Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Radio yms. asennukset / toimivat ratkaisut

Collapse
Tämä on kiinnitetty aihe.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Löytyi sittenkin tuollainen adapteri sieltä haikaranpesän seasta. Pitää vielä antaa sille +12VDC ja katsoa mitä keskipinnistä tulee ulos, vai onko tämä fiksu tapa tarkastaa onko tämä vahvistin vai virransyöttöadapteri? Minkäänlaisia merkintöjä siinä ei ole.

    edit: Se kattopiiska olikin sitten kännykän antenni. Kun irrotin hanskalokerin tippui kojetaulun uumenista nokian HF-kaiutin alas...
    Attached Files
    Viimeksi muokannut haraldh; 30.12.2009, 00:49.

    Comment


      Tuo on joko vahvistin tai virransyöttöä varten. Veikkaisin vahvasti jälkimmäistä, koska minulla on aivan saman näköinen. Juurikin noin voit sen testata. Ja 12V tulee tietysti vain siitä päästä joka menee antennille/vahvistimelle, soitin ei virtaa antennipiuhaa pitkin kaipaa.

      Edit: Ja jos kerran kattopiiska on kännykkää varten ja vanhasta radiosta on jotain kuulunut tuota käyttäen, niin sittenhän homma on kunnossa. RNS kiinni ja rokki soimaan.

      Comment


        Jepjep, virtalähteen napajännite löytyy keskinastasta. Kiitos dumo, case closed for now.

        PS. Mikä tuo helvetinkone on? :)
        Viimeksi muokannut haraldh; 30.12.2009, 12:53.

        Comment


          Hyvä juttu, toivottavasti lähti RNS toimimaan :).

          Hehe, näemmä jäänyt vanhoja huippuotoksia yleiseen jakoon - pitkään tuota pohdittiin että mikä mahtaa parkkipaikalla oleva "helvetinkone" olla. Vastauskin lopulta saatiin: Sillä kuivataan pilkkeitä häkäpönttö-lötköä varten.
          Viimeksi muokannut okkim; 8.2.2016, 19:04. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

          Comment


            No odottelen edelleen teutoonista saapuvaa settiä jossa quadlock-ISO-adapteri, irroituskalut ja GPS-antenni. Ollut matkalla 22. joulukuuta lähtien. Pahalta näyttää että uusivuosi ja seuraava viikonloppu ajetaan täysin mykkänä, ellei joku halua lainata quadlock-adapteria... Navi on nyt vain tökätty koloonsa, yhtään johtoa ei ole kiinni siinä. Mutta kyllä se upouusi navi (3/2009, made in belgium) näyttää sammuneenakin hyvältä siinä!

            Selvisi myös että edellinen omistaja mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei ole raiskannut etuovien kaiuttimia, vaan on vain kytkenyt jakosuotimen väliin ISO-adapterihässäkällä ja laittanut jotain toisia diskantteja potkittavaksi jalkatilaan (miksi?). Eli alkuperäiset johdot näyttävät iskemättömiltä, mikä on hienoa. Takaovissa on sitten jotain muuta kuin alunperin (no, alunperin ole ollut mitään). Vaikuttavat olevan 2-tie kaiuttimia, jotka menevät pöpelikköön joutuisaan.

            Projektissa mennään nyt niin, että ensin pitää saada navi ja etupää soimaan. Otetaan se takapää ja subbari sitten, kunhan osakuorma tepolta saapuu liittimineen.

            Olisi varmaan hyvä jos joku agentti kävisi esim. AVK:lla sivuleikkurin kanssa ja leikkaisi talteen mahdollisimman paljon liittimiä johtimineen. AMP:n littimet ovat törkeän kalliit, vai mitä mieltä olette 2€ abico-liittimestä...

