Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VCDS (vanhalla nimellä VAG-COM)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    CAN-gateway, jos on pimeenä, niin laitteet ei herää.

    Yhessä autossa, jota diagnosoin oli mittaristo yms. pimeenä ja auton omistaja oli räplänny sulakkeita sen verran että oli laittanu CAN-gatewayn sulakkeen väärään paikkaan. Autokorjaamo oli sitten purkanu puol autoo vikaa etsiessa. Itse aloitin perusasioista, eli katoin että can-väylä ei näytä toimivan. Yhteinen nimittäjä CAN-gateway. Sen virransyöttö eli sulake -> Bingo. Käytin vissiin tunnin siihen mitä autokorjaamo ei löytäny parissa päivässä.

    VCDS:n voi pakottaa käyttämään K-linjaa, silleen voi kattoo, että pääseekö moottorinohjaukseen käsiksi.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
      Epäilen itse tuota virtalukkoa, autoon ei tosiaan tule mitään eloa kun avaimen työntää paikalleen. Ei valoja, ei mitään. Ideoita?
      Samoilla linjoilla, tuon voi varmaan mitata ihan perinteisellä yleismittarilla.

      Taannoin yhden B8:n kanssa taisteltiin useampi tunti ennen kuin auton kasannut kaveri meni selälleen kuskin jalkatilaan ja työnsi virtalukkoon sähköliittimen paikalleen.

      Siinä sai väylän heräteltyä hetkeksi muistaakseni käsijarrukatkaisijaa käyttelemällä.
      Viimeksi muokannut TDIq; 12.5.2016, 06:50.

      Comment


        Tuli hankittua itsellekin toi aito RossTech kaapeli ja opiskeltua sitä hieman.
        Katsoin moottorin lämpötila-anturin arvoa kone käynnissä ja kun mittariston neula näytti 90ast niin läppärin näytöllä se oli vielä alle 80ast. Lukeeko tuo vcds sen lämpötilan jostain eri paikasta kuin mittaristo ?

        Comment


          Ei vaan mittaristo kaunistelee niin ettei tavis-kuski hermostu.

          Comment


            Molemmat ovat oikeassa. Hyvin usein mittariston viisarimittarille ja eculle on molemmille omat anturit. Joka tapauksessa mittariston neula näyttää käytännössä aina 90 astetta vaikka todellinen lämpötila olisi mitä tahansa 80-100 välillä.

            Comment


            • Kiinan kaapelit taitaa olla sekundakamaa, mutta tarkoitus olisi pelkästään koodata A4 B7:n RNS-E:tä ja sen bluetoothia, eikä enempää käyttöä ole niin kannattaisko kokeilla tollasella halpiksella?

              Comment


              • Riippuu ihan mitä se piraatti maksaa. 20 eurolla kai vielä vois kokeilla kepillä jäätä, 80 eurolla ei missään nimessä. Tuollaisen kertakoodauksen varmaan tekisi joku paikkakunnan harrastajakin aidolla värkillä.

                Comment


                • Minkä mallinen kaapeli pitäis A4 B7 -(05) malliin olla? Jotain tarkempia speksejä?

                  Comment


                    Juuri tuohon mun piraatti ei pystynyt vaan piti RNS-E + bluetooth-asennukseen saada oikea VCDS. Mitäänhän kokeilemisessa ei häviä.

                    Comment


                    • Johtuuko oma RNS-E koodausten toimimattomuus siis juuri tuosta piraattikaapelista? RNS-E jälkiasennettu ja nyt siihen pitäisi lisätä aux-in, ei vaan saa ohjainlaitteeseen yhteyttä.

                      Comment


                      • En ainakaan ite päässy sisään piraatilla. Joten tilasin sitten oikean piuhan :)

                        Comment


                          En nyt enää muista tarkasti, mutta RNS-E:hen pääsi nyt jotenkuten mutta bluetooth-mokkulaan ei koskaan ollenkaan piraattikaapelilla. Säkällä voi joku piraatti toimia tämän kanssa, mutta sitten joku muu moduuli jää.

