Otat sen jälkijäähyn releen irti sieltä sulaketaululta, niin ei tarvitse flektin pyöriä näin pakkasilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S2 ABY Sähkökuvat
Collapse
X
-
En minä sulakkeesta tiedä, mutta jälkijäähyn releen irti ottamalla ainakin minulla lopetti flekti pyörimisen. Eli jos autoa katsotaan edestäpäin, niin ylärivissä kolmas rele vasemmalta.
Tuon näköinen rele kyseessä.http://www.s2-audi.co.uk/tech_articl..._fan_delay.htm
Se on ruskea ja pitkä, muistaakseni ylin ja vasemmassa reunassa. Löytyy kojelaudan alta
Comment
-
Se harmaa rele on flektin rele. Voiko flektin 1-nopeudella olla 2 relettä (jälkijäähylle ja sille turhalle pysrimiselle yksi ja kompuran käynnistymistä varten toinen) - en hetkellä tiedä, mutta siinä ei tuntuisi olevan mitään järkeä....
Erittäin vahvaa MUTUa vieläkin, mutta vaihtoehtoja ei olisi ilmeisesti monta - joko se edellä mainittu yhteys jälkijäähypurkin ja flektin relen välillä on poikki tai jos flektillä on niitä releitä kaksi, silloin olisi joko sama ongelma tai sit relevika (jos ei oteta mukaan ihan hullua ajatusta siitä, että sveitsiläisessä autossa voisi jotain ollakin toisin).
Se kaikki koskee sit mun omaa tapausta, jossa flekti ei pyöri "turhaan".
P.S. Kuten edellä on mainittu, pitäisi se "turha" pyöriminen loppua sillä tavalla, että otetaan jälkijäähyn purkin 87b pinniltä johto irti. Näin pitäisi jälkijäähy toimia kuten ennenkin eikä muu toiminnalisuus pitäis olla häiritty.
Comment
-
Sen verran mittailin ja tutkin tuossa, että jäkijäähyn ohjausyksiköltä tulee tosiaan käsky tuolle releelle(nro.3 radiator fan delay) ja flekti lähtee pyörimään.
Luulisin jälkijäähyn ohjausyksikölle herätteen tulevan ilmastoinnin ohjausyksiköltä kun sähkökaaviossa ei näy kaikkia ohjausyksikön napoja.
Pitäs löytää semmonen kaavio mistä näkee nuo loputkin nastat, niin vois tutkia lisää tätä vikaa/ominaisuutta.
Comment
-
Kun ulkona lämpenee, niin tulikin aika ottaa tämä juttu perusteellisempaan tutkintaan...
Ensimmäinen mittaus näytti sen, että jälkijäähyboksin liittimen 87a ja flektin 1-nopeus-relen liittimen 31 välinen piiri oli todellakin poikki. Molemmassa päässä oli punaruskea johto, mutta niiden päiden väliltä yhteys puuttui.
Tuossa johtojen sekamelskassa jäi sattumalta käteen yksi mielenkiintoisen näköinen urosliitin, johon tuli vain 1 johto, joka oli sattumalta juuri punaruskea. Varmistusmittauksen jälkeen yhdistin sen maahan ja kas kun flektin 1-nopeus käynnistyi.
Eli näytti siltä, että joku liitin olisi kytketty jostain irti - selvä ei ollut vain se, oliko se tehty jo tehtaalla vai sitten jälkeenpäin...
Taas perusteellisesti johtokasaa läpi käyneenä huomasi yhden mielenkiintoisen liittimen, jonka naarasosassa oli 3 johtoa, mutta urospuolella vain 2 - ja ihme kyllä, se "ylimääräinen" johto oli taas punaruskea. Taas vähän mittausta ja selvisi, että kyseessä onkin saman johdon toinen puoli.
Ottamalla kyseisen liittimen auki huomasi, että kyseessä oli mielenkiintoinen konstruktio - nimittäin 6napaiseen naarasosaan kävi kiinni urososa, joka koostui kahdesta 3napaisesta puolikkaasta. Kun nyt otti taas esiin sen aluksi löytyneen yksittäisen punaruskean johdon, niin huomasi, että sen liittimen runko on juuri samanlainen puolikas tuosta 6napaisen liittimen urososasta.
