Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missäpäin ECU luuraa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Missäpäin ECU luuraa?

    Sain eilen postissa ebaysta tilaamani dieseltehoboxin, joka näyttäis oleva mallia kytke itse eli valmiita liittimiä ei ole. Mukana olevasta ohjeesta selviää kyllä mihin nastoihin 4 johtoa liitetään, mutta pitäis löytää autosta ecu, mistäpäin pitäis ruvet etsimään?Entä onko turvallista irrottaa ecusta liitin? Toimiiko auto sen jälkeen, vai nollaantuuko joku? Auto on Audi a6 avant 2.5 tdi -95.

    #2
    Ilmeisesti kuitenkaan ei tarvitse alkaa eculta johtoja rikkomaan vaan tuo "härpäke" liitetään ruiskupumpulta tulevaan johtosarjaan johon se on paljon helpompi asentaa.

    Jos eculta otetaan piuhat irti nollautuu kaikki opitut säätöarvot ja moottori saattaa olla jonkin aikaa tämän jälkeen hieman "karkea". Vastaa siis akun irti käyttöä.

    Comment


    • #3
      Taitaa olla parempi ettei mene eculle asti sörkkimään. Kyseinen liitin on jossain moottorin lähellä ilmeisesti. mukana tulleessa ohjeessa kehotetaan kyllä suoraan ecun kimppuun, se ihmetyttää kyllä itseäkin etteikö helpompaa kytkentäpaikkaa ole. Pitänee ruveta paikallistamaan liitintä.

      Comment


      • #4
        Oletan että purkki tulee ECU:n ja ruiskupumpun väliin.

        Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Moottoritilaan pääsee helpommin käsiksi, mutta siellä kaikki liitokset on ja olisi jatkossakin syytä olla hyvin suojattuina.

        ECU:n liitin ei ole niin tiiviisti suojattu, ja sen pystyy suht helposti purkamaan. Mutta se on pahassa paikassa matkustajan jalkapohjien kohdalla lattiamaton alla. Äksessi siisteimmin maton alle oviaukon kohdalta ryömimällä, jolloin ei tarvitse leikata mattoa vaihteistotunnelin vierestä.

        En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia akun tai ECU:n liittimen irroittamisen jälkeen. Virta-avain kannattanee poistaa lukosta kokonaan ennen kumpaakaan operaatiota, koska ECU:n sähköt katkeavat mahdollisesti vasta kun avaimen vetää pois (*klonks*).

        Comment


        • #5
          Pitänee ruveta tutkimaan asiaa. Konehuoneen puolella kytkentä olisi kai mukavampi tehdä, mutta ohjeessa kehotetaan kyllä nimenomaan tekemään se suoraa eculla tietyille nastoille. Käyttääköhän audi useampaa eri ecu mallia, kyseisessä ohjevihkosessa on ainakin 10 eri versiota 35 pinnisen ja 121 pinnisen välillä?

          Comment


          • #6
            Oliskohan 55 oikeahko pinnimäärä.

            Comment


            • #7
              Tuli tutkiskeltua aamupäivä audin jalkotilaa ja löytyihän se ecu sieltä maton ja suojamuovien alta. Ja 55 on oikea pinni määrä, mutta totesin kytkennän suoraa eculle olevan varsin hankalaa. Yritin mittailla yleismittarilla eri pinnejä, mutta en mielestäni löytänyt oikeita. Nyt auto on jälleen kasassa. Onko kukaan ikinä laittanu tehoboxia AEL koneelliseen A6:seen, kiinnostais vaan suoraan kytkentä ohjeet pumpunliittimelle, olisi paljon tilavampi ja yksinkertasempi paikka. Kyseisessä tehoboxissa on 4 eri johtoa joista kaksi ohjeen mukaan on +12v ja maa, mutta toiset kaksi kai liitetään pumpun johtosarjaan? Mootorin takana on pyöreä liitin, ilmeisesti se on oikea paikka kahdelle johdolle?Niin ja mihinkähän nastoihin ne kaksi johtoa kytketään?

              Comment


              • #8
                Kun jostain kytkiksen sais (siis auton, boksin johtojen merkitykset sulla lienee tiedossa), niin paljon viisaampi olisi... Mutta veikkaan noiden olevan aika yks-yhteen näissä. Passatin boksissa on myös 4-johtoa. Konehuoneen puolella ECUn ja pumpun välillä on liitin jossa +12V tulee pinnistä 5, GND pinnistä 4, pinneihin 2 ja 3 kytketään sitten tämä varsinainen syötönhuijaushässäkkä.
                Sillä ei tosiaan ole mitään väliä kytketkö sen suoraan ECUlle vai moottoritilan puolelle, aina se tulee joka tapauksessa ECUn ja pumpun väliin huijaamaan syöttöä.
                Eikö boksin johdoissa tosiaan ollut valmiita liittimiä, että voisi kytkeä suoraan sinne moottoritilaan liittimien väliin?

                Edit: Vielä sellainen kyssäri, että onhan boksi mallia säädettävä eli potikan ruuvi näkyy jostain reiästä?

                Comment


                • #9
                  Ei ole valmiita liittimiä boksissa, on vain neljä irrallista johtoa. Niin ja boksissa on kyllä säätö potikka, jota saa säädettyä pienellä meisselillä.

                  Comment


                  • #10
                    Kah oliko kalliskin säätövastus?

                    Comment


                    • #11
                      Minä maksoin omastani 74e postikuluineen Saksasta. Jos tuollaista itse alkaa värkkäämään, niin kauas ei jää hinta, siis sellaisen hinta jossa on liittimet. Marmoritiskillä nimittäin noi Passattiin tarvittavat liittimet, johdot ym. maksaa kaikkiaan 40e. Suomesta tuskin muualta niitä saa. Ja Saksasta tilattuna tullee samoihin hintoihin taas niiden postikulujen kanssa. Ja siihen muut valmistuskustannukset kuten komponentit, kotelo, piiriley ym. niin äkkiä ollaan siellä 50-60 eurossa.
                      Näissä bokseissa kun on kuitenkin elektroniikkaa, eli ei ole puhdas säätövastus vaan boksi ei ole toiminnassa käynnistyksen yhteydessä vaan ilmeisesti jonkin aikavakion jälkeen kytkin napsahtaa kiinni ja sitä rataa.

                      Comment


                      • #12
                        Muistaakseni kikkare maksoi suomeen lähetettynä 88 euroa. Firma oli nimeltään autotechnik sarez, tai jotain siihen suuntaan.

                        Comment

                        Working...
                        X