Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten ESP pois kokonaan päältä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten ESP pois kokonaan päältä?

    Vaikka kytken ESP nappulasta ESPin pois niin aina silloin tällöin - epämääräisesti - ESP tai joku vastaava puuttuu peliin. Talvella tämä tulee esille ainoastaan - tai en ole huomannut kesällä ongelmaa.

    Käyttäytyminen ei ole ihan samanlaista kuin ESP päällä kytkettynä. Tuppaa tappamaan tehot yleensä.

    En tiedä liittyykö tämä sitten samaan ongelmaan (?) kun valot räpsähtää. Räpsyminen on merkkihuollon mukaan jokin xenon valojen suljin luukku, joka napsahtaa kiinni. Akku on vaihdettu, joten epänormaalista jännitteen alenemasta tuskin on kyse ellei ABS sekä EPS käytä liikaa virtaa.

    Olen vähän ymmälläni tämän suhteen. Diagnostiikka ei ole ilmoittanut mitään vikakoodia. Kellään kokemuksia vastaavasta?

    #2
    EDS taitaa jäädä päälle vaikka ESP (tai pelkkä ASR ilman ESP:tä olevissa autoissa) kytketään pois. Sen ei kuitenkaan pitäs tappaa tehoja kuten ASR.

    Comment


    • #3
      Itse huomasin tossa viimeviikolla ESP toimii kun koskee jarruun vaikka on poiskytketty, mutta vain ja ainoastaan kun jarruun koskee, muuten saa viedä perä edellä vaikka lappiin asti, vaikka vakiotehot eivät siihen riitä...
      Tavallaanhan tämä on hyvä asia, koska kun autoa viedään sivuttain niin hädän tullessa saa tilanteen korjattua koskemalla jarruun.

      Comment


      • #4
        Itse olen ihmetellyt jo kesästä lähtien jarrujen kummittelua. Kun ESP on pois päältä ja jarruttaa kovasti samalla kun kääntää mutkaan, jää jarrut päälle hetkeksi (n. 1 sek.) tai auto alkaa n. sekunnin päästä jarrutuksesta jarruttaa itsekseen kun pitäisi saada vetoja. Kesällä tuo oli vain häiritsevä ominaisuus radalla, mutta talvella jääradalla alkaa olemaan jo vaarallinen.

        Comment


          #5
          Omassani ESP:n poiskytkennän jälkeen vetoluiston esto jää edelleen aktiiviseksi, kökkömäinen ominaisuus. Kun haluaisi ajaa aktiivisesti liukkaalla tulee joku nintendo sotkemaan hyvät luistot kun oikea lukkoperä olisi kallis asentaa, kirottua. Kertokaas mikä sulake tms. pitää poistaa ominaisuuden tappamiseksi siten että ABS toimii edelleen.

          Comment


          • #6
            Omassa A3:ssa kun painaa siitä kojetaulun ESP nappulasta niin vain luistonesto menee pois päältä. Kun autoa vie kylki edellä niin jotenkin auto vielä puuttuu luistoon. Miten kaiken automatiikan saa pois esim jäärataa ajatellen?

            Comment


              #7
              Sama vika täällä, tullut esiin vain kesällä radalla.

              Eli tilanne, jossa meni mutkaan "trail braking"-tyyliin, lähti luistoon, ja sitten kaasun kanssa koitti ajaa autoa jarrulla samalla vähän sitoen, niin espi puuttui peliin, vaikka muka pois päältä. Oli päätyä kaiteisiin kun se tuon ekan kerran teki (esp alkoi kääntää autoa vastaohjauksen mukaan kohti ulkomutkaa kesken luiston).

              Tosin kuten aiemmin on mainittu, niin EDS (eli se ABSin kautta toimiva "lukko") aiheuttaa myös valojen räpsymistä, rutinaa ja hieman epäloogista käytöstä.

              Uudemmissa malleissahan tuo ESP on moniasteinen, eli pitää painaa nappia kai tietty aika, että menee kokonaan pois. Kannattaa lukea manuaalista ne temput.