Sattumalta oli myös näin, että tämä aluksi löytynyt yksittäisen punaruskean johdon sisältävä liittimen puolikas sopii kun valettu tuohon "ylimääräisen" samanvärisen johdon kanssa yhteen. Eli näytti siltä, että tämän liittimen urososan puolikas oli jätetty kytkemättä ja sen tilalle oli liittimeen laitettu toinen ylimääräinen tyhjä urososan puolikas. Ottamalla sen tyhjän osan irti ja laittamalla sen aluksi löytyneen punaruskean johdon päässä olevan urospuolikkaan saatinkin piiri taas kasaan. Kyseinen "viritys" näytti kyllä toteutetulta tällä tavalla, että se olisi todennäköisesti tehty jo tehtaalla (mene tiedä - ehkä Sveitsin markkinoille valmistettujen autojen kytkentöihin oli jo suunniteltu jostain syystä sellainen ero)
Kaiken jälkeen siis päästiin siitä paljon keskustelua aiheuttaneesta "viasta" eroon... mutta samalla saatiin tilalle se sama jatkuva flektin pyöriminen kun muilla samanlaisilla autoilla. Tuota varten tehtiin lopuksi pikkuinen kytkentämuutos - jälkijäähyn ohjausboksin 87b-navalle tuleva mustankeltainen johto kytkettiin irti nostamalla sen liitin relekannassa tyhjään paikkaan.
Lopullinen tarkistus todisti, että jälkijäähdytyksen käynnistyttyä käynnistyy nyt myös puhallin ja moottorin käydessä tuota "turhaa" pyörimistä ei esiinny - case closed.
P.S. Kylmästöinnin kompuran käynnistyessä se 1-nopeus menee käyntiin kuten ennenkin aina on mennyt eli tällä toiminnolla ei ollut koko tämän sekaannuksen kanssa mitään tekemistä - flektin relen navalle tulee tuon punaruskean johdon lisäksi toinen tuota toimintoa varten.
Comment
-
Mites teillä tuo flektin pyöriminen, onko riippuvainen ulkolämpötilaan?
Mulla rupeaa pyörimään 1-nopeudella kun ulkolämpötila menee alle 10c. Eli voisi kuvitella että joku lämpöanturi(ilmastoinnin?), antaa mitä sattuu?
Eli kesällä toimii hommat normaalisti, mut sit kun tulee kylmät kelit, flekti parkuu koko ajan. Voisi tietysti tehdä tuon yllä mainitun kikan, mut ongelma kuitenkin on jossain muualla.
Comment
-
Mites teillä tuo flektin pyöriminen, onko riippuvainen ulkolämpötilaan?
Comment
-
Mulla ei ole ykkösnopeus toiminut kertaakaan. Aina kakkosnopeus käy välillä päällä, kun ilmastointi on käytössä tai moottorin jäähdytysjärjestelmä "pyytää" jäähdytystä.
Kylmenevät kelit eivät aiheuta mitään muutosta toimintoihin. Tosin ykkösnopeuden saa päälle, kun laittaa nelinapaisen releen tyhjään relepaikkaan konehuoneen sulakeboxiin. Paikkaa en juuri nyt muista, mikä oli.
Tällöin tosin se pyörii jatkuvasti ykkösnopeutta tuo flekti.
Comment
-
Jatketaan hieman asiaa. Urssissa kanssa ongelmaa flektin ykkösnopeuden kanssa. Pyrkii pyörimään jatkuvasti.
Kone sammuksissa virrat päällä flekti saattaa sammua omia aikojaan, olla vähän aikaa pyörimättä ja taas lähtee omia aikojaan pyörimään.
Samalla räpsyttää relettä (releboxissa konehuoneessa nro. 217)
Vaihdoin tuon releen ja katkokset loppui, mutta flekti pyörii edelleen ykkösnopeudella jatkuvasti.
Jälkijäähyn purkin poistolla sain flektin pois päältä, muuten on kaikki edellä mainitut kikat kokeiltu, paitsi tuota pinnin poistamista. Oletan, että järjestelmä on aikalailla samanlainen kuin pikkukorisessa.
Mulla pyörii taas flekti aina täysillä ilmastoinnin ollessa päällä.
Comment
Comment