Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VCDS (vanhalla nimellä VAG-COM)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Yhdellä K-linjan adapterillakin vissiin onnistuu, kunhan vain siirtää sen toiseen nastaan lukemaan sitä kakkos-linjaa.

    Comment


    • Löytääkö noita sarjaportti-usb liittimiä mistään järkihintaan? Jossain oli yli 40e moinen mokkula!

      Comment


        Saa niitä halvemmallakin, näköjään 26€ on hintalappu tuossa joka roikkuu myymälän seinällä. Jos ei oo kiire niin iipeistä.

        Comment


        • Edelleenkin kannattaa harkita läppärikäytössä myös PCMCIA-RS232 adaptereita, voipi toimia paremminkin kuin USB:
          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...787#post349787

          Eivät ole kalliita kokeilla, alle 10usd ebay.com:ssa
          http://www.ebay.com/itm/PCMCIA-To-RS...item564c787e4b

          Comment


            PCMCIA-adaptereissa kannattaa suosia Oxfordin piirejä. Ne ovat lähimpänä aitoa RS232:sen käytöstä. Esim. http://www.ebay.de/itm/1-port-RS-232...item232203c154

            Comment


            • Suosittelen FTDI:n piirillä toteutettua USB-sarjaporttia, sitä Ross-Tech alkunperinkin on käyttänyt ja ohjelmat on tehty sitä silmällä pitäen.

              Comment


              • Mistähän yksiköstä ja sen measuringblockista näkee keskikulutuksen, kun autossa ei oo ajotietokonetta? vai näkeekö mistään?

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja an13 Näytä viesti
                  Edelleenkin kannattaa harkita läppärikäytössä myös PCMCIA-RS232 adaptereita, voipi toimia paremminkin kuin USB:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...787#post349787

                  Eivät ole kalliita kokeilla, alle 10usd ebay.com:ssa
                  http://www.ebay.com/itm/PCMCIA-To-RS...item564c787e4b
                  Oisko tämmönen sopiva? Tulisi samalla kun muukin tavara.

                  Comment


                  • Itselläni juurikin tuommoinen, vcds hommiin käytän usb+hex+can:ia joten siinä ei kokemusta, mutta muissa tehtävissä toimii Thinkpad T60:ssä erittäin OK, mutta X60s:ssä ei löydy ollenkaan, molemmissa Win7. En ole jaksanut debugata kovin paljoa, joten suosittelen varauksella.

                    Comment


                      Saako VCDS:n näytteenottotaajuutta jotenkin nostettua?

                      Comment


                        Tässä syksyn aikana on tullut harrasteprojektina rakenneltua Android-puhelimessa toimivaa diagnostiikkasoftaa. Softa käyttää OBDII porttiin liitettävää bluetooth mokkulaa, jota voidaan käskyttää puhelimesta langattomasti. Bluetooth mokkula on VAG yhteensopiva ja sen avulla pääsee käsiksi käytännössä samoihin tietoihin kun VCDS:llä (Measuring blokit, vikakoodit, output testit). Puhelimen näytöllä datan saa sitten visualisoitua niinkun haluaa vaikka mittareiksi, numerotiedoksi yms. Jos autosta saa ulos esim. ahtopaineen niin tämä toimii ahtopainemittarina.

                        Tässä lyhyt demovideo. Ohjelma on vielä keskeneräinen monilta osin, mutta tästä nyt saa vähän ideaa mihin puhelin+BTmokkula kykenee. Softa on omaa tekoa eli sen suhteen on kädet vapaat mitä siihen ikinä haluaakin rakennella.

                        http://mika.1g.fi/kuvat/netti/vagscope-demo.wmv

                        Comment


                        • Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Onko softaan tulossa 2x2-liittimelle yhteensopivuutta? En nyt puhelimella saanut tuota videota auki, mutta täytyypä katsoa se illemmalla tietokoneelta. Mitä BT-mokkulaa softa tukee? Itselläni löytyy ELM-327 muistaakseni, en vain ole vielä ehtinyt kokeilemaan sitä.

                          Comment


                            2x2-liittimessä menee ihan sama data kuin OBD-liittimessäkin.

                            Onko softa OBD-standardin dataa lukeva vai VAGin "omaa" datavirtaa lukeva?

