Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovaloille releet+paremmat johdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aivan, porkkis olikin tuonne toiseen topiciin tuon selvittänyt.
    Tässä tapauksessa se purkki vaan jää syömään sitä jännitettä. Periaatteessa siis reletyksen voisi tehdä vaikka vanhoilla puihoilla, mikäli haluaa vaan kytkintä säästää. Tietysti muutaman haaran joutuu tekemään.
    Mikäli siis on valoihinsa tyytyväinen.

    Comment


      Mittaa huviksesi paljonko ajovalojen yli menee jännitettä auton ollessa tyhjäkäynnillä ja valot tietysti päällä. Sitten vertaat lukemaa akun napojen yli menevään jännitteeseen samoissa oloissa ja samat sähkölaitteet päällä. Jos ero ei ole merkittävä, niin mielestäni ei oikein maksa vaivaa alkaa johtojumppaan, kun ei siitä oikein hyötyä silloin ole. Reletys kuitenkin kannattaa tehdä, säästää valokytkintä kummasti.

      Comment


        Ei sellaista releyttämätöntä audia olekaan, jossa ei olisi ainakin 1,5V häviö ja näinollen releytyksestä iloa ihan valotehonkin kannalta.

        Comment


        • onko kellään exactia tietoa tuosta vahtipurkista, mikä on sen shunttivastuksen arvo? Ei ole jaksanut mittailla siihen jäävää jännitehäviötä. Pitäskö viritellä sähkömagneettinen vahtipurkki hall-anturilla.... (hifiä)

          Comment


          • Sen verran jäärä olen etten halua jättää valoille niitä nallilanka johtoja vaan laitoin releet aivan lamppujen viereen 4 kpl. Vaan edelleen kiusana on toi AC.
            Sieltä ilmeisesti menee mittarille harmaa johto?
            Mitä sille pitää tehdä? Poikki, pistää maihin vai syöttää +12v.?
            Ei viitsisi kokeilla, siintä seuraa usein toimintasavun karkaaminen.

            Comment


            • mitä ilmeisemmin poikki, koska entisestä autosta siitä purkista väänsin vain liitinpinnin sivun, jottei ota kontaktia

              E: tuollahan se olikin ylempänä sanottu

              Comment


              • Nyt pelaa. AC purkin numero (ainankin lötkössä) 281 siintä kun katkaisee nastan K niin ei tule hälyä enää.

                Comment


                  Laittaisi siis releen kautta tulevat virrat rinnan alkuperäisten virtojen kanssa? Siinä tulee kyllä näin äkkiseltään mietittynä ainakin ilman suojaamista yksi ongelma: releytetyn syöttöjännitteen ja alkuperäisen syöttöjännitteen välillä on selvä jännite-ero -> virta puskee osittain alkuperäisiä piuhoja pitkin lampulta kabiiniin.

                  Comment


                  • Taitaa tehdä pitopiirin ja valoja ei saa ilman akunkengän hetkellistä irroitusta pois.

                    Comment


                      Releytyksen jälkeen:

                      Laturin navasta 14,7v
                      Lampun kannasta 14,28v

                      Autona urs4.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti

                        Entä releet sitten. Neljä, kolme vai kaksi? Eli kaikille erilliset, vain lyhyille erilliset vai lyhyet samasta ja pitkät samasta?

                        Entä johdotus? Riippuu tietysti releiden määrästä. Akulta vai laturilta? Varmaankin yksi jööti johto, johon sitten rinnan releet ja maa mahdollisimman lyhyesti runkoon.

                        Entä sulakkeet? Sarjaan jokaisen releen eteen ja virran sieto polttimon tehonkulutuksen mukaan? Vai pelkästään yksi lyhyille ja yksi pitkille?

                        Releet ajattelin johtoviidakon vähentämiseksi sijoittaa lamppujen läheisyyteen.

