Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovaloille releet+paremmat johdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Philipsin tuote lienee nimeltään Vision Plus. Sellaisessa typerässä muovipaketissa, josta ei saa lamppua millään pois hipaisematta lasia. Sinertävää / valkoista valoa.

    Anyway, ym polttimo on mielestäni 6-0 parempi kuin "3-in-1". Mulla on moiset ollut kolmessa viimeisessä VAG- tuotoksessa kera Bilteman relesetin ja tyytyväinen olen ollut, valoa on kiitettävästi ja sävy silmälleni oikea. Palavat kunnon johdotuksella aika usein, mutta pimeimmän talven yli kestävät yleensä ja ovat siten hintansa haukkuneet.

    Comment


    • Reletetyistä valoista:

      Latausjännite akun navoista 14,2V
      Akkujännite 13,2V
      Polttimon kannalta(lyhkäsillä)12,9V

      Comment


      • > Polttimon kannalta(lyhkäsillä)12,9V

        Irkkikeskustelusta päätellen tämä on polttimolta runkoon tms. mitattu, eli mukana on vielä maapiuhan hävikki.

        Comment


        • Bilteman setillä olen ottanut virran suoraan laturilta (akut ovatkin takapenkkien alla nykyisissä) ja settiin kuuluu uudet maapiuhat. Jännitettä en oo mitannut, mutta polttimoiden käyttöiän mukaan tarpeeksi;-)

          Comment


          • Pettymys oli minullekkin nuo 3 in 1 polttimot. Pitänee vaihtaa vision plussiin jossain vaiheessa.

            Comment


            • Itse vaihdoin nyt talvea vasten polttimot ja ostin Osramin +30% polttimot. Hintaa vajaa 4 euroa kappale ja mielestäni hinta/valaistusominaisuudet erittäin hyvässä suhteessa.

              Edelliset polttimot olivat Philipsin visionplussat ja ovat mielestäni vähän turhaankin hypetetyt polttimot, kalliit ja melko tavanomaiset valoteholtaan. Kestoikäkin käytännössä sama Osramin kanssa.

              Kesän minulla olivat paikallisen varaosaputkan laarista otetut 1? polttimot ja mielestäni nekin ajoivat asiansa hyvin. Relevaloilla ja asiallisilla umpioilla lienee asian kanssa jotakin tekemistä.

              Comment


              • Mun kilpailuluokka on ilmeisesti "pitkällä kaavalla tehdyn (laturilta megatouvit liki lamppuja + releet) "

                Johdot on 4mm, jotka tulevat suoraan akulta, sulakkeiden ja releiden kautta ajovaloille. Autona on typ89 80 90:n ajovaloilla. Polttimoina Philips Visions Plus 50%

                Sitten niitä tuloksia.

                Akulla 14.0V
                Laturista 14.13V
                Lyhyet polttimon kannalta 13.55V
                Pitkät (molemmat) polttimon kannalta 13.35V

                Comment


                • EsaT
                  Jännite laturin yli: 14.4 V
                  Jännite ajovalopolttimon yli: 12.9 V
                  Jännite ajovalopolttimon yli myös pitkät päällä: 12.3 V
                  tuota luokka oli itsellä kans vaikio heebeleillä, häätyy alkaa releytkset laittamaan

                  btw, mistä löytys relekantoja jossa olis sulakkeen paikka? ja mielummin semmonen legopalikan taipainen joita saa yhdistellä toisiin niin sais fiksusti noi ajovalojen ja lisävalojen ja tulevaisuudessa sumuvalojen releet kauniisti riviin? ;)

                  Comment


                  • Saleksi: Ainaki motonetista saa

                    Comment


                    • razur, jeps, häätyy kysellä jos pitää tilata muitakin osia sieltä.

                      Comment


                      • Voipi käydä niin, että rupeaa tulemaan Italiaano-efektejä noitten Legopalikka kytköksien kanssa.
                        Eli: Mitä enemmän liitoksia sitä enemmän liitoksia jotka hapettuvat, aiheuttavat extrajännitehäviöitä etc.
                        Menee siinä sitten muuten saavutettu piuhojen pienentyneessä sisäisessä jännitehäviössä "ansaitut Voltin kymmenykset".
                        No, sarkasmia ei puutu, ei myöskään totuutta.
                        Terveisin nimimerkki Siperia opettaa

                        Comment


                        • no kattoo tuota audin konehuonetta niin ei siellä osat/liittimet ole hapettunu.

                          ja voihan niihin liittimiin/liitoksiin suhauttaa VBG meköljää(kuorma-automiehille tuttu aine) tai crc:tä tai sprayvaseliiniä tms.

                          Comment


                            Nyt on jonkin aikaa ollut 4 mm2 johdot, 4 relettä ja tinatut liitokset. Iltasella mittailin jännitteitä....

