Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovaloille releet+paremmat johdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tässä laitoin omaan autooni laittelen ajotietokonetta/autocheckiä, niin on pitänyt tutkiskella tuota hälytyspiiriä. Eli kojelaudan sisällä olevasta relepaikasta (typ89/B4 ainakin) löytyy purkki, jolle tulee viisi johtoa:

    "56bl" kelt/vihr, vasemman lähivalon sulakkeelta lähtevä
    "56br" kelt/rusk, oikean lähivalon sulakkeelta lähtevä
    "56bl" kelt/musta, vasemmalta ajovalopolttimolta tuleva
    "56br" kelt, oikealta ajovalopolttimolta tuleva
    "K" harmaa, autocheckin ohjaus

    Tuo ohut harmaa johto löytyy mittariston takana olevista kojelaudan johtosarjan liittimistä vaaleanruskeasta liittimestä alarivistä ohuen punaisen johdon vierestä. Tähän johtoon kun syöttää maadoituksen, niin piipitys loppuu. Tähän samaan johtoon on myös vedetty takavalojen polttimorikkopurkin signaali.

    Eli jos haluaa säilyttää ajovalojen polttimotestauksen toiminnassa, niin täytyy vetää releeltä polttimon kannalle menevästä johdosta uudet syötöt kelt/mustaan ja keltaiseen johtoon.

    Edit:

    Taitaa asia olla niin, että olen puhunut p*skaa. Tänään laitoin takavalojen polttimotestipurkin paikoilleen ja kytkin sen ja siinä virta kulki purkin läpi valoille. Uskoisin ajovalopurkissa olevan samanlaisen kytkennän. Eli releiden kanssa polttimotestin toimivuus vaatii hieman kytkentöjä, helpoin keino näyttäisi olevan käyttää alkuperäisiä johtoja ja laittaa releet johonkin heti valokytkimen jälkeen, jolloin virta kulkee normaalisti purkin läpi. Mutta koitan tässä selvitellä asiaa, kunhan vaikka porkkiksen S2 sattuu tallille samaan aikaan... :)

    Comment


      #32
      Tuli sitte viimeiltana laitettua vähän vanhempaan audiin -82 releet ym. ja tätyy sanoa että muutos oli niin suuri että varmaan omaaniki laitan lähiaikoina!

      Comment


        #33
        Kahdessa Audissa mulla on ollut Bilteman relesatsi ja eipä sen toiminnassa ole ollut mitään moittimista.

        Ajovalopolttimoiden elinikää lyhentää kaksi asiaa. Valojen kytkeminen, mitä useammin valot kytkee päälle, sitä nopeammin polttimot kärähtävät. Toinen polttimon elinikää lyhentävä tekijä on kasvanut jännite. Polttimon elinikä lyhenee suunnilleen samassa suhteessa, kuin polttimon valoteho kasvaa reletetyn systeemin antamalla "lisäjännitteellä".

        Olen havainnut, että Philipsin Vision plussat kestää reletetyssä systeemissä n. puoli vuotta. Itse laitan yleensä syksyllä Vision plussat ja kun keväällä jompi kumpi polttimo napsahtaa, niin vaihdan perus Osramin tilalle. Seuraavana syksynä taas Visionit peliin pimeän ajan alkaessa.

        Comment


          #34
          Jees. Lähdin paikalliseen Ad-varaosa liikkeeseen kyselemään releitä ym. No siinä tavaroita kasatessa tuli myyjälle mieleen että taitaa tulla melkein halvemmaksi ostaa tälläinen valmis ajovaloille tarkoitettu relesetti. Jeespox, piuhaa mukana enemmän kuin tarpeeksi, abiko-liittimiä, todella asiallinen sulakeboxi ja itse rele.
          Hintaa tuolle pussille tuli 8e :) Töitä tuli tehtyä n. 1h tuon kanssa. Oikeastaan isoin yksittäinen homma oli purkaa nuo muovisysteemit lamppujen päältä pois :)

          Ja kyllä, eron huomasi. Tein ensin toisen valon valmiiksi ja sitten vasta toisen ja päivän hieman hämärtyessä testaillessa eron huomasi melko selkeästi. Kuitenkin niin selkesti että kun kaveria pyysin arvioimaan kumpi on kirkkaampi ni oikein meni ja sanoi että mistäs noin iso ero johtuu :)
          Saas nähdä ku pääsee ihan tositilanteessa vertailemaan. Aika heikohkoilta nuo valot kyllä tuntui 500-sarjalaiseen bemariin verrattuna (ex-kulkuväline).

