Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi puhaltaa vain kylmää (ulkona -7)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ilmastointi puhaltaa vain kylmää (ulkona -7)

    Mistähän mahtaa johtua seuraava:

    Auto A4 1.8T, -04. Lähdin tänään käymään kaupassa, matkaa n. 2,5km, auto oli piuhan päässä noin tunnin ennen lähtöä. Kun pääsin kaupalle, oli moottorin lämpötila 75 ja ilmastoinnista tuli jo haaleaa ilmaa. Lyhyt käynti kaupassa ja n. 500m seuraavan puljun pihaan, jossa käynti kesti vain n. 1min. Kun tuolla käynnistin moottorin, niin lämpötila oli jo melkein 90. Kohta sitten rupesikin ilmastointi puhaltamaan melkein täysillä aivan kylmää ilmaa. Käytin laitetta offilla, säädin lämpötilaa, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Itse asiassa mitä lämpimämmälle sääti, sitä kovempaa puhalsi jääkylmää ilmaa.

    Eli reissu oli todella lyhyt ja siihen sisältyi pari lyhytaikaista moottorin sammutusta, mutta lämmöt ehtivät silti nousta. Mikä voisi olla ilmastointilaitteessa vikana? (jäähdysneste tarkistettu)

    Pajallekin on aika varattu, mutta sen sai vasta perjantaiksi. Voi olla aika orpo olo ajaa kauheassa lumimyräkässä, kun jääkylmä ilma tuskin jaksaa pitää tuulilasia auki.

  • #2
    Mulla on ollu joitakin kertoja (kolme kertaa muistan varmasti) jotain vastaavaa, mitään selitystä en keksi. Ehkä jokin anturi?
    Eli mulla on ilmennyt normaalissa ajossa, moottori on hyvinkin ehtinyt lämmetä 90 asteeseen. Yhtäkkiä vaan huomaa, että sisätilat alkaa viiletä. Sitten kun vilkaiseen climan näyttöä, niin puhallin on kakkosnopeudella (tässä talvella se on useimmiten kolmos- tai nelosnopeudella). Kädellä kun kokeilee suuttimista, niin ihan viileää ilmaa työntää. Ensimmäisellä kerralla kun tuo tapahtui, olin matkalla Tampereelta kotiin Salon seudulle. Jo Tampereella motarilla huomasin oikun (pakkasta muutamia asteita), ennen Humppilaa laitoin hanskat käteen kun alkoi paleltaa ja säädin lämmöt 28:aan asteeseen, jolloin tuli hieman lämpimämpää. Somerolla sitten pysähdyin tankkaamaan ja kaikki oli sen jälkeen taas normaalisti. Sen jälkeen olen aina sammuttanut auton kun vika on ilmennyt ja se auttaa, sinulla ei näemmä noin ole käynyt.

    Comment


    • #3
      Mulla tulee vain kuumaa. Oireet alkoivat satunnaisesti, nyttemmin vika päällä kokoajan. Kooodin purku kertoo "Adjustment motor for temp reg flap V68 is set improperly" elikkä tässä tapauksessa vaikuttais siltä että lämpötilan säätömoottori on kuollut.

      Uus säädin tulossa loppuviikosta. Osan hinta 115e. Vaihtaminen voip olla melekonen savotta, ainakin merkkiorganisaatiossa osasivat pelotella mahdollisella kojelaudan irroituksella yms. Mutta sittenhän sen näkee kun hommaan ryhtyy...

      Comment


      • #4
        Tuli noista vikakoodeista mieleen, että saako ilmastointiin liittyvät koodit näkymään vain climan näytöstä vai pitäiskö samat asiat saada VAG-COMilla myös näkymään?
        Vois seuraavaan kerran vian sattuessa vilkaista josko antaa koodia pureskeltavaksi...

        Comment


          #5
          Kyse oli sitten onneksi vain jostain mystisestä häiriöstä, tänään toimi taas aivan totuttuun tapaan.