                            Latausjännite akun navoilta 14,2 V
                            Polttimot (lyhyt ja pitkä) 14,1 V

                            Polttimoina Philips Vision Plus H4.

                            Comment


                              Pitkät pistin releellä, laturis 14v ja lampulla 13.7v. Ennen releen laittoa 12.3v lampulla :)

                              Comment


                              • Tuossa Panun paketissa on valoa varmaan aika kivasti !!!
                                Ilmeisesti tinauksellakin oli vaikutusta. Oletko virittänyt laturin säädintä / johdotusta akulle ?

                                > Nyt on jonkin aikaa ollut 4 mm2 johdot, 4 relettä ja tinatut liitokset. Iltasella mittailin
                                > jännitteitä....
                                > Latausjännite akun navoilta 14,2 V
                                > Polttimot (lyhyt ja pitkä) 14,1 V

                                Comment


                                • Panulle muutama kysymys.
                                  Mistä sähkö on otettu valoille?
                                  Minne valojen maajohdot on vedetty?
                                  Tarkoittaako tinatut liitokset että kaikki liitokset ovat tinattua (eli abiko yms liittimiä ei ole käytetty).
                                  Kuuluiko pakettiin myös sulakkeet?
                                  Onko kaikissa mittauksissa ollut yhteinen maapiste?
                                  Mikä on laturin latausjännite?
                                  Oliko polttimot paikoillaan mittausten aikana?

                                  Jotenkin tuo 0,1 voltin häviö tuntuu mahdottomalta, mutta ilmeisesti se on kuitenkin mahdollista. 5A:n virralla se tarkoittaa että koko ketjussa on vain 0,02 ohmin vastus. Pelkällä 4mm2 johdolla on vastusta noin 4milliohmia / metri --> 5 metriä pelkkää johtoa aiheuttaa tuon häviön. Liitoksiin jää aina monta kertaa enemmän. Sulakkeeseen täytyy myös jäädä joku häviö, jota en nyt tähän hätään löydä mistään, täytyy mitata se joskus.

                                  Comment


                                  • Mittaus kannattaa siis tehdä laturin plussan (siellä on siis suurin potentiaali) ja polttimon plussasta ja lisätä tämä häviö laturin rungon ja polttimon miinuksen lukemaan.
                                    Tinattuja liitoksia ei yleensä käytetä tehdastuotannossa, koska tina johtaa sähköä huonommin kuin kupari, hapettuu herkästi ja murtuu herkästi fyysisessä kuormituksessa. Kunnon autoissa käytetään paljaita kupariliitoksia, jotka puristetaan hyvän kontaktin saamiseksi erikoistyökaluilla ja suojataan muovihylsyllä. Toki tuollaisia abikopihtejä saa kaupastakin, mutta hinta on moninkertainen tavaratalomalleihin verrattuna.
                                    Tuolla lisää jännitehäviöistä.
                                    Kun tietää, että pienikin jännitteen nousu ei vaikuta valotehoon lineaarisesti, vaan pienikin jännitelisä nostaa valotehoa lähes exponentiaalisesti, kaikki keinot ovat sallittuja.

                                    Comment


                                      No joo... häviöt on lähempänä 0,15 V ;) kun ottaa pyöristykset mukaan. Akulla oli 14,22 ja valoilla 14,07 - 14,09. Luonnollisesti mittaukset on tehty auto käynnissä ja valot päällä. Toki johtimien häviöt sais plus- ja miinuspuolelle erikseen mittaamalla suoraan akun navan/laturin ja polttimon väliltä. Tuossa nyt oli kuitenkin vain suoraan akun navoilta ja polttimoiden yli mitatut jännitteet.
                                      Kirkkautta on kyllä varsinkin lumella kivasti, mutta ei vanhat umpiot (10v ja 350tkm) ihmeisiin pysty kantaman osalta. Varsinkaan kun ei ne uutenakaan ole ollut parhaasta päästä.

                                      Laturia en lähteny sorkkimaan millään tavalla, kun on niin hankalassa paikassa imusarjan sisällä. Pitkä imusarja kiertyy sen ympärille.

                                      Kaikki liittimet on ensin puristettu ja sen jälkeen tinattu ja vielä kutistesukka päälle.

                                      Sähkö on otettu akun kengältä. Sulakerasia akun lähellä ja johdot vedetty eri puolilta autoa. Releet umpion takana ja paksut johdot menee lampun kannalle asti. Läpivienti luukussa. Johtoa oli kahta väriä. Ostaessani pyysin 5 m punasta (lähi) ja 6 m mustaa (kauko + maa). Molempia jäi vielä yli metri jäljelle ja noista tuli siis kaikille neljälle oma akulta asti + 1 maa/umpio. Mittaus kaupassa ehkä vähän yläkanttiin. Noin lyhyillä johdoilla ois varmaan pärjänny 2,5 mm2:kin...
                                      Valojen maadotus valmiille kierteille mutterin alle lähelle umpioita.