          Jotta kyllä kannatti, setti oli siis Cardikin pussukka, pussissa yksi rele (15A sulake) ja pistin molemmat pitkät polttimot sen taakse.

          Nippusiteitä kannattaa sitten varata ihan tosissaan jos meinaa siistin saada.

          Comment


            #35
            Kai releytät lyhyet myös? Tuosta saa sellaisen kuvan että pelkät pitkät releytettynä.

            Comment


            • #36
              Onnistuuko seuraava kytkentä niin, ettei autocheck rupea natisemaan?:
              Antaa lyhyille tulla virta omaa alkuperäistä tietään ja vetää lampun kantaan vain pitkille virran releitten kautta. Onko tuommosessaa kytkennäsää edes mitään järkeä ja onnistuuko edes. Tuli vaan mieleen.

              Comment


                #37
                Juu, releytin vain pitkät.

                Mutta loppujen lopuksi, mitä järkeä on releyttää lyhyet? Valotehon paranemisella tuskin on suurta hyötyä (?) ja tuskin tuo lyhyiden virta vilkkuviikseä rikkoo (?).

                Vai onko joitain muita syitä miksi se kannattaisi? Kaikki kommentit otan mielellään vastaan :)

                Comment


                  #38
                  mitä järkeä on releyttää lyhyet? Valotehon paranemisella tuskin on suurta hyötyä (?) ja tuskin tuo lyhyiden virta vilkkuviikseä rikkoo (?).
                  Suurimman osan ajalet kuitenkin uskoakseni lyhyillä, eli sitä kautta niiden tehon parantamisessa olisi mielestäni paljonkin järkeä.

                  Ja kyllä se on nähdäkseni juuri se lyhyiden virta joka sen viiksen rikkoo, se kun sitä jatkuvasti rasittaa.

                  Comment


                  • #39
                    Onnistuuko seuraava kytkentä niin, ettei autocheck rupea natisemaan?
                    Itse toteutin homman siten, että sähköjen kannalta jokaisen lampun tilalla on rele, jolla sitten syötetään paksumpaa virtaa lampuille, ts. kummallekin pitkälle ja lyhyelle on oma releensä.
                    Molemmat pysyvät tyytyväisinä, autocheck ja kuski parempien valojensa kanssa.

                    Comment


                      #40
                      Tottakai lyhyille releet myös. Tuon valoviikseä suojaavan ominaisuuden lisäksi paranee valot. Kuten sanottua käytät niitä kuitenkin eniten ja onko se sellainen sitten hienoa, että kun maantiellä vaihdat pitkiltä lyhyille, et näekään enää mitään? Sama homma kuin laittaisi ämpäri-lisäpitkät nokalle laittomilla polttimoilla parantamatta lyhyitä.

                      Autocheckin toiminnallisuuden voi säilyttää esim siirtämällä autocheckin polttimonhaistelupurkin virtapiirissä releiden ja umpioiden väliin. Siten se toimii kuten ennenkin.

                      Comment


                      • #41
                        Onko tietoa, paljonko autochekki pudottaa jännitettä, eikös se ole pieni sarjavastus jonka yli mitataan jännite?

                        Comment


                          #42
                          Olen havainnut, että Philipsin Vision plussat kestää reletetyssä systeemissä n. puoli vuotta. Itse laitan yleensä syksyllä Vision plussat ja kun keväällä jompi kumpi polttimo napsahtaa, niin vaihdan perus Osramin tilalle. Seuraavana syksynä taas Visionit peliin pimeän ajan alkaessa.
                          Kiitoksia tästä tiedosta! Juuri noin ajattelin itsekin toimia. Puoli vuotta kirkkailla polttimoilla riittää pääsemään pimeimmän ajan yli. Polttimoiden vaihtoon on tuossa sen verran hyvin tilaa ettei se ole kovin suuri vaiva.

                          Nimen omaan lyhyiden parantamiseksihan niitä paksumpia johtoja laitetaan. Lyhyitä ei millään muulla saa laillisesti parannettua. Kohtaamistilanteessa näkyvyys on kaikkein niukimmillaan, kun vastavaloon ei näe juuri mitään. Luonnollisesti pitkät laitetaan siinä samalla. Jos pelkkiä kaukovaloja haluaa parantaa, niin lisävaloista on paljon suurempi hyöty.
                          Valmiissa sarjoissa on yleensä vain yks rele molemmille. Vähintään lyhkäsille pitäs pistää kummallekin puolelle omansa, ettei relevian sattuessa pimene molemmat yhtä aikaa! Ite aattelin laittaa pitkillekin 2 kpl jo senkin takia että johdoista tulee lyhyemmät, kun ne voi vetää eri puolilta autoa.