                        Releen ohjaus luonnollisesti alkuperäisistä johdoista. (Pitäisiköhän muuten pienentää orkkissulakkeiden virransietoa?)
                        Miltäs kuulostaisi, jos vetäisi laturilta virrat jöötillä (latta)sulakerasialle, jonka laittaisi mahdollisimman lähelle laturia.
                        Sitten haaroitus neljälle sulakkeelle, 2xlyhyet, pitkät, lisäpitkät.
                        Sulakkeilta 2-puolikkaalla releille, joita myöskin neljä ja kytkentä sama 2xlyhyet ja jne.
                        Saakohan relepitimiä järkevään hintaa, saisi sumaritkin samaan läjään.
                        Muut johdotukset voisi tinata, mutta releitä ei ehkä kannata.

                        Jotenkin taas tuntuu, että karkaa homma käsistä. Piti vaan ne lisäpitkät hommata...

                        Comment


                        • On helpompi pujotella monta ohuempaa johtoa relepaketille (esim. lähivaloille, pitkille, lisäpitkille ja sumuvaloille omansa) kuin yksi paksu kaapeli. Kun syötön jakaa useampaan osaan, vikasietoisuuskin kasvaa.
                          Relesokkelit ovat suositeltavia ja niitä voi niputtaa rinnakkain. Sokkeleilla on myös se etu, että ei tarvitse käyttää eristettyjä abikoja (jos vaikka haluaa vielä kaiken varalta tinata liitokset).
                          Releet kannattaa sijoittaa kohtalaisen roiskevesitiiviiseen paikkaan.

                          Comment


                            Mun kulkineeseen kanssa releet ja vetimet...

                            Kävin sitten tänään hakemassa biltemasta tuon valonvahvistinpaketin.
                            No, mutkia tuli - minulle hyvin tyypilliseen tapaan - matkaan, vaikka sen piti olla ihan bolt-on.

                            Kolme kyssäriä:

                            1. Asensin vasemmanpuoleiselle lampulle releytyksen tuon johtosarjan kautta ja malttamattomana kokeilin kesken leikin. Toimi loistavasti.
                            Tökkäsin sitten sen oikeanpuoleisenkin liittimen kiinni oikeanpuoleiseen polttimoon, irroittaen tietenkin alkuperäisen liittimen ennen sitä ja pitkät ja lyhyet eivät enää halunneetkaan vaihtua, vaan jäivät päälle yhden kytkemisen jälkeen. Mikä meni pieleen?
                            Eli, kun oikeanpuoleinen alkuperäinen liitin on kytkettynä polttimoon, niin toimii ihan oikein, mutta kun sen jättää kellumaan, niin eipä toimikaan enää.

                            2. Miten olette vetäneet sen lisätyn johtosarjan sen lyhdyn takana olevan kuupan läpi?
                            Jätetäänkö se takana oleva suojakupu kylmänviileästi pois?

                            3. Onko missään myytävänä sellaisia remonttihanskoja, jossa olisi se peukalo tuossa hieman keskenpänä kämmentä? ;)

                            Muutoin olen tuohon sarjaan tyytyväinen. Akun navoissa jännite auton käydessä ja valot(pitkät) päällä 14.2V. Lampun kannalla lyhyillä 14.1V, pitkillä 13.8V. (Fluke 10:llä mitattu)
                            Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 16:30. Perustelu: Jännitteitä tarkennettu.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja AhtiL Näytä viesti


                              Tökkäsin sitten sen oikeanpuoleisenkin liittimen kiinni oikeanpuoleiseen polttimoon, irroittaen tietenkin alkuperäisen liittimen ennen sitä ja pitkät ja lyhyet eivät enää halunneetkaan vaihtua, vaan jäivät päälle yhden kytkemisen jälkeen. Mikä meni pieleen?
                              Eli, kun oikeanpuoleinen alkuperäinen liitin on kytkettynä polttimoon, niin toimii ihan oikein, mutta kun sen jättää kellumaan, niin eipä toimikaan enää.
                              Vaikea sen enempää arvailla tuntematta jälkiasennussarjaa, mutta pitopiiriltä kuulostaa. Jostain pääsee virta kulkemaan takaisin releen herätteelle. Voiko ne eri puolet kokeilla erikseen. Testaisi, palaako yksitellen molemmilla puolilla lyhyet tai pitkät, ettei ole esim. johdotukset ristissä.
                              Jos ei noin selviä mitään, niin kaivetaan DIN-numerot jostain esiin ja mittarilla vaan johto kerrallaan tarkistat, minne menee. :)