                                      Comment


                                        Sain juuri itsekin oman releytysprojektini valmiiksi. Loppumittauksena jännite kahdesta pisteestä, akun navasta ja polttimon kannasta. Tyhjäkäynnillä akusta 14,2 ja polttimolta 14,1.

                                        Neljän neliömillin johdotus akusta polttimon kantaan saakka, lyhyille (H1) omat releet ja pitkille (H7)yhteinen tinatuin liitoksin. Lyhyille 10A sulakkeet ja pitkille 15A. Polttimoina aikaisemminkin olleet Vision Plussat

                                        Ero valotehossa on merkittävä. Kikkareena A3 8L facelift.

                                        Tältä foorumilta sai hyvät vinkit.

                                        Comment


                                        • Itsekkin aloin tuota suunnittelemaan omaani, ja hieman asioita jo tutkailin. mitkähän näistä autocheckin liittimistä ovat karvat lyhyille johdoille?


                                          Mittarilla jännite tuli valot kytkettynä tuohon vasemmanpuoleiseen kantaan, keskimmäiseen liittimeen, sekä sen oikealla puolen olevaan nastaan, sekä oikeaan yläreunaan. Keskirivissä olevat ilmeisesti on lyhyiden, koska niistä katkeavat siinä kohtaa sähkö, kun nappaa sulakkeet irti.

                                          Tuossa vielä kuvaa liitinten takaa:

                                          http://razur.pp.fi/S4/valoreleet/136_3614_resize.JPG

                                          Comment


                                            Kävin mittauttamassa valoni, jos hävikkiä olisi ollut tarpeeksi olisin releytettänyt valot kys. autosähköliikkeessä. Mittasivat akkujännitteeksi 13.97V ja polttimolta maahan 13.15V, arvot kuulemma oikein hyvät ja ero olisi niin mitätön ettei oo järkee releyttää. Siellä on kyllä releytetty valoja mutta erot kuulemma vaivan arvoiset vasta kun polttimolta maahan mitattu jännite ollu 10-11.5V.

                                            Suositteli xenonlisäpitkiä Hella Comet 200 Xenon jotka oli yhdessä autossa siellä esilläkin, hinta asennettuna 200e. Kyllä näyttivät ultimaalisen kirkkailta ne valot, pitää harkita vakavasti asennuttamista.. Itse asiassa nyt vain ihmetyttää tuo hinta, sanoikohan oikein koska 200e asennettuna nuo valot tuntuu ihmeellisen edullisilta..netissä oli jossain ovh hinta kys. valoille melkein 500e ja tarjoushinta vajaa 300e =/..

                                            -edit- esim Motonetissa nuo valot 675.00 euroa joten tuskinpa sanoi oikein..kumma juttu koska kyseessä nimenomaan oli xenonlisäpitkät ja itsekin sen kyllä näin&tajusin...

                                            Comment


                                              Polttimolta maahan? Mutta mikä on jännite polttimoiden yli (jotain häviää maajohdoissakin)?

                                              Comment


                                                Ei se sitä mitannu..mutta käsitin että polttimolta maahan pitäis olla pienempi kuin polttimoiden läpi? Eli kun tuo maahan oli 13.15V ni polttimon läpi ois enemmän? Joten sillä ei ois mun mielestä tässä tapauksessa merkitystä kun tuo oli noin korkea. Miten se läpi ees mitataan? Omat mittarit on rikki ei viittis maksaa 15e turhaa uudesta mittarista..

                                                Comment


                                                  Ei se sitä mitannu..mutta käsitin että polttimolta maahan pitäis olla pienempi kuin polttimoiden läpi?
                                                  Nyt on pakko nipottaa. Jännite mitataan aina komponentin YLI ei koskaan läpi.

                                                  Eli kun tuo maahan oli 13.15V ni polttimon läpi ois enemmän?
                                                  Ei, polttimon yli menevä jännite on pienempi mitä polttomon yli + maapiuhan yli menevä jännite on.

                                                  Asiaa voisi ajatella hieman yksinkertaistetusti näin. Oletetaan laturin tuottavan 14v jännitteen. Polttimon virtapiirissä on kolme "pääkomponenttia": plusjohto, polttimo ja miinusjohto. Näiden komponenttien yli menevien jännitteiden summa on aina sama, mitä tuo laturin tuottama jännite eli se 14v.

                                                  Jos polttimon yli menevä jännite on esim. 13,2v, niin silloin plus- ja miinusjohtimien yli menee jännite 14v-13,2v=0,8v. Toi 0,8v siis "hukkaantuu" noihin molempiin johtimiin. Jos tiedetään plusjohtimen yli menevä jännite esim. 0,3v niin silloin voidaan laskea miinusjohtimen yli menevä jännite: 14v - 13,2v - 0,3v = 0,5v.

