B6 ei yksinkertaisesti saa kuulumaan ratiota aftermerket soittimella. Olen sen kanssa tapellut kohta 2 vuotta. Radion taakse ei tule auton omassa johtosarjassa ISO liittimeen herätettä radiolle. Omassa tein tämän siten, että haaroitin jatkuvasta virrasta kytkimen kautta mankalle. Radio on siis kytkimellä laitettava päälle koska omassa pioneerissä ei ole virtanappia. Tämä on myös todettu tuolla aiemmissa viesteissä. On myös todettu se, että ratin alla on kytkentälista josta radiolle voi ottaa herätteen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Radio yms. asennukset / toimivat ratkaisut
Collapse
Tämä on kiinnitetty aihe.
X
X
-
b6:sessa sain itse yksinkertaisesti aftermarket radion kuulumaan tällä: http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=311 + tällä: http://www.vekoy.com/product_info.ph...ducts_id=14248. Eikä tarvinnu tapella kuin 5min. ;) mutta tuossakin pitää muistaa oikein päin laittaa johdot. Ja herätteen otin ratin alta ohuimmasta punaisesta johdosta muistaakseni, jolloin toimii niinkuin orkkis soitinkin eikä tarvii rumia kytkimiä viritellä.
Comment
-
Katsoin nuita kytkentöjä niin näytti niinkuin olisi ihan alunperinkin ollut ISO-liittimet vakiona. 2kpl. Toinen liitin mistä lähtee kaiutin liitänät ja toinen mistä lähtee virta-maa-jne... johdot.
Sitten on sellainen metallinen molikka josta lähtee 1klp musta johto joka menee ISO-liittimen virtaliitin reikään ja mankan liittimessä se osuu siniseen johtoon.
Sen molikan toisesta päästä lähtee sitten antennin johto mikä menee soittimelle ja toisessa päässä molikkaa on sellainen pistoke mihin laitetaan auton johtosarjasta tuleva antennin johto.
Sen takia ei lähde soitin suoraan päälle kun laittaa virrat päälle koska näytti että "pää"virta johdosta oli vedetty ns. jomppi heräte johdolle.
Nyt siis toimii niin että soittimen napista virta päälle ja samasta napista sammutetaan soitin. Tavallaan hyvä ja tavallaan ei tämmöinen kytkös.. No voipahan kuunnella musaa ilman että olisi virrat autossa päällä.
Ja tuosta radiosta vielä sen verran että nyt alkoi kuulumaan radio Todella hyvin kun tein sen muutoksen että sen molikan päähän tuli ennen joku sininen vähän paksumpi johto ja se auton oma antenni piuha roikkui sielä vapaana. Vetasin tämän sinisen johdon pois kun se oli vain tökätty siihen ja laitoin tilalle sen oman antennin piuhan.
Mutta nyt sitten kun laitoin auton käyntiin radio kuului edelleen hienosti eikä ottanut häiriöitä auton ollessa käynnissä mutta kun laittoi parkit päälle niin jo alkoi sähisemään.
Johtuuko tämä sitten nuista uusista umpioista ja niistä olleista dayline päiväajo ledeistä että ottaa häiriötä.. Pitkillä on kyllä jälkiasennus xenonit mutta pitkät valot ei olleet edes päällä kun alkoi jo sähisemään pelkästään jo parkki asennossa. Harmi homma..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viestiJatkuva ja virta-avaimen takana oleva virta on auton johdoissa ristissä. Sillä korjaantuu. Josset kytke oikein, Alpinen soitin kuluttaa virtaa jatkuvasti ja ainakin itsellä tyhjensi akun noin viikossa, vaikka "oli sammutettu valmiustilaan".
Miten hullussa tuon kytkennän sitten tekis niin etä soitin lähtee päälle kun kääntää virrat päälle ja sammuu siinä vaiheessa kun virta-avaimen ottaa pois virtalukosta. Näin sen haluaisin toimivan.
Tuo sama soitin oli aikanaan mulla myös -99 mallisessa S4 audissa ja siinä ainaki sen sai niin toimimaan että lähti päälle kun virrat käänsi ja sammui vasta sitten kun virta-avaimen otti pois pesästä.