                              Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                              On helpompi pujotella monta ohuempaa johtoa relepaketille (esim. lähivaloille, pitkille, lisäpitkille ja sumuvaloille omansa) kuin yksi paksu kaapeli. Kun syötön jakaa useampaan osaan, vikasietoisuuskin kasvaa.
                              paikkaan.
                              Tuo on kyllä ihan totta. Täytyy pähkäillä kytkentä vielä uudestaan.

                              Eikös muuten se laturin +30 ole 8 -millisellä kierteellä?

                              DIN-72552 nastanumerointi.

                              EDIT: DIN-72552
                              Viimeksi muokannut audiq; 24.11.2007, 16:05.

                              Comment


                              • Muutamissa autoissa on tuota pito-ongelmaa ollut jälkiasennusreleytyksissä. Kuuluu kytkentäosastolle "henkimaailma". Sopiviin paikkoihin diodeja ohjausvirtojen kanssa sarjaan kytkemällä on pidoista päästy, mutta selviää yleensä vain kokeilemalla.

                                Comment


                                • Mulla oli pito-ongelmaa releytyksen jälkeen urS4:ssa( ja joskus lähevalorele päätti myös vetää jo parkeille laitettaessa). Kytkentäkaavioita tutkittuani tulin siihen tulokseen, että releitä nyppivä "haamujännite" ei voi millään tulla mistään muualta kuin polttimoiden eheyttä haistelevalta valvontapurkilta. Ongelma poistui vaihtamalla releet toisenlaisiin, ilmeisesti vähemmän herkästi vetäviin.

                                  Comment


                                  • Ajovalon lankaa voi käyttää myös releen maadoitustarkoituksen. Aikoinaan, kun sumareja ei saanut käyttää kaukovalojen kanssa, loogista oli ottaa sumarien releen maadoitus kaukovalojen plussalta ja kytkimen kautta ohjausvirta parkeilta. Jostakin se virta kuitenkin aina kiersi ja joku valo jäi palamaan väärään aikaan. Muistan eräässäkin kinnerissä ihmetelleeni pitkään, miten tuon pito-ongelman saisi pois lisäämättä systeemiin hallitsematonta määrää releitä.

                                    Comment


                                    • Miltäs kuulostaisi, jos vetäisi laturilta virrat jöötillä (latta)sulakerasialle, jonka laittaisi mahdollisimman lähelle laturia.
                                      Sitten haaroitus neljälle sulakkeelle, 2xlyhyet, pitkät, lisäpitkät.
                                      Sulakkeilta 2-puolikkaalla releille, joita myöskin neljä ja kytkentä sama 2xlyhyet ja jne.
                                      Saakohan relepitimiä järkevään hintaa, saisi sumaritkin samaan läjään.
                                      Muut johdotukset voisi tinata, mutta releitä ei ehkä kannata.
                                      Itselläni on työn alla lähes vastaava releytys. Erona juurikin tuo että käytän erillisiä "ohuita" piuhoja koko matkalla vikasietoisuuden vuoksi. Sulakerasia max. 8 lattasulakkeelle on itse asiassa laturissa kiinni... ei sen lähempänä :)

                                      Relekannat olivat muistaakseni hyvinkin edullisia samoin kuin niihin käyvät abikot. Eristetyt abikot ovatkin sitten sikakalliita ~1€/kpl, mutta tuli niitäkin hommattua rasiallinen sulakerasiaa varten.

