Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovaloille releet+paremmat johdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Hey, mites tuo H1 lisäpitkä toimii, ottaako se virran samasta johdosta kuin nuo perus pitkät valot?

    Eli etuvalolle tulee neljä johdinta siihen liittimelle, mitä nuo kaikki neljä johtoa ovat? Ja pitääkö mun tyrkätä pitkien virtaa releelta nyt muuhunkin kuin siihen musta-valkoiseen paksuimpaan johtoon jotta H1 lisäpitkätkin palaa? En ole nyt varma palaako ja en viitsisi purkaa noita muoviosia sen varmistuksen takia.. :)

    Comment


      #62
      Lisäpitkät saa virtansa umpion sisältä eli ottaa samasta ymmärtääkseni kuin peruspitkätkin.

      Comment


        #63
        No sehän nopea vastaus :)

        Mitäs nuo johdot sitten ovat? Yksi on tietty maa ja yksi lyhkäisten valojen. Onko se neljäs sitten parkki vai?

        Comment


        • #64
          Niin se jäi vielä epäselväksi, että miten sieltä laturilta ottaa virta? Joku sieltä tuleva johto poikki ja haarotus väliin, vai onko siihen joku siistimpikin konsti?

          Comment


            #65
            Latureissa on tyypillisesti M8 kokoinen pultti pystyssä josta se antaa "paksun sähkön". Siihen vaan alle rengasliittimellä valoille lähtevä johto. Mielellään sulake mahdollisimman lähelle laturia.

            Comment


            • #66
              Eikös tuossa suoraan laturista otossa ole se huono puoli, että jos sattuu moottori sammumaan keskellä kapeaa mutkaista metsätietä, niin samalla katoaa valot ja voi mennä mehtään?

              Comment


                #67
                No öö. Ei. Siis otat laturista sen saman sähkön mitä se akullekin ja muualle tuuppaisi ladatessaan. Kyseessä on tavallisesti varsin paksu kaapeli ja se on akkuun yhteydessä jatkuvasti.

                Comment


                • #68
                  Kannattaa sitten etukäteen arvioida omat kyvyt sähköasennusten suhteen. Autosähkössä liikkuu isoja virtoja ja niillä on väärässä paikassa ikävä taipumus muuttua lämmöksi.

                  Comment


                    #69
                    Onkos C4 Ässässä jotain eroja vähemmän pirteisiin vaihtoehtoihin? Siellä apumiehen puolella auton edestä katsottuna aika takaosassa on ainakin mulla valmis paikka, josta virtaa voi ottaa. Sieltä mulle otettiin valoreletyksen virrat. Sellanen neliskulmainen vähän tulitikkuaskia pienempi mutta paksumpi ikäänkuin laatikko, jossa muovikansi aukeaa, kannen päällä on vielä iso plussa. Vai olisko tuo juuri se laturin pää, jota jo tarjottiin?

                    Comment


                    • #70
                      siihen lootaan tulee suora piuha akulta/laturilta, eli siitä voi ottaa ja antaa mm. apuvirtaa. Varsin otollinen paikka reletyksen syötölle

                      Comment


                      • #71
                        Kannattaa sitten etukäteen arvioida omat kyvyt sähköasennusten suhteen. Autosähkössä liikkuu isoja virtoja ja niillä on väärässä paikassa ikävä taipumus muuttua lämmöksi.
                        Asiallinen huomio. Kysymysten tasosta olen päätellyt yhtä ja toista, mutta toistaiseksi en ole sanonut mitään. En siis suosittele kokeilla jakoavainta akun napojen väliin: joko jakoavain sulaa tai akku räjähtää silmille.
                        Tarina tosielämästä: autoasentaja -veljeni ei ole käyttänyt sormusta sitten -70 -luvun. Unohti kerran akun kaapelin kiinni, kun oli askartelemassa laturin kimpussa: laturin plus -napa yhdistyi maahan sormuksen kautta, sormus suli olemattomiin ja nimettömän alin nivel paloi poikki puoleen väliin.

                        Comment


                        • #72
                          Kannattaa sitten etukäteen arvioida omat kyvyt sähköasennusten suhteen. Autosähkössä liikkuu isoja virtoja ja niillä on väärässä paikassa ikävä taipumus muuttua lämmöksi.
                          Joo, tuttu sähkösuuunnittelija luokitteli näin: on kolmenlaista sähköä; tasa-, vaihto-, ja autosähköä...

                          Comment


                            #73
                            Ja kun ne voltit ei tapa vaan ampeerit.

                            Comment


                              #74
                              Eräs kaveri totesi joskus osuvasti: "Sähkö on sinistä ja se sattuu." Akun pluskaapeli kannattaisikin aina irroittaa sähköasennuksia tehtäessä. Usein se jää kuitenkin tekemättä, josta voi olla seurauksena se, että savun hälvettyä tarkastellaan kytkennän syvintä olemusta uudemman kerran.

                              Comment


                                #75
                                Niinpä. Poikasena itsekin jouduin - huono-onnisen autosähköoperaation jälkeen - avaamaan kellon metallirannekkeen viilalla lievästi (onneksi) palaneen ranteen ympäriltä... Nimimerkillä Läksynsä oppinut ;)

                                Comment


                                • #76
                                  Akkua irrotettaessa aloitetaan aina maapuolelta eli miinuksesta. Näin ei tapahdu vahinkoa, kun (ei jos) avaimen kanssa vähän haparoi korin suuntaan.

