Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8:n "subbari"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B8:n "subbari"

    Kävin ammattilaisen pakeilla tuskailemassa että jos vaikka hiukan saataisiin ääntä erilaiseksi tuossa kulkineessa ja päädyttiin siihen että tilataan Matchin vahvistin niin saadaan alkuperäisillä kaiutinjohdoilla ja uusilla kauittimilla ääntä erilaisemmaksi ainakin. Kun ohjekirjojen mukaan tuo pelkkä kaiuttimien vaihto ei välttämättä paranna asiaa, audin omien vahvistimien säätöjen takia.
    Tuli tuossa huomattua että joko "subbari"kauitin on jäänyt tehtaalle tai sitten näissä ei sellaista olekkaan, miten lie? Tai sitten se ei ole perinteisessä paikassa takaronkin sivussa. Ja jos autossa on 8- 10 kaiutinta, ovissa ei kuitenkaan erillisiä diskanteja niin minne ne on kaikki tungettu?

  • #2
    Perusradio Chorus = 4 kaiutinta edessä, 2 ovissa ja 2 kojelaudalla
    Perusradio Concert / Symphony = 8 kaiutinta, 2 etuovissa, 2 kojelaudalla, 4 takaovissa
    Audi Sound System = Erillinen vahvistin ja 10 kaiutinta, 2 etuovissa, 3 kojelaudalla, 4 takaovissa ja subbari Avantissa vararengaskotelossa ja sedanissa hattuhyllyllä
    Bang & Olufsen = Erillinen vahvistin, tasonsäätö mikrofoneilla ja 14 kaiutinta, jotka muuten samat kuin ASS:ssä paitsi hattuhyllyllä tai C-pilareissa 2 lisää ja etuovissa myös diskantit

    Comment


      #3
      Ainakin tuo Bang & Olufsenin setti on omasta mielestä tosi hyvin soiva ja potkiikin tarvittaessa, mutta tosiaan jos sulla on jompi kumpi noista perusradioista niin silloin erijuttu. Eikös jotkut oo vaihtanu etuoviin noissa ns. huonommissa radioissa kajarit ja saanu siten ääntä aika paljon paremmaksi?

      Comment


      • #4
        Jo etuovien vaimennus auttaa paljon. Ilman ASS:a tai B&O:a edessä on 6,5" elementit ovissa ja paremmissa versioissa 8". Ongelma on siinä, että vakioradiolla kaiuttimet ovat "normaalilla" 4Ohm impedanssilla ja vahvarin kaverina on 2Ohm kaiuttimet, ainakin ovissa. ASS:n ja B&O:n etukaiuttimet voi toki vaihtaa 4Ohm tarvikekaiuttimiin, mutta äänentaso laskee tällöin edessä ja lopputulos voi olla huonompi kuin alunperin. Varmaksi en osaa sanoa, koska en ole nykyiseen ASS:lla varustettuun autooni etukaiuttimia vaihtanut.

        Subbari puolestaan on mielestäni sedanissa OK ASS:ssa ja B&O:ssa, mutta Avantissa turhan vaimea sijoituspaikan takia. Avantin elementti on 6,5" ja ajattelinkin kokeilla sen päivitystä alumiinikartioiseen jos saisi hieman lisää erottuvuutta. Nykyisellään subbarin tuottama basso on mielestäni sotkuista.

        Navilla varustetuissa autoissa on lisäksi digitaalinen taajuuskorjain (DSP), jota radiolla varustetuissa ei ole ainakaan ASS:n kanssa. DSP:llä varustetuissa järjestelmissä on mielestäni selvästi kirkkaampi ja selkeämpi äänentoisto, jos vertaa ASS:lla varustettuja autoja rinnakkain. Jostain syystä myös tuntuu, että faceliftissa on huonompi äänentoisto kuin pre-faceliftissa, jälleen ASS vs. ASS -vertailussa.

        Comment


        • #5
          Tuo B&O olisi varmasti hyvä sarja mutta taitaa olla aika isotöinen jälkiasennettuna. Siksi ajatus uudistaa jo olemassa olevaa järjestelmää. Ammattilainen oli sitä mieltä että pelkkä kajarien vaihto oviin ei tuo ihan niin hyvää tulosta kuin vaihtamalla sinne väliin tuo matchin vahvistin/dsp, sitten olisi läppärillä säädettävät taajuuskorjaimet ja muut parametrit kohdillaan.
          Varmaan mulla on tuo karvalakki chorus, (+navi)ei nyt jaksa lähteä tutkimaan... Ja saa nähdä mitä siitä sitten saa, jos saa mitään.
          Viimeksi muokannut Aaprahammi; 5.12.2014, 21:28.

          Comment


            #6
            Itellä on vaimennettu etuovet ja takakontti. Eteen vaihdettu kajarit ja taakse lisätty subi. Kajareita säädetty Bittenillä. Seuraavaksi ois tarkoitus vielä taakse ovet vaimentaa ja laittaa uudet kajarit. Sittenpä ois tarvittavat tehty. Audiojärjestelmä on perussetti symphony.

            Comment


            • #7
              Mistä Kimmo sait subbarille äänen? Itse ajattelin joko lisätä alkuperäisen audin subbarin takakonttiin (uudella, paremmalla elementillä) Tai sitten rakentelen itse kotelon varapyörän tilalle. Takakontin sivussa olis hyvä tila mut näyttää olevan sen verran sulaketta yms siinä että jätetään Herra Murphy rauhaan ettei vaan tarviis niitä sulakkeita ruveta vaihtelemaan jos siihen subbarikotelon rakentelisi.

              Comment


                #8
                Ihan otin kaiuttimen signaalista. Mulla oli just sama suunnitelma , että vararengas koteloon subi. Noh sattui seuraavalla viikolal sit rengasrikko ja tarvisi vararengasta. Sitten tein kotelon normisti peräkonttiin noin 20l Pinohiiren elementille. Valmiin kotelon joko vas tahi oikealle reunalle ois saanut 500-1000€.

                Comment

                Working...
                X