                                      Käytän mahdollisimman normaaleja osia ettei korjattavuus tienpäällä turhaa kärsi - eli Hellan valmistamia normi-releitä ja samoja lattasulakkeita kuin mitä tämänikäiset Audit syö. Tinaukset jäävät kyllä tekemättä, mutta kutistesukkaa tulee johtojen ja liitosten suojaksi koko matkalle laturilta releille.

                                      Avoinna on vielä kytkenkö piuhat releiltä suoraan lamppujen kannoille vai umpion liittimeen. Tuohon umpion liittimeenhän saisi pyöreät abikot kätevästi kiinni? Onko vastaavasta ratkaisusta kenelläkään kokemusta? Olen allerginen alkup. piuhojen katkaisulle ;)

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas Näytä viesti
                                        Sulakerasia max. 8 lattasulakkeelle on itse asiassa laturissa kiinni... ei sen lähempänä :)
                                        Mulla on siinä laturin "puhallinkotelossa" jo startin kevenninrele. :)

                                        Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas Näytä viesti
                                        Käytän mahdollisimman normaaleja osia ettei korjattavuus tienpäällä turhaa kärsi - eli Hellan valmistamia normi-releitä ja samoja lattasulakkeita kuin mitä tämänikäiset Audit syö. Tinaukset jäävät kyllä tekemättä, mutta kutistesukkaa tulee johtojen ja liitosten suojaksi koko matkalle laturilta releille.
                                        Kutistesukka on kyllä ihan ehdoton, jos kestävän haluaa. Mä olen laittanut pahemmissa paikoissa sukan tuplana tinatun liitoksen päälle.

                                        Tuo helppo korjattavuus on kyllä hyvä ominaisuus. Joku vanha Bilteman relehässäkkä oli todella hankala ohittaa, kun se tilttasi. Mittasin piruuttani jännitehäviöt, niin se hukkasi toimiessaankin saman 1.5V, mutta kaikki hävisi niillä releillä ja olihan ne aika lämpöisiä.

                                        Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas Näytä viesti
                                        Avoinna on vielä kytkenkö piuhat releiltä suoraan lamppujen kannoille vai umpion liittimeen. Tuohon umpion liittimeenhän saisi pyöreät abikot kätevästi kiinni? Onko vastaavasta ratkaisusta kenelläkään kokemusta? Olen allerginen alkup. piuhojen katkaisulle ;)
                                        Mä sain juuri yhden H4:n selkään menevän liittimen. Mielestäni niitä saa tarvikkeenakin ja sellaisella ajattelin oman kytkeä. Alkuperäisestä latalla heräte , niin nekin jäisivät ehjiksi, olettaen, että sinne umpion taakse mahtuu.

                                        Comment


                                        • Evo-lötköön olisi tarkoitus tällä kertaa sarja rakentaa. C4:ssa laturin sijainti on hieman kiitollisempi ja sulakerasiakin tulee ihan näkyville, joten piuhojen teko ei ole ollut ongelmana.

                                          C4:ssa siis umpion ulkopuolelle tulee pyöreä liitin kiinni. Umpion sisällä piuhat ovat riittävän vahvaa, mutta ulkopuolella sitten säästömallia. Mullakin on kyllä noi H4:en kantaan sopivat liittimet olemassa ja aikomus oli niitä käyttää ennen kuin tutkin umpiota tarkemmin...

                                          Lötköön tein muutama vuosi sitten relesarjan johdoille pyöreän reiän keskelle sitä kantta, kun oli sopiva läpivientikumikin olemassa. Heräte myöskin tuli vanhalta liittimeltä. Hyväksi havaittuja ratkaisuja, koska valojen kanssa ei koskaan ollut ongelmia.

