Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Airbag valo palaa kolarin jälkeen S4 B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Airbag valo palaa kolarin jälkeen S4 B6

    Elikkä etu turvavyöt oli vetäytynyt kireelle kolarissa ja nyt vaihdettu uudet toimivat vyöt mutta ei saatu nollattua airbag valoa pois.

    Autocom antaa tämmöiset vikailmoitukset

    0003 ohjainlaite virheellinen jatkuva

    00595 törmäystiedot tallennettu ei oiretta jatkuva

    Pääseekö turvavöiden ahjainlaitteiden vaihdolla vai pitääkö tehä minkälaisia taika temppuja?

    #2
    00595 vaatii Airbagin ohjainlaitteen vaihdon. Vanhasta kannattaa ottaa ylös soft coding tai ainakin teettää homma jossain joka osaa koodata vaihtopurkin vanhaa vastaavaksi.

    Comment


      #3
      Tehtaan ohje on että boksi vaihtoon.

      Esim. Ebaysta saa kapuloita joilla voi onnistua nollaamaan tuon crash datan.

      Comment


      • #4
        Elehuolto.fi/airbagit

        Comment


        • #5
          Kyllä se järkevintä olis boksi vaihtaa..

          Comment


          • #6
            Siihen boksiin ei varsinaisesti tule vikaa, vaan kolari bitti "jää päälle". Ei sitä sen vuoksi vaihtaa tarvitse, riittää tuon bitin nollaus.

            Comment


            • #7
              Se kolaribitti jää päälle juuri sen vuoksi, että sellaiseille bokseille valmistaja ei lupaa toimivuutta "toiselle käyttökerralle". Eli varsinaisesti mikään komponentti ei välttämtää hajoa, mutta suunnittelussa ei ole huomioitu uudelleenkäyttöä. Ne ohjainlaitteet, mitä voi ihan diagnostiikan kautta nollata on tarkoitettu uudelleenkäytettäviksi.

              Omalla vastuulla toki omaan autoon voit tehdä mitä vaan, mutta kerrothan sitten myös autoa myydessäsi, että tällainen nollaus on suoritettu.

              Kuinka moni "bittien nollaaja" muuten antaa työlleen takuun, joka lupaa boksin toimivuuden kolaritilanteessa? Heillähän varmaan on olemassa varmistetut menetelmät testata laitteen toimivuus, kun kerran näitä tekevät ihmisille korvausta vastaan?

              Comment


              • #8
                lupaa boksin toimivuuden kolaritilanteessa?
                Ei se marmoritiskin myyjä lupaa mitään eikä valmistaja vastaa huutoon jos ei paukkuvyöt laukea kolarissa. Tuskin edes kukaan vaivautuu tutkimaan miksi jotain ei tapahtunut kun ajettiin kolari.
                Tottakai kukin peukaloi autoaan omalla vastuulla ja valmistajan motiivi vaikeuttaa boksin uudelleen käyttöä on ihan muualla kuin toimivuudessa.
                Näissä vehkeissä on paljon sellaisia osia joiden kohdalla valmistajan ohje on "vaihdetaan", silti moni osa korjataan ilman riskejä.
                Viimeksi muokannut evinrude; 24.1.2015, 20:58. Perustelu: tarkennus

                Comment


                • #9
                  Itseasiassa valmistaja on aika kusessa mikäli onnettomuustilanne aiheutuu toimimattomasta turvavarusteesta. (Tai jos onnettomuuden seuraus on vakavampi.)

                  Nykyään nuo vastuukysymykset estävät monin paikoin vanhojen laitteiden kunnostuksen. vaikka kyläseppäkin saa laitteen toimimaan, on korjatun tuotten toimivuuden validointi niin vaikeaa, ettei se ole enää taloudellisesti kannattavaa.

                  Tosiaan osa noista vanhemmista airbag järjstelmistä on sellaisia missä komponentteja ihan oikeasti hajoaa ja ne tämän vuoksi pitäisi vaihtaa.

                  Ja mitään ei koskaan korjata ilman riskejä. Korjauksessa (ja myös uusissa) on aina olemassa riskinsä. Tapauskohtaisesti pitää vain sitten arvioida minkälainen riski voidaan ottaa. Ongelma tulee kun vedetään linjoja, että kun nollaaminen on toiminut yhdessä laitteesa, niin se on toimii samalla tavalla myös toisessa.

                  Esim. Itse olen avannut VW Corradon airbag ohjainyksikön. Kyseisessä yksikössä kiihtyvyyttä mittaava mekanismi ihan fyysisesti hajoaa kolaritilanteessa. Näitäkin väki "nollaili" joskus. Eli laiten johdotettiin näyttämään ehjältä. Kiihtyvyyksiä tuollainen "nollattu" purkki ei kyllä enää mittaa.

                  Comment


                    #10
                    Jep, näitä on monen valmistajan tekemiä ja eri aikakauden malleja, joten kaikki säännöt ei päde. Jotkut mallit saattavat hajota kolarissa, jos ei tiedä mikä malli, niin kannattaa olla nollailematta.

                    Comment


                    • #11
                      Näitäkin väki "nollaili" joskus. Eli laiten johdotettiin näyttämään ehjältä. Kiihtyvyyksiä tuollainen "nollattu" purkki ei kyllä enää mittaa
                      Tässä mentiin jo pois "bittimaailmasta", ei näin.
                      jos ei tiedä mikä malli, niin kannattaa olla nollailematta.
                      Tämä pitäisi olla itsestäänselvyys.

                      Comment


                      • #12
                        Audi A4 B7, vm.2005 Airbag ohjainlaite ongelma

                        Onko tälläisen audin airbag ecu vaihdettavissa käytettyyn boksiin, jos etsii samalla numerolla olevan? vai vaatiiko aina uuden? ongelmana se että kolarin jäljiltä ei anna poistaa ohjainlaitteen vikakoodia eikä myöskään tunnista apukuskin vyönkiristintä.Turvavyön kiristimen johdot käyty läpi ja kokeiltu laittaa vastus väliin, mutta ei vaikutusta. Boksi kävi jo huollossakin kolaridatan/resetoinnissa, mutta ei tullu sillä kuntoon. Alkaa itsellä usko loppua tämän asian suhteen. Turvalaitteet on vaihdettu ehjiin, pois lukien tuo ohjainlaite eli periaatteessa teknisesti kaiken pitäisi olla kunnossa... Hyviä/huonoja neuvoja kaivattaisiin.

                        Comment


                          #13
                          Voi vaihtaa samalla osanumerolla olevaan. Vanhasta pitää lukea soft coding talteen ja tarvittaessa koodata uusi purkki vastaavaksi.

                          Comment

                          Working...
                          X