Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö lasit huurtuu..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lötkö lasit huurtuu..

    Mitenkä kuuluisi pelata lämppärin ilmanotto. (typ44 ilmastoinnilla)

    Putsailin roskat kaukalosta ja roskia oli ämpärillinen ja huomasin repsikan puolelta läpän ilmastointikotelossa joka oli kiinni ( jonkinsortin ilmanotto) Ei liikkunut millään toiminnolla sisältä säädettäessä.

    No avasin sitä läppää käsin, että jää 2-3cm rako. Alkoi ainakin vetämään ilmaa sisään.

    Kuuluuko läppä olla ihan auki ? vai millä toiminnolla se liikkuu ? Alipainetoiminen se ainakin on. Muut toiminnot pelaa.

    Auto on -88/89 quattro jos sillä on merkitystä.

  • #2
    Onko siellä sisäilmankierto jäänyt päälle?

    Comment


    • #3
      Ilmeisesti. Kuinka paljon sen luukun pitää olla auki.? ja mistä namiskasta sen kierron pitäisi toimia.?

      Comment


      • #4
        Jumita se luukku kiinni-asentoon, niin loppuu niiltäosin huurtuminen.

        Comment


        • #5
          Kiinni asennossa kaiketi on sisäilmakierto päällä. Vai mistä se lämppäri ilman ottaa.? =)

          Mutta se kyssäri: Mikä tominto sitä läppää liikuttaa ? Että pääsis vaikka vikaa korjaan eikä vain "patentoisi"

          Comment


          • #6
            Kannattaa tarkistaa ettei sen läpän jousi ole poikki tai irronnut kiinnityksistään. Saa aika trooppiset olosuhteet aikaan parissa kuukaudessa kun noin ajelee. Ja jos on automaagi-ilmastointi kyseessä niin läpän asennon pitäisi säätyä itsestään, tarkempaa tietoa toiminnasta ei itsellä ole.

            Comment


            • #7
              Läppä tuntuu olevan ehjä, Vastetta kun avaa sitä. (kalvo ehjä)

              Mutta edelleen mikä toiminto sitä ohjaa.. Kaik" muu on selvää pässin ....

              Tuli vain mieleen yksi juttu jota täytyy kokeilla: Vaihdoin hammastangon syksyllä ja siinä irtoili alipaineletkuja, eli saattaa olla mennyt joku letku ristiin ja siten toimii "väärinpäin"

              Kun ihmetyttää ettei kabiinista ohjaupaneelista löydy sisäilmankiertoa.
              (automaatti-ilmastointi)
              Viimeksi muokannut satanen; 6.11.2014, 21:50. Perustelu: lisäys

              Comment


              • #8
                Toisaalta kun miettii. Jos se läppä on kokonaan kiinni, niin silloinhan ulkoapäin tulee raitista ilmaa koko ajan sisätilan puhaltimelle. Ei sitä "likaista" ilmaa, joka on jo sisätiloissa kiertänyt :)

                Comment


                • #9
                  Yht äkkiä en nähnyt mistä muualta se ilman ottaisi. Läppä kiinni, niin paketti on ns. suljettu. Eli ns. sisäilman kierto päällä.

                  Mistä se lämppäri sen ilman ottaa, kun ilmastointi on lämppärin perässä tiiviinä, eli ilma kulkee ilmastoinnin lävitse.

                  Mutta verstaalta kotiin ajaessa ei vetänyt enään huuruun, tosin ei ollut sadekeli. (kun oli se luukku raollaan) Ja lehdet puhalleltu pois.

                  Ni lämppärin kenno ei vuoda ja ilmastoinnin lauhdevedet suljettu pois, koska ilmastointi on tyhjä. lattiat kuivat ja lämppärin säädöt toimivat.(kuuma/viileä/ylös/alas/keskelle puhallus)
                  Ja vettä ei ole kaukalossa.

                  Jollei tokene, otan lämppärin ja ilmastoinnin haitarin pois välistä, ni on tavan lämppäri silloin. Ja ottaa ilman kaukalosta niinkuin ei ilmastoidut.