                                          Comment


                                            audiq
                                            Vaikea sen enempää arvailla tuntematta jälkiasennussarjaa, mutta pitopiiriltä kuulostaa. Jostain pääsee virta kulkemaan takaisin releen herätteelle. Voiko ne eri puolet kokeilla erikseen. Testaisi, palaako yksitellen molemmilla puolilla lyhyet tai pitkät, ettei ole esim. johdotukset ristissä.
                                            Jos ei noin selviä mitään, niin kaivetaan DIN-numerot jostain esiin ja mittarilla vaan johto kerrallaan tarkistat, minne menee. :)
                                            Nojoo, tälläsin kokeeksi sinne oikeanpuoleiseen alkuperäiseen auton liittimeen H4 polttimon ja johan taasen vaihtuivat valot niinkuin pitääkin. Tein sinne sitten sellaisen vastushässäkän, pitkille ja lyhyille 15R tehovastukset ja nytten toimii niinkuin pitääkin.

                                            En tiedä mistä haamupurkista tms. tuo ohjausjännite releille tulee, mutta näyttäisi katoavan noilla huijausvastuksilla. Tuota Jarin ehdottamaa diodi-tsydeemiä en viittinyt tuolla lumisateessa alkaa kokeilemaan. :)
                                            Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 16:32.

                                            Comment


                                              Pitää tässä itsekin kohta tehdä ainakin 100:seen tuo releytys, kun nyt se nyt viimein muiltakin osin tuli kuntoon. Ajattelin vetää syötön kolmella piuhalla/sulakkeella; vasen pitkä/lyhyt, oikea pitkä/lyhyt, lisävalot. Kolme syöttöpiuhaa ainakin omasta mielestäni on kokonaisuudessaan (yksinkertaisuus vs. vikasieto) kaikkein järkevin tapa.

                                              Vissiin kannattaa ottaa mieluummin laturilta kuin akulta? 100:ssa olisi akku kyllä vielä konetilassa, joten siinä mielessä olisi jopa helpompi vetää sieltä piuhat runkoa pitkin, kuin laturilta. 200:ssa tosin on jo akku takapenkillä.

                                              Onnistuuko laturilta piuhojen veto ja paikoilleen niputus helposti? Lähinnä mietityttää se väli moottorilta rungolle.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                Vissiin kannattaa ottaa mieluummin laturilta kuin akulta? 100:ssa olisi akku kyllä vielä konetilassa, joten siinä mielessä olisi jopa helpompi vetää sieltä piuhat runkoa pitkin, kuin laturilta.
                                                Minusta laturilta järkevämpää. Vähemmän riskitekijöitä suojaamattomalla virralla.

                                                Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                Onnistuuko laturilta piuhojen veto ja paikoilleen niputus helposti? Lähinnä mietityttää se väli moottorilta rungolle.
                                                Meneehän siellä "suojaamaton" +30 laturin ja startin välilläkin.
                                                Samaa johtosarjaa pitkin ajattelin tuoda virran sulakerasialle.

                                                Omaani vaihdoin +50 johdon ja sen ainakin sai siististi kulkemaan vanhan johtosarjan reittejä mukaille.
                                                Johtosarja tulee koriin kumilla suojatun läpivientilirputtimen kautta ja sen jälkeen korissa kiinni olevat johdot eivät enää pääse heilumaan koneen tahdissa, eli mekaaninen rasitus kuorille ei ole mitenkään erityisen kova.

                                                Comment


                                                  Kävin ostamassa hieman krääsää projektia varten:
                                                  - 2,5mm^2 johtoa
                                                  - kannellinen lattasulakerasia (max 4 sulaketta)
                                                  - kuorettomia abikolittiimiä
                                                  - 3 x 30A sulkeva rele tuplaulostulolla
                                                  - 3 x relekantoja
                                                  - kutistesukkaa
                                                  (+ muuta krääsää, kuten erkkaa jne. tarpeen mukaan)

                                                  Muutin hieman releiden suhteen suunnitelmaa, sillä alkuperäisen suunnitelman mukaan olisi releiden määrä ollut kaksinkertainen. Vedän nyt siis kolmella syöttöpiuhalla á 2,5mm^2 virrat laturilta niputettavaksi runkoon, sulakerasia väliin, runkoa pitkin valoille, joiden läheisyydessä sitten kolme relettä; lyhyille, pitkille ja lisävaloille. Syöttöjohdotukset niputan yhteen lätkäerkalla, jota voi samalla vetää paksummin kohtiin, jotka mahdollisesti ovat alttiimpia rasitukselle. Relee kytken joko suoraan liittimillä tai sitten relekannoilla, täytyy katsoa sitten. Melko kookkaita tahtovat nimittäin olla nuo tarvikerelekannat.

