Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT:n mittaristovika - Uutisia Englannista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TT:n mittaristovika - Uutisia Englannista

    Tietääkseni jollakulla TT:n itselleen hankkineella on ollut harmeja mittariston kanssa.

    Engelsmannit ovat saaneet jonkinlaisen läpimurron aikaiseksi vaatiessaan sikäläistä maahantuojaa myöntämään valmistusvian TT:n mittaristo-/ajotietokonepalikassa.

    Lyhyt yhteenveto:

    UK:n TT-forumin pojat keräsivät dokumentoitua tietoa viallisista mittaristoista oikein urakalla ja järjestivät aineiston sikäläiseen "Kuningaskuluttaja"-ohjelmaan. Ohjelman tultua eetteriin Audi UK on nyt lopulta myöntänyt, että paska mikä paska, eli vuoden 2004 puoliväliin saakka rakennetuissa TT-Audeissa on yleisesti viallisia mittaristoja. Ovat myös lupautuneet tiedotteessaan korvaamaan vialliset värkit 5 vuotta vanhoissa ja sitä uudemmissa autoissa.

    Tässä linkki:
    http://www.tt-forum.co.uk/ttforumbbs...ic.php?t=56067

    Mahtaakohan tällä olla mitään heijastuksia maahantuojan toimintaan Suomessa, nyt kun suunnitteluvika on julkisesti myönnetty...? Tuskin.

    Oma lukunsa ovat myös ulkomailta uitetut TT:t, niille nyt viimeksi "viralliselta" maahantuojalta sympatiaa löytyy.

    No, oma mittaristo ja ajotietokone pelittävät vielä, koputetaan puuta.

  • #2
    Ja oma TT täytti viisi vuotta viime kesänä.

    Comment


    • #3
      Mullakin mittaristo pelittää toistaiseksi ihan normaalisti... kop-kop...

      Englannin pojilla on sellainen etu puolellaan, että mun tietääkseni jostain syystä juuri TT on UK:ssa ollut erittäin suosittu, eli niitä on siellä ihan pilvin pimein ja TT:n osuus Audi UK:n liikevaihdosta on varsin huomattava . Vaikka noita TT:tä on viime vuosina uitettu Suomeen aika tavalla urakalla niin ongelma on just se, et ne ei oo näitä kuuluisia Suomi-autoja, eli maahantuojalta tuskin heruu juurikaan sympatiaa jos mittaristo levähtää...

      Vähän OT, mutta juttelin tässä taannoin parin varttuneemman korjaamopäällikön kanssa, jotka olivat uransa aikana olleet jo useamman merkkiliikkeen palveluksessa. Heiltä kuulin, että ei ne japanilaiset autot ole juurikaan sen kestävämpiä teknisesti kuin saksalaiset, ero on tehtaiden ohjeistuksessa korjaamoille. Japanilaiset pitävät korkeaa laatua kunnia-asiana ja korjaavat mahdolliset bugit useimmiten jopa asiakkaalta "salaa" normaalien huoltojen yhteydessä oli takuu voimassa tai ei, kun taas saksalaiset tekevät kaikkensa että asiakas saisi maksaa koko lystin ;)

      Comment


      • #4
        Samaisella forumilla oli myös joku kaveri onnistunut löytämään mittaristosta ko. ongelmaa aiheuttavan komponentin. Lupasi (noin kk sitten) kirjoitella tarkemmin mistä komponentista on kyse. En ole lähiaikoina käynyt kattomassa olisiko tullut updatea.

        Comment


        • #5
          Viimeksi kun aihetta käsitteleviä postauksia silmäilin brittiforumilla, sain käsityksen, että vian lähteitä on asian harrastajien toimesta tunnistettu useampi kuin yksi. Ainakin vian vakavuus vaihtelee väärin näyttävästä bensamittarista täysin epäkuntoiseen mittaristoon saakka.

          Ainakin eräs aika pätevän oloinen sälli oli availlut oman TT:nsä mittaristoa ja onnistunut löytämään tässä tapauksessa vian aiheuttaneen piirin. Kyseessä on jokin Motorolan valmistama piiri, joka ei nähtävästi tykkää kylmästä, vaan rupeaa kohmeisena bugittamaan. Piirin vaihto olisi kuulemma täysin mahdollista, mutta sen ohjelmointi on ongelmallista, sillä koodi on jotenkin suojattu (tai jotain).

