Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 ABY Sähkökuvat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Otat sen jälkijäähyn releen irti sieltä sulaketaululta, niin ei tarvitse flektin pyöriä näin pakkasilla.
    Muistatko suoraan mikä sulake (monesko) se on boksissa. Taidan vetäistä itsekkin sen irti.

    Comment


      #32
      Se on ruskea ja pitkä, muistaakseni ylin ja vasemmassa reunassa. Löytyy kojelaudan alta

      Comment


        #33
        En minä sulakkeesta tiedä, mutta jälkijäähyn releen irti ottamalla ainakin minulla lopetti flekti pyörimisen. Eli jos autoa katsotaan edestäpäin, niin ylärivissä kolmas rele vasemmalta.
        Tuon näköinen rele kyseessä.http://www.s2-audi.co.uk/tech_articl..._fan_delay.htm

        Se on ruskea ja pitkä, muistaakseni ylin ja vasemmassa reunassa. Löytyy kojelaudan alta
        Eikös tuo ole se jälkijäähyn ohjausyksikkö?

        Comment


          #34
          Se harmaa rele on flektin rele. Voiko flektin 1-nopeudella olla 2 relettä (jälkijäähylle ja sille turhalle pysrimiselle yksi ja kompuran käynnistymistä varten toinen) - en hetkellä tiedä, mutta siinä ei tuntuisi olevan mitään järkeä....

          Erittäin vahvaa MUTUa vieläkin, mutta vaihtoehtoja ei olisi ilmeisesti monta - joko se edellä mainittu yhteys jälkijäähypurkin ja flektin relen välillä on poikki tai jos flektillä on niitä releitä kaksi, silloin olisi joko sama ongelma tai sit relevika (jos ei oteta mukaan ihan hullua ajatusta siitä, että sveitsiläisessä autossa voisi jotain ollakin toisin).

          Se kaikki koskee sit mun omaa tapausta, jossa flekti ei pyöri "turhaan".

          P.S. Kuten edellä on mainittu, pitäisi se "turha" pyöriminen loppua sillä tavalla, että otetaan jälkijäähyn purkin 87b pinniltä johto irti. Näin pitäisi jälkijäähy toimia kuten ennenkin eikä muu toiminnalisuus pitäis olla häiritty.

          Comment


            #35
            Sen verran mittailin ja tutkin tuossa, että jäkijäähyn ohjausyksiköltä tulee tosiaan käsky tuolle releelle(nro.3 radiator fan delay) ja flekti lähtee pyörimään.
            Luulisin jälkijäähyn ohjausyksikölle herätteen tulevan ilmastoinnin ohjausyksiköltä kun sähkökaaviossa ei näy kaikkia ohjausyksikön napoja.
            Pitäs löytää semmonen kaavio mistä näkee nuo loputkin nastat, niin vois tutkia lisää tätä vikaa/ominaisuutta.

            Comment


              #36
              Kun ulkona lämpenee, niin tulikin aika ottaa tämä juttu perusteellisempaan tutkintaan...

              Ensimmäinen mittaus näytti sen, että jälkijäähyboksin liittimen 87a ja flektin 1-nopeus-relen liittimen 31 välinen piiri oli todellakin poikki. Molemmassa päässä oli punaruskea johto, mutta niiden päiden väliltä yhteys puuttui.

              Tuossa johtojen sekamelskassa jäi sattumalta käteen yksi mielenkiintoisen näköinen urosliitin, johon tuli vain 1 johto, joka oli sattumalta juuri punaruskea. Varmistusmittauksen jälkeen yhdistin sen maahan ja kas kun flektin 1-nopeus käynnistyi.

              Eli näytti siltä, että joku liitin olisi kytketty jostain irti - selvä ei ollut vain se, oliko se tehty jo tehtaalla vai sitten jälkeenpäin...

              Taas perusteellisesti johtokasaa läpi käyneenä huomasi yhden mielenkiintoisen liittimen, jonka naarasosassa oli 3 johtoa, mutta urospuolella vain 2 - ja ihme kyllä, se "ylimääräinen" johto oli taas punaruskea. Taas vähän mittausta ja selvisi, että kyseessä onkin saman johdon toinen puoli.