                          Comment


                          • #43
                            Puolivalojen teho on 55W ja pitkien 60W, eli ei juuri mitään. Kuitenkin puolivalot ovat päällä paljon enemmän aikaa kuin pitkät, eikä niitä ole saanut määrältään lisätä viiteentoista vuoteen, toisin kuin kaukovaloja, joita voi parantaa lisäkaukovaloilla.
                            IMHO: molemmille lyhyille oma rele, pitkille yksi yhteinen.

                            Comment


                              #44
                              Jees, kiitti muuten lamppujen tehojen tiedoista.. askarrutti nuo tehot yhdessä vaihessa. Mutta miten 5w ero voi sitten tehdä valoissa noin ison eron..?

                              Pitää viritellä releet lyhyillekin kunhan joutaa. Mutta miksi sitten lyhyille valoille molemmille oma rele?

                              Onkos nuo tehokkaammat lamput (esim. philipsin +30% valoteho) sitten isompia wattimäärältään? Sinällään hätää ei ole kun pitkien sulake kestää yli 200w, liekkö sitten rele kestää sen saman :)

                              Comment


                              • #45
                                Tuplareleet vikatilanteen varalle. Jotta näkee nilkuttaa edes sen yhden heittimen valossa kotiin kun releestä/sulakkeesta aika jättää.

                                Comment


                                • #46
                                  Valokatkaisijalta lähtee molemmille ajovaloille oma piuhansa (kuten parkeille ja takavalollekin), ettei koko lääni pimene sulakkeen kärähdettyä. Samasta syystä on viisasta kahdentaa vähintään lähivalojen virransyöttö.
                                  Pitkistä valoista ei ole niin väliksi, jos pitkien relesysteemi pettää totaalisesti, lähivalolla näkee ajaa mainiosti. Toki voi kahdentaa pitkienkin virransyötön, mutta normirele kestää 30 ampeeria ja pitkät valot vievät yhteensä 10 ampeeria (120W/12V=10A), joten ainakin rele kestää.
                                  Tämä alkaa lähennellä filosofiaa 8):
                                  Viiden vatin ero ei ole suuri, mutta olettaisin näkyvän eron kaukovaloihin johtuvan siitä, että kaukovalojen valokuviota ei ole rajattu, vaan kaikki näytetään, mita umpiosta irtoaa. Sen sijaan puolivalolangan "kauha" rajaa tarkan lähivalokuvion, mikä estää häikäisyn.
                                  Käytännössähän molemmat langat palavat yhtä kirkkaana, koska kaukovalon syöttöjohdossa syntyy suurempi häviö ja 5W teho hukkuu johtimiin.

                                  Comment


                                    #47
                                    Asiapitoista tekstiä.. selvensi asiaa huomattavasti. Kiitokset. Taidanpa viritellä viikonloppuna releet lyhkäsillekin valoille.

                                    Comment


                                    • #48
                                      90:ssä ja 200:ssa tietty vielä lisäpitkien H1:sten teho tulee laskea pitkien valojen 60 watin lisäksi, joten kannattaa niillekin asentaa omat releet. Kun ostaa 4 relesokkelia, 4 relettä, sulakepidikkeen ja kourallisen liittimiä, niin osista saa rakennettua näppärän paketin jonnekin keulaan ja varmasti ei tule senjälkeen liikaa virranhukkaa.

                                      Kun vielä asentaa vanhoilta liittimiltä erilliset herätteet jokaiselle releelle, niin saadaan alkuperäistä kytkentää vastaava toimivuus ja turvallisuus.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Voisiko joku antaa minulle jossain muodossa yksityiskohtaiset ohjeet noiden releiden asennuksesta Autocheckillä varustettuun satkuun, niin että se ei valita polttimoista? En ole ollenkaan parhaimmillani näissä sähköasioissa :)
                                        Mitenkäs tuosta laturista olisi helpois saada virtaa valoille, on aika ahdas se laturin seutu? Omassani kun on akku takapenkin alla, niin ei ole hyötyä ruveta vetämään sieltä asti virtapiuhoja.