Comment
-
lisää ihmettelyä.. Eli tuonne B6 audin omaan johtosarjaan ei tule heräte johtoa ollenkaan niin oon nyt kytkenyt sen Alpinen soittimen niin että olen laittanutsoittimesta punaisen sekä keltaisen johdon siihen jatkuvaan virtaan. Nyt siis joutuu laittamaan mankan itse päälle ja sammuttamaan itse. Tämä kytkentä alpinen soittimella ilmeisesti kuluttaa akkua koko ajan koska kerran kun auto seisoi 5vrk niin autosta oli akku melkein mennyt tyhjiin.
Jos nyt siis teen näin että vedän tuon keltaisen piuhan alpinen johtosarjasta tuohon audin johtosarjan jatkuvaan virtaan ja vedän sen punaisen johdon sitten jonnekki ratin alle mistä saa otettua herätteen niin että soitin sammuu siinä vaiheessa kun virta-avaimen ottaa pois virta lukosta. Näinkö? No mistä se heräte löytyy tuosta B6 korisesta audista siis juuri sellainen heräte että kun otan avaimet pois soitin sammuu.?
Myös tämä on ihmeellistä että kun soittimen laittaa päälle niin radio kuuluu erittäin hyvin ja selvästi myös silloinkin kun auto on käynnissä mutta heti kun kääntää jo parkit päälle alkaa kähisemään. Onkohan tuo audin johtosarjasta tuleva jatkuva virtakin sitten jotenkin yhteyksissä ajovaloihin tai sen katkaisijaan kun häiriö tulee heti kun katkaisijan kääntää päälle. Pitäiskö tuo ns. päävirtakin vetää uudelleen ja mistähän sille löytyis paikka?
Selasin tämän koko keskustelun läpi ja löysin B5 mallin audosta kuvan jossa on sellainen kisko ratin muovien alla. oliko x75 herätteelle ja 30 jatkuvalle virralle. Onko tässä B6:ssa samanlainen kisko tuola ratin alla vai pitääkö tuossa autossa metsästää ne jostain muualta.
Comment
-
http://www.ebay.de/itm/Audi-A2-A3-A4...item35cccb5e01
Muutama nappi Consert2:ssa vaatisi restaurointia, voiko tollasella restaurointi kitillä oikeasti toimia, vai onko noi vaan tarroja nappien päälle?
Comment
-
Mitä tuolle soitin kytkennälle tekee että sais tuon autonkin vielä käyntiin jos on muutaman päivän auto seisonut. Virta oli taas loppunut täysin. Soittimena siis Alpinen soitin ja heräte ja jatkuva virtajohto kytketty yhdessä autosta tulevaan jatkuvaan virtajohtoon. Eli soitin pitää laittaa aina ite päälle ja sammuttaa ite.
Luin täältä aikaisemmista postauksista että Alpinen soitin on sellainen että vaikka sammutat sen napista niin silti se kuluttaa virtaa.
Pitääkö minulla vetää tuosta mankasta erikseen heräte virta että se ei varmasti kuluta enään virtaa kun sammuttaa sen napista.
No tuossa tänään katoin sellaista että kun tuosta Alpinen soittimesta avaa näyttöpaneelin niin sielähän palaa valot vaikka asina on laitettu kiinni. Eli kyllhän tuo virtaa syö koko ajan tulla tavalla. No etupaneelin kun otti pois niin valot sammui.
Pitää alkaa seuraamaan että mitä tuo käynnistys sanoo jatkossa kun ottaa aina yöksi pois tuon soittimen etupaneelin. Tai oikeastaan sitten kun auto seisoo useampia päiviä n.3-4 päivää ja pakkas ilmoja ollut niin sillon on akku päässyt tyhjäksi, niin nyt näkee seuraavan kerran kun auto seisoo useamman päivän ja etupaneeli on ollut poissa että onko tyhjentynyt akku.
Comment
-
B7 ratissa olevat säätönapit ei toimi
Autona B7 audi A4 ja ratissa näyttää olevan radiolle nappulat mutta eivät sano mitään eikä niissä pala edes valot vai kuuluuko niissä edes palaa?? Itse kuvittelisin että pitäisi palaa punaiset valot niissä kun valot on päällä että näkee pimeässä käyttää niitä.