              Ottamalla kyseisen liittimen auki huomasi, että kyseessä oli mielenkiintoinen konstruktio - nimittäin 6napaiseen naarasosaan kävi kiinni urososa, joka koostui kahdesta 3napaisesta puolikkaasta. Kun nyt otti taas esiin sen aluksi löytyneen yksittäisen punaruskean johdon, niin huomasi, että sen liittimen runko on juuri samanlainen puolikas tuosta 6napaisen liittimen urososasta.

              Sattumalta oli myös näin, että tämä aluksi löytynyt yksittäisen punaruskean johdon sisältävä liittimen puolikas sopii kun valettu tuohon "ylimääräisen" samanvärisen johdon kanssa yhteen. Eli näytti siltä, että tämän liittimen urososan puolikas oli jätetty kytkemättä ja sen tilalle oli liittimeen laitettu toinen ylimääräinen tyhjä urososan puolikas. Ottamalla sen tyhjän osan irti ja laittamalla sen aluksi löytyneen punaruskean johdon päässä olevan urospuolikkaan saatinkin piiri taas kasaan. Kyseinen "viritys" näytti kyllä toteutetulta tällä tavalla, että se olisi todennäköisesti tehty jo tehtaalla (mene tiedä - ehkä Sveitsin markkinoille valmistettujen autojen kytkentöihin oli jo suunniteltu jostain syystä sellainen ero)

              Kaiken jälkeen siis päästiin siitä paljon keskustelua aiheuttaneesta "viasta" eroon... mutta samalla saatiin tilalle se sama jatkuva flektin pyöriminen kun muilla samanlaisilla autoilla. Tuota varten tehtiin lopuksi pikkuinen kytkentämuutos - jälkijäähyn ohjausboksin 87b-navalle tuleva mustankeltainen johto kytkettiin irti nostamalla sen liitin relekannassa tyhjään paikkaan.

              Lopullinen tarkistus todisti, että jälkijäähdytyksen käynnistyttyä käynnistyy nyt myös puhallin ja moottorin käydessä tuota "turhaa" pyörimistä ei esiinny - case closed.

              P.S. Kylmästöinnin kompuran käynnistyessä se 1-nopeus menee käyntiin kuten ennenkin aina on mennyt eli tällä toiminnolla ei ollut koko tämän sekaannuksen kanssa mitään tekemistä - flektin relen navalle tulee tuon punaruskean johdon lisäksi toinen tuota toimintoa varten.

              Comment


                #37
                Tuleekos tuo musta/keltainen johto ilmastoinnin ohjausyksiköltä sinne jälkijäähypurkille?

                Comment


                  #38
                  Pitäis tulla ECU:n pinniltä 41, kuten täällä on jo aiemmin mainittu...

                  itseäni korjaten - se tulee ilmastoinnin ohjausyksiköltä ja lähtee jälkijäähyboksiin (87b) sekä ECU:un (41), jos nyt edes jotenkin olen asian oikein käsittänyt.

                  Comment


                    #39
                    Joo tuolla tavalla minäkin nuo sähkökaaviot tulkitsin. Eli tuo piuha irti vaan jälkijäähypurkilta ja flektin turha pyöriminen loppuu. Muut toiminnot toimii normaalisti edellyttäen, että ne on muuten kunnossa.

                    Comment


                      #40
                      ja taas kerran "87b-modaus" suoritettu eli yksi turhaan huutava flekti vähemmän. Koko hommaan menee ehkä enintään 10 min - vaikka nyt keskellä yötä parkkipaikalla :)

                      Comment


                      • #41
                        Mistäköhän vikaa tulisi etsiä silloin kun ilmastoinnin kompuran käynnistyessä 1-nopeus ei enää lähdekään käyntiin?
                        Tämä siis sinällään muuten onnistuneen "87b-modin" jälkeen.

                        Comment


                          #42
                          Eihän konehuoneen sulaketaulusta puutu releitä?

                          Comment


                            #43
                            onko sulakkeet ehjät?

                            Comment


                            • #44
                              Niinhän se flekti rauhottui tuolla 87b "modauksella" ja sai flektin releenkin paikoilleen. Tosin minulta siihen kului reilu tunti. Puolituntia mokoman pinnin irrotuksessa.

                              Comment


                              • #45
                                Omassanikin tuo ilmastointiin liittyvä 1-nopeus näyttäisi nyt toimivan normaalisti. Kummastuttaa ettei tuo toiminut heti modin tehtyäni, tarvinneeko sitten tietyn lämpöiset nesteet toimiakseen?

                                Comment


                                  #46
                                  Mites teillä tuo flektin pyöriminen, onko riippuvainen ulkolämpötilaan?

