Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Meinasin asentaa ilmastoinnin A4:seen,valmis on!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Meinasin asentaa ilmastoinnin A4:seen,valmis on!

    Juu eli tilanne on seuraava:
    Nyt on uudessa duunissa mahdollista saada ilmastointi henkilökunta hintaan ja tarkoitus on
    asentaa itse pikkuhiljaa talven aikana profiilin autoon.
    Manuaalinenhan on jälkeenpäin varmasti helpoin ruuvata kiinni eikös näin?Tämä on varmaan aika yksimielinen asia.
    No nyt olis myös mahdollista saada purkuautosta,vastaavasta kuin tuo oma automaattinen ja
    alkuperäinen laitteisto ilmeisesti suhteellisen edullisestikin.
    Tämä varmaan onkin sitten jo kohtuullisen iso projekti kun ottaa huomioon että kaikki toimii sähköllä ja saa purkaa kaikki vaijerit yms. romut pois tieltä ja varmaan koko kojis samalla kun on kai yksi isompi paketti kyseessä?Samaten sähköjen kanssa saa tapella varmaan,vai tuleeko paljon uutta piuhaa?Paljonko ohjauspaneeli vaatii piuhoja/tietoa?Tuuletin ja moottorit saa tiedon sit tuolta paneelilta eikö?Onko lämppärin kenno ilmastoinnin kennon kanssa samassa paketissa?
    Omasta mielestäni tuon on jo hullun touhua.Kyseessähän vielä purkuosat.
    Manuaalisen kanssa ei tarvi sisustaa purkaa kuin hanskalokero ja sahan kanssa sovittaa kenno paikalleen.Olen lukenut jo ohjeita:)
    Tämän työkaverin mukaan joka noita järjestelee mulle se automaatti on valmis paketti vaan jonka laittaa paikoilleen...joo-o.:)
    Onko kellään hajua siitä kuin paljon on työssä eroa asentaa jälkikäteen manuaali ja automaatti-ilmo?Varmaan silleen että riittää.
    Itse taipuisin tuohon manuun ihan senkin takia kun on uusi ja yksinkertaisempi.
    Nyt siis ihan vaan mielipiteitä ja keskustelua eikä mitään: vaihda auto tyyliin.En vaihda!:)

  • #2
    Kyllä se sun työkaveri on aikalailla oikeessa. Omassani audissani on Divian automaattinen ilmastointi. Olen jonkun verran kojelaudan alapuolia joutunu purkaamaan mankalle piuhoja vedellessä ja huomannu että aikaasta vähäsillä piuhoilla vehje toimii.
    Ensinnäkin pelkkään ohjauspaneeliin tulee muistaakseni max. 5 piuhaa. Ja siiitä lähtee 2 piuhaa sisätilanlämpötilatunnistimelle joka on kuskin puolella ratin alla. Kojelautaa ei todellakaan tarvi purkaa, ainoastaan keskikonsoli pois tieltä johon namiskat tulee ja sitten hanskalokero pois, ei muuta. Konehuoneen puolelta en asiaa ole niin tarkasti katellu.

    Comment


      #3
      Jos saat alkuperäiset automaatti-ilmastointilegot kojelaudan sisään johtosarjoineen, en uskoisi homman olevan aivan tekemätön.
      Kannattaa selvitellä silti etukäteen onko kojelaudan sisällä kulkeva ns pääjohtosarja erilainen automaatti-ilmastoiduissa eli onko se erillinen se johtosarja ilmastoinnin jutuille vai ei.
      Paras lopputulos noin varmaan syntyy. Eihän se diavia tms mitä oletkaan hommaamassa vaadi kovinkaan monta johdotusta autoon, magneettikytkin, yläpaine-&alapaineanturit ja siinä se.

      Comment


      • #4
        Tuotapa sitten alankin tutkimaan.Ensin tietysti sen miten nuo nykyiset puretaan pois ja sitten
        tuo sähköosasto.
        Se kiinnostaa oikeastaan eniten että minkälainen tuo kojiksen sisus on nykyään eli sieltä saattaa aika paljon tulla rojua ja mistä välistä ne saa pois.Manuaalinen kun mekanismien osalta varmaan laajempi.
        Tutkin tuota korjausopasta jos jotain selviää sieltä.Automaatti osastoa siellä ei paljoa taidettu käsitellä.