          Tässä linkki juttuun.

          http://www.tt-forum.co.uk/ttforumbbs...=investigation

          Comment


          • #6
            Itse asiassa tuosta ei selvinnyt onko sitä suojattu vai ei. Tuon sällin mittaristo vilkutteli valoja yms (My dashpod fails with flickering dials and lamps when cold, along with clock reset to 1997 etc this is a common fault that gets worse until complete pod failure and imobiliser problems ensue. ), yleisempää taitaa olla bensa- ja lämpömittarien väärin näyttäminen. Tiedä sitten onko syyllinen sama prosessori.

            Comment


            • #7
              Japanilaiset pitävät korkeaa laatua kunnia-asiana ja korjaavat mahdolliset bugit useimmiten jopa asiakkaalta "salaa" normaalien huoltojen yhteydessä oli takuu voimassa tai ei
              Olenkohan muuttumassa Japanilaiseksi kun toimin asiakkaidemme PC työasemien suhteen samalla tavalla... ;-)


              Kyseessä on jokin Motorolan valmistama piiri, joka ei nähtävästi tykkää kylmästä, vaan rupeaa kohmeisena bugittamaan. Piirin vaihto olisi kuulemma täysin mahdollista, mutta sen ohjelmointi on ongelmallista, sillä koodi on jotenkin suojattu (tai jotain).
              Olisikohan kyseessä asic piiri, siihen ei sitten oikein löydykään korvaavaa komponenttia.

              Comment


              • #8
                Onko kellään kokemusta TT:n mittariston irrottamisesta, onko kuinka vaikea projekti?

                Ongelmana temppuileva lämpötilamittari. Jos termarin ja lämpötila-anturin vaihto ei auta, seuraavana vuorossa mittaristo...

                Uusi mittaristohan maksaa maltaita, mitähän maksaa Saksassa?? Ja tarviiko välttämättä vaihtaa koko mittaristoa, vai onko kukaan yrittänyt korjata...

                Comment


                • #9
                  Ei sitä korjaamaan pysty (tai en ainakaan ole mistään ohjeita löytänyt). Tsekkaa VAG-COM:lla jäähdytysnesteen lämpötila, sillä pystyt päättelemään onko mittari rikki. Mulla näyttää mittaristo n. 110 astetta, kun VAG-COM näyttää normaalia n. 90 lämpötilaa.

                  Mittariston irroitus on suht. helppo operaatio. Sulaketaulun luukun alta reunoilta muutama ruuvi auki, samoin sieltä ratin alusmuovin alareunasta. Yläreunasta se alusmuovi on vain painamalla kiinni. Sen muovin kun saa irti, niin näkeekin jo kaksi ruuvia, joilla mittaristo on kiinni. Lopuksi vaan ne kolme liitintä mittariston takaa, niissä on sellaisen lukitussalvat, jotka pitää kääntää ensin auki.

                  Uusi tosiaan maksaa kaiketi lähemmäs tonnin, ja on vaihto-osa. Tämä hankaloittaa hiukan tuota Saksasta ostamista, kun pitäisi lähettää se orggis-mittaristo vaihdossa.

                  Comment


                  • #10
                    -00 TT dashpod failure?

                    Perjantai 13. päivä oli tällä kertaa maineensa veroinen. Kiinnitin huomiota kun kierroslukumittari näytti tyhjäkäynnillä 2000rpm vaikka korvakuulolta kone kävi normaalia 8-900rpm tyhjäkäyntiä. Sammutin auton, mittarin neula jäi paikoilleen. Käynnistäessäni uudelleen mittari jatkoi siitä mihin sammuttaessa jäi eli tyhjäkäynnillä lukema oli 3000. Nyt lukema on 8-9 tonnin välillä ja ajon aikana neula on topparissa. Bensamittari on temppuillut jo puolitoista vuotta ja ajotietokonekin resetoituu silloin tällöin.

                    Taidan tilata uuden mittariston.

                    Comment


                      #11
                      TT - bensamittari

                      Mulla kanssa nappas bensamittari vika. Rupes vaan hengaamaan perässä eli nyt tyhjänä näyttää puolta tankillista ja täynnä on sitten ihan tapissa. Onneksi tanki symbooli ja ajotietokone nappaa tiedon ja ovat toistaiseksi täsmällisiä tankin sisällöstä (ainakin toistaiseksi). Kysyin huvikseen huollosta ja koko mittaristo menis vaihtoon kustantaen 960? plus työt. Päätin elää vian kanssa toistaiseksi.

