Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Webasto vie hermot.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Webasto vie hermot.

    Kyllä toi webasto osaa kenkkuilla. En usko, että siinä on mitään vikaa, kun se pysyy hienosti päällä jos vain moottori on käynnissä. Eli vika on virtapuolella. Pakko olla.

    Sen tiedän, että jos voltit tippuu webaston startissa alle 11.5 (muistaakseni) se ei starttaa. Tänään vaihdoin molemmat releet (ei hajua miksi niitä on 2), mutta ei apua. Mistä sitä etsis vikaa?
    Maadotus? Liian pieni virtajohto? Virtapuoli korjattiin jo kerran, ja silloin toi toimi monta kuukautta ilman ongelmia. Laturissa tuskin on vikaa, kun starttaa kuitenkin iloisesti. Akku on vaihdettu viime talvena, pitäisköhän se kuitenkin testata. Maajohto ja ainaki toinen releistä lämpee jonkun verran, joten luultavasti siellä muutama amppeeri juoksee. Maajohto on varmaa 6 neliön kokosta kuten on myös virtajohto. Hitto noi Gynttereitä, kun tekee ihmeellisiä liitoksia. Webasto virtajohdon kun irrottaa, katoo ilmastoinnilta/lämmäriltä virrat.

    Kokeilen huomenna taas vaihteeksi mittailla voltteja, jos en baarin eksy.

    Jos jollain on ehdotuksia, niin otetaan ilolla vastaan. Talvi perhana lähestyy.

  • #2
    Tuli mieleen että oletko tarkistanut sen liitoksen mikä on itse lämmittimen ja johtosarjan välissä. Itselläni on eberi mutta uskoisin että webastossa on samanlainen liitos...

    Comment


      #3
      Tuli mittailtua jännitteitä. Akun lepojännite on 12.08 ja kun webaston pistää päälle, tippuu se 11.80 tuntumaan. Latausjännite näyttäis olevan 13.8v. Jos laitan kaikki sähkövermeet päälle, tippuu jännite 12.35 tuntumaan.
      Hieman kyllä ihmeellinen, kun tuo webasto kyllä pysyy päällä jos vain sen pistää moottorin käydessä päälle. Siis sytykseen ei riitä ilmeisesti voltit. Jo on kumma vika.

      Seuraavaksi pitää kyllä liitokset ja johdot pistää uusiksi. Huonosti asennettu.

      Niin ja se talvi tuli tänään. Ensilumet maassa.

      Comment


      • #4
        Akun lepojännitteen mittasit kait ihan suoraan akun navoista? Jos näin on niin tuo 12.08 ei ole ainakaan täyden akun jännite. Omassa tais olla jotain 12.5 kieppeillä. Tietysti riippuuhan tuo jännite miten kauan auto on seisonut mutta ehkä kuitenkin vähän alakantissa..
        Latausjännite vois olla vähän korkeempi, tosin jos olet mitannut jännitteen akulta ja se sattuu olemaan tyhjähkö niin kuormituksesta johtuen jännite putoaa (olettaen että akku on jossain penkin alla tai takakontissa ..).. eli ehkäpä normaalia.

        joo, sähköhän siltä lämmittimeltä taitaa loppua. Eberissä ainakin sitä hehkutulppaa ohjataan PWM:llä jossa luulis myöskin olevan joku kompensointi alhaista akun jännitettä vastaan.. Tietysti jos jännite putoo akulla 11.8 ja siihen vielä johtojen ja liitoksien haviöt niin voipi olla että ei mene kun 10V ja risat lämmittimelle(kun se hehkuttaa, 15A)..

        Comment


          #5
          Mittautin akun, eikä tietenkään ollut mitään vikaa siinä kun justiin olin sen akkulaturilla ladannut täyteen. Ehkä laturilla alkaa oleen tunnit täynnä, eikä lataa kunnolla. Webastossa ei ole vikaa, koska käytän sitä nytten lisälämmittimenä.
          Pari päivää toimi ihan ok, mutta sitten taas tippui akulta voltit liian matalaksi. Ehkä siellä joku syö virtaa vaikkei pitäis, pitää tutkia.

          Comment


          • #6
            Petri: "Pysyy päällä, jos moottori käynnissä"

            -miten se on kytketty polttoaineletkuihin? Ottaako se polttoaineen auton paluuputkesta? Tuleeko sieltä polttoainetta, kun auto ei käy?

            -Entä onko sisäkennon venttiili auki (auton ollessa sammuksissa), että vesi pääsee kiertämään?

            No tuskin näissä vika, jos se on aikaisemmin toiminut oikein....

            Comment


              #7
              Joo siis toimii se jos on akussa virtaa, vaikkei auto ole käynnissä. Ongelma on siinä kun siitä akusta tippuu voltit muutaman käyttökerran jälkeen alle sen mitä webasto vaatii hehkutukselta/startilta.