Soittimena näkyy olevan audi concert d soitin. Myöskään ajotietokoneen näytöllä ei näy/lue että mikä radio kanava on päällä.
Katsoin soittimen taakse niin näytti tulevan yksi isoliitin paketti soittimen toiseen reunaan ja sen vieressä oli vielä yksi punainen liitin,siihen näytti menevän kaksi johtoa, en katsonut värejä. Keskelle soitinta takaosaan tuli jokin "pistoliitin" olisko ollu vaikka 4-napainen, en katsonut niin tarkkaan. Ja toiseenreunaan sitten vielä radion antennin johto. Ei muuta.
Autossa on puhelin keskikonsolissa ja varmaan joku handsfree systeemi niin luulen että tuo keskimmöinen pistoliitin on varmaan jotenkin siihen liittyvää.
Mutta miksi ei toimi ratissa olevat nappulat ja ajotietokoneen näytöllä lue radiokanavia on vähän hämärän peitossa???
Jos ed. omistajalla on ollut esim. jokin toinen soitin kiinni autossa ja ennen myyntiä vaihtanut takaisin vakio rammarin niin vaatiikohan tuo sitten vcds:llä jonkin uudelleen koodauksen että sais nuo ratin nippelit pelamaan ja näytöllä näkymään kanavat?? Soitin oli käynnissä niin otin sen punaisen liittimen irti niin ei ollut mitään vaikutusta koko liittimellä..??
Tuli vain mieleen että mulla palaa tuossa nyt jarrupalojen kuluneisuus valo niin siksihän se ei varmasti näy nuo radio kanavatkaan tuossa näytössä..
Mutta se miksi ratissa olevat nappulat ja rullat EI toimi on vielä mysteeri.. eikä niissä pala kyllä mitään valojakaan.. Olisko niin hullusti tehty että auto olis otettu tehtalta ratti nappula varusteilla mutta ei ole otettu itse johto yms.. sarjoja siihen mukaan.. vaikea uskoa sitäkään.
Jos joku tietää kuinka tuota vois kokeilla vcds:llä koodata niin voip kertoa ohjeita tänne.
Käytössä on tosin BETA versio niiin ei ole takeita pystyykö sillä edes koodailemaan ns. "mukavuus" toimintoja päälle..
OHJEITA otetaan vastaan!
moduulin koodit käyty lukemassa ja näytti koodiksi 04041 eli taitaa koodi olla oikein
Vikakoodit katsoin niin tuli tämmöinen tuolta steering wheel osiosta:
1 Fault Found:
01426 - Controls in Steering Wheel (E221)
49-00 - No Communications
Onko ratin takaa johdot poikki/irti vai onko soittimen takaa johdot kunnossa. Minkähän väriset johdot ja liittimet tuolta soittimen takaa on yhteyksissä nuihin ratissa olevien volyme yms.. nappuloiden kanssa?? Tietääkö kukaan?
Comment
-
Onkos porukka tilaillut näitä dynavinin soittimia alkuperäisten sijasta? Näyttäis ebaysta löytyvän parhainmillaann 300e näitä ja speksit vaikuttaa lupaavilta.
http://www.dynavin.com/products/product_dnv_a3.php
Comment
-
A3 8L -02 1.6
Olen nyt kahlannut tämän keskustelun läpikotaisin enkä ole löytänyt ratkaisua radion kuuluvuuteen. Autossa on Pioneer 1330 soitin ja radio kuuluu siis todella huonosti, vain Novaa pystyy kuuntelemaan siedettävästi.
Irroitin soittimen ja liitin sinne tässä keskustelussa vihjatun adapterin http://www.verkkokauppa.com/fi/produ...nivahvistin-ad. Virran adapterille otin alla olevassa kuvassa näkyvästä sinivalkoisesta piuhasta.
Asentaessa ko. adapteria huomasin että soittimesta lähti outo piuha mötikällä jo entuudestaan. Se siis soittimen ja antenninjohdon välissä:
Mikähän tuo kyseinen mötikkä on? Vahvistin vai? Katsoin takasisävalojen sisään ja siellä ei näkynyt mitään vahvistinta antennille. Missä siis mahtaa antennivahvistin autostani löytyä vai onko sellaista lainkaan. Tuolla adapterin laitolla ei siis ollut mitään vaikutusta radion kuuluvuuteen. Mitähän voisi olla tehtävissä? Itse antenni katolla on päälisin puolin ehjän näköinen.
