesti ilman sitä ylempää keskialueen rasitusta.
Autossahan on myös jälkiasennettuna OEM keskikaiutin, jota ensin epäilin syypääksi. Näin ei ollut, rainbowin kanssa toimii hyvin.
Basso on rainbowin sarjassa vähän ohut, ainakin verrattuna Amegan elementteihin samassa paikassa. Tuo Amegan sarja on tosin kolminkertainen hinnaltaan ja ruotsissa kovin kiitelty nimenomaan tukevasta bassostaan joten sinänsä tämä ei ollut kova yllätys. Jos niitä amegan elementtejä vielä saisi olisi kiva kokeilla neljällä moisella, silloin ei välttämättä tarvittaisi subbariakaan.
Kokeilin myös aiemmin RNS-E:n testivalikosta löytyviä EQ-korjauksia, mutta mikään niistä ei oikein toiminut sekä basso- että ylemmän keskialueen kanssa samaan aikaan. Numero 3 oli vähän liian jumputtava, muistaakseni nelonen bassoltaan ok mutta tämä vuorostaan korosti sitä ylemmän keskialueen rasittavuutta. Huomenna kun on asennusbirrojen jälkeen nukuttua saa taas kokeille eri säätöjä.
Itse asennuksesta.
Omasta mielestäni paras asennuskaulus 6.5" elementeille on OEM-kaiutin (~20€ uusi merkkarilla, sama edessä ja takana). Kauitin on muovirunkoinen, ja sahalla saa vanhan kaiutinkorin pois, sekä leikkaamalla sopivasta kohtaa kumiripustuksesta kartio irti. Sivuleikkurilla elementin johdot poikki. OEM-kaulus on tukeva, kumitiivistetty ja mikä tärkeintä, siinä on sienimallinen tiiviste joka tiivistää ovipaneelin elementin ympärille. Tässä autossa ovipelti ei ole se kaiutinlaatikkon seinä, vaan ovipahvi joten on tärkeää saada ovipahvi tiiviiksi elementin ympäriltä.
Rainbow sarja asentuu helpohkosti OEM paikoille jos ottaa sen riskin että asentaa jakosuotimet oviin. Rainbow sarjassa on diskantti eräänlaisessa kupissa jossa on laippa. Sivuleikkurilla laippa pois ja muutama kierros mustaa kangasteippiä niin elementti sujahti OEM-paikalle tukevasti. Jakosuotimen ruuvasin ovipeltiin keskibasson yläpuolelle, jossa on kojelaudan muotojen jatkumisen takia hyvin tilaa eikä pitkiä vetoja tarvittu, niinkuin eräässä Audiworldin säikeessä on kuvattu. Diskantit kallistin kupeissan vinosti taaksepäin. Niin paljon en hifistellyt että olisin alkanut niitä tähtäilemään mihinkän tiettyyn kohtaan.
Johdotukset meni niin että leikkasin kaiutinjohdon poikki lähellä keskibasson liitintä, ja ruuvasin johdon päät jakosuotimeen. Juotin em. liittimeen jatkopätkän jolla sain keskibasson jakosuotimeen kiinni. Rainbowin diskantissa on oma johtonsa jonka jätin lyhentämättä jotta ovipahvin kanssa olisi helpompi turata. Tarkkana saa olla vaiheen kanssa (+/-) jotta ei hienot bassoelementit sitten söy toisensa.
Bassoelementit kytkin niin että juotin OEM-runkoon johdonpätkän sisäpuolen johtimiin kiinni ja toinen pää elementin kiinnityksiin. Rainboweissa on ruuvikiinnitykset myös bassoissa, mikä vähän epäilyttää. Asensin basso-elementin ylösalaisin, jos nyt joku kurkistaa OEM-ritilästä läpi se ehkä näkyy, uskon että ei.