                                  Mulla rupeaa pyörimään 1-nopeudella kun ulkolämpötila menee alle 10c. Eli voisi kuvitella että joku lämpöanturi(ilmastoinnin?), antaa mitä sattuu?

                                  Eli kesällä toimii hommat normaalisti, mut sit kun tulee kylmät kelit, flekti parkuu koko ajan. Voisi tietysti tehdä tuon yllä mainitun kikan, mut ongelma kuitenkin on jossain muualla.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kokeileppas onko sisälle tilatulla lämmöllä vaikutusta asiaan.

                                    Comment


                                      #48
                                      Mites teillä tuo flektin pyöriminen, onko riippuvainen ulkolämpötilaan?
                                      Voi olla. Viikonloppuna auton ilmastoinnin kanssa puuhastellessa tuli havaittua auton virrat päälle kytkeässä sellainen juttu, että flekti käynnistyi, pyöri hetken ja sitten sammui. Teki sitä monta kertaa asiaa tutkiessani. Aikaisemmin en moista ominaisuutta ole huommanut, mielestäni flekti on aina ennen pyörinyt taukoamatta virran ollessa päällä. Ulkona oli lämoöä ehkä n. 15C ja auton moottori oli puolilämmin.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kokeileppas onko sisälle tilatulla lämmöllä vaikutusta asiaan.
                                        Jos näin on, niin tuo ilmastoinninyksikkö ilmeisesti syypää, eli "kuvittelee" että pistettiin kompura pyörimään?

                                        Comment


                                          #50
                                          Niin mutta kun toimii justiinsa toisinpäin. Lämpöa pienemmälle->flekti sammuu.

                                          Helpoimmalla pääsee, kun tekee vaan tuon modauksen. Kaikki toimii niinkuin pitääkin, mutta flekti ei pyöri pakkasella turhaan.

                                          Comment


                                            #51
                                            Mulla ei ole ykkösnopeus toiminut kertaakaan. Aina kakkosnopeus käy välillä päällä, kun ilmastointi on käytössä tai moottorin jäähdytysjärjestelmä "pyytää" jäähdytystä.

                                            Kylmenevät kelit eivät aiheuta mitään muutosta toimintoihin. Tosin ykkösnopeuden saa päälle, kun laittaa nelinapaisen releen tyhjään relepaikkaan konehuoneen sulakeboxiin. Paikkaa en juuri nyt muista, mikä oli.

                                            Tällöin tosin se pyörii jatkuvasti ykkösnopeutta tuo flekti.

                                            Comment


                                              #52
                                              Ilmastoinnin kuuluisi käyttää 1. nopeutta ja sen kuuluisi olla koko ajan päällä kompuran pyöriessä.

                                              3 paikan releen kautta toimii tuo ykkösnopeus.

                                              Comment


                                                #53
                                                Joo pysähtyy jos "pyytää" pienempää lämpötilaa. Toimiipa tosi loogisesti. Vois tietty kokeilla toisella ilmastoinnin yksiköllä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Jatketaan hieman asiaa. Urssissa kanssa ongelmaa flektin ykkösnopeuden kanssa. Pyrkii pyörimään jatkuvasti.
                                                  Kone sammuksissa virrat päällä flekti saattaa sammua omia aikojaan, olla vähän aikaa pyörimättä ja taas lähtee omia aikojaan pyörimään.
                                                  Samalla räpsyttää relettä (releboxissa konehuoneessa nro. 217)

                                                  Vaihdoin tuon releen ja katkokset loppui, mutta flekti pyörii edelleen ykkösnopeudella jatkuvasti.

                                                  Jälkijäähyn purkin poistolla sain flektin pois päältä, muuten on kaikki edellä mainitut kikat kokeiltu, paitsi tuota pinnin poistamista. Oletan, että järjestelmä on aikalailla samanlainen kuin pikkukorisessa.
                                                  Mulla pyörii taas flekti aina täysillä ilmastoinnin ollessa päällä.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Osaisko joku kertoa mikä johto tämä on, kun tuli joskus katkaistua eikä enää muista mihin pitäisi mennä. Mikä liitin/liittimet tuon päähän kuuluisi ?
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Koko nippu vai ? Minkä väriset piuhat ?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Koko nippu. 4kpl johtoja 2 paksumpaa, ruskea ja punainen 2 ohuempaa, ruskea ja puna/ruskea

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X