                      Comment


                      • #12
                        Kylläkait tästä voisi suomessakin nostaa metelin, jos briteissä EU maana takuuhommat on saatu toimimaan, niin miksipä ei suomessakin. Taistelun tie voi olla kyllä vaikea, mutta että 1000 euroa..


                        edit: JA varsinkin jos auton vuosimallina 2003..

                        Comment


                        • #13
                          Onko niin että mittaristoa ei pysty korjaamaan?

                          Työkaverilla on vaan alkanu TT:ssä mittaristo temppuilemaan noilla edellä mainituilla tavoilla, että onko ainut vaihtoehto ostaa uusi?

                          Comment


                          • #14
                            Mittaristoa ei pysty itse korjaamaan. Käsittääkseni ongelmia aiheuttava mikrokontrolleri on paikallistettu, mutta uuden vaihtaminen ei auta mitään jos softaa ei saa sen sisälle.
                            Jos kaverillas on kovinkin uusi TT niin kysyisin kyllä maahantuojalta hyvitystä. Muussa tapauksessa goodbye 1000?.

                            Comment


                            • #15
                              Taitaa olla ihan niitä ekoja TT:tä, et uutta mittaria sitten vaan.
                              Hän oli sen verran kyselly sitä, et saksasta sais sillä tonnilla uuden mittarin ja ne hyvittäis vanhasta 300? jos sen lähettää niille. Suomesta hinta oli kuulemma hieman halvempi, mut ne ei hyvittäneet mitään vanhasta.

                              edit.
                              Mittaristoa ei pysty itse korjaamaan
                              Pystyykö sen korjauttamaan jossain?

                              Comment


                              • #16
                                TT:stä oli akku tyhjentynyt, tehnyt kerran aiemminkin. Eka kerralla kesti parikymmentä minuuttia kunnes mittaristo alkoi toimia. Nyt kävin pari lenkkiä ajamassa eikä eloa tullut.

                                Eli koko mittaristo pimeänä, viisarit ja kello sekä matkamittari. ESP ja varoitusvalot + FIS toimii ok. Soittimessa ja lämppärissä valot toimii, mutta mittaristossa ei. Tarkistin sulakkeet ja näyttäisi olevan kunnossa.

                                Onkohan koko mittaristo sökö ja pitääkö mennä marmoritiskille tilaamaan uusi, vai onko ideoita missä vika voisi olla?

                                Comment


                                • #17
                                  Tilasin uuden mittariston, tyyppivika kun tuntuu olevan. Vein auton tilausta seuraavana päivänä portin taakse odottamaan vaihtoa, kertoivat kahden viikon jonosta. Samana iltapäivänä soi puhelin että mittaristo vaihdettu ja auto kunnossa. Olivat kerinneet välissä tekemään. Erinomaista palvelua Laakkoselta, se kuittaa vähän katkeruutta tyyppivikaa kohden.

                                  Mittaristo maksoi 870 euroa + vaihtotyö, elämä on ;)

                                  Comment


                                    #18
                                    Itsellä myös mittaristossa ongelmia. Lämmöt näyttää 120C (normaali lämpö) ja käynnistettäessä 90C:n tienoilla. Outoa ettei mittarit ole kalibroitavia? vaan on vaihdettava koko mittaristo joka maksaa tosiaan sen tontun. Tähän ilmeisesti ei ole muuta ratkaisua kun koko mittariston vaihto. Lämpömittarista kyllä todella kova hinta :/

                                    Comment


                                    • #19
                                      On ne yrittäneet tuolla briteis korjaillakki niitä ja joku randomisti onnistunutki tässä hommassa, mutta työ on suht kova kun sieltä tosiaan ne käämit kärähtää ja ne pitää vaihtaa jos alkaa tuollai oikkuileen. tuolta tt-club uk:n foorumeilta kannattaa ettiä niitä juttuja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sama vika

                                        Omassa TT:ssäni sekä lämpö- että polttoainemittari näyttävät mitä sattuu. Tai ei nyt aivan mitä sattuu vaan kategorisesti liikaa. Moottorin lämpötila on käynnistettäessä 90C ja normaaliajossa 120C. Polttoainemittari töjöttää asteikon yläpuolella lähes koko tankillisen ja tankin ollessa lähes tyhjä mittari ei ole päässyt vielä puoleen väliinkään.