                            Comment


                              Vähän selvennystä... softahan ei siis itsessään suoraan lue auton "datavirtaa" vaan Bluetooth adapteri hoitaa matalan tason kommunikaation auton kanssa. Adapteria ajetaan puhelimesta Bluetooth yhteyden kautta AT-komennoin, jolloin auton käskyttäminen pysyy kohtuullisen simppelinä. Vähän kun käyttäisi 90-luvun puhelinmodeemia. Tiedän että datavirtaa pystyy suoraankin lukemaan, mutta se taas vaatii niin paljon perehtymistä, että ei ole oikein mielekästä näin kohtuullisen ajan puitteissa.

                              Adapteri jota käytän tukee VAG:in omaa kommunikointitapaa. Tässä linkki: http://www.obd2-shop.eu/wbhbt4-p-213.html?language=en. Tämä on ainoa VAG yhteensopiva BT-adapteri, jonka olen löytänyt markkinoilta. Tässäkin on iso rajoitus, ettei se tue CAN-väylää vaan kommunikoi ainoastaan K-linjan kautta. Jos muita löytyy niin softaan saa kyllä rakennettua tuen niitä varten.

                              ELM327 adaptereista sen verran, että ne tukee käsittääkseni ainoastaan yleismaailmallista OBDII standardia, jota katsaritkin käyttää ja sen avulla pääsee vaan tosi rajattuun määrään tietoa käsiksi... tosin ne toimiikin sitten kaikissa automerkeissä. ELM-adaptereille on kännykkäohjelmia pilvin pimein ainakin Android marketissa, mutta niillä ei sitten oikeasti näe kun kourallisen tietoja.

                              Ja mitä tulee 2x2 liittimeen niin ainakin Androidin kohdalla adapterin on melkein pakko olla langaton Bluetooth malli koska Android ei kykene ihan uusimpia lukuunottamatta käyttämään USB-piuhan päässä olevaa mokkulaa.

                              Comment


                                Nimenomaan tarkoitin siis, että mitä dataa otat sieltä ulos ts. mistä tiedät mitä osoitetta luet ja kuka sieltä vastaa ja mitä se vastaa?

                                Signaaliprotokollat käsitteeksenihän vain määrittävät miten se data kaapelissa kulkee, ei mitä siellä kulkee.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja MjM Näytä viesti
                                  Tässä syksyn aikana on tullut harrasteprojektina rakenneltua Android-puhelimessa toimivaa diagnostiikkasoftaa. Softa käyttää OBDII porttiin liitettävää bluetooth mokkulaa, jota voidaan käskyttää puhelimesta langattomasti. Bluetooth mokkula on VAG yhteensopiva ja sen avulla pääsee käsiksi käytännössä samoihin tietoihin kun VCDS:llä (Measuring blokit, vikakoodit, output testit). Puhelimen näytöllä datan saa sitten visualisoitua niinkun haluaa vaikka mittareiksi, numerotiedoksi yms. Jos autosta saa ulos esim. ahtopaineen niin tämä toimii ahtopainemittarina.

                                  Tässä lyhyt demovideo. Ohjelma on vielä keskeneräinen monilta osin, mutta tästä nyt saa vähän ideaa mihin puhelin+BTmokkula kykenee. Softa on omaa tekoa eli sen suhteen on kädet vapaat mitä siihen ikinä haluaakin rakennella.

                                  http://mika.1g.fi/kuvat/netti/vagscope-demo.wmv
                                  Mulla on Asus Padfone (Android 4.0.4), josta löytyy USB-tuki. Testaan softaa mielelläni, jos koet että siitä on jotain apua.

                                  edit: ei muuten toimi toi video W7:lla eikä Androidilla, molemmissa Chrome.

                                  Comment


                                  • Ei toimi video win 8 chromellakaan

                                    Comment


                                      Itsellä kyllä toimii Windows 7/Chromella.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                        Nimenomaan tarkoitin siis, että mitä dataa otat sieltä ulos ts. mistä tiedät mitä osoitetta luet ja kuka sieltä vastaa ja mitä se vastaa?