Niin ja mainittakoon että sen verran olen taas lueskellut että kenties vahvistin on tuon antennin jalassa itsessään. Vaan kun antennille ei mene kuin yksi piuha, meneekö sitten virta tuota yhtä ja samaa piuhaa pitkin vai onko antennin jalassa nyt vahvistinta lainkaan?
Olisi paljon helpompaa selvitellä vikaa ja ratkaisua jos omistaisin edes virtamittarin..
Comment
-
Mikä olisi arvon raadin suositus CD-radiosoittimeksi C4 100:een? Jotain OEM laitetta tai erittäin paljon oem-henkistä olen miettinyt. Tällä hetkellä ei ole mitään rammaria joten jotain siihen aukkoon olisi saatava.
Vaatimuksia olisi: 1din laite, OEM henkisyys, cd (mp3 soitto), rds radio, erittäin mieluisana optiona olisi mahdollisuus cd vaihtajaksi kytkettävälle kovalevylle(siis jonkun adapterin välityksellä).
Mieleen tulee nämä Concertin eri versiot, mutta mitkäs niistä on ensinnäkin CAN-väylä laitteita ja mihinkä saadaan tuo cd-vaihtaja emulaattori(XCarLink, Dension ja mitä muita näitä olikaan) kiinni?
Comment
-
Terve kaikille!
Autona on A6 C4 vm. 96. Olen lueskellut tämän koko yhdeksän sivuisen keskustelun läpi ja suoraa vastausta en ole löytänyt, eli;
Audin alkuperäinen Gamma -kasettisoitin on otettu pois ja iso liittimillä saa kuulumaan kyllä musiikkia mutta vain eteen. No, tätähän on täällä foorumilla käytä läpi paljon. Vm. 96 mallissa jossa EI OLE bosen subbaria mutta takaovissa kuitenkin aktiivikaitsarit (oletan opiskelemani perustella), löytyy radion takaa tämä pieni keltainen liitin. (KUVA tulossa myöhemmin)
Keltainen liitin pitää sisällään kuusi napaa, näistä kaksi on siten, että auton johtosarjasta tulee johdot tuplana. Eli neljä napaa on liittimessä käytössä ja kuusi johtoa tulee sisään liittimeen. Kaksi johdoista siis menee yhteen.
HUOM! Jos oman A6 C4:n ongelma ratkeaa tällä keskustelulla, laitan selkokieliset kuvat avuksi seuraavalle joka painaa saman ongelman kanssa.
Kysymys: Keltaiseen liittimeen täytyy ilmeisesti askarrella tarvikesoittimen linjalähdöstä (perustan oletukseni tähän koko Radio yms. asennukset / toimivat ratkaisut -keskusteluketjuun) sopiva muutospala/rca ja yhdistää - ja + oikein sekä huomioida heräte. Olenko ymärtänyt oikein? Onko joku tehnyt vastaavan asennuksen A6 C4:een jossa ei kuitenkaan ole sitä subia takakontissa...??
Pss. Kuvia tulee lähiaikoina.
Psspss. Kuvat laitan siten, että ne aukeavat vielä vuosienkin jälkeen jotta tästä olisi jatkossa apuja.
Comment
-
Vastaan itselleni:
Sain mitattua että virtaa lähtee sekä vanhasta että uudesta adapterista antennille. Parhaiten radio kuuluu kun otin irti vanhan pari viestiä ylempänä olevassa kuvassa olevan mokkulan ja laitoin tilalle uudemman version. Voisi siis olettaa että vika on joko atennijohdotuksessa jossain välillä tai itse antennissa. Radio kuului loistavasti kun tökkäsin virtamittarin anturin radioon takana olevan antenninpiuhan sisään.
Irroitin antennia katolta sen verran että totesin sen olevan antenni. En lähtenyt sitä piuhoista irroittamaan jolloin olisin voinut kurkata antennin sisälle mötikkään jotta onko siellä ylipäätään vahvistinta ja missä kunnossa. Tämä siksi että en lähtenyt irroittelemaan katon verhoilua saadakseni piuhaan enemmän työskentelytilaa. Edit: mötikän sai avattua ilman verhoilun purkua, piuha antoi sen verran myöten. Sisältä paljastui että antenni on tosiaan varustettu integroidulla vahvistimella.