              Comment


                #8
                Lueskelin pappamallini käyttö-ohjekirjaa, EDS passivoituu jarrujen kuumettua liikaa. Aktivoituu taas lämpöjen pudottua. Siis pitäisi saada huijattua nintendoa kertomalla väärää lämpötietoa sille.
                Kuka osaa kertoa mistä ja miten jarrujen lämpöä mitataan, tai mieluummin kertoa valmiin ratkaisumallin.

                Comment


                • #9
                  Jarrujen lämpöä ei mitata mitenkään vaan ohjelma olettaa jarrujen lämmöt. ABS/ESP sun muut härpäkkeet on pois pelistä jos pyörintänop. signaali puuttuu joltain pyörältä. Esim. autokoulujen rata-autoissa on yleisesti katkaisimella kytkettävissä joku antureista auki.

                  Comment


                    #10
                    Täälä on kanssa havaittavissa ESP:n kiukuttelua. Talvella tuo ei ainakaan häiritsevästi ole vielä kiukutellut, mutta kesällä esim. sporttiauton dynossa ei pystynyt autoa mittaamaan, kun juuri kun saatiin täysi hönkä päälle niin auto lähti liikkumaan poikittais suunnassa rullien päällä. Tähän sitten ESP sotkemaan taikojaan ja alkoi takapää jarruttelemaan ja suoristelemaan autoa siinä rullien päällä.

                    Olisi tosiaan kiva tietää mikä sulake pitää nykiä irti, että pääsee eroon tosta... Ohjekirja ei ainakaan omassani kertonut mistään pidemmista painalluksista mitään. Varmaan koskee noita uudempia laitteita vasta...

                    Comment


                    • #11
                      ESP:n poiskytkentä A4 B6 -04

                      Saako ajovakautuksen kytkettyä kokonaan pois?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä saa.

                        Comment


                        • #13
                          nappi löytyy siitä radion yläpuolelta vas.

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä hyvä hyvä.... kuulin vaa et suurinpiirtein saman ikäsessä A6 ei sais pois kokonaan.
                            Viimeksi muokannut Jake82; 24.11.2009, 12:03.

                            Comment


                              #15
                              Onko ihan varma tieto että ESP lähtee ihan oikeasti pois? Mun ex-A3:ssa (vm. -01, facelift, 1.6 automaatti) ESP lähti myös napista pois mutta kyllä se siellä taustalla oli tarkkailemassa tilannetta ja ottamassa autoa haltuun vaikka olikin napista otettu pois. Testasin Hyvinkäällä lentokentällä tammikuussa, pintana jää jossa oli vettä päällä.

                              Comment


                              • #16
                                Ei lähde B6:ssa kokonaan pois vaan tiputtaa pelkän vetoluistoneston pois. Esim. Käsijarrulla leikkimällä saa ESP:n puuttumaan peliin, vaikka se olisikin kytketty pois napista. On kokeiltu.

                                Comment


                                • #17
                                  ESP:n saa pois mutta sähköinen tasauspyörästön lukko jää päälle aina. Näin olen itse ymmärtänyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Liekö sitte vuosimallikohtasia eroja, mut kyllä mulla pätkähtää ajonvakaudenhallintajärjestelmä tasan kokonaan pois tossa '04 A4 1.8T quattrossa. Tasauspyörästönlukosta mulla ei oo hajua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on jostain lähteestä jäänyt päähän että ESP lähtee napista pois, mutta herää aina jarruttaessa päälle... Ja empiirinen testaus on osoitanut että voisi olla jopa tottakin (donitseja pystyy pyöritelemään, mutta kokeileppa hipasta jarruun)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei mene päälle jarruttamalla, ei ole ainakaan missään omassa Audissa (tai muussa VAGineessa) mennyt päälle. EDL, eli sähköinen tasauspyörästön lukko on aina päällä, sitä ei saa mistään napista pois, mutta eihän se sinällään ESP:n toimintaan liitykään. 8L A3 1.8Tq, B6 A4 1.8Tq ja B7 A4 2.0tq ainakin tottelee tuota ESP nappia ihan nätisti, omien kokemusten perusteella. Noissa kaikissa ESP jää taustalle, mutta tulee mukaan vasta todellisissa ääritilanteissa ja niissäkin vain sen verran että huomaa sen olemassaolon.

