Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovaloille releet+paremmat johdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nyt on releet laitettu. Jännitehäviöt pienenivät, mutta yleismittari ei ollut oikein parhaassa vedossa, niin jäi tarkemmat mittaukset suorittamatta.

    Lyhkäisillä umpiot näyttävät kyllä kirkkaammilta, mutta liikenteessä en eroa vanhoihin juurikaan huomannut.
    Siihen saattaa kyllä vaikuttaa sekin, että uudet lisäpitkät ovat todella hyvät ja sai kyllä silmät killissä ajella, ennen kuin alkoi pikkuhiljaa tottumaan valoisampaan maisemaan.

    Releet ja sulakkeet laitoin oik. umpion irroitettavaan kanteen. Siinä oli aika suojainen paikka ja johdot oli hyvä vetää siihen laturilta.
    +30:set tulee kolmella jöötillä laturin +30 -navalta sulekerasialle ja siitä vielä releille. Releiltä polttimoille menee 2.5 neliön johdot.
    Maadoitus polttimoille on tuplana, eli alkuperäinen ja lisämaa korista.

    Huomasin johtoja vedellessäni, että sumuvalot on aika onnettomalla johdotuksella, niin täytyy ne vielä käydä läpi ja samalla kytkeä ne toimimaan pitkien rinnalla.

    Kun saan yleismittarin jännitehäviöt korjattua, niin täytyy mitata vielä uudestaan nuo valot.

    Comment


    • Kun saan yleismittarin jännitehäviöt korjattua, niin täytyy mitata vielä uudestaan nuo valot.
      En nyt aivan sisäistänyt: mikäli kyseessä on digitaalinen mittari, sen sisäinen resistanssi on niin suuri, että se kuormittaa mitattavaa piiriä olemattoman vähän (ei aiheuta kuormitusta piiriin) esim. mittajohtimista riippumatta.

      Comment


        Huomasin johtoja vedellessäni, että sumuvalot on aika onnettomalla johdotuksella, niin täytyy ne vielä käydä läpi ja samalla kytkeä ne toimimaan pitkien rinnalla.
        Häh, mitäpä tällä ajattelit saavuttaa?

        Comment


          Eikö sumuvalot kannattaisi laittaa toimimaan yhdessä lyhyiden valojen kanssa, vrt. MB jossa sumarit menevät automaattisesti pois päältä pitkille vaihdettaessa? Mielestäni tuo lähialueen valaisu esim. omassa A4:ssä, jossa lähi-xenonit palavat koko ajan myös pitkät päällä, vaikeuttaa kauas näkemistä.

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
            En nyt aivan sisäistänyt: mikäli kyseessä on digitaalinen mittari, sen sisäinen resistanssi on niin suuri, että se kuormittaa mitattavaa piiriä olemattoman vähän (ei aiheuta kuormitusta piiriin) esim. mittajohtimista riippumatta.
            Olisi pitänyt laittaa hymiö perään. ;) Alkaa vissiin väsähtämään tuo mun yleismittari, kun mittaustulos muuttuu mittajohtimia kääntelemällä. Eli mittajohtimet alkavat olemaan loppu ja samoin niiden liittimet mittarin piirilevyssä.

            Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
            Häh, mitäpä tällä ajattelit saavuttaa?
            Sumarit valaisevat aika hyvin penkat, ne jää muuten liian pimeiksi. Tulee ajeltua aika paljon teillä, joilla liikkuu runsaasti peuroja, niin sitä puolikasta sekuntia lisää reaktioaikaa minä tuolla kytkennällä tavoittelen.

            Comment


              Jos sumuvalojen näyttämä on max 30 metriä ja pitkien 150 niin siinäpä voi hetken miettiä kuinka pitkälle milläkin vauhdilla mitkäkin valot näyttävät.
              Kuinka kovaa voit ajaa kyseisillä peurateillä pelkillä sumuvaloilla? Tuolla testillä huomaat mitä ajan takaa.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                ...Kuinka kovaa voit ajaa kyseisillä peurateillä pelkillä sumuvaloilla?
                Ei toimi sumarit ilman ajovaloja, että en voi tuota testata.

                Ongelma on pimeät ojan penkat ja sumarit valaisevat leveällä kuviollaan niitä hyvin. Valotehoa eteen en juurikaan kaipaa, eikä noilla sumareilla sitä juuri lisää tulekaan.
                Kun kuviota saa leveämmäksi, niin peuran havaitsee aikaisemmin ja silloin jää aikaa enemmän toimia. Täytyy muistaa, että oman nopeuden lisäksi hyvin oleellisista on peuran nopeus. Jos peuran havaitsee 10 metriä sivummasta, niin se kytkennällä saavutettu etu on se aika, joka peuralla menisi tuohon 10 metriin.

