Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apuja A6 Allroadin flektien sähkövian metsästykseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Apuja A6 Allroadin flektien sähkövian metsästykseen

    Löytyisikö apuja meikäläisen A6 Allroadin (C5 -05 4.2) flektien sähkövian metsästykseen?

    Mullahan oli lattia täynnä lasinpesunestettä ja tästä johtuen comfort control module sekaisin. Takalasinpesurin letkua korjatessa siirsin vähän sulakerasian luona olevaa paksua johtonippua, jolloin isompi flekti pärähti käyntiin. VCDS:llä tuli vikakoodi 18080 - Coolant Fan Control 1: P1672 - 004 - Open or Short to Ground.

    Sen verran sain asiaa tutkituta, että flekti sammuu, kun kuskin jalkatilasta 8-napaisesta relekannattimesta kun nappaa 5A sulakkeen S146 pois. Samaten, jos sopivasti onnistuu paksua johtosarjaa heiluttamaan, niin silloin myös flekti sammuu ja VCDS:llä voi ajaa Output testin, joka menee läpi, eikä vikakoodia 18080 tule (molemmat flektit lähtevät puhaltamaan testissä ihan OK).

    Jos nyt oikein kytkentäkaavioita tulkitsin, niin sulakkeelta S146 lähtee kaksi puna-mustaa johtoa, jotka menvät suoraan flektien liittimiin (vasemman flektin liitin pinni 3 ja oikean pinni 2). Ilmeisesti toinen piuhoista on nyt jossain kohtaa oikosulussa ja tämä aiheuttaa flektin turhan käynnistymisen.

    Saa tyrmätä, jos diagnoosi vaikuttaa hataralta.

    Mutta mistäs nuo piuhat kulkevat kabiinin puolelta flekteille ja missä on läpiventejä, jossa voisi ongelma olla? Sulakkeelta S146 kun lähtee seuraamaan, niin ohuemmat puna-mustat johdot on tepattu kiinni flektien virtapiuhoihin, mutta sitten ei ilman suurta purkamista näe enempää. Auton etupäästä näkee vain, että jonnekin lokasuojan ja pissapojan säiliön tienoille piuhat häviävät,

    Tai pitäisikö sulake- ja releboksien luota kaikki teipatut johtoniput purkaa ja koittaa etsiä vikaa sitä kautta?

    Tietty voisi vaan vetää uudet johdot sulakkeelta suoraan flektien liittimiin ja toivoa, että nuo olivat ainoat vialliset piuhat johtonipussa.

  • #2
    Flekteille tulee ilm jatkuva+ ja boksi käskee -maadoittumaan tarpeen mukaan. Yleismittarin ostoon (jos ei ole) ja mittaamaan. Liittimiltä mittailemaan, kun ovat irti onko johto tosiaankin maissa oikosissa. Muistaakseni flektin liitin kuskin ajovalon 'tietämillä' ainakin meidän 2,5 tdi. Ota boksilta ja flektin päästä liittimet irti, jos onnistuu ja mittaa se flektin- johto, onko maissa? Jos + johto maissa, palaisi sulake silloin. Pyöriikö siis flektit koko ajan? Jos se -johto olisi maissa, ei minusta tuo testi menisi läpi... ellei se johtonipun vika olisi juuri silloin poissa???

    Comment


    • #3
      Yleismittarin kanssa tuota juuri selvittelin, mutta tosiaan sulakkeen palamattomuus on outo juttu. Tulkitsin kytkentäkaaviota niin, ettei sulakkeen S146 ja flektin liittimen välissä pitäisi olla mitään laitteita tai liittimiä. Täytyy ehtoolla vielä kertaalleen varmistaa, kun meikäläisellä helposti järki nyrjähtää tällaisen kanssa.

      VCDS testi menee läpi nimenomaan silloin, kun johtosarjaa saa sopivasti käännettyä.

      Kulkeeko johtosarja jossain lokasuojan sisällä, eli pääseekö pelkän sisälokarin irrottamalla näkemään jo jotain?

      Comment


      • #4
        No niinhän se oli perssiillään meikäläisen ensimmäinen diagnoosi. A-pilarin juuressa oleva liitin, jonka kautta ohjaustieto ECUlta flekteille kulkee oli niin hapettunut, ettei siellä oikein sähkö kulkenut. Sille puts, ja taas näyttäisi olevan kunnossa.

        Ei kun leuka rintaan ja kohden uusia pettymksiä...

        Comment

        Working...
        X