                                                  Releiden määrän tähden ei ole järkevää asennuksen, eikä komponenttien kasvaneen määrän myöten myöskään toimivuuden varmuuden kannalta kytkeä vasenta ja oikeaa puolta aina erikseen. Joka releen omalla syöttöpiuhalla/sulakkeella ja kolmella releellä saa täysin riittävän vikavarmistuksen. Jos lyhyiden syöttö katkeaa, on käytössä vielä pitkät ja niiden lisäksi jää vielä erilliset lisäpitkät.

                                                  Lisäpitkät ajattelin kytkeä sisältä siten, että orkkissumarikytkimeen vedän pitkien viikseltä virrat siten, että lisäpitkät ovat ensin normipitkien viiksen takana ja sitten sumarikytkimen takana. Toivottavasti orkkissumarikytkimestä löytyy riittävästi nastoja tuon toteuttamiseen.

                                                  Comment


                                                    Releytin golffissa valot viikoloppuna.
                                                    Tuloksena oli noin 14.0-14.1v lampun kantaan. Hukkaan menee matkalla siis 0.7v vieläkin suunnilleen. Käytin orggis johdotusta aika pitkälle, ja siinä onkin seuraava korjauskohta. Tampiona en löytäny valojen luota piuhaa vaikka se oli aivan selkeesti siinä näkyvillä. Korjataan ku jaksetaan.
                                                    Käytin tuplarelettä, johoille tosin on vain yksi syöttö ja sulake.

                                                    Mittasin myös erotuksen maan ja rungon välissä ja 0.3v oli siinä. Myös yksi parannuskohde, eli vetää paremmat maat valoille.
                                                    Säätääkkin yritin valoja, mutta ei taas löytyny korkeussäätöä helpolla. sivuttaissäätö kyllä löyty.
                                                    Omat pitkät pitäs vielä releyttää ja laittaa katkasijan taakse kun navigaattorit menee ylitte referenssissä muuten.
                                                    Vois tosiaan käyttää tota etusumarikatkasijaa niille. Sumareita kun ei ole eikä tule.Feikit siellä kyllä on.

                                                    Comment


                                                    • quattroon eilen laitoin bilteman "valonvahvistin"sarjan kiinni, ellut ennen muissakin vanhoissa lintoissa. toiminut niissäkin. samassa rytäkässä uudet 100/90W H4:set. Ihan kun olisi kahdentanut puolivalotkin. Ero on huima. Bilteman johdot ovat n.2-2,5mm2, tuplavahvuus omiin johtimiin ja pituudesta pois luokkaa kilometri... vajaavetoinen saa saman käsittelyn kunhan pääsen täältä periferiasta käymään biltemassa.

                                                      Comment


                                                      • Jasso: Laita lyhkäsille vielä toinen rele, ihan vaan varmuuden välttämiseksi. Nyt se on helppoa, myöhemmin sitä ei tule tehtyä.