                Comment


                • Tämä nyt on ikuisen väittelyn aihe että onko sumuvaloista hyötyä vai haittaa.
                  Itse olen kyllä sitä mieltä että enemmän niistä haittaa on eli lähellä oleva kirkas alue ja monesti varsinkin talvi oloissa sivuilta ojanpenkoista heijastuva valo aiheuttaa silmille sen että sinne kauemmaksi minne pitäisi nähdä näkeekin sitten paljon huonommin - tämmöistä tukevaa tutkimus tulostakin on joskus jossain väitetty olevan?

                  Comment


                  • Releet ja sulakkeet oik. ajovalon kotelossa.
                    Lyhyet x2 ja pitkät. Lisävalojen rele jäi odottamaan relesokkelia.
                    Sulakkeet lyhyille 2x 10A ja pitkille 1x 15A/pari. Johdot tinattu ja kutistesukalla suojattu.


                    Mustat teipatut johdot laturilta sulakkeille.
                    Oikein huono kuva, mutta oli just pesty auto, niin satoi vähän niskaan. Johdotukset kuitenkin selviävät kuvasta ja ahdasta alkaa olemaan. Punainen jööti menee startin jälkiasennusreleelle.


                    Uudet Hellan FF200:set. Photoshopilla saisi kilven ehkä huomaamattomammin piiloon. :)

                    Comment


                    • Varsin asiallisen näköinen asennus.

                      Jos Photoshopista ei olekaan juuri apua nopeusvalvontakameroita vastaan, aaltopahvi toki toimii.

                      Comment


                        Olisit ostanu navigaattorit niin ei tarttis murehtia penkkoja. Tarpeeks leveä kuvio.
                        Nyt kun olen ajellu Passatilla missä nu FF:t on niin ne on kyllä melkoset pistevalot loppujen lopuksi. Pitkälle ne näyttää, muttei valase penkkoja yhtään ennenkuin jossain 100m kohdalla.
                        Ja mitä manne-mersuihin tulee, niissä tuntuu olevan jotain vikaa valoissa kun aina palaa sumarit myös.

                        Nyt on niin pimeetä ja ympäristö syö kaikki valot kun ajelee. Miettikää vähän sitäkin noilla sumareilla, että näkeekö ne vastaantulevat sitten tietä.. Kiva siinä on ajella kun lasi on paskassa koko aika ja vastaan tulee hajavaloa suoltavia autoja. Ei siinä muuten, mutta Volkkarilla ovat saaneet Paskatin ajovaloista yhtä tehokkaat kuin parkit suunnilleen.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                          Varsin asiallisen näköinen asennus.
                          Kiitos, kyllä siihen aikaakin sai uskomattoman paljon menemään ja sitä kutistesukkaa. :)

                          Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                          Olisit ostanu navigaattorit niin ei tarttis murehtia penkkoja. Tarpeeks leveä kuvio.
                          Nyt kun olen ajellu Passatilla missä nu FF:t on niin ne on kyllä melkoset pistevalot loppujen lopuksi. Pitkälle ne näyttää, muttei valase penkkoja yhtään ennenkuin jossain 100m kohdalla.
                          On se kuvio tosiaan pistemäinen, mutta kuitenkin niin leveä, että säätämällä saa aika hyvän kokonaiskuvion. Mä säädin valot osoittamaan aika voimakkaasti sivuille (penkkoihin).
                          Kun huomioi, että Hellan FF200 valosarja-paketti oli varsin täydellinen ja niillä valoilla oikeasti näkee tosi hyvin, niin kyllä olen erittäin tyytyväinen ostokseen.
                          Pimeät nurkat hoituu sumareilla kuntoon, eli sekin ongelma kohta kunnossa.

                          Jos intoa riittää, niin täytyy joku ilta käydä ottamassa kuvioista vähän kuvia, niin saatte paremmin käsityksen valoista ja pimeistä nurkista.

                          Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                          Nyt on niin pimeetä ja ympäristö syö kaikki valot kun ajelee. Miettikää vähän sitäkin noilla sumareilla, että näkeekö ne vastaantulevat sitten tietä..
                          Juuri tuon takia ajattelin kytkeä sumarit osaksi kaukovalojen taakse.

                          Comment


                          • Laitoin kotisivuilleni itse vääntämäni Typ44:n kytkentäkaavion avuksi ajovalojen releytykseen.

                            Johtovärit ja numeroinnit ulkomuistista, joten tiedot varauksin.
                            Käytin vähän taiteilijan vapautta, joten kaikki komponentit eivät ole ihan oikeaoppisesti merkitty, mutta kai siitä oleellinen välittyy. :)

                            Comment


                              Se on varsin preussilaista taiteilijan vapautta se, kun käytetään viivoitinta :)

                              Jokohan sitä itsekin kohta saisi aloitettua reletyksen.

