Yhdellä K-linjan adapterillakin vissiin onnistuu, kunhan vain siirtää sen toiseen nastaan lukemaan sitä kakkos-linjaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VCDS (vanhalla nimellä VAG-COM)
Collapse
X
-
Edelleenkin kannattaa harkita läppärikäytössä myös PCMCIA-RS232 adaptereita, voipi toimia paremminkin kuin USB:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...787#post349787
Eivät ole kalliita kokeilla, alle 10usd ebay.com:ssa
http://www.ebay.com/itm/PCMCIA-To-RS...item564c787e4b
Comment
-
PCMCIA-adaptereissa kannattaa suosia Oxfordin piirejä. Ne ovat lähimpänä aitoa RS232:sen käytöstä. Esim. http://www.ebay.de/itm/1-port-RS-232...item232203c154
Comment
-
Suosittelen FTDI:n piirillä toteutettua USB-sarjaporttia, sitä Ross-Tech alkunperinkin on käyttänyt ja ohjelmat on tehty sitä silmällä pitäen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja an13 Näytä viestiEdelleenkin kannattaa harkita läppärikäytössä myös PCMCIA-RS232 adaptereita, voipi toimia paremminkin kuin USB:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...787#post349787
Eivät ole kalliita kokeilla, alle 10usd ebay.com:ssa
http://www.ebay.com/itm/PCMCIA-To-RS...item564c787e4b
Comment
-
-
Tässä syksyn aikana on tullut harrasteprojektina rakenneltua Android-puhelimessa toimivaa diagnostiikkasoftaa. Softa käyttää OBDII porttiin liitettävää bluetooth mokkulaa, jota voidaan käskyttää puhelimesta langattomasti. Bluetooth mokkula on VAG yhteensopiva ja sen avulla pääsee käsiksi käytännössä samoihin tietoihin kun VCDS:llä (Measuring blokit, vikakoodit, output testit). Puhelimen näytöllä datan saa sitten visualisoitua niinkun haluaa vaikka mittareiksi, numerotiedoksi yms. Jos autosta saa ulos esim. ahtopaineen niin tämä toimii ahtopainemittarina.
Tässä lyhyt demovideo. Ohjelma on vielä keskeneräinen monilta osin, mutta tästä nyt saa vähän ideaa mihin puhelin+BTmokkula kykenee. Softa on omaa tekoa eli sen suhteen on kädet vapaat mitä siihen ikinä haluaakin rakennella.
http://mika.1g.fi/kuvat/netti/vagscope-demo.wmv
Comment
-
Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Onko softaan tulossa 2x2-liittimelle yhteensopivuutta? En nyt puhelimella saanut tuota videota auki, mutta täytyypä katsoa se illemmalla tietokoneelta. Mitä BT-mokkulaa softa tukee? Itselläni löytyy ELM-327 muistaakseni, en vain ole vielä ehtinyt kokeilemaan sitä.
Comment
-
Vähän selvennystä... softahan ei siis itsessään suoraan lue auton "datavirtaa" vaan Bluetooth adapteri hoitaa matalan tason kommunikaation auton kanssa. Adapteria ajetaan puhelimesta Bluetooth yhteyden kautta AT-komennoin, jolloin auton käskyttäminen pysyy kohtuullisen simppelinä. Vähän kun käyttäisi 90-luvun puhelinmodeemia. Tiedän että datavirtaa pystyy suoraankin lukemaan, mutta se taas vaatii niin paljon perehtymistä, että ei ole oikein mielekästä näin kohtuullisen ajan puitteissa.
Adapteri jota käytän tukee VAG:in omaa kommunikointitapaa. Tässä linkki: http://www.obd2-shop.eu/wbhbt4-p-213.html?language=en. Tämä on ainoa VAG yhteensopiva BT-adapteri, jonka olen löytänyt markkinoilta. Tässäkin on iso rajoitus, ettei se tue CAN-väylää vaan kommunikoi ainoastaan K-linjan kautta. Jos muita löytyy niin softaan saa kyllä rakennettua tuen niitä varten.
ELM327 adaptereista sen verran, että ne tukee käsittääkseni ainoastaan yleismaailmallista OBDII standardia, jota katsaritkin käyttää ja sen avulla pääsee vaan tosi rajattuun määrään tietoa käsiksi... tosin ne toimiikin sitten kaikissa automerkeissä. ELM-adaptereille on kännykkäohjelmia pilvin pimein ainakin Android marketissa, mutta niillä ei sitten oikeasti näe kun kourallisen tietoja.
