Eli tyhjäkäynnillä näkyy et himmenee ja kirkstuu oisko noin 50hz taajuudella, eli aika nopeesti. Kierroksia nostettaessa värinä menee niin nopeeksi ettei enää silmällä erota. Outo juttu kun toimii kaikki vielä normaalisti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Valot väläkkyy c4 s6
Collapse
X
-
Ei ole paha homma vaihtaa, vaikka nopeasti katsoen saattaa ensin siltä näyttääkin.
Mulla tuo värinä jännitteessä alkoi siitä, kun vaihdoin alkuperäisen laturin kunnostettuun Boschin vaihtolaitteeseen. Olen mä silläkin kohta 70 tkm ajanut, että en ihan hurjasti huolta kantaisi. Alkoiko väpätys yhtäkkiä vai onko se ollut ominaisuutena autossasi kauemminkin?
Comment
-
Aika "nopeat silmät" jos 50Hz välkynnän hehkulampuistakin huomaa häiritsevänä :)
Joissakin latureissa voi olla ihan ominaisuutena hieman hidastoiminen jännitteensäädin, minulla kahdessakin autossa tälläiset olleet ja Valeoita molemmat.
Mutta jos alunperin ei ominaisuutta ole ollut niin laturissahan vika on joko jännitteesäätimessä tai sitten jotain muuta vaikka diodivikaa.
Onkos tuossa ihan "perinteinen laturi" jossa jännitteensäädin/hiili paketti laturin päässä helposti irroitettavissa jos niin voi koittaa vaihtamalla tämän uuteen kun halvasta osasta kyse, mutta jos hiiliä vasten olevat liukurenkaat kuluneet niin kannattanee vaihtaa koko laturi varsinkin kun jossain vaiheessa laakeritkin vaihtokunnossa, ja myös jos laturi ahtaasti ja säätimen päätyyn ei pääse käsiksi ilman laturin irroitusta niin kannattaa tietysti miettiä laittaako kerralla varmasti kuntoon.
Comment
-
Heitin lonkalta ton 50hz saadaan suuntaa ongemaan eli välkkyy niin että silmä erottaa. En tiiä kauanko vika ollut kun vasta muutaman päivän omistanut tämän. Kuitteja tuli mukana aivan tolkuton läjä mutten sieltä laturia löytäny vaikka melkeen kaikki muut osat mitä autossa on löyty, jokku jopa kahteen kertaanki.
Eli vois olettaa että tehtaalta lähteny välkkymättömillä valoilla eli jotain nyt on sattunu tässä matkalla. Sellasen laitoin merkille, että apulaite hinasta tuleva käynti ääni muuttuu samaan tahtiin tämän välkynnän kanssa. Äkkiseltään katteltuna sillä suunnalla kuitenki kaikki ok.
Mutta pitää perehtyä asiaan kunhan pääsen vapaille ens viikolla. Auto tosiaan pelaa muuten kuten kuuluukin. Hauska peli näin talvella varsini.
Comment
-
No ei normi verkkosähkönkään sama 50Hz mahdoton huomata ole ja sen huomaakin jotenkuten ainakin loisteputkista ja muista valonlähteistä joissa "valontulo oikeasti välillä katkeaa", mutta hehkulampun lanka ei yleensä kerkeä jäähtymään katkoksen aikana niin paljoa että silmä sitä huomaisi, välkynnän näkeminen on kyllä hyvin yksilöllinen juttu jonka huomasi hyvin silloin kun kuvaputkinäytöt olivat vielä yleisesti käytössä, itselläni raja minkä alle koin välkynnän häiritsevänä meni jossain reilussa 80Hz:ssä, mutta sitten taas kun ihmettelin monellekin tutulle joilla näytön taajuudet oli jossain 70Hz paikkeilla että miten voivat katsoa noin välkkyvää kuvaa niin ihmettelivät että mitä minä horisen ja eivät tienneet asiasta mitään...
Mutta tuosta itse aiheestakin niin kyllähän tuommonen jännitteen pomppiminen tekee myös sen että laturin ottama teho vaihtelee paljonkin (P= U2/R...) ja tätämyötä hihnan kuormitus vaihtelee myös joka saattaa jotenkin vaikka äänenäkin ilmetä.
Comment
Comment