                                  En itse asiassa keksi syytä irrottaa plussaa vielä tämän lisäksi, mutta ehkä joku enemmän asiaa ajatellut tietää jonkun syyn.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Tuo on kyllä hyvä huomio että mielummin ensin se maa (-) kaapeli irti. Se avain tosiaan voi lipsahtaa helposti plussaa irroittaessa myös runkoon kiinni, ja jälki ei ole hyvää :)

                                    Comment


                                    • #78
                                      Rupesin kans viimeyönä miettimään tuota apuvirtarasiaa, että sieltähän se olisi nätein ottaa se virta releille. Ei muuta, kuin toimeksi siis, jos siiitä kerran voi ottaa.

                                      Comment


                                        #79
                                        Jep, hyvä huomio tuo miinuskaapelin irroitus plussan sijasta. Periaatteessa ei ole väliä, kumman irroittaa. Pääasia, että auton virtapiiri on jostain kohtaa katkaistu. Miinuksen irroitus on kuitenkin se turvallisempi vaihtoehto (jos auto ei satu olemaan käänteisellä brittisähköllä varustettu malli).

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kävin mittaamassa jännitehäviöt. Bilteman yleismittari näytti n. 0,5V jännitehäviötä verrattuna siihen starttirasiaan tulevaan virtaan. Kokeilin myös vetää sieltä hyppylangalla virran polttimoon, niin ei ollut eroja huomattavissa. Tuskin tulee releytettyä valoja. Säästäishän siinä sitä viikseä kylläkin.

                                          Comment


                                            #81
                                            0.5V on aika iso jännitehäviö auton sähköjärjestelmässä ja sinänsä jo hyvä peruste ajovalojen reletykselle, jos sillä voitetaan tuo jännitehäviö.

                                            Jännitehäviö ehkä kannattaisi kuitenkin mitata näin. Pistä auto käyntiin, valot päälle ja mittaa suoraan akun navoista akun napajännite. Sitten mittaat suoraan ajovalopolttimon kannasta polttimen yli menevän jännitteen. Sitten vaan vähennät polttimon jännittelukeman akusta mitatusta jännitteestä. Näin saat tietoosi koko systeemin jännitehäviöt, jotka vaikuttavat valotehoon.

                                            Tai oikeastaan jos haluaa oikein tarkka olla, niin silloin pitäisi mitata akun sijasta jännite suoraan laturilta, eli mittaa laturin navan ja esim. laturin rungon välisen jännitteen. Laturissa tökkäät yleismittarin siihen napaan josta lähtee paksu johto startille/akulle ja yleismittarin toisen piuhan laitat laturin runkoon.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Tuossa joku mainitsi, että siihen apuvirtarasiaan tuleva johto on yhteydessä laturiin/akkuun ja on sen verran paksua johtoa, että tuskin siinä hirveitä häviöitä tulee ja vaikka tulisikin, niin sillä ei ole väliä, kun kuitenkin ottaisin siitä virrat releille. Ja mitatessani auto oli käynnissä. Siitä taas en tiedä kuinka oikein se mittari näyttää. Apuvirtakaapelissa oli 15,06V ja lampun kannoissa 14,44V, nyt kun tarkemmin laskin niin onhan tuossa jo 0,62V häviötä. Vois kai nuo releyttääkkin. Pitää vaan ensin kokeilla, että pysyykö se Autocheck hiljaisena, sen kanssa ei huvittais ruveta temppuilemaan.

                                              Comment


                                                #83
                                                Minun reletyksen jälkeen autocheck toimii kuten ennenkin. Ja minusta tuon reletyksen paras anti on se, ettei tarvitte murehtia viiksenvaihtoa.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Mistähän tuo "loota" löytyy Typ-44:en konehuoneesta josta virtaa voi ottaa / antaa?

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Typ-44:sta ei ko. lootaa löydy. Ota startin tai laturin persiistä.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Ettei olisi Typ44:ssa siellä edessä vänkärin puolella. Siis heti keulassa, vänkärinpuoleisen ajovalon alapuolella, lampusta aavistus keskelle päin Päältä kun katsoo, niin pitäs näkyä rasia, jossa "+" -merkki päällä.
                                                      Näin muitaakseni ainakin oli t44 5k:ssa.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Ahaa, älysin justiinsa että oma kommenttini perustui laitteeseen jossa akku on ilmeisesti tehtaan jäljiltä ollut konehuoneessa ja muutosten yhteydessä vasta siirretty penkin alle.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Tarkoittaako nuo muutokset esim. raitisilmasuodattimen asennusta? Eli siinä vaiheessa olis ko. boxi otettu pois, kun ei sitä mullakaan ole. Suodatin on ja akku on mennyt penkin alle ;-) No startin navastahan tuon sähkön releille kätevästi sain. Ja autocheck vahtii nyt releitä, ei lamppuja ja hyvin pysyy tyytyväisenä.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Kokeilin tuossa juuri Razurin antamien ohjeiden mukaista kytkentää ja siitä ei Autocheck tykännyt. Taisi jäädä haaveeksi releyttäminen, onneksi en ostanut kuin yhden kokeilureleen.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Älähän nyt hätäile... käytit siis vain yhtä relettä ja ohjasit sitä toisen lampun alkuperäisellä syötöllä? Juuri siitä Autocheck ei tykkää, mutta jos ohjaat molemmilta puolilta omaa relettä, niin ei pitäisi kiukutella. Tarvitset siis kaksi relettä per lyhyet ja kaksi per pitkät. Autocheck ei tietenkään sitten enää valvo itse lamppujen kuntoa, mutta se nyt on valojen paranemisesta varsin pieni hinta. Ja olihan täällä ohjeita miten kytketään Autocheck releiden jälkeen (jolloin se vahtii taas lamppuja), mutta itse en jaksa alkaa moiseen, vaikka automatiikasta pidänkin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X