Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 peruutuustutka päälle ykkösvaihteella?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 peruutuustutka päälle ykkösvaihteella?

    A5 peruutuustutka menee päälle peruutusvaihteen kykennällä (vuosimalli 2014). Saako sitä menemään päälle ykkösvaihteella samalla tavalla? Ehtii nimittäin kolahtaa ennen kuin sen siitä hankalassa paikassa olevasta napista saa päälle.

  • #2
    Mihin takatutkaa tarvitsee eteenpäin ajaessa?

    Comment


      #3
      Onhan noissa uudemmissa autoissa se tutka myös edessä... Itsekin monesti tarvitsen juurikin sitä etututkaa.

      Comment


        #4
        Mutta kun kysyjä kysyy nimenomaan peruutustutkaa.

        Comment


        • #5
          Eikös se siitä napista mene päälle? Näin ainakin omassani

          Comment


          • #6
            Suurimmassa osassa noissa se tutka aktivoituu peruutusvaihteesta/napista ja sammuu nopeuden mukaan tai kun vaihde kytketään vapaalle. Eteenpäin ajaessa pysäköintiavustin kytkeytyy pois n.10km/h nopeudessa. (Sitä ei voi myöskään kytkä päälle tätä suuremmissa nopeuksissa.)

            Haastetta tuon puukottamiseen luo se, että monissa uudemmissa autoissa (omat kokemukset pohjautuvat 4F A6:siin) tuo peruutusvaihteen tieto sekä nopeustieto välitetään ohjainlaitteelle CAN-väylää pitkin.

            Periaatteessa tuon pystyisi puukottamaan lisäämällä 1 vaihteelle jonkilaisen kytkimen, jonka tiedon mukaan ohjaisi painonapin johtoihin liitettyä kytkentää. Tämän kytkennän pitäisi kuitenkin jollain tapaa tunnistaa myös onko tutka jo aktivoitunut, jotta se ei kytke toimintoa tarpeettomasti pois. Käytännössä siis vaatisi jonkilaisen relekytkennän tai mikrokontrollerin. Toinen vaihtoehto tietysti olisi puukottaa väylää, mikä taas ei kovin helppoa ole (jos ei satu olemaan kattavampaa kokemusta CAN väylän toiminnasta)

            Toisinsanoen: ei ole kovin järkevästi toteutettavissa tuo ominaisuus, jos ei sitten ihan harrastuksen vuoksi halua rakennella.

            Comment


              #7
              Onko se käyttökytkin sitten A5:Ssa oikeasti jossain poikkeuksellisen hankalassa paikassa?

              Comment


              • #8
                Ei omasta mielestäni. Navillisessa siinä missä drive select ja esp napit on ja navittomassa vaihdekepin juuressa, missä on navillisessa mmi pyörylä
                Viimeksi muokannut tumu; 17.9.2014, 23:09.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                  Mutta kun kysyjä kysyy nimenomaan peruutustutkaa.
                  Niinhän se kysyy, mutta eiköhän suunnilleen kaikki käytä peruutustutkaa yleisnimenä tuolle värkille. Tutkaa se sitten eteen tai taakse.

                  Comment


                  • #10
                    Saivartelen sen verran, että parkkitutka on nimeltään pysäköintiavustin, oli se sitten avustamassa keulan tai perän antureilla.

                    Comment


                      #11
                      Parkkitutkat taitaa totella nimeä pysäköintijärjestelmä, kun taas pysäköintiavustin on se joka parkkeeraa itse?? Nus.

                      Comment


                        #12
                        Olisi jokseenkin ärsyttävää, jos ykkösvaihteella olis tutka aina piipittelemässä.

                        Comment


                          #13
                          Jokseenkin käyttökelpoinen esim. monikerroksiseen parkkihalliin ajettaessa. Nostin VCDS:llä tuota nopeusrajaa niin pysyy pitempään päällä.

                          Comment


                          • #14
                            Nappi ei ole väylässä, joten periaatteessa mikä tahansa painonappi ajaa saman asian kuin auton oma nappi. Muistaakseni ohjainlaitteelta tulee napille 2 johtoa, joiden väliin voi lisätä ylimääräisen kytkimen esim. vaihdekepin juureen, kytkemään tutkan päälle 1. vaihteella. Rakenteluksi tuo joka tapauksessa menee.

                            Samat raja-arvot tosin täytyy tuolloin täyttyä kuin auton omankin napin kanssa, eli nopeus alle raja-arvon ja tutka ei ennestään päällä. Huono puoli tuossa on se, että jos peruuttaessa tutka on kytkeytynyt päälle, kytkeytyy se ylimääräisellä napilla pois kun ykkösen laittaa silmään.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia osin värikkäistäkin kommenteista, eritoten elexter ja turbokiisseli. Lisäominaisuutena perutuustutkaan otin myös eteenpäin luotaavan mallin enkä ole sen toimintaan tyytyväinen. Relekytkennät menee aika vaikeaksi ja lisäksi saattaa toisinaan väärällä hetkellä kytkeä pois. Pitääpä katsoa katkaisijalle vaihtoehtoinen sijoitus. Nykyinen sijoitus vaatii katseen ja sitten käden toiminnan ja se ei pysähtymättä ole mahdollinen. Tommosen vehkeen toiminta pitää olla jouheva. Nyt ei Audin insinöörit ole ihan oikeilla jäljillä. Kuulemma ruuhkassa eteen päin edetessä tutka turhaan hälyttäisi. Minusta kyllä juuri silloin sitä tarvisi myös!

                              Comment

                              Working...
                              X