Elikkä tuon ysikympin ajotietokoneen kulutuspuoli ei oikein tahdo pelittää. Alkoi alkutalvesta pätkiä (eli välillä toimi näyttäen ihan fiksuja lukemia, välillä taas näytti 0.1 tai 0.0), samalla toki menevät keskikulutus ja jäljellä olevat kilometrit sekaisin. Nyt ei vähään aikaan ole näyttänyt enää mitään lukemia, 0.0 aina taulussa.
Koska kone on KV eli kelju K-Jetillä varustettu, saadaan kulutustieto määräjakajan kyljessä olevalta potentiometriltä, jonka reunimmaisiin nastoihin tulee 0V ja +5V ja keskeltä tuleva jännite sitten vaihtelee noiden välillä sen mukaisesti miten tuo K-Jetin lautanen tjsp. sattuu olemaan. No, yleismittarin mukaan keskeltä saatava jännite vaihtelee ihan fiksusti ~0,1V ja vajaan 5V välillä riippuen kuinka paljon kaasua antaa.
Vika siis ei taida tuossa potikassa olla. Mittaristolle menevän piuhan mittaaminen olisi seuraava homma, mutta en tiedä mikä (mustan) moninapaliittimen nastoista on tuo 0-5V antava. Tuskin tuolla välissä mitään piiriä on mikä tyyliin muuttaisi digitaaliseksi tiedoksi tuon jännitteen ennen syöttöä ajotietskalle?
Viimeinen ja todennäköisin vika taitaa olla itse ajotietokone/mittaristo, niissä kun tuntuu vikoja riittävän (nopeusmittarikin oli yksi päivä hetken kuolleena). Ei keltään sattuisi löytymään saman tyyppistä oireilua, helpottaisi etsimistä? Toki voi käydä kaikki juotokset mittaristosta läpi, mutta varmuuden vuoksi voisi katsoa vielä tuon piuhan kun tietäisi mistä mitata...
Koska kone on KV eli kelju K-Jetillä varustettu, saadaan kulutustieto määräjakajan kyljessä olevalta potentiometriltä, jonka reunimmaisiin nastoihin tulee 0V ja +5V ja keskeltä tuleva jännite sitten vaihtelee noiden välillä sen mukaisesti miten tuo K-Jetin lautanen tjsp. sattuu olemaan. No, yleismittarin mukaan keskeltä saatava jännite vaihtelee ihan fiksusti ~0,1V ja vajaan 5V välillä riippuen kuinka paljon kaasua antaa.
Vika siis ei taida tuossa potikassa olla. Mittaristolle menevän piuhan mittaaminen olisi seuraava homma, mutta en tiedä mikä (mustan) moninapaliittimen nastoista on tuo 0-5V antava. Tuskin tuolla välissä mitään piiriä on mikä tyyliin muuttaisi digitaaliseksi tiedoksi tuon jännitteen ennen syöttöä ajotietskalle?
Viimeinen ja todennäköisin vika taitaa olla itse ajotietokone/mittaristo, niissä kun tuntuu vikoja riittävän (nopeusmittarikin oli yksi päivä hetken kuolleena). Ei keltään sattuisi löytymään saman tyyppistä oireilua, helpottaisi etsimistä? Toki voi käydä kaikki juotokset mittaristosta läpi, mutta varmuuden vuoksi voisi katsoa vielä tuon piuhan kun tietäisi mistä mitata...
Comment