            Selvisi myös että infotainment-CAN-johtoja minun mittaristoon ei mene, joten siitä vain ei voida niitä ryöstää. Akin mukaan pitää liittimeen lisätä pinnejä. Tämä tiedoksi niille, joilla on ei-radiovalmius B6:nen ja ovat asentamassa Concert 2/Symphony/RNS-E.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
              Takaovissa on sitten jotain muuta kuin alunperin (no, alunperin ole ollut mitään). Vaikuttavat olevan 2-tie kaiuttimia, jotka menevät pöpelikköön joutuisaan.
              Ymmärtääkseni takakajarit löytyvät aina ja ne ovat täysin identtiset etupään kanssa, eli basso/keskiääni + diskantti (jos orkkikset kelpaavat niin noita saa esim. länsinaapurin romuttamoista puoli-ilmaiseksi). Jos ei ole tehdasradiota, niin etu- kuin takakajarit on kytketty suoraan liittimelle (jakosuodin toki välissä). Jos löytyy tehdasradio, niin takakaiuttimet ovat aina aktiiviset. Vahvistimen tyyppi riippuu siitä onko bose vai ei.

              Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
              Selvisi myös että infotainment-CAN-johtoja minun mittaristoon ei mene, joten siitä vain ei voida niitä ryöstää. Akin mukaan pitää liittimeen lisätä pinnejä. Tämä tiedoksi niille, joilla on ei-radiovalmius B6:nen ja ovat asentamassa Concert 2/Symphony/RNS-E.
              Johdot tosiaan pitää vetää jos ei ole ollut tehdasradiota. Aki hoiti asennuksen mulle, joten hankitulla kokemuksella tuo menee heittämällä ;). En usko että on olemassa "ei-radiovalmius" mallisia beekutosia. Joko löytyy tehdasmankka tai ei. Johdot jälkiasennusmankalle, antennivahvari, (passiivi-)kaiuttimet jne. löytyvät aina. Joku voi korjata jos olen väärässä.

              Comment


                Kalterien läpi tuli sen verran kurkattua että takaovissa on jotain muuta kuin orkkikset. Perhealbumin tai jostain muualta tuli luettua että jos auto on tilattu ilman radiovalmiutta (ei siis yhtään mitään), niin vain etuovissa on basso/diskantti-kaiuttimet. Nyt en vain muista mistä tuo tuli luettua.
                edit: illustration 035-35 sanoo että on olemassa paketteja joissa 4 (PR8-RE) tai 8 (PRE-8RX) kaiutinta. Vasta jos on tilannut "active loudspeakers" on tuo keskikaiutin mukana (17,20€ tepon hinnastossa :) ).

                Tarkoitus on rakentaa OEM-äänentoisto, sillä se mielestäni soi hyvin ja tasapainoisesti. Joku on sentään suunnitellut sen kokonaisuutena.

                Jos on tilannut radiovalmiudella niin kojelaudan keskiritilän alla on vielä "keskikanavan" kaiutin. Se maksaa perhealbumin mukaan kympin tai kaksi ja on asennettavissa yläkautta, joten sellainenkin laitetaan sitten joskus.

                Stage 2 voi sitten olla OEM-subbarin virittäminen toisella vahvarilla ja elementillä. Kotelo on aika jees, ja eiköhän niitä 6.5" subbarielementtejä rupea pikkuhiljaa olemaankin. Takaoviin sitten pelkät midbassot potkua antamaan, ilman diskantteja.

                Se jakosuodin mikä OEM-asennuksessa on, on vain konkka sarjassa diskantin kanssa. Tämä ainakin perhealbumin mukaan, itse en viitsinyt kurkata oven sisään kun selvisi että sieltä tulevat johdot olivatkin aivan neitsyet edelleen.

                Tarkoittaako tuo "takakajarit on kytketty suoraan liittimelle" että ne ovat siinä kojelaudan ISO-liittimessä? Pitää sitten vetää ne taakse OEM-subbarille...

                Vaikutti siltä että Akilla ei ollut niitä pinnejä. Oliko nyt kuitenkin kyseessä Akilla puute mittariston pään vai ISO-liittimen pään pinneistä? ISO-liittimeen meneviä pinnejä minulla on muutama.

                K-linja saattaa jäädä vetämättä, ellei joku nyt tuossa kerro että sillä voi tehdä sitä tai tätä joka voi olla tarpeellista?
                Viimeksi muokannut haraldh; 30.12.2009, 22:30.