                                        Comment


                                          #50
                                          H1 lisäpitkien..? Missäs semmoiset pilkottaa ja joko tuossa B3 mallin 90:ssä moiset on...?

                                          Ainakaan itse en ole moisia löytänyt. Lampuille tuli neljä johtoa joten onko yksi niistä joku lisäpitkä vai?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Tuolla on jotain juttua tuon varoituksen poistamisesta.

                                            Comment


                                              #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja PH
                                              H1 lisäpitkien..? Missäs semmoiset pilkottaa ja joko tuossa B3 mallin 90:ssä moiset on...?
                                              Kyllä ne siellä saman umpion sisällä ovat, sijaitsevat umpion sisäreunassa. Jos et muuten niitä löydä niin ota vaikka toisesta umpiosta H4-polttimo irti ja pistä pitkär päälle.
                                              Lisävalaistusta aiheeseen löytyy vaikka tästä kuvasta, jossa nro 16 lisäpitkän H1-polttimo.

                                              Comment


                                                #53
                                                Sain kans vihdoin valoille releet. Nyt on 4 relettä ja kaikki johdot ovat 2,5mm2. Aikaa toimenpiteeseen kului jonkin verran, koska tinasin kaikki liitokset. Kaikki liitokset on myös suojattu kutistesukalla. Valot kirkastuivat silmin nähden huomattavasti, ja nyt ei ole enää pelkoa valoviiksen sulamisesta. Suosittelen kaikille.

                                                Ainoa asia, mikä tässä huolestuttaa on lämpeneminen. Ajossa valot varmasti jäähtyvät tarpeeksi, mutta paikallaan seisoessa, esim. valoissa... Toinen umpio oli jo muutenkin kärsinyt lämpövaurioita, eli menee uusiksi, jos en sitten löydä 90:n valoja jostain sopuhintaan.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Samasta syystä itelläkin projekti hieman venyy. Tarkotus ois tehä liitokset viimesen päälle että häviöt pysyy alhaalla vielä vuosia. Lisäksi puuttuu vielä joitain tarvikkeita kun kaikkea ei saanut samasta paikasta

                                                  TM:n artikkeli aiheesta muuten löytyy 15/96 ja jatko-osa, jossa mm. astetta vaikeampi japanilainen miinuskatkottu järjestelmä 8/97. Ja valmiin sarjan (Dirlight ja Biltema) pikakoe 8/00. Ihan lukemisen arvoisia juttuja omia kytkentöjä suunnitellessa. Hyvin suunniteltu on puoliks tehty. :) TM:n versiossa johdot oli peräti 4 mm2...

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Bilteman johtosatsi tuli eilen iskettyä paikalleen.Se oli kyllä helppo "pultata" kiinni,sopi kun nyrkki silmään.Johdot oli passelin mittaset,ainoa miinus oli nippareitten säälittävä määrä=3!!Noh,mittauksia en tehnyt mutta valaistus tuntui parantuneen.
                                                    Laiskan miehen valinta.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Kun minulla on akku takana niin ilmeisesti joudun ottamaan laturilta sähkön noihin releytyksiin.
                                                      Ajattelin tuon BT:n sarjan hakea (ainakin kokeeksi) ja kytkeä. Riittääkö tuossa BT:n sarjassa alkup.piuhat alusta loppuun vai tarviiko itse "jatkaa" tms. Mistä olette Typ44:een maan ottanut noilla BT:n sarjoilla ?
                                                      Itselläni lisääntyi valoteho huomattavasti umpioiden "kiilloituksen" jälkeen. Nyt vielä lisää sähköä niin eiköhän rupee sokeampikin minut jo näkemään..,-))

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mikähän tämä on mitä MotoNet myy ?

                                                        KAUKO/LÄHIVALORELE AUDI 100
                                                        Valonvaihtorele kaukovalovilkulla. . . . . . . . . . . . . 48-8179 29.90 ???

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kun minulla on akku takana niin ilmeisesti joudun ottamaan laturilta sähkön noihin releytyksiin.
                                                          Laturi on aina oikea paikka ottaa isoja virtoja auton käydessä, koska juuri se virran tuottaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Niin mitenköhän nuo umpiot kestää lämpöä, sitä kuitenkin tulee enemmän, kuin vakiojohdoilla, vai?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Vakiopolttimoilla ei ongelmia lämmöistä pitäisi syntymän.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X