                          Comment


                            Bluetoothin koodauksista riippuu, että onko siellä K-linja vai CAN-väylä diagnostikka aktiivisena.
                            Jälkiasennus RNS-E:ssä tai bluetoothissa ei ole välttämättä kytketty molempia väyliä.

                            Comment


                              Voiko bluetoothista vaihtaa diagnostiikan CAN-väylän puolelle B7-korisessa (tehdasasennus), kun nyt juttelee K-linjaan? Jos CAN-väylää ei ole kytketty, niin tuohon ei enää saa yhteyttä?

                              Täällä ainakin toimii piraatti BT:n kanssa, muistaakseni aidolla Ross-Techilläkin oli hieman yhteysongelmia. Toisaalta toinen piraatti ei suostunut yhdistämään ollenkaan. Tuuripeliä siis.

                              Comment


                                Kyllä siellä yleensä on se CAN. Voihan sitä kokeilla, jos ei enää kommunikoi, niin sit vaa johtoja vetelemään :)

                                Comment


                                  Edellä kysellyn täysin mykän Q5:n omistaja soitteli äsken. Ilmeisesti esmes takaluukku toimii, takavalot ja edessä olevat huomiovalot toimivat, eli jotain siellä tapahtuu. Virtalukko ja ecu ovat eri autoista eikä niitä ole millään tavalla paritettu yhteen, neuvoin nyt kokeilemaan vielä alkuperäisillä. Ecu on vissiin luonnostaan melko tiivis mutta alkuperäinen virtalukko on kait aivan paskaa täynnä sisältä.

                                  Comment


                                    Sen CAN-gatewayn hereille saamisesta kannattaa alottaa.

                                    Comment


                                    • Onkohan mahdollista koodata takavalot pois päältä niin, että pimeän tullen ne syttyisivät itse päälle valosäätimen ollessa auto-asennossa? Kyseessä A6 4F, jossa palaa 6 kpl 21 W hehkulamppuja koko ajan, joten pientä (aika minimaalista kylläkin) polttoaineensäästöä voisi saada aikaiseksi, jos ne syttyisivät vasta, kun ajovalotkin syttyvät.

                                      Saksantuonneillehan on ilmeisesti joutunut tekemään nordic-koodauksen eli koodaamaan 09-moduuliin 2 viimeistä numeroa 22:ksi. Mutta nykyäänhän Suomessa ei ole enää pakollista, että takavalot palaisivat jatkuvasti. Mikä sitten on se alkuperäinen koodaus ja toimiiko se ylipäätään niin, että valot syttyvät auto-asennossa? Vaihtoehdot ovat ilmeisesti nämä (itsellä on nyt tuo 22 koodattuna):
                                      [COLOR=red]Sixth and seventh position from left: -Country variant/daytime running lights-[/COLOR]
                                      [COLOR=blue]01[/COLOR][COLOR=black]: [/COLOR]Countries which prohibit daytime running lights
                                      [COLOR=blue]01: [/COLOR][COLOR=black]Countries with separate daytime running lights solution, without daytime running lights[/COLOR]
                                      [COLOR=blue]21[/COLOR][COLOR=black]: Countries with separate daytime running lights solution, selectable with daytime running lights[/COLOR]
                                      [COLOR=blue]02[/COLOR][COLOR=black]: [/COLOR]Countries with enhanced daytime running lights solution, without daytime running lights
                                      [COLOR=blue]12: [/COLOR][COLOR=black]Nordic countries/Baltic states/Croatia/Slovenia/Austria, not selectable with daytime running lights[/COLOR]
                                      [COLOR=blue]22: [/COLOR][COLOR=black]Nordic countries/Baltic states/Croatia/Slovenia/Austria, selectable with daytime running lights[/COLOR]
                                      [COLOR=blue]22[/COLOR][COLOR=black]Countries with enhanced daytime running lights solution, selectable with daytime running lights[/COLOR]
                                      [COLOR=blue]03: [/COLOR]USA, without daytime running lights
                                      [COLOR=blue]23: [/COLOR]USA, selectable with daytime running lights
                                      [COLOR=blue]14: [/COLOR][COLOR=black]Canada, not selectable with daytime running lights[/COLOR]

                                      Comment


                                        Menisikö tuolla? Noilla ohjeilla laitoin takavalot palamaan kun vaihdoin viimeiseksi numeroksi 2. Tässä tapauksessa se siis pitäisi muuttaa ykköseksi.