                                                  Comment


                                                    Voisi tuon omankin lötkön valot releyttää hieman paremmin. Mitä nyt näin yhteenvetona suosittelisitte; Bilteman pakettia vai kappaletavarana kaikki erikseen? Loppujen lopuksi hinta taitaa nimittäin kuitenkin pysyä suht samana molemmissa.

                                                    Entä releet sitten. Neljä, kolme vai kaksi? Eli kaikille erilliset, vain lyhyille erilliset vai lyhyet samasta ja pitkät samasta?

                                                    Entä johdotus? Riippuu tietysti releiden määrästä. Akulta vai laturilta? Varmaankin yksi jööti johto, johon sitten rinnan releet ja maa mahdollisimman lyhyesti runkoon.

                                                    Entä sulakkeet? Sarjaan jokaisen releen eteen ja virran sieto polttimon tehonkulutuksen mukaan? Vai pelkästään yksi lyhyille ja yksi pitkille?

                                                    Releet ajattelin johtoviidakon vähentämiseksi sijoittaa lamppujen läheisyyteen.

                                                    Releen ohjaus luonnollisesti alkuperäisistä johdoista. (Pitäisiköhän muuten pienentää orkkissulakkeiden virransietoa?)

                                                    Comment


                                                      Releiden ja sulakkeiden minimäärä on 3 kpl, 4 aina parempi... Tällöin ei mahd. vika tilanteessa ole täysin valoitta. Kolmella voi tulla kiire vaihtaa valoja jos pitkät päättää sammua yhtäkkiä. Sulakkeet lähelle virranottoa, oli se sitten laturi tai akku.

                                                      Comment


                                                        Tiedän kyllä, että sulakkeet pitäisi sijoittaa mahdollisimman lähelle virtalähdettä, mutta mikäli en halua vetää neljää erillistä johtoa aina virtalähteestä alkaen, lähin mahdollinen paikka on juuri ennen relettä.

                                                        Comment


                                                          Ne sulakkeet ei vaan paljon suojaa siellä toisessa päässä jos virtajohdon eriste sattuu vaurioitumaan ja pääsee ottamaan runkoon...
                                                          Ite laitoin edelliseen neloseen sulakerasian heti akun viereen ja johdot molemmin puolin autoa, ei tullu kuin kaks johtoa samaan nippuun. Releet (4 kpl) heti umpioiden taakse ja ohjausvirta alkuperäsestä lampunkannasta ja uuteen johdotukseen omat kannat. Vanha järjestelmä on aina varalla, jos sattuu tulemaan joku vika huonoon aikaan. Kerkes varajärjestelmäkin olla tarpeen, kun sulake paloi niin hämysti ettei ihan heti ois sitä epäilly... Alko ensin kaukovalo vilkkua palaen välillä ihan normaalisti ja lopulta sammu kokonaan. Syy selvis vasta paremmassa valossa tarkemmin tutkiessa. Sulakkeen lanka oli ehjä mutta toisen "jalan" ympäriltä oli muovi sulanut.

                                                          Comment


                                                          • Eksyin tänne tuon valohälyn poisto keskustelun kautta.
                                                            Alkoi sen verran kiinnostaa, että ajattelin omaanikin laittaa tuollaisen systeemin. Säästyyhän siinä ainakin viiksen vaihdolta tulevaisuudessa, jos ei muuta iloa ole.
                                                            Miten kytkentä nyt pitää tehdä, että valorikkotunnistin toimii jatkossakin? Näistä teksteistä en sitä vielä älynnyt.

                                                            En ole vielä tutustunut tuon systeemin toimintaan varsinaisesti.

                                                            Comment


                                                              Kytkentä menee esim. näin:

                                                              Valoreleiden ohjausvirran otat alkuperäisestä valojen virtajohdosta, ennen sitä autocheckin polttimovahdinpurkkia. Eli piuha poikki sopivasta kohtaa ja laitat tuon johdon ohjaamaan relettä. Sitten vedät valolle virtajohtimen vaikka akulta tai laturin navalta tuolle valoreleelle. Releeltä vedät virtajohtimen edelleen polttimovahtipurkille, siihen katkaistuun piuhaan, joka menee purkille. Tärkeää siis on se, että varsinainen valojen käyttövirta kulkee tuon vahtipurkin kautta ja releohjaus tehdään ennen purkkia.


                                                              ASCII kuvatuksena alkuperäinen kytkentä on suunnilleen tälläinen:
                                                              kytkin--------purkki--------ajovalot

                                                              Relekytkennän jälkeen kytkentä näyttää tälläiseltä:
                                                              kytkin--------rele-----purkki-------ajovalot
                                                              virtasyöttö---|

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X