                Comment


                  No hittolainen ehkä sitten niin :). Mulla on 8 OEM-kaiutinta ja "radiovalmius" eli alunperin ei orkkisradiota. Mulla ei mielestäni ollut keskikajaria, mutta voisihan sitä vilkaista jos sellainen löytyisi - jäisi kuitenkin kytkemättä koska takakajareita syöttää pieni hanskalokeron alle jemmattu vahvistin. Ainakin tuossa 8 kaiuttimen radiovalmiudessa takakaiuttimet on kytketty ISO-liittimeen. Eiköhän se K-linja kannata vetää samalla. En tiedä onko _pakollinen_ mutta eipä taida muuten päästä soittimeen käsiksi vagcomilla...

                  Comment


                    Onko sitten tarpeellista päästä vagcomilla soittimeen, meinaa hän jolla ei ole diversity-antenneja?

                    Sinulla ei ole keskikaiutinta jos oikein olen laskenut. Vasta siinä vaiheessa kun peräkontissa on OEM-aktiivisubbari löytyy myös keskikaiutin.

                    Keskikaiutin on köyhänmiehen dolby-surround. Jos olen oikein ymmärtänyt se kytketään etukanavien +-napojen väliin ja näin se toistaa vain molempien kanavien erot. Tai jotain... Mun pitää tuo vielä tarkistaa.. elsasta katsottuna R70 keskikaiutin tulee toisen etukanavan - ja toisen + väliin. Eli soittaa silloin yhteiset äänet molemmista kanavista?

                    Mielestäni se nostaa äänikuvan mukavasti ylös, ja parantaa stereovaikutelmaa. No, siitä on varmaan 20 vuotta kun viimeksi tuli hifisteltyä, oma Harman-Kardon vahvistin himassa on vuodelta miekka ja kirves.

                    Comment


                      Lisättäköön nyt vielä että sedaneissa on perhealbumin mukaan takanakin keskikaiutin, jos on siis tilattu aktiivisella takapäällä.

                      Ovien kaiutinelementi ovat samoja, on sitten auto tilattu neljällä, kahdeksalla tai kahdeksan+aktiivitakapää. Diskantit ja basso/keskiäänet ovissa ovat samalla numerolla etu- ja takaovissa. Bose-järjestelmässä on sitten eri elementtejä.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja pastori Näytä viesti
                        cd vaihtaja puuttuu a6 avantista, ja kun tarkemmin tutkin huomasin että puuttuu myös se pyöreä liitin johon boxi( tai solisto) kytketään. Ainoa vapaa liitin on litteä kolminapainen, ei kai tuohon mitään voi kytkeä. Luulis että siellä on ollut liitännät, muttei vaan löydy. Autossa on navi + mutta siihen ei käy kuin oma atlas tms. kartta cd. Onko kenelläkään kokemuksia tuommoisesta " ei johtoja " ongelmasta ?
                        Sama vika sedanissa. Paksissa ei ole yhtään vapaata johtoa. Miten tuon navi plussan saa irti? Navi plussan takana lienee kuitenkin liitin vaihtajalle.

                        Osaako navi plus ohjata saman aikakauden cd-vaihtajaa vai pitääkö hakea maahantuojalta?
                        Viimeksi muokannut ripa; 1.1.2010, 16:18. Perustelu: lisäys

                        Comment


                          Verkkokaupassa tuli bongattua FAKRA-liittimillä varustettuja adaptereita:

                          http://www.verkkokauppa.com/popups/p...o.php?id=16197

                          Taitaa vain olla väärinpäin tuo?

                          Ja sitten löytyi tuollainen kauppa, josta saa paljon muitakin adaptereita;

                          http://www.erikoisvaruste.fi/

                          Comment


                          • Eikö kukaan ole irrottanut navi plussaa? Eikai noita kukaan enää varastamaan rupea, joten kai sitä vois neuvoa?

                            Comment


                              Samalla lailla se irrotetaan kuin kaikki muutkin soittimet, eli sopivilla irrotustyökaluilla, joita tarvitaan 4kpl. Ebaysta esim. saa tilattua, tai varmaan ihan marmoritiskiltäkin.