Takaovissa aika sama homma, auton liitin sivuleikkurilla irti ja päät jakosuotimeen. OEM-diskantin liitin sivuleikkurilla irti ja pää jakosuotimeen. Keskibasson liittimeen jatkojohtoa niin sekin ylettyi.
Ilmeni että vasen takajakosuodin on diskanttipuolelta mykkä, mutta kun testasin totesin että kuskin korvan alla oleva diskantti soi aivan riittävän kovaa myös jakosuotimen bassoliittimeen kytkettynä. Tämä on ehkä jopa hyvä asia. Jakosuotimessa (Amega) oli kytkin jolla voi valita 0 dB, -3 dB tai -6dB mutta juuri kuskin korvan alla tuo -6 dB ei olisi ehkä riittänytkään.
Nyt vain ~20cm 38 mm putkea flexunit laskurin mukaan niin saa säädettyä viritetyn OEM-subbarin vähän alemmas niin uskon että tulee soimaan oikein kivasti. Aikaa ja rahaa on taas mennyt, mutta toivottavasti lopussa kiitos seisoo.
edit: setup tällä hetkellä
- RNS-E joka ajaa etukaiuttimia
- Rainbow SAX 265.20 erkkasarja edessä, OEM keskikaiutin kojelaudassa
- Amega Q-Comp 60 Gold midbassot takana, OEM-diskantit ja Amegan jakosuotimet
- OEM subbariin rakennettu Peerless SLS 165 6.5" sub-elementti.
- Alpine 3552 2/3/4 vahvistin vuodelta miekka ja kirves. Tämä ajaa subbaria ja takaovien kaiuttimia.
- 50 Hz alipäästäsuodin ennen vahvistinta linjajohdoissa
Linjat olen vetänyt ethernet-kaapelilla. Näppärää kun yhdessä johtimessa on neljä paria.Viimeksi muokannut haraldh; 10.4.2010, 00:36.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viestiKyllä tuo näyttäisi olevan se köyhempi versio, eli radiovalmiuden tai Choruksen kanssa tuleva malli. Diversityn asentaminen voi jotenkin onnistua mutta tuskin maksaa vaivaa (kustannuksista puhumattakaan). Mulla toimii ihan hyvin RNS-E köyhän antennivahvarin (ei diversity) kanssa.
Nyt perusmallin antennijärjestelmässä on se vahvistin, ja vain vasemmassa takalasissa oleva antenni. Mikäli ymmärsin oikein niin johdottamalla oikean takasivulasin ja takaluukunlasin antennit vahvistimelle, ylimääräisen antennijohdon vedolla radiolle ja vahvistimen vaihtamalla pitäisi saada diversity-antennijärjestelmä rokkaamaan? Romuttamoilla nuo diversityvahvistimet eivät todennäköisesti montaa kymppiä maksa.
Joissain malleissa on vielä TV ja/tai GPS-valmiudet. Tarkoittanee että katto-antennin voisi kytkeä samaan purkkiin. Tämä ei liene näitten yleisten DVB-T vastaanottimien kanssa ikinä ajankohtaista sillä ne toimitetaan yleensä omilla (ikkuna)antenneillaan, eikö näin?
Comment
-
Laitetaan tähän ketjuun vielä vinkiksi linkki eteläafrikkalaiseen B6:en projektiin jossa on hyvin kuvattu etuovien rakennetta ja kaiuttimien päivittämistä. Hyvä pointti oli että midbassoihin pitäisi tehdä katto, koska ovi menee aika märäksi sisältä sateessa ja pesussa.
Projektissa asennetaan mm. ylimääräisiä diskantteja OEM keskikaiuttimen paikalle (viesti #110). Se iso reikä kojelaudan keskellä näyttää mielenkiintoiselta (viesti #289). Ei kovin hyvännäköinen omasta mielestäni, mutta hyvin tehty.Viimeksi muokannut haraldh; 16.4.2010, 11:26.
Comment
Comment