                                        Comment


                                        • Osaisko joku neuvoo tän mulle mistä löytyy takaluukun mikrokytkimien testaus kohta?
                                          Viimeksi muokannut Hallikainen; 20.5.2016, 11:53.

                                          Comment


                                            Nyt alkaa olla oma-aloitteisuus huipussa kun pitää kysymyskin laittaa kuvakaappauksena...

                                            Veikkaisin mukavuusyksikön/keskuslukituksen mittausryhmiä.

                                            Comment


                                            • Mitä? Pyöriskelin mutta en mistän löytänyt. Kiitos nyt kuitenkin suuresti avustasi. Katson kun saan auton uudestaan piuhaan.

                                              Comment


                                                En minäkään noita ulkoa muista mutta B5 ikäluokassa ne löytyy niin tuskin uudemmista on poistettu.

                                                Comment


                                                • Uudemmissa on suoraan oven ohjainlaitteelta luettavissa auki-kiinniasennot. Vanhemmissa tosiaan mukavuuselektroniikan ohjainlaitteen 46 kautta.

                                                  Ja ihan vinkkinä, mitä olen itse noita lukkoja purkanut mm. viimeksi A2:sta, niin mikrokytkimet noista harvemmin hajoaa vaan juotokset pettää. Juotokset kun käy läpi kolvilla olen aina saanut lukot pelaamaan ellei esim. safe-moottori ole ollut vainaa.

                                                  Comment


                                                  • Joo siis kun se tekee satunaisesti sitä että hakkaa lukkoa auki n.3-7 kertaa. Riippuu aikalailla nyt eilen huomasin päivästä ja vesisateen ja muista määristä... :)

                                                    Täytyy laittaa kone kiinni ja tutkia asiaa:)

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                                      Menisikö tuolla? Noilla ohjeilla laitoin takavalot palamaan kun vaihdoin viimeiseksi numeroksi 2. Tässä tapauksessa se siis pitäisi muuttaa ykköseksi.
                                                      Kiitos, tuo oli juuri oikea bitti. Nyt takavalot syttyvät vasta pimeällä auto-asennossa.

                                                      Laskin että tällä säästää 10-20 euroa vuodessa polttoaineissa. Lisäsäästöä tulee vielä, kun ei tarvitse polttimoita vaihtaa niin usein tai korjailla palavien polttimoiden aiheuttavia vikoja, kuten muovien sulaminen niiden ympäriltä, jota on jo hieman tapahtunutkin.

                                                      Comment


                                                        En tunne uudehkon auton laturin toimintaa niin syvällisesti että osaisin arvioida tuota energian, ja sitämyötä polttoaineen säästöä. Ehkä joku voisi avata tätä vähän, asia on kiinnostava? DI-pohjalta tiedän kuitenkin perusfyysikan lait että sähköä ei synny tyhjästä :)

                                                        Comment


                                                        • Eikö se laturin kuorman pieneneminen johda polttoaineen säästöön?

                                                          Mielestäni laturi ottaa juuri sen verran energiaa kuin sen kuorma on plus siinä tapahtuvat häviöt. Mihin muuallekaan se energia menisi kuin kuormaan?

                                                          Comment


                                                            Piti tasta asiasta ihmetella jo aiemmin, mutta unohin. Toisen otsikon alla noidutaan sita etta "kaikenmaailman Skodakuskeilla" ei takavalot pala ja taalla neuvotaan, miten kyseiset lyhdyt koodataan pois palamasta... Nyt jumankauta oikeesti.

                                                            Comment


                                                            • Samaa ihmettelin itsekin. Jos joku sammuttaa päiväksi takavalot autosta säästösyistä niin ei mene kyllä minun jakeluun.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X