              Tuossa jätin webaston pyörimään ja sammutin moottorin, niinkuin melkein aina teen jos lyhyt paussi. Noh sehän tuhautteli oikeen kunnolla. Jotain putsattavaa siellä siis ainaki oletettavasti on kun ei sytytä kunnolla. Bensakin haisi oikeen kunnolla. Mahtaisko syynä olla se liekkivahti vai mikä? Voltteihin se tuskin auttaa mitään. Tuo on uusi oire.
              Voihan se olla hieman löysä bensaletkukin, hieman bensan hajua tulee auton takaa aina välillä.

              Bensa tulee varmaan tankista (yllätys ;). Pumppu on bensansuodattimen vieressä auton takaosassa.

              Comment


                #8
                Jos ei pala kunnolla, niin todennäköisesti vika on höyrystimen huovassa, kannattaa kattoa. Ei tartte kuin ottaa kaks "klipsua" auki polttimen päästä ja vetää päätylaippa irti, huopa on heti sen alla.

                Comment


                  #9
                  Ainiin ja jos se on samanlainen Webasto kuin mulla eli BBW 46, niin se putoo pelistä vasta kun jännite on yli 20 sek alle 9.5V.

                  Comment


                    #10
                    Mulla taitaa olla Thermotop Z-C

                    Comment


                      #11
                      Thermo Topissa jänniterajana on 10.5 V yli 20 sek ja ylärajana 15.5 V yli 6 sek.

                      Lisää infoa:

                      http://www.techwebasto.com/heater_ma...hop/63378A.pdf

                      Comment


                      • #12
                        webasto

                        Jos poltoaine otetaan polttoaineputkesta saattaa tulla ongelmia ,koska niille pitäisi aina tuoda putki tankilta erikseen, silloin ei se ole riippuvainen muista tekiöistä ja vika on helpompi etsiä.syyt voivat olla ESIM.sähköinen pensapumppu.Jos putki vedetään tankilta muista laittaa suodatin
                        Mikä pumppu on tankin vieressä, mootorin vai webaston? Kun putki tulee tankilta ei tule ilmalukkoja. Yleensä polttoaine putki asennetaan anturin korkkiin.

                        Comment


                          #13
                          Kai se vaan on pakko taas ottaa sieltä irti ja tarkistaa kaikki jutut mitä vaan voi.
                          Bensan haju on kyllä välillä aika voimakasta. Pitää siis tarkistaa myös bensaputket ja kattoa mistä se sieltä takaa sen bensan oikeen ottaa.
                          Tuskin siinä isoa vikaa on kun kerran toimii ihan ok jahka virtaa piisaa.

                          Vaihdoin siihen jo ton Combustion air fan assemblyn kun se moottori oli kulunu sen verran että tuuletinpyörä otti runkoon kiinni ja ääni sen mukainen.

                          Comment


                          • #14
                            webasto

                            Ehkä ilma lukko,koska se toimii auton ollessa käynnissä mutta ei muuten. Ota aine suoraan tankista.

                            Comment


                            • #15
                              Itse testasin kerran polttoaineen saantia sillä tavalla, että otin 1,5l:n limsapullon ja laitoin metrin verran uutta polttoaineputkea. Eberi toimi hyvin kun sai naftaa pullosta, mutta kun laitoin letkun paikalleen mikä oli haaroitettu auton omasta linjasta niin lämmitin kävi vain pari minuuttia.

                              Comment


                                #16
                                Jaaha, parina päivänä taas toiminu niinkuin pitää. Aamulla oli hienosti melkein tunnin päällä kunnes päätin lähteä töihin. Noh eiköhän startannu sitten taas tosi vaikeesti, eli virta oli vähissä akulta. Lähti käyntiin kuitenkin. Ihme vekotin.

                                Mulla taitaa nyt kyllä vuotaa virtaa jostain ja se purkaa pikkuhiljaa akkua. Olispa lämmin talli jossa vois noita tutkiskella, mutta kun ei ole. Tai sitten laturissa on huoltamista.

                                Piru kun pitää venyttää näitä korjaamisia viime tinkaan.

                                Comment


                                • #17
                                  ei taida toimia tosiaan polttoainelämmittimet auton omasta linjasta, jos pumppu on tankissa(tai siis haarasta tankkiin päin). lämmitin ei jaksa imeä pumpun läpi. Eli toimii siksi hetken, koska esim suodattimeen jää paineenalainen polttoaine.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tunti on muuten pitkä aika käyttää lämmitinä. Lämmintä pitäisi tulla aiemminkin, ja useana päivänä toistettuna tuosta seuraa väistämättä varausongelmia.

