Tässä laitoin omaan autooni laittelen ajotietokonetta/autocheckiä, niin on pitänyt tutkiskella tuota hälytyspiiriä. Eli kojelaudan sisällä olevasta relepaikasta (typ89/B4 ainakin) löytyy purkki, jolle tulee viisi johtoa:
"56bl" kelt/vihr, vasemman lähivalon sulakkeelta lähtevä
"56br" kelt/rusk, oikean lähivalon sulakkeelta lähtevä
"56bl" kelt/musta, vasemmalta ajovalopolttimolta tuleva
"56br" kelt, oikealta ajovalopolttimolta tuleva
"K" harmaa, autocheckin ohjaus
Tuo ohut harmaa johto löytyy mittariston takana olevista kojelaudan johtosarjan liittimistä vaaleanruskeasta liittimestä alarivistä ohuen punaisen johdon vierestä. Tähän johtoon kun syöttää maadoituksen, niin piipitys loppuu. Tähän samaan johtoon on myös vedetty takavalojen polttimorikkopurkin signaali.
Eli jos haluaa säilyttää ajovalojen polttimotestauksen toiminnassa, niin täytyy vetää releeltä polttimon kannalle menevästä johdosta uudet syötöt kelt/mustaan ja keltaiseen johtoon.
Edit:
Taitaa asia olla niin, että olen puhunut p*skaa. Tänään laitoin takavalojen polttimotestipurkin paikoilleen ja kytkin sen ja siinä virta kulki purkin läpi valoille. Uskoisin ajovalopurkissa olevan samanlaisen kytkennän. Eli releiden kanssa polttimotestin toimivuus vaatii hieman kytkentöjä, helpoin keino näyttäisi olevan käyttää alkuperäisiä johtoja ja laittaa releet johonkin heti valokytkimen jälkeen, jolloin virta kulkee normaalisti purkin läpi. Mutta koitan tässä selvitellä asiaa, kunhan vaikka porkkiksen S2 sattuu tallille samaan aikaan... :)
"56bl" kelt/vihr, vasemman lähivalon sulakkeelta lähtevä
"56br" kelt/rusk, oikean lähivalon sulakkeelta lähtevä
"56bl" kelt/musta, vasemmalta ajovalopolttimolta tuleva
"56br" kelt, oikealta ajovalopolttimolta tuleva
"K" harmaa, autocheckin ohjaus
Tuo ohut harmaa johto löytyy mittariston takana olevista kojelaudan johtosarjan liittimistä vaaleanruskeasta liittimestä alarivistä ohuen punaisen johdon vierestä. Tähän johtoon kun syöttää maadoituksen, niin piipitys loppuu. Tähän samaan johtoon on myös vedetty takavalojen polttimorikkopurkin signaali.
Eli jos haluaa säilyttää ajovalojen polttimotestauksen toiminnassa, niin täytyy vetää releeltä polttimon kannalle menevästä johdosta uudet syötöt kelt/mustaan ja keltaiseen johtoon.
Edit:
Taitaa asia olla niin, että olen puhunut p*skaa. Tänään laitoin takavalojen polttimotestipurkin paikoilleen ja kytkin sen ja siinä virta kulki purkin läpi valoille. Uskoisin ajovalopurkissa olevan samanlaisen kytkennän. Eli releiden kanssa polttimotestin toimivuus vaatii hieman kytkentöjä, helpoin keino näyttäisi olevan käyttää alkuperäisiä johtoja ja laittaa releet johonkin heti valokytkimen jälkeen, jolloin virta kulkee normaalisti purkin läpi. Mutta koitan tässä selvitellä asiaa, kunhan vaikka porkkiksen S2 sattuu tallille samaan aikaan... :)
Comment