                                        Signaaliprotokollat käsitteeksenihän vain määrittävät miten se data kaapelissa kulkee, ei mitä siellä kulkee.
                                        Adapteria käsketään esim. ottamaan yhteys ECUun ja palauttamaan haluttu Measuring block. Adapteri tekee työn ja palauttaa datan kutsujalle. Adapterissa on siis omaa älyä, joka hoitaa homman.

                                        Näköjään Kuvat.fi palvelu ei ole hyvä videoiden jakamiseen kun ei avaudu kaikille. Laitoin videon tiedostona tähän mistä voi latailla: http://mika.1g.fi/temp/vagscope-demo.wmv

                                        Comment


                                        • Kysymys tyhjäkäynnin nostamisen suhteen tähän ohjeeseen liittyen, eli voiko tuohon tyhjäjäynnin uudeksi arvoksi laittaa minkä vaan arvon? Vakio näytti olevan tuo 32768 lukema, vai onko nostoaikeissa olevan kokeiltava lukemia 32868 jne, eli kolmas luku muutetaan joko isommaksi tai pienemmäksi?

                                          edit*
                                          Kokeililin vakioarvon 32768 tilalle arvoa 32815 ja 32838. Kummatkin se hyväksyi ja jälkimmäinen tuntuu paremmalta joutokäynnin ollessa siellä 940 tietämillä eikä resonoi tai vapise, josta syystä siis kokeiluun päädyin. Ei näköjään ihan mitä vaan arvoja hyväksy.
                                          Viimeksi muokannut Olmi; 4.11.2012, 06:20.

                                          Comment


                                            Jahas, uskollinen työjuhta sanoi viimeinkin neljän vuoden ahkeran käytön jälkeen sopimuksen irti. Kone ei tunnista enää kaapelia.
                                            Koska kaapeli on ostettu käytettynä, niin pitäis ensin rekisteröityä Ross-techin supporttiin 99$:lla. Sen jälkeen vasta sais tietää, että saako korjattua vai ei.

                                            After registering, we can offer a flat rate repair for $129 plus
                                            shipping. Honestly, it's probably more cost effective for you to just
                                            purchase a new warrantied HEX-USB+CAN from a local supplier:
                                            No ei kai siinä, pitää laittaa uutta tilaukseen.
                                            Vois tietysti kokeilla vaihtaa sinne sen FTDI:n piirin, kun niitäkin tuossa hyllyssä lojuu. En ole kerennyt tarkemmin tutkia.

                                            Comment


                                            • Muutama viallinen HEX mikä on tullut vastaan ovat olleet juotosvikaisia USB-johdon tinauksista piirilevylle eli kannattaa se ainakin avata.

                                              Comment


                                                Kuulostais järkevältä, Mikroskoopin kanssa jattelin käydä kaapelin juotokset läpi kunhan kerkeän. En viittyny avata, ennen kuin sain Ross-techiltä tietoa jatkosta.
                                                Ihan vaan yhtäkkiä meni pimeäksi. OBD puoli toiminee, koska vihreä LED syttyy kun tökkää autoon.

                                                Comment


                                                • En nyt ihan sata varma ole mutta muistaisin että tuo ledi on kuumaliimalla kannessa kiinni niin avaa niin päin että ledi jää kuoreen tai käytä pakkasessa niin kuumaliima irtoaa helposti... ;)

                                                  Comment


                                                    Toinen USBin datapiuhoista oli poikki piirilevyn juuresta. Johto oli alunperinkin liian tiukalla. Pikku johdonjatko ja nyt taas kovaa ajoa.

                                                    Comment


                                                    • oisko missään mitään listaaa tms millä kanavalla mitäkin inffoa löytyy? Kun piti noita ahtopaineitakin ettiä ja naputella se 115 kanavaa -.-

                                                      Comment


                                                        Täältä löytyy:
                                                        http://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/

                                                        Comment


                                                        • semmosta vielä että saisikos tuolla vag-comila mahdollisesti mitenkään noita takapenkin jalkatilan valoja palamaan vaikka aina kun autossa on virrat päällä?

                                                          Comment


                                                            Tuskin saa, ovat saman ohjauksen takana kuin muutkin sisävalot.

                                                            Comment


                                                            • dääm kaverilla oli omassa a4sessaan jotenkin tuollein, ite sit teheny kaiken :/ aattelin että kerranki ois päässy helpolla ko sielä on valmiiks ne valot.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X