                              Comment


                              • - - - Blaupunkt MP74 tuotteet - Audi BOSE - - -
                                Adapterikaapeli: 7 607 001 111
                                Antennivahvistin adapteri: 7 607 621 129
                                Muuta: CANin häiriöt pois tarvittaessa 470 mikrofaradin elkolla. Tulee adapterikaapelin (7 607 001 111) "maajohtoon", joka on se irtonainen johto, joka ruuvataan kiinni soittimen kylkeen, miinusnapa soittimeen päin. (eli piuha poikki ja elko väliin esim. tinaamalla)
                                Morjens!
                                Eli nyt on vaihdettu Blaupunktin Bremen mp76 kiinni bosen aktiivisysteemiin audi tt:ssä. Käänsin noi kaks johtoa toistepäin mitä suositeltiin jossain ja välillä kuuluu pikkusen (noin sekunnin ajan) musiikkia ja välillä kuuluu radio ja pätkii silleen "tsyy tsau tsiiii" eli ihmeellistä pätkimistä. Eli tarviiko se adapteri hommata vai riittääkö tuo johtojen kääntäminen liittimessä ja mihinkä sijotan konkan jos sen tarvitsee (ei ole "adapterista" tulevaa maajohtoa koska käytin tuota johtojen kääntämistä toisinpäin).
                                Viisaammilta neuvoja kiitos!

                                Comment


                                • Eli joo lähinnäi kaipaisin nyt vinkkiä mistä tampereen seudulta saa tuota Johtoadapteri-sarjaa tai netistä nopeasti tänne suunnille, niin saadaan musiikki raikaan.

                                  Comment


                                    Dokumentoidaan nyt tähänkin B6 avantin radiovalmius vs. OEM-asennus. Perhealbumin mukaan sivulasit ja takalasi ovat samoja, on sitten autossa vain radiovalmius ilman diversity-boksia tai sitten radiolla+diversityboksi.

                                    edit: Oikeassa takasivulasissa ei kyllä muovipaneelien alla ole mitään muuta kuin lyhyt pätkä johdinta lasissa. Ei edes johdonpätkää. Jos joku haluaisi jälkiasentaa diversity-antennit joutuu siis juottamaan johtimia lasiin...
                                    Viimeksi muokannut haraldh; 21.1.2010, 23:23.

                                    Comment


                                    • Kysellääs täällä josko paremmin löytyis tietoa. Tarkotuksena olisi siis liittää ipod tuohon vm.2000 TT:seen, jossa on pioneerin perustason mp3-pyöritin ja bosen satsi. Onnistuuko mahdollisesti jollain adapterilla vai joudunko marssimaan suoraan soitinkauppaan hakemaan uutta soitinta ?

                                      Comment


                                      • http://www.autostudio.fi/product_inf...roducts_id=697
                                        Viimeksi muokannut okkim; 8.2.2016, 19:05. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                        Comment


                                        • Tänne yks vinkki kans bose-systeemeiden kanssa näperteleville, eli kytkin blaukkarin soittimen audi concertin tilalle ja jätin cd-kelkan takavaihtajaan. Ihmettelin ku blaukkarilla pätki musiikki jännästi ja kuuntelin et cdvaihtaja renklas takana samaan aikaan (pieni naksutus).. noh otin cdkelkan pois ja toimi ku junan vessa :D

                                          Comment


                                          • Osaakos joku kertoa missä vikaa? Myin juuri Concert 2 soittimen ja ostaja ilmoitti, että soittimesta puuttuu balance säätö koko valikoista. Minulla soitin toimi moitteettomasti ja kaikki säädöt löytyi.

                                            Comment


                                            • Tietoa TT:n omistajille. Kenwoodin 1 DINin moottorinäyttösoitin KVT-524 toimii Bosen kanssa johtosarjalla kanssa erittäin hyvin! Minulla ei ole ollenkaan häiriöääniä, vain vaimea kohina, jota ei liikkuvassa autossa edes voi huomata. Johtosarja (ja soitin) tuli ostettua Hifikonexista, eipä ole valittamista heistä.

