Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi B8 Multitronic vakionopeudensäädin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi B8 Multitronic vakionopeudensäädin

    Ei löytynyt haulla vastaavaa kysymystä, joten aloitin uuden ketjun.

    Eli olen nyt jonkin aikaa ajellut tuollaisella B8 2.0TDi Multitronicilla, ja tuo vakionopeudensäätimen "jarrutus"-toiminto on tietyissä tilanteissa osoittautunut sangen ärsyttäväksi. Kysymys onkin, saako sen koodattua pois? Auton saatuani luin manuskan läpi, mutta en huomannut että onnistuisi MMI:stä ainakaan.

    Muutama esimerkki: Mäkisellä tiellä vauhtia hidastetaan turhan aktiivisesti aina alamäessä, joka ilmenee epämiellyttävänä nykäyksenä. Toinen on nopeusrajoituksen vaihtuessa esim 100 -> 80, ja jos alennan vakionopeudensäätimen myös arvosta 100 -> 80, niin vauhti hiljenee myös ärsyttävän nopeasti, tuon "jarrutus"-nykäyksen kera. Kiertotie näille on kytkeä vakkari pois päältä kyseisissä tapauksissa, ja jatkaa/asettaa uusi nopeus kun vauhti on sopiva. Tällöin vauhti myös hidastuu mukavan tasaisesti, ja myös kulutusmittari näyttää nollaa, joten ei myöskään ole mitenkään taloudellinen ominaisuus?

    #2
    MMI:n kautta tuota omituisuutta tuskin saa pois, mutta OBD-portin kautta VCDS:llä saattaisi onnistuakin. Mutta toisaalta, eikös se toimi kuitenkin ihan oikein kun se jarruttaa moottorilla kun nopeutta halutaan hidastaa? Omassa autossa en ole tuota ominaisuutta kokenut häiritseväksi, tosin se onkin ottomoottorilla, jos se tehnee sitten dieseliin eroa.

    Comment


    • #3
      Ei kyllä se jarruttaa ihan oikeasti. 4f:stä yritin sitä koodata pois, mutta en löytänyt siihen konstia.

      Comment


      • #4
        Manuskassa tämä toiminto muistaakseni esiteltiin nimenomaan vakionopeudensäätimen jarrutus-ominaisuutena, joka on suunniteltu ilmeisesti joihinkin pohjoismaiden (Norjan) jyrkille vuonoteille (?). Ja tämä ominaisuus löytyy ilmeisesti vain automaattivaihteisista autoista? Teoriassa voisi kuvitella että sellaisilla teillä ominaisuus voisi olla hyödyllinen, jos vakionopeudensäädintä ko. ympäristössä syystä tai toisesta haluaisi käyttää :)

        Ehkä sitä on vaan tottunut liian tasaiseen ja pehmeään menoon, niin kaikki ylimääräiset nykäykset käy nyppimään. Mutta tuo taloudellisuus-aspekti nyt on ihan perusteltukin, aktiivinen jarruttelu joka alamäessä kun lisää varmasti polttoaineen kulutusta..

        Koodausvälineet kyllä löytyy kaverilta, että voishan tuota katsella itsekin joku ilta.
        Viimeksi muokannut zaci; 3.10.2014, 12:37.

        Comment


        • #5
          Löytyy myös manuaaleista. Ärsyttävä ominaisuus joka voi tietysti joskus säästää sakoilta.

          Comment

          Working...
          X