                                    Tietääkö joku Hydronicin kriteerit jännitevalvonnan laukeamiselle? Manuaali sanoo vähintään 10.2 V, mutta ei puhu ajasta. Tuntuu että lämmitin on joskus lauennut päältä käynnistyksen aikana, jolloin jännite tippuu mittariston mukaan hyvinkin tuon alle, jos vähänkin joutuu sahaamaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo no ei se tuntia siellä olis pohottanukkaa, jollen olis ollu laiskalla päällä ja menny vasta 9:ks töihin. Kyllä sieltä lämmintä tulee jo aikasemmin. Normaalisti sellasta 15-30min olen yrittäny pitää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Väinö; Sattui suunnitteluvirhe ja totesin itse saman asian hyvin nopeasti, ei tullut naftaa. Totesin asian ottamalla polttoainetta metrisellä letkulla limupullosta. Ongelma poistui kun ostin sen erillisen tankkiliitännän ja vedin takaa asti oman polttoaineputken eberille.

                                        Mulla on ollut kans ongelmia tuon matalan jännitteen kanssa ja auton starttaus oli vaikeea 30 min. lämmityksen jälkeen. Asia korjaantui kuitenkin tällä
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=1025

                                        Comment


                                          #21
                                          Noniin eiköhän akku loppunu kun kävi kaupungilla syömässä ja jätti webasto pyörimään.

                                          Onneksi lähti sellasen 15min odottelun jälkeen kuitenkin just ja just käyntiin. Ikävä se bensareleen naputus kun virta ei piisaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            ei kyllä mun "juuri huolettu" webasto ei jaksa sulattaa jäät ikkunoista -10c pakasessa. Tai joskus edes aloittaakaan sisälämmitystäkään vaikka juuri vaihdettu akussa pitäisi olla virtaa...

                                            Comment


                                              #23
                                              Kahden akun systeemillä akut ei ehdi latautua, jos ajelee lyhyttä matkaa ja käyttää lämmitintä lähes joka matkaan. Normaalisti yks akku tarvii yli puolen tunnin ajon latautuakseen täysin kylmäkäynnistyksestä. Sellaista olen kuullut.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla ei ole vielä ollut mitään ongelmia kahden akun kanssa kuukauden käytön jälkeen. Voi tietenkin olla, että aika on vielä niin lyhyt, että oireita ei ole ilmennyt. Jos edessä on lyhyttä ajoa niin yleensä lämmitän kotona lohkiksella ja reissun päällä sitten eberillä, näin säästää siis akkuja

                                                Kytkin tuon kakkosakun latauksen herätteen parkeilta. Kun eberi on ollut noin puolituntia päällä ,starttaa auton ja laittaa parkit päälle niin tyhjäkäynnissä huomaa selvän nytkähdyksen. Kun autolla on ajellut noin puolisen tuntia ja sammuttaa valot ja laittaa uudelleen päälle niin samaa ilmiötä ei huomaa enää, eli tästä vois päätellä että kakkosakkukin on ehtinyt lataantua. Vältän esimerkiksi takalasinlämppärin käyttöä sen jälkeen kun olen lämmittänyt autoa eberillä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Laivani on merkki huollossa tänään. Saa nähdä saako ne webasto taas eloon. Vaikka akussa on noin 12v niin ei webasto ehdi edes käynistyä kunnolla ennen kun se taas sammuu. En kuule bensapumpun ääni joten veikaan että vika on sieläpäin. Ei se toimi vaikka moottori olis kynissäkään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    no ei saannut. Väittää että molemmat akut ovat heikot ja webaston akku on vuotanut webaston ohjainlaitteen päälle joten se on todenäköisesti sökö.

                                                    Taidan unohtaa koko webasto laite....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No jos akun lepojännite on 12V niin heikkohan se. 12.8V on terveen akun merkki. Ihan tuliteränä taitaapi olla jopa 13.3V.

                                                      Onko webastossa autocut 12V kohdalla?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        joo on tarkoitus ostaa uudet akut...katsotaan sitten. Nyt on vaan nenä täynä siitä webastosta. Olis kyllä kiva jos se toimisi joten vauva ei tartis aina pukeutua viimeisin pääle michelin ukoksi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No jos akun lepojännite on 12V niin heikkohan se. 12.8V on terveen akun merkki. Ihan tuliteränä taitaapi olla jopa 13.3V.
                                                          Riippuu myös latauksesta, ei se uusikaan akku anna kohta kuin 12V ellei lataus ole kunnossa. Tämä siis ihan yleisesti, ei liity tähän tapaukseen.

                                                          Näin talvisin ihmisillä on kiire hakemaan uutta akkua kun ei auto starttaakaan vaikka vika usein on oikeasti laturissa joka ei toimi kunnolla/laisinkaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            laturini on testattu, se on ok.

                                                            hyvinkään autoston mukaan webaston ohjainlaite on rikki. Akkusta on kuulema tippunut hapot sen päälle.

                                                            tämä taitaa olla oikea yksikkö jos Mixun tyypi merkki pitää paikansa ( eli bbw 46)

                                                            http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...sPageName=WDVW

                                                            ja kas kas, jopa näihin vanhoille laitteile voi kytkea käynistys kaukosäädin jonkun lisä releen kanssa.

                                                            http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...sPageName=WDVW

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X