Ja mitä tulee 2x2 liittimeen niin ainakin Androidin kohdalla adapterin on melkein pakko olla langaton Bluetooth malli koska Android ei kykene ihan uusimpia lukuunottamatta käyttämään USB-piuhan päässä olevaa mokkulaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MjM Näytä viestiTässä syksyn aikana on tullut harrasteprojektina rakenneltua Android-puhelimessa toimivaa diagnostiikkasoftaa. Softa käyttää OBDII porttiin liitettävää bluetooth mokkulaa, jota voidaan käskyttää puhelimesta langattomasti. Bluetooth mokkula on VAG yhteensopiva ja sen avulla pääsee käsiksi käytännössä samoihin tietoihin kun VCDS:llä (Measuring blokit, vikakoodit, output testit). Puhelimen näytöllä datan saa sitten visualisoitua niinkun haluaa vaikka mittareiksi, numerotiedoksi yms. Jos autosta saa ulos esim. ahtopaineen niin tämä toimii ahtopainemittarina.
Tässä lyhyt demovideo. Ohjelma on vielä keskeneräinen monilta osin, mutta tästä nyt saa vähän ideaa mihin puhelin+BTmokkula kykenee. Softa on omaa tekoa eli sen suhteen on kädet vapaat mitä siihen ikinä haluaakin rakennella.
http://mika.1g.fi/kuvat/netti/vagscope-demo.wmv
edit: ei muuten toimi toi video W7:lla eikä Androidilla, molemmissa Chrome.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiNimenomaan tarkoitin siis, että mitä dataa otat sieltä ulos ts. mistä tiedät mitä osoitetta luet ja kuka sieltä vastaa ja mitä se vastaa?
Signaaliprotokollat käsitteeksenihän vain määrittävät miten se data kaapelissa kulkee, ei mitä siellä kulkee.
Näköjään Kuvat.fi palvelu ei ole hyvä videoiden jakamiseen kun ei avaudu kaikille. Laitoin videon tiedostona tähän mistä voi latailla: http://mika.1g.fi/temp/vagscope-demo.wmv
Comment
-
Kysymys tyhjäkäynnin nostamisen suhteen tähän ohjeeseen liittyen, eli voiko tuohon tyhjäjäynnin uudeksi arvoksi laittaa minkä vaan arvon? Vakio näytti olevan tuo 32768 lukema, vai onko nostoaikeissa olevan kokeiltava lukemia 32868 jne, eli kolmas luku muutetaan joko isommaksi tai pienemmäksi?
edit*
Kokeililin vakioarvon 32768 tilalle arvoa 32815 ja 32838. Kummatkin se hyväksyi ja jälkimmäinen tuntuu paremmalta joutokäynnin ollessa siellä 940 tietämillä eikä resonoi tai vapise, josta syystä siis kokeiluun päädyin. Ei näköjään ihan mitä vaan arvoja hyväksy.Viimeksi muokannut Olmi; 4.11.2012, 06:20.
Comment
-
Jahas, uskollinen työjuhta sanoi viimeinkin neljän vuoden ahkeran käytön jälkeen sopimuksen irti. Kone ei tunnista enää kaapelia.
Koska kaapeli on ostettu käytettynä, niin pitäis ensin rekisteröityä Ross-techin supporttiin 99$:lla. Sen jälkeen vasta sais tietää, että saako korjattua vai ei.
After registering, we can offer a flat rate repair for $129 plus
shipping. Honestly, it's probably more cost effective for you to just
purchase a new warrantied HEX-USB+CAN from a local supplier:
Vois tietysti kokeilla vaihtaa sinne sen FTDI:n piirin, kun niitäkin tuossa hyllyssä lojuu. En ole kerennyt tarkemmin tutkia.
Comment
-
Muutama viallinen HEX mikä on tullut vastaan ovat olleet juotosvikaisia USB-johdon tinauksista piirilevylle eli kannattaa se ainakin avata.
Comment
-
Kuulostais järkevältä, Mikroskoopin kanssa jattelin käydä kaapelin juotokset läpi kunhan kerkeän. En viittyny avata, ennen kuin sain Ross-techiltä tietoa jatkosta.
Ihan vaan yhtäkkiä meni pimeäksi. OBD puoli toiminee, koska vihreä LED syttyy kun tökkää autoon.
Comment
-
En nyt ihan sata varma ole mutta muistaisin että tuo ledi on kuumaliimalla kannessa kiinni niin avaa niin päin että ledi jää kuoreen tai käytä pakkasessa niin kuumaliima irtoaa helposti... ;)
Comment
-
Comment