        Comment


        • #5
          Homma edennyt sen verran että uusi manuaalinen olisi tulossa lähiaikoina.
          Odottelen vielä että jos saisin ennakkoon asennusohjeen nähtäväksi, mutta ei kaadu tuohon kuitenkaan.Asennuspaikkaa joudun myös vähän järjestelemään mutta jos kesään mennessä
          saisin tuon ruuvattua paikoilleen.
          Onko kukaan tehnyt vastaavaa asennusta B5-koriseen?

          Comment


          • #6
            Tuli tässä mieleen että onko tuota facelift B5:sta saanut tehtaalta manuaalisella ilmastoinnilla eli
            Kiinnostaa sen takia kun käyttökytkin pitäs sijoittaa johonkin mutta ei ole yhtään vapaata paikkaa.
            Ei edes kiertoilmakytkimen yhteydessä johon tuo kuuluisi ainakin vanhemmassa mallissa koska siinä on takalasin lämppärin kytkin(1+1 nappi).
            Laitehan ei ole vielä saapunut mulle mutta ennakkoon tässä funtsaan.Selviää kyllä sitten.

            Comment


            • #7
              Lisää itsepuhelua:
              Laite on saapunut.Asennettuna tällä hetkellä lauhdutin,lisäpuhallin,putket tulipellille(meno/paluu),lisäksi kompuran teline ja kuivain.Kysymys kuuluukin:Olenko tehnyt asennusvirheen joka koskee kuivainta?
              Eli tulipelliltä tuleva putki menee kuivaimelle ja kuivaimelta lähtee putki lauhduttimelle jonka toinen pää tulpattu kumitulpalla. Tuo kuivaimelle tulipelliltä tuleva putki on tulpattu myös ,mutta vain kovalla muovisella joka estää paskan pääsyn kuivaimelle mutta ei ole tiivis. 2pv oli noin mutta nyt teippasin sen "tiiviiksi".Putken pituus noin reilu metri ja halkaisija jotain 10mm.Auto yöt tallissa ja päivät pihalla.
              Olisko tuo voinut imeä kosteutta liikaa että kuivain on pilalla?Luultavaa on(?) ja tuota kuivainta lukuunottamatta muuta hallaa tuskin on koska tuohan imetään kuiviin täytön yhteydessä?
              Ainoa herkkä osa tietääkseni ainakin jos järjestelmä on avoinna.
              Maanantaina asennan höyrystimen hyttiin ja kompuran konehuoneeseen jos jää aikaa.
              Tämä jos on mennyt tuo kuivain vituksi se nyppii vähän koska ohjeissa ei ollut MITÄÄN mainintaa sen herkkyydestä,toisaalta olis voinut lukea juttuja esim täältä tarkemmin.
              No samaa reittiä tulee sit uusi kuivain jos laitteen toimittanut taho on sitä mieltä mitä pelkään?
              Tuo kuivain kuulema voi rikkoa/tukkia kaikkea joten vielä päästään helpolla jos sen vaihtais(netti-faktoja???)
              Voin tästä kirjoitella enemmänkin jos kiinnostuneita on joita ei paljoa ole näkynyt...:)

              Comment


                #8
                puhu lisää vain, tässä kuunnellaan kyllä mutta odotamme niin innolla tuloksia että emme osaa vastata
                mitään vielä. Tsemppiä! Kerro vähän hintoja ja kokemuksia sitten myös..

                Comment


                  #9
                  Vaikea sanoa onko kuivan paskana kun ei tiedä kuinka paljon tulppa on vuotanut. Kahdessa päivässä sen kyllä saa helposti pilalle jos vuotaa liikaa, ja samoin kompuran öljyt, nekin imee kosteutta. Nuo saisi kuulemma olla ilman kanssa tekemisissä vain minuutteja.