                                              Alkuperäiskaiuttimet pärjäävät yllättävän kohtalaisesti, mutta vaimennan ovet ja laitan 6,5'' Focalit oviin ja subbarin johonkin. Kenwoodiin on tulossa BT-sarja sekä navigaattori myöhemmin - jos se mahtuu. Ne TT:n tilat...olipa johdoissa tunkemista, mutta pienellä auton purkamisella homma hoitui.

                                              Luukku ei sitten _ihan_ mahdu kiinni, tai kiinni asti kyllä, mutta ei lukitu. Syvemmälle ei Kenwoodia voi laittaa, tai näyttö ei mahdu taittumaan auki (siis TT:ssä). Sinänsä tämä laite on juuri paras TT:hen sen näytön ulostulomekanismin vuoksi. Ehkä magneeteilla luukun kiinnipysyttäminen onnistuu vielä? Jonkinlaisella velcro-virityksellä tietysti voisi kokeilla myös...

                                              Niijuu, lisäys: päälle laittaessa ei kuulu minkäänlaista "thump"-ääntä edes auton käydessä, kun virrat laittaa pois, kuuluu ihan pieni "tap". Subbaria ei tosin vielä ole. Toimii varmaan hyvin kaikissa Audeissa tämä, luulisi?
                                              Viimeksi muokannut istran; 24.1.2010, 21:13. Perustelu: Lisäyksiä

                                              Comment


                                                Luukku ei sitten _ihan_ mahdu kiinni, tai kiinni asti kyllä, mutta ei lukitu. Syvemmälle ei Kenwoodia voi laittaa, tai näyttö ei mahdu taittumaan auki (siis TT:ssä). Sinänsä tämä laite on juuri paras TT:hen sen näytön ulostulomekanismin vuoksi. Ehkä magneeteilla luukun kiinnipysyttäminen onnistuu vielä? Jonkinlaisella velcro-virityksellä tietysti voisi kokeilla myös...
                                                Ota siitä luukusta palaa pois, niin menee kiinni jos ottaa vain esim volume säätö nuppiin kiinni.
                                                Siinä luukussa on metalli kehikko ja sen takana muovi kehikko ja sitten vasta tulee se koristelevy, voi ihan hyvin ottaa palaa pois eikä vaikuta jäykkyyteen mitenkään.
                                                Tässä miten sen itse tein http://s92.photobucket.com/albums/l1...itus%20Audiin/

                                                Comment


                                                  TT:ssä tuo suoja on rosteria joten palan poistaminen ei onnistu siististi mitenkään. Omat mankan vaihto suunnitelmat kaatu just tohon ongelmaan.

                                                  Comment


                                                  • Jep, näin on. TT:ssä on vain ohut pelti ilman mitään muovia. Kokeilen magneettien kanssa, kunhan ehdin. Onnistunee muuten nätistikin, mutta en tiedä, onko näyttö magneettisuojattu (onko ongelma LCD:llä?). Jos värit menee, pitää kokeilla tarranauhavirityksellä.

                                                    Comment


                                                      Sain sitten tepolta tuon keskikauttimen kojelautaan. Yllättävän pienihän se on, mutta toisaalta jotta se nostaisi stereokuvan siitä ei hirveästi vaaditakaan. Tuo siis kytketään etukanavien toisen plussan ja toisen miinuksen väliin ja toteuttaa eräänlaisen "köyhän miehen dolby-surroundin keskikanavan". Ei maksanut kuin noin 17 €.

                                                      Piuhojen veto tuosta keskiritilästä radioaukkoon on kuulemma "haastavaa". Paikka tuolle elementille pitäisi olla valmiina, sans ruuvit. Tämä on taas lisäpalikka tuohon OEM+ viritykselle mitä olen rakentamassa.

                                                      Keskikaiutin kulkee nimikkeellä R70 . Tuossa on näköjään konkka rinnan ettei korkeimmat taajuudet soi tästä keskikanavasta.
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut haraldh; 5.2.2010, 11:18.