                                        Comment


                                          #21
                                          RS4 B5:ssä ESP tuli päälle auton yliohjatessa, vaikka oli kytketty pois ja valo palo, jos mutkassa samanaikaisesti käytti jarrua ja teki luiston vastaohjausta. Eli esimerkiksi radalla "trail-brake" mutkaan, sitten kaasulla nelipyöräluistoa jota joutui oikaisemaan -> mutkan puolen takajarru oikaisi auton niin, että lähtee tangentin suuntaan.

                                          Samankaltaisia logiikoita voisi olla perusmalleissakin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itseasiassa nyt muistelen että tuon A3:n kanssa oli tuollaista ongelmaa jääradalla, en vaan älynnyt yhdistää siihen että ESP hyökkää päälle. Enimmäkseen tuo herätti vain pelkotiloja kun auto haluaa ottaa hallinnan pois kuljettajalta täysin väärässä paikassa. Silloin pitikin opetella olemaan jarruttamatta jos auto ei ole suorassa.

                                            Comment


                                              #23
                                              (Näin ainakin nelivedoissa.) Kuten Tero totesi, EDL jää päälle. Ja kyllä se ESP lähtee pois päältä, ei pelkkä vetoluistonesto. Tämän voi kukin testata ihan empiirisesti. Tavallinen jarrutus ei vaikuta päälläoloon, mutta voi olla että pahempi sikailu/hätätilanne saa ESP:n kytkeytymään päälle. Itse en tuota ole vielä joutunut havaitsemaan tiellä, radalla enkä jääradalla - ESP pysynyt aina pois jos niin on halunnut.

                                              Comment


                                                #24
                                                Olisiko niin että juuri jarrutuksessa tulee mukaan kuitenkin.
                                                Eli auto yrittää pitää itsensä suorana jarrutuksessa, joku lyhennekkin sille ominaisuudelle oli.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Olisko niin, että kun jarrutus on nopea -> jarruassistentti tulee peliin niin myös ESP kytkeytyy takaisin päälle?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onkos se niin että jos täytyy mönkiä jossain umpihangessa ja haluaa päästä perille, on varmempi pitää ESP päällä, vai juurikin päinvastoin? Silloinhan peli on jo pelattu jos yksi pyörä on irti kitkapinnasta, eli voima vuotaa pois?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
                                                      Onkos se niin että jos täytyy mönkiä jossain umpihangessa ja haluaa päästä perille, on varmempi pitää ESP päällä, vai juurikin päinvastoin? Silloinhan peli on jo pelattu jos yksi pyörä on irti kitkapinnasta, eli voima vuotaa pois?
                                                      Kuten ylempänä todetaan, EDL eli jarruja käyttävä ns. tasauspyörästön lukko on päällä vaikka ESP olisi napista kytketty pois. Itse pitäisin ehdottomasti ESP:n napista pois kytkettynä, ettei vetoluistonesto jarruta epätoivoisesti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vanha topic, mutta nostetaan esille. Oiskohan tähän jotain kätevää to do ratkaisua? menee vähän hukkaan q7 jääradalla harjoitellessa kun kokoajan puuttuu peliin.. :/

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jääradalla voisi varmaan nyppäistä yhden pyörän ABS-anturin irti niin eiköhän se kuole viimeistään sillä? Tai no, riittävän uusi auto varmaan jarruttaa ja vilauttaa mittaristoon että "yksi pyörä ei pyöri, ajo estetty".

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            kuinkahan käy jos nyppäsee esim abs sulakkeen irti? lähtisköhän myös muut "ominaisuudet" pois? ja liekköhän moisesta haittaa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X