                  Comment


                  • #10
                    Kompura on vielä pöydällä letkun pätkät kiinni ja niissä "paskanesto" tulpat paikoillaan.Ne ei kyllä taida mun mielestä mennä miksikään.Ei ole niin hienot kamat sisällä kuin kuivaimessa.Okkim, sullahan oli kompura levällään eikö, tuskin miksikään meni?Kylmäaineet kun lisätään sitten niin siellä tulee uudet öljyt järjestelmään samalla eli tuskin tuon kanssa on mitään ongelmaa.
                    Kuivaimesta en sit tiedä, kannattaa ehkä vaihtaa varmuuden vuoksi,
                    jonkun mielestä saattaa olla liioittelua jonkun taas jotain muuta.
                    Rupee toisaalta kuulotamaan jo "avaruustieteeltä"kun yleensä netistä juttuja lukee.

                    Comment


                      #11
                      Joo kyllä oli kompura levällään. Eihän se miksikään silloin mene kun siellä sisällä ei ollut "mitään". Laitoin sitten uuden akselitiivisteen (joka kuivuu käyttämättömänä) ja ihan viimeiseksi öljyt kun suljin järjestelmän. Siellä kompurassa pitäisi olla öljyt valmiina koska tietääkseni kylmäaineen kanssa sitä ei laiteta niin paljon kuin koko järjestelmässä pitäisi olla. Uudessa kompurassa ne varmaankin jo on sisällä.

                      En kyllä ole mikään kylmäteknikko, joten vastuu luetun ymmärtämisestä on lukijalla ;)

                      Comment


                      • #12
                        Jos systeemi on ollut pitkään auki niin täytettäessä olis hyvä alipaineistaa pitkään jotta saadaan kosteus pois. Asennusvirheestä ei ole kysymys ja jättäisin kuivaimen paikalleen.

                        Öljyn lisäys menee osienvaihdossa prosentteina. Esim. kompuran vaihdossa lisätään öljyä 50%, kuivain 25% jne. Prosentit löytyy korjausohjeista.

                        Comment


                        • #13
                          Tulipa mieleen että tuossa kuivaimessa on oma huoltoventtiilinsä samoin kun tulipellin päässä toisessa putkessa.Ylemmästähän tuo varmaan täytetään, olisko tuo kuivaimen venttiilin tarkoitus sitten järjestelmän tyhjennystä/kuivausta yms varten?
                          Voiko tuota kuivainta tarkistaa mitenkään, vai pitääkö vaan toivoa parasta ettei sen sisukset leviä pitkin järjestelmää?
                          Mites nyt toi kompuran öljy, kun en tajua miten öljyt ns. imisi kosteutta kuulostaa oudolta?
                          Entäs jos näin siis kompurahan ei mene rikki tuosta mutta öljyt kannattaa vaihtaa eli miten se tapahtuu?
                          Onko siellä jokin täyttö/tyhjennys tulppa jossain,kuten esim. moottorissa vai onko öljyt samassa tilassa johon letkutkin menee sisään?
                          Kompuran sisälle on kai laitettu öljyä tietty määrä valmiiksi ja lisäys tapahtuu kylmäaineiden lisäyksen yhteydessä?
                          Vai onko se niin että kun järjestelmä imetään tyhjäksi niin laite erottelee öljyt, kylmäaineet yms. siten että voidaan tarkistaa siten lisäyksen tarve?
                          Eli kierrossa pitää olla tietty "cocktaili"?
                          Yrittäkää tajuta jotain tästä...

                          Comment


                          • #14
                            Soittelin juuri laitteen toimittajalle ja sanoi että ei kuivaimessa ole mitään vikaa kun se on kerran ollut noin tulpattuna vaikka nyt ei älyn tiiviskään ole ollut.Lisänä se että kuivain on uusi eikä sitä ole paineistettu kertaakaan.Sitten jos järjestelmä avataan myöhemmin ja sitä on siis jo käytetty
                            silloin se kuuluu vaihtaa.Kompuran öljyt tulee sitten täytön yhteydessä kun tuossa kompurassa on nyt vain koekäyttöoljyt sisällä.Vaikka olis kunnon öljyt sisällä niin nehän tulis ulos kuitenkin kun järjestelmä tyhjennetään jokatapauksessa täytön yhteydessä.Alipaineelle puoleksi tunniksi ja sitten täytetään oikella koktaililla eli kompuraöljyt, kylmäaineet yms.