                              Comment


                                Miten Jussi laitoit lisävalojen releet, että sait pitkien taakse? Pitäisi itselle laittaa lisäpitkät siten, että vain sumarin kytkimestä kääntämällä tulee parkit lisäpitkiin ja normaalit pitkät ohjaavat lisäpitkiä.

                                Kytkimenä käytän alkuperäistä sumarikytkintä, jolle mukavasti huomasin olevan orkkispiuhatkin valoille asti jo kytkettynä. Orkkiskytkimessähän on kolme asentoa; pois, etusumarit, etu+takasumari. Kytkin syöttää siis siihen tulevaa yhtä 12V piuhaa eteen ja/tai taakse.

                                En oikein muuta ole keksinyt, kuin kaksi peräkkäistä relettä. Etummaista ohjaa sumarikytkin ja jälkimmäistä normipitkät. Lisäpitkien pitää saada käyttövirta releen kautta omalta sulakkeeltaan, joten ei tuota taida oikein muuten voida tehdä.

                                Comment


                                • Mulla on se pitkät/sumuvalot homma vielä tekemättä. Laiskotuttanut, kun pitäisi ne sumarit johdottaa samalla kokonaan uudestaan.

                                  Mulla meni kyllä täysin ohi tuo Sinun aikomasi kytkentä.
                                  Meinasitko sumarikytkimellä polttaa ainoastaan niitä lisäparkkeja vai sumareiden rinnalle?
                                  Monta muutakin kysymysmerkkiä vielä jäi, mutta täytyy yrittää lukea tuo ihan ajatuksen kanssa. :)

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                    En oikein muuta ole keksinyt, kuin kaksi peräkkäistä relettä. Etummaista ohjaa sumarikytkin ja jälkimmäistä normipitkät. Lisäpitkien pitää saada käyttövirta releen kautta omalta sulakkeeltaan, joten ei tuota taida oikein muuten voida tehdä.
                                    Jos siis painat sumarikytkimen päälle, niin sen pitäisi ohjata releellä virta lisäkaukovaloille? Sitten haluat parkit niihin lähivaloilla.
                                    Eli 4-napaselle releelle ohjaus sumarikytkimeltä ja sillä jännite vaihtoreleellä, jolla tuo parkit/pitkät vaihto, pitkien herätteellä?

                                    Comment


                                      Se parkkijuttu ei ole mitenkään tärkeää. Laitoin vain ledit noihin lisäpitkiin antamaan pientä hehkua. Niiden mitättömän virrankulutuksen otan suoraan sumarikytkimeltä.

                                      Hain sitä, että kun käännän normipitkät päälle, syttyvät myös lisäpitkät, mikäli sumarikytkin on asennossa 1. Mikäli sumarikytkin on asennossa 0, syttyy pitkien viiksestä vain normipitkät. Samaa toteutustapaa yritin esittää, kuin sinäkin eli kaksi peräkkäistä relettä. Vaihtoreleen tilalle riittää tosin ihan perusrele. Eipä tuohon kait muuta vaihtoehtoa ole.

                                      Sumarikytkimellehän voisi jo heti vetää virrat pitkän viiksen kautta eli sumarikytkin yhdistäisi vain, mikäli pitkien viikseltä sille tulee sitä virtaa. Tuo ei kuitenkaan orkkiskytkimen kanssa onnistu, sillä takasumari pitää toimia ilman pitkiäkin ja sen lisäksi kaipailisin vielä niitä ledejä sumarikytkimen taakse.

                                      edit: Toivottavasti ei sekoita lisäpitkistä ja sumarikytkimestä samassa yhteydessä puhuminen. Alkuperäinen kytkinhän on siis sumareille (eteen ja taakse), mutta etusumarien tilalle tulee nyt siis lisäpitkät.

                                      Comment


                                      • Tuota tuota, sumarit ilmeisestikin toimii ainoastaan ajovalot päällä, ei parkit?

                                        Jotenkin ei nyt järki juokse yhtään, mutta jos releen herätteen (86) ottaa sumuvaloilta ja maattaa (85) sen diodin läpi lähivaloihin?
                                        Jotenkin tuntuu, ettei se kytkentä voi olla noin yksinkertainen, mutta pähkäile ajatusta ja tuomitse se sitten. :)

                                        Comment


                                          Diodilla pitäisi suojata silloin mielestäni molemmat syötöt, sekä sumari, että lähivalot. Laitan vain kaksi relettä peräkkäin, niin ei tarvitse miettiä mitä suojaa ja miten kestää.