                                                      Comment


                                                      • Jami kiitokset vinkistä et sen suojalätkän saa tolleen modattua. Itellä ollut sama ongelma et suojalätkä ei mene kiinni kun ottaa alpinen soittimen volume nupikkaan kiinni. Aika monesti näin on tarvike soittimien kanssa. Pitääpä alkaa joku päivä muokkaamaan sitä suojalätkää et saa soittimenkin tarvittaessa piiloon. Ja voisi sen suojalätkän päällystää hiilari teipillä matkustamon tyylin mukaisesti.

                                                        Comment


                                                        • Haraldh, olen kyllä ymmärtänyt, että kanavien miinus on ihan sama kummallakin puolella = maa. Sen sijaan jos kaiuttimen kytkee molempien kanavien plusjohtoihin, soittaa se ns. "erotussignaalin", eli reunoilla olevat soittimet. Tätä tuli 80-luvulla käytettyä takakaiuttimina kauan ennen kuin kukaan tiesi mitään 5.1-järjestelmistä... :) Oli siis yleistä tietoa.

                                                          Tuo systeemi ei sovi keskikaiuttimeksi kuitenkaan. En saa muuten Foxit-readerilla auki tuota toista pdf-fileä, jokui ihan uusi Aboden vääntö? :/

                                                          TT:ssä _on_ tuo keskikajari BOSEn systeemissä. Sitä en tiedä, miten sen saisi järkevästi kytkettyä OEM-mankkaan, tai onko sille edes tarvetta.

                                                          Nyt BOSE saa siis signaalinsa Kenwoodilta, ja jakaa sinkun alkuperäiskajareihin niinkuin ennenkin. Voisin tyytyä vain vaihtamaan kajarit, jos sen prkl Audiopilotin vaan saisi jotenkin pois päältä :/

                                                          Comment


                                                            Tuohan on vaihtovirtaa, joten miinus != maa. OEM-asennuksessa tuo keskikaiutin on kytkistenkin mukaan kytketty juuri noin, toisen etukanavan plussaan ja toisen miinukseen. Jos tuota ajattelee kahtena päällekkäisenä (vas/oik) sinus-käyränä saa tuolla summa-äänet.

                                                            Nyt se on asennettu, ja voin kyllä suositella niille keillä ei OEM-radiota ole alunperin ja sen paketin tuomaa keskikaiutinta. Tuo muutaman euron kaiutin nostaa äänikuvan selkeästi ylöspäin, ja tuo myös paremman stereokuvan vaikka istuukin toisella puolella. Äänikuvan on eheämpi keskeltä, ilman tuota ääni tuli selvästi sivuilta ja keskellä oli eräänlainen harmaa aukko. Äänikuvan leveys ei kärsi. Plussana vielä puhe on nyt selkeämpää.

                                                            Projektin aloitin juottamalla kaiutinjohtopätkän elementtiin kiinni. Autossa otin sitten vähän oikotietä kaapelin vedossa, sillä OEM-asennuksessa kaapeli lähtee kai valoanturin johdon kanssa auton vasemmalle puolelle jonnekkin syvälle kojelaudan uumeniin. Mahdollisesti näin jälkeenpäin ajateltuna mittariston irroittamalla olisi ehkä johdon pää näkynyt. Nyt tein sen sijaan niin, että laskin hanskalokeron pois ja työnsin johdonpään kojelaudan ja puhallinkotelon vaahtomuovin kohdalla kojelautaan sisään ja hiukan yrittämällä näkyi sitten johdon pää kojelaudan sisällä tuuletusaukkojen kohdalla. Tästä veto radioaukkoon oli sitten tosi helppoa.

                                                            Sitten ISO-quadlock adapteriin irti toisen etukanavan plussan ja toisen miinuksen pinnit ja juotin keksikanava-elementin johtimet pinneihin kiinni. Kamat kasaan noin tunnin, puolentoista jälkeen ihmettelyineen.

                                                            Comment


                                                            • Maa on maa on maa. EI voi olla eroa, kumpaan miinukseen kytkee, tai sitten Audin stereoissa on jotakin erikoista. "Kelluva" systeemi voisi selittää jotakin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X