          Comment


          • #6
            Samoja oireita

            Itselläni ovat alkaneet samat oireet -02 A4 1.8T:ssä. Aluksi ilmastointi tajuaa että moottori on kylmä eikä pidä puhallinta juuri ollenkaan päällä. Hetken ajon jälkeen kuitenkin sisätalot alkavat toden teolla jäähtyä ja puhaltimen nopeus on melkein maksimi. Ja kaikista suuttimista tulee kylmää ilmaa. Ajoin juuri 30min matkan ja vasta viimeisillä minuuteilla alkoi tulla lämmintä ilmaa. Tätä on nyt esiintynyt 3-4 kertaa viimeisen 7 päivän aikana.

            Tämä ongelma tuli esille kun autosta poistettiin väärin asennettu väärän mallinen vuotava lohkoon tuleva lämmitysvastus. Autossa oli myös säteilijä, mutta joku oli ensinnä kokeillut omaa patenttia. Voisiko tämä vika johtua mitenkään esim. jäähdytysjärjestelmän ilmauksen puutteesta?

            Comment


              #7
              Täälläkin samoja vikoja

              Lainataan vanhaa topikkia, kun samoja vikoja näyttää olevan.

              Eli itsellä myös puhaltaa kylmää ilmaa vaikka moottori olisi jo lämmin. Sai ainakin sen puolisen tuntia ajella ennen kuin alkoi samaan mitään ilmaa kapiiniin. Ärsyttävä piirre varsinkin tänään, koska satoi alijäähtynyttä vettä ja piti 300 metrin välein käydä putsaamassa etulasi.

              Tarpeeksi foorumia selatessa, on tullut vastaan todellakin tuo lämppärin kennon tukkeentuminen. Minkälainen homma se olisi itse vaihtaa? Ei nyt taas huvittaisi 600 euroa mennä makselemaan tuonne marmoritiskille.

              Voisiko tuo jäähdytysjärjestelmän ilmaus vaikuttaa tuohon myös? Huomasin eilen, että imusarjan päällä olevassa jäähdytysletkussa oleva "tulppa" (alla kuvassa) vuotaa ja päästää ilmaa koneeseen. Sain ilmattua järjestelmän uudestaan, mutta ilmastoinnin kylmyyteen se ei vaikuttanut.

              Autona siis -04 A4 1.8T
              Attached Files
              Viimeksi muokannut Cronos; 17.1.2011, 19:00. Perustelu: Auton malli lisätty

              Comment


              • #8
                Lainataan vanhaa topikkia, kun samoja vikoja näyttää olevan.

                Eli itsellä myöskin nyt sama vika BFB koneessa mallia 2004 kuin edellä kerrottu. Onko tähän tullut selvyyttä missä varsinainen vika.

                Comment


                • #9
                  Itseäkin kiinnostaisi mistä kannattaisi aloittaa etsiminen. Autona bfb 2006 1,8T. Termari, anturi vai mikä?

                  Comment


                  • #10
                    Lämppärikennon ilmaus kandeis varmaan tehdä ensin. Hommana periaatteessa sairaan helppo mutta Itellä toi tyssäs siihen kun ylävesiletku on niin tiukasti kiinni että ei liiku paikaltaan milliäkään, ja kun mitään supervoimia en tuossa uskaltanut sille alkaa näyttelen kun sen muoviputken rikkoutumiskerroin on varmasti aika korkea. Eli joko vien huoltoon ja saavat äheltävät siellä sen putken rikki tai hankin parempia työkaluja letkun irrotusta varten. Sit tuon kennon ilmauksen voi joutua tekeen kohta uudelleen jos joku kohta oikeesti falskaa julmetusti. Itellänikään ei näkyvää vuotoa ole kuin venttiilikopantiivisteestä mutta se onkin sitten jo eri ainetta.

                    Comment


                    • #11
                      Minulla samaa ongelmaa a4 1.8T -04. Voisiko joku kertoa missä se vika on ollut niin ei tarvi taas maksaa huollossa ylimääräistä.

                      Comment

                      Working...
                      X