Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 automaatti-ilmastointi ja pakkanen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44 automaatti-ilmastointi ja pakkanen?

    Omituisesta otsikosta huolimatta selkeä ongelma. Ilmastointi on toiminut tähän päivään saakka ja sitten se ei enää toimikaan. Ei sinänsä mitään uutta, mutta kun samaan aikaan ulkolämpötilan näyttö alkoi väittämään ulkona olevan päivällä -14 astetta pakkasta ja illalla jopa -21. Voiko ilmastoinnin toimimattomuus johtua siitä, että se kuvittelee ulkona olevan talviolosuhteet? Vianhan voisi siinä tapauksessa äkkiä kuvitella olevan ulkolämpötilaa aistivassa anturissa, mutta olisiko jollain viisaalla varmempaa arvausta aiheesta?
    Veikkaisin anturin olevan jossain etupuskurin takana, mutta missä siellä vai joutuuko kenties puskurin päästämään irti löytääkseen sen?
    Keväällä juuri vaihdettiin uusi kompura, lauhdutinkenno ja kuivain, eikä vuotoja havaittu. Nimim. "Heitetäänkö kirves kaivoon ja lötkö perässä"

  • #2
    Siitäpä tuo juurikin johtuu. Antureita on kaksi, toinen on puskurin takana ja toinen sisään tulevan ilman kanavassa ennen puhallinta, vesikaukalosta pääsee helposti käsiksi. Puskurin irroitustarve selviää katsomalla, varmaksi en uskalla sanoa.

    On sellainen muistikuva, että lämpötilatieto otettaisiin siltä anturilta, joka väittää kylmemmäksi. Ilmastoinnin diagnostiikasta pääsee jo tuonikäisessä tulkitsemaan anturiarvoja, mutta nyt ei ole tähän hätään linkkiä.

    Comment


    • #3
      Mulla pitäisi itselläkin jossain arkistossa olla parikin opusta, jotka juuri tuota ilmastointia käsittelee. Joutuu etsimään ne huomenna. Varmistusta epäilylle vain etsin ennen isompaa perehtymistä. Kiitokset. Täytyy sitten huudella uudestaan kuinka kävi.... Kyseessä on ameriikantuonti isoilla puskimilla, joten todennäköisesti purkamiseksi menee, ellei anturi satu olemaan tyrkyllä niin, että sen alaritilän kautta pääsisi käsiksi.
      Viimeksi muokannut fixmaker; 9.5.2015, 23:00.

      Comment


      • #4
        Löytyi diagnostiikkaohjekin. Ja tänään taas aamulla näytössä oli normilämmöt, joten ilmastointikin toimi. Vaan iltapäivällä meni taas pakkaselle. Diagnostiikka näytti sen maskin takana olevan anturin arvoa siinä vaiheessa syylliseksi. Nyt siis metsästämään mokomaa anturia........ tarve olisi luultavasti myös öljynpainemittarin anturille, joka taas oireilee niin että mittari on yleensä aina tapissa. Joskus satunnaisesti sekin toimii. No, onhan tuossa riittävästi kaikenmaailman öljypiipittimiä kertomassa jos paineet kokonaan katoaa.

        Comment


        • #5
          Ne lämpöanturit ovat sitten ihan vain NTC-vastus työnnettynä sen muovikotelon sisään lämpötahnan tms. kera. Moinen komponentti maksaa alle euron kappale. Alkuperäisen vastuskäyrän kaivaa Bentleyn taulukosta ja etsii vastaavanlaisen komponentin.

          Hommasin aikoinaan taulukkoon osuvia kahden sorttisia vastuksia tuohon hommaan. En ole vielä tosin ehtinyt kokeilemaan, että kumpi toimii paremmin.

          Comment


          • #6
            Maskin takana olevaa anturia näyttää vielä saavan marmoriltakin. B5:n osanumero nykyään. 8D0 820 535. Hintaa vajaat 40€.

            Comment


            • #7
              Tutkailin tilannetta ja anturin liitin vaikutti hyvin hapettuneelta. Hiukan nastojen raapimista ja CRC:tä. Toistaiseksi se on toiminut. katsotaan, kuinka kauan.....

              Comment

              Working...
              X