                            Comment


                            • #15
                              No joo nyt pelasin sitten varman päälle eli vaihdoin kuivaimen ja kompuraan öljyt eli järjestelmään tulevat öljyt.Eli ne uuden kompuran ensiasennusöljyt tosiaan voi imeä sitä kosteutta,kuulostaa edelleen tyhmältä mutta uskon kyllä.Jos ne vaihtaa niin nuo uudet PAG-öljyt ei sitä kuulemma tee.
                              samoin sain järjestelmän suljettua ja muutenkin mekaanisesti se on kasassa,hihna paikoillaan yms.
                              sähköt ja täytön jos saisin ensviikolla tehtyä niin olis vihdoin siinä.
                              Olisko jotain hyvää paikkaa PK-seudulla teettää täyttö?

                              Comment


                              • #16
                                Tuo tuli sitten eilen täytettyä ja koekäytettyä reilun 400km:n matkalla ja hyvin toimii.
                                Täyttö tehtiin uudenmaan autovarustelussa jossa palvelu oli mukavaa ja kysymyksiinkin osattiin vastata.Pelkkä täyttö maksoi 95 euppaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Paljonko tuli maksamaan kaikkineen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sanotaan että duunin kautta kun tuli niin joitain satkuja säästin mutta ei nyt mistään ilmaisestakaan voi puhua.Alta parin tonnin noita on muualta saanut kun aikoinaan kyselin.Paras tarjous oli joskus n.1600e mutta se oli periaatteella että ei yksityisille paitsi jos jonkun firman kautta saat.Sinänsä mielenkiintoinen tarjous...

                                    Comment


                                    • #19
                                      se: ei yksityisille, paitsi jos...
                                      on = vastuun kiertämisteknisistä syistä. oletan.

                                      Joutuiko tuossa asennushommassa tekemään paljonkin reikiä pelteihin yms läpivientejä?
                                      oliko putket ja letkut kaikki mitoitettu juuri kyseiseen autoon?
                                      Mielenkiintoinen projekti. itse en kyllä lähtisi tekemään.
                                      Hatunnostonarvoinen suoritus.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Asennus ei itsessään ollut mikään vaativa.Ohjeet oli hyvät ja selkeät piirretyt joten sai selvää hyvin.
                                        Merkkinä Alex-original.Diavian ohjeet oli todella epäselvät kun sellaista aikoinaan opiskelin.
                                        Pari pientä käpyä kävi tiedonpuutteen takia joten kuivain ja kompuraöljyt meni vaihtoon ihan varoilta.
                                        Yhden reiän joutui poraamaan tulipeltiin kondenssiputkea varten, muuten kaikki oli plug&play.
                                        Nyt tuli sitten varaosakanvan kautta FUNK-nappi ESP:lle tarkoitettuun tyhjään nappipaikkaan joten
                                        Tuon napin päälle kun askartelen vielä jonkunnäköisen A/C merkin ja kytken se on sit tiptop.
                                        Meinasin että maalaan napin mustaksi merkkivaloa lukuunottamatta ja rapsuttelen jollain terällä uuden tekstin päälle joten sekin on sitten valaistu:)

                                        Comment


                                          #21
                                          Tähän jatkona mm Porkkiksen kysymykseen niin selvitin että ainakin -98 mallisessa A4:sessa johtosarja
                                          on erilainen jos autossa on alunperin automaagi-ilmastointi. Tämä tarkoittaa sitä että vaikka legot saisikin
                                          ebaystä halvalla niin suurin kynnys on kuitenkin tuo sisustan johtosarja, joko pitää siis kokonaisuudessaan
                                          vaihtaa jos mielii automaatti-ilmastointia jälkeenpäin asentaa. Minulle tuo alkaa jo olla hiukan liian iso
                                          kynnys, noissa johtosarjoissa kun on kuitenkin niin paljon eroja riippuen auton muustakin varustetasosta.

                                          Comment


                                            #22
                                            Minulla olisi ässän -99 mallin johtosarja ylimääräisenä. Sen kun jaksaisi purkaa pois autosta ja asentaa toiseen niin pääsisi "helpolla".

                                            Comment


                                              #23
                                              Taitaa vain olla kaikki muutkin varusteet erilaisia myös, nDBW/DBW, ajotietokone, concert, abs jne jne.
                                              Mutta toisaalta jollekin muulle tuo saattaisi olla "helppoa" :)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X