                  Comment


                  • #10
                    Sen haitarin pois ottaminen edellyttää ilmastoinnin kotelon irroitusta jos haitari kovaa muovia. Äläkä riko sitä haitaria, uusia ei enää saa....olisko itäsuomessa käytetty myynnissä kylläkin.

                    Comment


                    • #11
                      No en sitä haitaria pois ota. Piti kesällä täytellä ilmastointi, mutta hihna katkesi ja helteet katosi. =))

                      Comment


                      • #12
                        Koittanut tarkoittaa, että sen läpän siinä muovikotelossa pitäisi olla auki kokonaan ja sen läpän sitä kaukalon peltiä vasten. Silloin se sulkee sisältä sen ilmanoton ja kaikki sisään tuleva ilma tulee ulkoa ja ilmastoinnin kennon läpi.

                        Comment


                        • #13
                          Juurikin kuten Härski mainitsi, jalkatilasta katsottuna luukku kiinni ja kaukalon puolelta auki, silloin on raitisilma käytössä ja ikkunat ei pitäisi huurustua.

                          Omassa V8:ssa on mennyt sen luukun palaustusjousi rikki, joten luukku ei jaksa nousta takaisin ylös/kiinni. Jos erehdyn laittamaan ilmastoinnin "OFF"-asentoon tai sisäkierron päälle, luukku kääntyy jalkatilan puolelta auki, eikä jaksa mennä ilman avustusta kiinni. Pysyy kyllä kiinni sen jälkeen, kun sen on kädellä paikalleen avustanut.

                          Comment


                          • #14
                            Äänestä kuulee että, luukku menee kiinni sisältä mutta oli kiinni myös kaukalossa.(joku kopsahtaa kiinni)
                            Eli ei ihme että huurtui.
                            Tosiaan ei huurru enään kun avasin käsin kaukaloluukun.

                            Eikä kaikaloluukussa ole mitään eloa, vaikka vaihtelisi eri toiminnoille.
                            Kun tuossa ei ole erillistä nappulaa sisäkierrolle niinkuin C4 mallissa.

                            Comment


                            • #15
                              Mullakin kuningaslötkössä huurtuu lasit mutta eri syystä. Tuntuu ettei sisäilmapuhallin pyöri täyttä vauhtia vaikka automaatti-ilmastointi olisi laitettu täysille. Suulakkeista tuntuu kevyt lehmänhenkäys täydelläkin nopeudella. Kellään vinkkiä mistä voisi johtua? Automaatti-ilmastoinnissa ei taida mitään etuvastuspakettia olla lainkaan? Läppämoottorit on ehjät ja sopeutettu.

                              Comment


                              • #16
                                Pienelläkin nopeudella pitäisi tuntua ilmantulo. Josko sullakin olisi ilman läpitulo
                                Jotenkin estynyt.? Suodatin tukossa jos sellainen on.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuossa omassa '89 V8:ssa on vanhan mallinen ilmastoinnin ohjauspaneeli. Sen vieressä, vasemmassa reunassa on muista erillään oleva nappi, jolla voi sisäkiertoa ohjata.
                                  Napin yläpuolella lukee "REC", ilmeisesti "recirculation" sanasta lyhennetty.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ainakaan -87 200 ei tuota nappia löydy.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Se sisäilmankiertonappi tuli vasta loppupään tuotantoon eli käytännössä taisi ehtiä ainoastaan V8:siin. Vähän samoin kuin ilmastoinnin jäähdytysnesteen lämpötilaa valvova anturi. Vanhemmissa ei ole varsinaista sisäkiertoa vaan ainoastaan OFF:illa laittaa läpän kiinni (kuulee selvän läpsäyksen). Läppää vetää aliapainekello jousta vasten. Jousi on kiinni läpän keskellä.

                                      Tosin muistelin, että jousi vetää ilmanoton kiinni ja alipaine avaa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Taas tietää lisää :)

                                        Noin juuri se luukku ymmärtääkseni toimii. Tuosta omasta V8:sta löytyy luukun takaa jalkatilasta kokeiltaessa toisesta päästä irti oleva jousi ja se ei tosiaan omin voimin kiinni mene. Ilmeisesti se muovinen kiinnike hajonnut, jossa jousen kuuluisi olla kiinni.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X