Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5 (A4 B8) takaoven verhoilun purkaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q5 (A4 B8) takaoven verhoilun purkaminen?

    Jokin takaovien sisällä pitää meteliä (rapinaa), onko muilla pitänyt ja miten korjattu? Hyvät ohjeet verhoilun purkamiseen olisi paikallaan. Todennäköisesti A4 B8 ohjeetkin käy.
    Viimeksi muokannut QuatroortauQ; 13.1.2015, 19:18.

  • #2
    B8:n pahvin irroitus suunnilleen näin: (en muista tarkkaan montako ruuvia takapahvissa on, etupahvissa on 5)

    1.Ensin se kahvan takana oleva koristelista irti, esim. muovilastalla tms työkalulla jolla ei tule vauriota listaan tai pahviin -> kun nurkka on irti, niin tiukasti käsillä kiinni ja lista lähtee kolmesta pelti-napsustaan irti vetämällä ulospäin. Listassa on ohjaus-muovikoukku, joka pitää myös pujottaa irti (etulistoissa kaksi koukkua) Koristelistan irroituksessa pitää olla erityisen varovainen, jos kyseessä on alumiinipelti-koristeltu versio, muviversio kestää vääntämistä enemmän ilman pysyviä muodonmuutoksia.

    2. Kahvan alaosa irti, lähtee vetämällä sivuttain alaspäin, älä käytä työkaluja ettei tule jälkiä.

    3. ruuvit irti taisi olla TX30 tai TX25 ja ruveja on takaovessa muistaakseni 4? eli tuon listan alla, sekä kahvan alla ja pahvin alareunassa(vai olikohan vain kahvan alla + listan alla?)

    4. nyt snäpit irti, ensin kammetaan pahvia varoen vaurioita mutta lujasti esim. alareunasta, jotta saadaan nastoja/snäpejä esille. HUOM: Kannattaa suojata muut pinnat jollain sopivalla ennekuin vääntää.

    Itse käytin ISOA tasapäämeisseliä raottamiseen ja ensimmäisten nastojen irtipullauttamiseen, snäpi aukaistaan vääntämällä sen puolestavälistä varovasti mutta vaatii hiukan voimaakin... Sitten kun saa käden pahvin ja oven väliin niin homma helpottuu, kun nastat saa paremmin näkyville, nastoja on kaikkiaan noin 10kpl. pahvin voi nyt vääntääkin irti nastoista mutta nastat/snäpit kannattaa avata, jos ei halua rikkoutuneita snäpejä tai niiden korvakkeita. (nastat saa sitten esim kuumaliimalla pahviin jos meni rikki)

    5. Nyt pahvi pitäisi olla melkein irti, eli nosta ylöspäin ikkunan sisätiivisteen alue pois oven päältä, mutta nyt pitää ottaa sekä johtosarjat että kahvan vaijeri irti ennenkuin pahvi irtoaa kokonaan...

    Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

    Comment


    • #3
      Kiitos ohjeista ja melko työläältä vaikuttaa... Lähteekö pelkkä ovikaiutin irti ilman oviverhoilun purkamista? Jos sieltä kautta ensin koittais paikantaa mikä siellä rapisee...

      Comment


      • #4
        No, ainakin B8:ssa kaiuttimet on kiinni ovessa, ei pahvissa. Kaiuttimen ritilä on toki pahvissa ja lähtee (ainakin B8) irti snäpeillä, mutta ririlässä on paljon snäpejä = suuri vaara rikkoa ritilä jos etupuolelta irroittaa, lisäksi kajari on aika ulkona muusta ovirakenteesta eli hyvin edessä jos oven sisään pitäisi kurkistaa... (kaiutin tiivistyy ovipahvin sisäpintaan)

        Ei tuo koko pahvin irroitus lopulta kovin paha homma ole, vaikka työvaiheita jonkinverran onkin, ja toki sisälle näkee jo tuon 4. vaiheen jälkeen alareunasta, kun kaikki napsut/snäpit on kammettu irti, vaikkei johtoja ja kahvan vaijeria irrottaisikaan.

        Varoituksena: ei silti kannata oikaista ja irrottaa vain alaosan napsuja pahvista ja vääntää vähän että näkisi sisään: pahvi menee helposti poikki käsinojaan kohdalta.

        Comment


        • #5
          Muutamaan otteeseen tullut otettua juuri A4 B8:sta pahvit pois etu- ja takaovista, kun laitoin äänenvaimennusmattoja (paras investointi/työ ikinä). Tuo kyllä on kaikkea muuta kuin työläs, varsinki jos vertaa moniin muihin autoihin, eli todella helppo ottaa pois ja laittaa takaisin. Tässä linkki videoon ja kannattaa hakea vaikka vaikka Motonetista samanlainen verhoilun purkutyökalusarja kuin videossa, niin hommasta tulee vielä helpompaa eikä tarvitse turhaan naarmuttaa maalipintoja. Kerran kun tämän tekee, niin toisella kerralla purun ja kasauksen tekee 5-10 minuutissa.

          https://www.youtube.com/watch?v=5hZ4axhfYrM
          Viimeksi muokannut Maxpres; 15.1.2015, 10:35. Perustelu: lisätty tietoja

          Comment


          • #6
            Tuolla Motonetin sarjan muovisella sorkkaraudalla irrotin pahvit ja oli todella kätevä työkalu väännellä napsut sillä irti :)

            Ovien takaosan pellissä olevat muovikannet siellä pääsi liikkumaan ja siitä se räminä kuului. Jesarilla teippailin kannet ovipeltiin kiinni, saa nähdä tuleeko pysymään :) Takaosasto hiljeni nyt ylimääräisistä äänistä.

            Kiitokset ohjeista!

            Comment

            Working...
            X