Ebaystä näyttäisi saavan vastaavan (?) antennin integroidullla vahvistimella joka siis tarkoittaa että vahvistin on piirilevy antenninjalan mötikän sisällä. Onko kukaan vaihtanu antenniaan tällaiseen?
http://www.ebay.com/itm/Audi-A2-A3-A...item3a82caa695
Kysymys nyt kuuluu: mitä tarkoittaaa 2RAKU II liitin? Se ilmeisesti kävisi tosiaan heittämällä kiinni? Näyttäisi kuvan perusteella ISO liittimeen sopivalta mitä mulla on ainakin jo mankan pään johdoissa.. Edit: googlettamalla löysin ratkaisun eli RAKU liitin on oma liittimensä ja siihen on saatavilla adapteri muuntumaan ISO:ksi..
Ja onko kukaan löytänyt Suomesta vastaavaa antennia? On kyllä saatavilla niitä joista lähtee virtapiuha erikseen mutta näitä joissa se kulkee itse antenninjohdon sisällä?
Koska en purkanut katon verhoilua en siis nähnyt minne ja miten antennin piuha jatkuu ja onko siinä heti kohta liitos kuten voisi olettaa? Vai meneekö piuha anttenninjalasta kovin pitkälle katkeamatta jolloin pitäisi purkaa paljonkin verhoilua saadakseen uuden antennin kiinni? Kysyn sen takia että en itse osaa tehdä uusia piuhan liitoksia jollei ne onnistu heti plugeilla ja adaptereilla. Enkä itse haluaisi kokemattomana lähteä verhoilua purkamaan.
Pahoittelen puusilmiä kysymyksiäni mutta josko yrittäisin ensin itse selviytyä ennenkuin vien pajalle laitettavaksi ja silloin maksan mansikoita. Lupaan kertoa ratkaisuni täällä mikäli itse ratkaisen radion paremman kuuluvuuden.
Edit:
Sain avattua antennin jalan ja sisältä paljastui melko hyvässä kunnossa oleva sisus piirilevyineen. Pientä putsausta sisukaluihin CRC:llä. En saanut kunnolla mitattua tuliko jalkaan virtaa joten se kysymys jäi vielä auki. Patentoin virtapiirin nastaan pätkällä paljasta anetenninjohtoa lisää kosketuspintaa itse antenniin ja uskon kuuluvuutta tulleen lisää tämän myötä. Katsotaan nyt kun pääsen eri kuuluvuusalueille jotta toiko patenttini lopulta mitään parannusta.
Tarvittaessa seuraava askel on sitten tilata yllä olevan linkin mukainen uusi antenni. Tätä varten kysyn vielä onko kukaan purkanut samanlaisesta autosta kattoverhoilua ja että onko heti kohta antennin jälkeen antennin piuhassa katkos liittimineen vai meneekö piuha antennilta yhtenäisesti soittimelle saakka?
Comment
-
Johtosarja hakusessa
Tuli siirryttyä Audi-omistajien uljaaseen rivistöön ja nyt olisi sitten aika päivittää ajokin orkkissoitin uuteen laitteeseen.
Olen tässä pari päivää lueskellut näitä foorumeita läpi ja tutkinut myös myyjien verkkosivuja oikean tuotteen löytämisessä, mutta ei ole vielä onnistanut. Varsinkin täällä foorumilla on vanhempien viestien ongelmana tuo linkkien ja kuvien puuttuminen/häviäminen, joten tarkkaa tietoa en ole saanut.
Nyt ajattelin kertoa tämän hetken tilanteen ja toiveeni olisi, mikäli joku jaksaa, että kertoisi minulle linkin kauppaan (ja tuotteeseen), josta saan tarvitsemani kaapelin uuden laitteen asentamiseen. Paljon kun täällä puhutaan, samoin kuin kauppojen sivuilla, Bosesta ja Non-Bosesta, mutta meikäläisen kiesissä ei sitä merkkiä löydy.
