Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mystinen sähkövika, Audi 80 -87

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mystinen sähkövika, Audi 80 -87

    Siskon ajopeliä on jo hetken aikaa vaivannut täysin mystinen sähkövika. Mystiseksi vian tekee sen lähes täydellinen satunnaisuus.

    Käynnistettäessä katoaa akusta kaikki teho alle sekunnissa. Jaksaa pyörittää noin kierroksen jonka jälkeen hyytyy. Tämän jälkeen akusta on virta loppu (valot himmeinä ym).
    Hetken kun latailee akkua, niin saattaa lähteä käyntiin, tai sitten ei.
    Tätä tapahtuu usein, mutta satunnaisesti. Eli saattaa lähteä hyvinkin käyntiin, mutta sitten taas ei lähde millään.

    Akku näyttää ainakin oman indikaattorin mukaan (sellainen väriä vaihtava lasin alla oleva) olevan iskussa.

    Voiko startti olla hajonnut siten, että tekisi satunnaisesti oikosulun käämitykseensä jolloin läpi kulkeva virta olisi todella iso ja tyhjentäisi akun hetkessä?
    Entä voiko vika johtua rikkinäisestä akusta (vaikka välillä toimiikin hyvin)?

    Olisiko jotain muita mahdollisia ja todennäköisiä vikapaikkoja?

    Voisihan tuohon vaihtaa heti startit ja akut jne, mutta kun ei viitsisi tuon ikäiseen autoon sijoittaa yhtään enempää kuin on pakko...

    Autona on siis Audi 80, 1987, typ89.

  • #2
    Kannattaa kokeilla vaihtaa akku jostain toisesta autosta ja kokeilla uusiutuuko vika. Myös maadoituspiuhojen kunto ja kontaktit voisi tutkia.

    Comment


    • #3
      Katteoppa tuolta "typ44 virrat katosi" Ja kerro ihmeessä,jos saatongelman selville!!!!!!!

      Comment


      • #4
        Katteoppa tuolta "typ44 virrat katosi" Ja kerro ihmeessä,jos saatongelman selville!!!!!!!
        Itseasiassa luulen/muistelisin (pitää vielä varmistaa siskolta), että tässä minun tapauksessa kyseinen ongelma ilmaantuu vasta starttaamisen aikana/jälkeen. Eli ennen starttausta sähköt vielä ovat tallella.
        Mutta tuo pitää tosiaan varmistaa vielä siskolta.

        Comment


        • #5
          Kannattaa kokeilla vaihtaa akku jostain toisesta autosta ja kokeilla uusiutuuko vika. Myös maadoituspiuhojen kunto ja kontaktit voisi tutkia.
          Tuo akun vaihto on käynyt itselläkin mielessä, pitää koittaa heti kun pääsen taas käymään kotipaikkakunnalla. Akun kengät ja maajohto näyttivät ainakin silmämääräisesti olevan kunnossa.

          Siskon tuttava (joka on automekaanikko) on myös tutkinut autoa (ainakin pintapuolisesti), eikä löytänyt myöskään vikaa. Tuo voi kyllä hyvinkin johtua tuosta vian satunnaisuudesta.

          Comment


          • #6
            siis häviääkö virrat aivan täysin syttyykö edes merkkivaloja konsoliin?

            Comment


              #7
              Sattuipa coupessani niin, että eräällä valtatietaipaleella alkoi pitkille vaihtaessa auto nykästä. Lopulta myös radio alkoi sammua pitkille vaihtamisen jälkeen. Perille pääsin ja vika jäi mysteeriksi. Muutaman viikon kuluttua sama toistui ajellessani töihin ja töistä lähtiessä virrat hävis pendixin vetäessä. Kävin koputtelemassa akun kenkiä ja löin auton tulille. Toistaiseksi ei o oikkuillu. Akun kengät kaiketi vaihtokuntoiset, sillä akku on tuore.

              Comment


              • #8
                Se "silmä" kertoo vain yhden kennon tilanteen, eli viereiset kennot voi edelleen olla viallisia. Aloittaisin vianmäärityksen akun testauksella. Akkuja myyvät autosähkö-korjaamot mittaavat yleensä akun veloituksetta. Myös moottorin maadoitus kannattaa tarkistaa.

                Comment


                • #9
                  Missäs kunnossa laturi? Ootko mitannu paljon lataa?

                  Comment


                    #10
                    Veikkaisin vian olevan joko akussa tai akulle/startille menevissä päävirtakaapeleissa tai siis lähinnä kaapeliden liitoksissa, myös auton korin ja koneen välinen maadoitus kannattaisi tarkistaa. Startti ottaa niin rajusti virtaa, että se voi aiheuttaa huonon liitoksen kuumenemisen, joka kasvattaa sen vastusta niin paljon, ettei virta kulje enään -> sähköt "katoaa".

                    Mutta ehkä ekaksi kannattaisi koittaa toista akkua.

                    Comment


                    • #11
                      Valot kyllä syttyvät konsoliin jne. mutta ovat todella himmeät. Muistaakseni laturi mitattiin tuon mekaanikon puolesta. Mittaan kyllä senkin vielä.

                      Noi johtoliitokset ja akun tarkistan ekaksi. Harmi vaan että tuo startti on niin mahdottomassa paikassa...

                      Comment


                      • #12
                        Jos kytkentä sama kuin typ44:ssa, niin mielestäni voit mitata startin +30 johdon myös laturin B+:sta, eli jos laturilta menee B+ johto startille ja startilta taas akulle.

                        Comment


                          #13
                          Voiko startti olla hajonnut siten, että tekisi satunnaisesti oikosulun käämitykseensä jolloin läpi kulkeva virta olisi todella iso ja tyhjentäisi akun hetkessä?
                          En usko että käämitykseen, mutta solenoidin käyttämä kytkin voi olla mahdollinen syypää. Ajan kanssa tuonne startti-solenoidipakettiin kertyy kaikenmoista köhnää sisälle sekä osat kuluvat, ja voipi sitten oirehtia - joko satunnaisesti tai kroonisesti. Rakennetta tarkemmin tuntematta tässä arvailen.

                          Comment


                          • #14
                            En usko että käämitykseen, mutta solenoidin käyttämä kytkin voi olla mahdollinen syypää. Ajan kanssa tuonne startti-solenoidipakettiin kertyy kaikenmoista köhnää sisälle sekä osat kuluvat, ja voipi sitten oirehtia - joko satunnaisesti tai kroonisesti.

                            Mulla oli toi sama ongelma edellisessä autossa. Startti pöydälle ja hyvä puhdistus auttoi asiaan ja oireili tosiaan juuri niinkuin virta olisi loppu.

                            Comment

                            Working...
                            X