                                                        Kannattaa myös katsoa maadoitukset tarkkaan ettei yksi hajonnut liitin pimennä kaikkia valoja, kuten itsellä kävi. Vahvan sähkön puoli mietitty vimpan päälle, 5x 4mm johtoa laturilta sulakkeille (oikea lyhyt + vasen lyhyt + sumari + lisäpitkä + lisäpitkä), siitä eteenpäin releiden kautta joka polttimolle erikseen 8x 2,5mm johdolla, ja polttimoilta maahan 2,5mm johdoilla. Harmi vaan että kaikkien releiden maadoitukset meni yhden piuhan läpi maihin, ja murphyn lakien mukaan juuri siinä piuhassa oli halpa abiko joka antautui synkkänä sateisena iltana keskellä Laukaan korpea.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                          Kävin ostamassa hieman krääsää projektia varten:
                                                          - 2,5mm^2 johtoa
                                                          - kannellinen lattasulakerasia (max 4 sulaketta)
                                                          - kuorettomia abikoliittimiä
                                                          - 3 x 30A sulkeva rele tuplaulostulolla
                                                          - 3 x relekantoja
                                                          - kutistesukkaa
                                                          (+ muuta krääsää, kuten erkkaa jne. tarpeen mukaan)
                                                          Enkulla käyty, mukaan tarttui 4 ja 2,5mm^2 johtoa
                                                          -kannellinen lattasulakerasia (max 4 sulaketta)
                                                          -kuorettomia abikoliittimiä
                                                          -2x 30A nelinapainen rele (lyhyille omansa)
                                                          -1x 30A rele tuplaulostulolla (pitkät)
                                                          -3x relekantoja
                                                          -kutistesukkaa
                                                          -tinaa
                                                          -FF200 lisäkaukovalo-sarja
                                                          (+ muuta krääsää, kuten sähköteippiä jne. tarpeen mukaan)

                                                          :D
                                                          Viimeksi muokannut audiq; 26.11.2007, 19:50.

                                                          Comment


                                                            Coupeen laitoin releet oikea, ja vasen puoli omilla releillä ja syötöillä (yht. 4 relettä, 2 sulaketta).

                                                            Lampun kannalle ennen Lyhyet 13v ja pitkät 11.3v.
                                                            Releillä Lyhyet 14 ja pitkät 13.6v.

                                                            Maassa edelleen 0.3v häviö lamppu -> akun-, vaikka laitoinkin maan suoraan lampulta koriin.

                                                            Samalla tuli laitettua Osramin night breaker +90% polttimot.

                                                            Ainakin lyhkäsiin tuli tuli silmin nähtävää parannusta.:)

                                                            Tuolla muutama kuva toteutuksesta: [COLOR=#800080]http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/27bve+matti-audi.html[/COLOR]

                                                            Edit: Mittailin vielä tuota maata ja häviö syntyy välillä lamppu -> korin maadoituspiste, joten häviö syntyy varmaan siinä johtosarjan ja umpion välisessä töpselissä. Vois koittaa vähän kiristellä niitä liittimiä.
                                                            Viimeksi muokannut ACq 28; 2.12.2007, 20:09.

                                                            Comment


                                                            • Pienikin parannus on helppo huomata, kuten myös selkeä heikennys: hehkulampun valovoimaan pätee sääntö, jonka mukaan käyttöjännitteen pudotus 95%:iin nimellisjännitteestä merkitsee valovoiman laskua 83%:iin. Tuossa mainitussa tapauksessa polttimon valovoima on noin 85% ideaalisesta. Sääntö toimii kääntäen jännitteen kasvaessa.

                                                              Maapuolen jännitehäviö on ehdottomasti liian iso, se ei saisi olla edes voltin kymmenesosaa normaalissakaan järjestelmässä.

                                                              Käytin orggis johdotusta aika pitkälle, ja siinä onkin seuraava korjauskohta.
                                                              Kun itse releytin Golf 3:n valot, oli lampun kannalla ennen releytystä 1.3V kokonaishäviö, joka releytyksen jälkeen putosi 0.15 volttiin. Käytin auton omaa johdotusta releille saakka, releet lukkopellin alla. Myös maadoitus oli alkuperäinen.
                                                              Säätääkkin yritin valoja, mutta ei taas löytyny korkeussäätöä helpolla. sivuttaissäätö kyllä löyty.
                                                              Eikös sitä säädetä lukkopellissä olevasta reikelistä isolla kuusioavaimella, siellä taisi ola joku ratassysteemi.
                                                              Viimeksi muokannut jtlukkari; 2.12.2007, 09:17.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X