                                        Ikäni Toyotalla ajelleena siirryin vajaa viikko sitten Audiin ja tiesin edellä mainitut viat ostaessani autoa. Silti on "hieman" hankalaa sulattaa että kyseinen vika näyttää tyyppivialta mutta silti kustannukset (noin 1000e) lankeavat vain käyttäjälle. Tojolla ajellessa en olisi moista koskaan sulattanut mutta niissä olikin aina takuu voimassa... ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla kanssa nappas bensamittari vika. Rupes vaan hengaamaan perässä eli nyt tyhjänä näyttää puolta tankillista ja täynnä on sitten ihan tapissa. Onneksi tanki symbooli ja ajotietokone nappaa tiedon ja ovat toistaiseksi täsmällisiä tankin sisällöstä.
                                          Sama vika täälläkin, tuo polttoainemittari on ollut enemmän tai vähemmän kuutamolla oikeastaan kaikissa yksilöissä, joiden omistajien kanssa olen keskustellut.

                                          Muut mittarit kyllä toimivat 100% ja ajotietokone toimii bensiinimittarina, joten ei kovin häiritsevä vikaa..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei taida kuulua tänne osastolle, mut mulla jää varmaankin kesän aikana ylimääräiseksi toimiva tt:n ns. karvalakkimittaristo (ei ajotietokonetta) jos nyt jollain sattuu olee tarvetta. Wink wink.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itsellä kävi näin:Tankkasin tankin ihan täyteen,niin siitähän tt ei tykännyt.Bensamittari pamahti ihan tappiin ja näyttää nyt enenmän kuin pitäisi.Muut mittarit toimivat ihan normaalisti.Onneksi bensasymboli näyttäisi toimivan tankin lähestyessä tyhjää.Onko tosiaan mittariston osto ainut vaihtoehto vai onnistuuko muuten(sulakkeet yms.)Tosin tämän vian takia en mittaristoa ala vaihtamaan...

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei sille tosiaan oikeen kannata tehdä mitään. Siellä menee joku komponentti rikki ja halpaa ratkaisua ei ole. Itsellä alkaa lähestyä uuden mittariston hankinta kun ainoastaan täysi blackout on ainoa tyyppivika mitä ei omani mittaristossa esiinny :-)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Koitappa ottaa sulakkeet numerot 11 ja 15 (muistaakseni, kato selvitykset taulukosta pitäs johonki kojetauluelektroniikkaan olla yhteys tekstissä) pois minuutiks ja laita takas. Itellä välillä nyt alkanu jostain syystä häröilemään mittarit kun on jatkuvaa kosteaa ilmaa ja sitten taas pakastuu, tuolla olen korjannut kaikki sekoilut.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mulla tekee pakkasilla sitä, että ajotietokoneen näyttö on puolittain toimimaton auton ollessa kylmänä. Radiotiedot näkyy näytössä, ja paljonko-tankilla-pääsee -näyttö, mutta lämpötila loistaa poissaolollaan. Lisäksi pyyhkijäviiksen ajotietokonenapit eivät toimi. Auto antaa vikakoodin pikkunavin muistivirheestä, ja navin napit siis eivät myöskään reagoi mitenkään.

                                                    Kun auton ajaa lämpimäksi, ja sisätiloissa on se ~20 astetta, niin kaikki ongelmat poistuvat. Navi pelaa ja ajotietokone toimii kuten pitääkin. Mielenkiintoista? Pitänee rontista tarkistaa navin liitännät, ja putsata alkuun kontaktispraylla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulla vilkuttaa näin kylmemmillä keleillä jähdytysnesteen lämpötilan varoitus muutaman minuutin, kun aamulla lähtee! Missä vika?

                                                      Ja bensamittari rupeaa näyttelemään nollaa silloin tällöin kun löpöä alle 100km jäljellä, myös FIS näyttää että pääsee 0km.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitos uiop vinkistä(olivat 11&15 sulakkeet),mutta ei auttanut minun vaivaan.Mutta tämän ongelman kanssa pystyy vielä elämään...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Täältä saa mittaristoon näyttöjä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mulla vilkuttaa näin kylmemmillä keleillä jähdytysnesteen lämpötilan varoitus muutaman minuutin, kun aamulla lähtee! Missä vika?
                                                            Sulla on hapettuneet johtimet jäähdytysneste(paisunta)säiliössä. Kun avaat sen korkin niin näet ne karvat, rappaa niitä vaikka talttapäällä sievästi vähän niin pitäs vinkumiset vähentyä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X