                                          Sumarikytkimelle tulee muuten todella jännite valoviikseltä eli sumarit siis toimivat vain, kun valot on päällä. Ei haittaa, sillä nuo lisävalojen ledit saavat himmeästi hohtaa aina, kun sumarikytkin on kytkettynä ja valot päällä. Pelkkien parkkien kanssa ei tarvitse toimiakaan.

                                          En edes tiedä saako moisia himmeitä parkkeja olla, mutta nyt sellaiset tulee ihan vain koristeeksi. Siksi ne ledit tuon sumarikytkimen taakse eikä suoraan lähivalojen kanssa yhteen. Palavat vain kun otan lisäpitkät käyttövalmiuteen.

                                          Otan sitten kuvia, kun saan räpellertyä valmiiksi. Lisäpitkät on muutenkin paristtu kasaan Hella Rallye 1000:nen jämäosia apuna käyttäen.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                            Diodilla pitäisi suojata silloin mielestäni molemmat syötöt, sekä sumari, että lähivalot. Laitan vain kaksi relettä peräkkäin, niin ei tarvitse miettiä mitä suojaa ja miten kestää.
                                            Mielestäni riittää, ettei se saa plussaa lähivaloilta. Tuo nyt oli ainoa mahdollinen kytkentä, mikä tuli yhdellä releellä mieleen. Kyllä sitä vielä uudestaan pähkäilin, niin pitäisi sen toimia.

                                            Teet kuitenkin niin, kuin parhaaksi näet. :)

                                            Comment


                                              edit.: Mitäköhän höpöä taas tuli ajateltua. Kyllähän se noinkin luultavasti toimisi.

                                              Mutta joo. Diodeja ei ole, mutta releitä tuli hankittua, joten niistä tehdään :)
                                              Viimeksi muokannut jasso; 31.12.2007, 11:38.

                                              Comment


                                                Alkaa olla melkoisen näkymättömät kelit lötköllä ajella, joten jos sitä nyt viimein saisi aloitettua tuon releytyksen.

                                                Funtsin uudelta pohjalta (unohdin jo vanhat ideat) koko kytkennät ja taidan toteuttaa viidellä releellä ( molemmin puolin kytkevä ja vaihtava + lisäpitkät) ja kolmella syöttöjohdolla/sulakkeella. Meneehän noita releitä, mutta ainakin on ns. oikein rakennettu kumpikin puoli omaksi piirikseen.

                                                Lisäpitkiä kytkevän releen ohjaavan jännitteen otan pitkien viiksestä eli se on sama kuin pitkien vaihtoreleenkin ohjaus. Lisäpitkien releen maata ohjaan sumarikytkimen kautta, joka samalla antaa maata myös lisäpitkien parkkiledeille. Eli siis, kun sumarikytkimen laittaa päälle, syttyy lisäpitkien ledit ja lisäpitkät syttyvät kun normipitkät kytkee päälle. Jos sumarikyktin on pois päältä, ledit eivät pala ja normipitkät toimivat vain yksinään.

                                                Perustuen raapustukseen, jonka hahmottelin (josta ei saa kyllä muut kuin minä selvää)
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • Sanallisesti selitettynä tuosta melkein jotain ymmärsi, mutta tuo kuva on kruunaa kokonaisuuden -)
                                                  "Asia vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta odotas, kun selitän sen"

                                                  Comment


                                                  • Lisäpitkät voisi asennella keulille. Mistä olette A6 C4:ssa ottaneet +12V-syöttöjännitteen? Konehuoneessahan on tuo +napa, saako siitä jotenkin nätisti otettua?

                                                    Comment


                                                      Joko siitä tai laturin plussasta, kumpi vaan on sijainniltaan sopivampi.

                                                      Comment


                                                      • Mistä kannattaa ottaa releelle ohjaus? Ajovalojen pitkille menevästä johdosta "ryöstämällä" (tätä en tekisi mielelläni) vai sulakerasialta tai löytyykö kojetaulun syvyyksi jokin terminaali?

                                                        Ajattelin myös ehkä laittaa releet noille ajovaloille (lyhyet+pitkät). Sama kysymys; mistä ohjaukset releille?

                                                        Comment


                                                          Alkuperäisistä polttimoiden liittimistä.

                                                          Comment


                                                          • Minne releet on hyvä sijoittaa? Kannattaako edes haaveilla että releet saisi laitettua umpion sisään suojaan? Toisaalta releiden olisi ehkä hyvä olla helposti "saatavilla"? En ole vilkaissut kuinka paljon tuolla on tilaa...

                                                            Comment


                                                            • Ainakin Typ44:ssa jäi haaveeksi. Tuossa minun toteutus.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X