Eli siis A6 Avant vuosimallia 2002 ja orkkissoitin, jonka takaa löytyy kaksi mustaa liitintä, yksi ruskea ja yksi punainen. Lisäksi soittimen perässä on antenniliitänä ja joku hämärä yksittäinen keltainen liitäntä. Järjestelmä on oletettavasti puoliaktiivinen, edessä erillissarjat ovissa ja takaovissa erillissarjat sekä oikeassa tarvikekotelossa tavaratilan puolella Blaupunktin subbari.
Nyt rupean sitten tunkemaan kuvamateriaalia aiheesta:
Soittimen oma kytkentäkaavio
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2011.48.01.jpg
Antenni- ja "ei tiedossa"-liitäntä
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2011.48.34.jpg
Liitäntänippu
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2011.48.41.jpg
Subbarin luota otettu leima
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2012.04.52.jpg
Vastaan tietenkin kaikkiin kysymyksiin, niin ja mikäli mahdollista auttajaa kiinnostaa, niin uusi soitin on Pioneer AVH-X2500BT.
Ystävällisesti kiitän jo nyt mahdollisesta avusta. :)
Comment
-
Moro! Elikkä tuli ostettua audi a6 c5 4B.
No ongelma on se että autossa on jokin navigointijärjestelmä ja bosen kajarit.
Edellinen omistaja on vaihtanut tarvike soittimen ja kaikessa viisaudessaa katkaissut KAIKKI liittimet :(
Bosen subi löytyy kontista--> eli aktiivi järjestelmä?
can-väylä auto on! Osaisiko kukaan kertoa piuhojen värien perusteella mikä on mikäkin kaapeli! googletettu on ja foorumia on luettu urakalla. Olen löytänyt kyllä kuvia jossa selvitetään mikä kaapeli on mikäkin liittimissä mutta se ei paljon lämmitä...
Eli kaipailisin soittimelle tulevien johtojen kytkentä kuvaa jossa käy ilmi johdon väri/mitä sillä tehdään.
BOSE-->vahvarilla-->heräte vahvarille-->RCA~"low voltage" tulo kajareille?
ja lueskellessa tätä foorumia törmäsin siihen että monet on laittanut elkoja jotta saataisiin "paukkuminen" pois kajareista. Itsellä näin sähkärin näkökulmasta paras ratkaisu olisi että jännite syötöille jotka tulee soittimelle ja vahvarille. Laitetaan konkka ja tasasuuntaja. JA KAIKKI maa johdot AUTON runkoon ja myös soittimesta vetää yksi johto auton runkoon. Näin saadaan kaikki samaan potentiaaliin. Myös parilla lauseella on mainittu kalvaanista erotinta ja sehän olisi kaikkein paras ratkaisu.
Comment
-
-
Tuli asennettua audi a4 b7 mallii clarionin vz409e ja aktiivi-johtosarjan siihen. Nyt vaan soitin ilmoittaa - no viedo signal- eli vissii p-kameratilassa ja ei tottele mistää nappulasta! Ainut mikä pelaa ni ääni tulee kun liittää aux:in ja puhelimen ni voi toistaa puhelimen musaa:) voiko olla joku maadotus vika tai yms asennus munaus?
Comment
-
Kysymys olisi seuraavanlainen teille jotka ootte enemmänki pläränny näitten orkkis soittimien kanssa. Elikkäs profiilin mukaisessa autossa on tuo Chorus-kasetti mankka ja tuossa mietiskelin että pystyykö tuohon kytkemään mitään CD-vaihtajaa/MP3 soitinta etc. etc. Helpomalla varmasti pääsisin jos vaan vaihtaisin tilalle perus cd-soittimen mutta kun tykkään kovasti tuosta oem hengestä :)
Comment
-
Asensin tossa jokuaika sitte rns-e.n 2din concertin tilalle ja se meni plug and play tyyliin. Nyt katselin vcds.llä vikakoodeja ja näemmä pari asetusta on väärin. Esimerkiksi navi luulee että autossa on puhelin, mutta vcds ei anna muuttaa arvoja radiosta eikä navin puolelta?
Olisiko tuossa joitain johdotuksia kuitenkin pitänyt muuttaa?
Comment
-
Comment