Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Meneekö kompressori vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Meneekö kompressori vaihtoon?

    Viime kesänä täytettiin ilmastointijärjestelmä kun ei tullut kylmää ilmaa.
    Kuinka ollakaan, jonkin ajan kuluttua kylmän ilman tulo taas lakkasi.
    Takaisin huoltoon, jossa sanoivat, että kompressori vaihtoon (väriainetesti).
    Se on vieläkin vaihtamatta mutta onko tuomio oikea? Miten todetaan, että se on oikeasti rikki?
    Sitä ei siis pysty korjailemaan? Autolla on nyt ajettu 175 000 km.
    Onko tiedossa kanavia, esim. käytettyä sellaista jos harkitsisi?
    Auto on A4 Avant 2.6 vm -96. Auto oli seisonut vuoden päivät liikkeessä Saksan maalla ennen ostoa.

    #2
    Missä sinä Audiasi käytit huollossa? Merkkikorjaamollako?

    Tuomio voi olla oikea, tai sitten ei. Oliko järjestelmästä taasen karanneet kylmäaineet? Kertoiko huolto mikä kompressorissa on hajonnut? Jos kompressori on rikki, niin sitä ei kannata juurikaan korjailla, ellei sitten vika ole esim. akselin tiivisteessä, jota kautta kylmäainen pääsisi pois järjestelmästä.
    Toisaalta jos kompressori olisi mekaanisesti hajalla, niin sen kyllä pitäisi olla korvin kuultavissa. Ehdottaisin, että käyt autosi kanssa kysymässä mielipidettä jollain toisella kylmäkonekorjaajalla.

    -JK

    Comment


    • #3
      lainaan topicia :)

      onko meikäläisen autossa pisaran erotin missä? kylmäaineet pääsee karkuun ja fosforiakin pistettiin mutta ei mistään sitä löydetty että olis ulos päässyt.. jotenka mielessä enää että jos pisaran erotin on jossain tuolla niin sieltä kusee tai sitten itte kenno kusee.. tai onko jotain muita paikkoja mitkä ei ole näkyvissä..?

      Comment


        #4
        sjm65:

        Tuo väriaineiden kanssa pelaaminen ei ole kovin luotettava menetelmä. Kylmäkonekorjaajilla on olemassa parempiakin laitteita vuodon tunnistamiseen; vuodon tunnistin on eräänlainen "haistelija" joka kyllä tunnistaa yleisimpien kylmäaineiden vuodot hyvinkin tarkasti. Parhaimmillaan voidaan tunnistaa vuoto joka on luokkaa 4-5g/vuosi.

        Yleensäkin kylmäainevuodon hakeminen on työläs ja aikaavievä puuha. Yleensähän vuodot on helpointa löytää kun järjestelmään saadaan korkea paine ja sitä ei yleensä saa muuten kuin antamalla auton käydä. Tästä tulee sitten seuraava ongelma; jäähdyttäjän flekti ja lauhduttimen flekti saattavat pyöriä ja "tuulettavat" moottoritilaan vuotavat kaasut taivaan tuuliin.

        Yksi hyvin mahdollinen vuotopaikka on höyrystinkenno joka on auton sisällä (ja johon on kaikkein vaikein päästä käsiksi). Omasta A6:sta (-01) katosi myös kylmäaineet pikkuhiljaa, muutaman kuukauden kuluessa. Lopulta sitten tyhjennettiin järjestelmä kokonaan ja korvattiin alkuperäinen kylmäaine vähän "rankemmalla" aineella, joka nosti järjestelmän paineen ilman auton käyttämistäkin korkealle. Ja johan löytyi vuoto; höyrystimen kennon ja siihen liittyvän putkiston liitoksen o-renkaat vuotivat. Onneksi oli tallin perillä juuri oikeanlaiset o-renkaat tilalle. Ja vuoto loppui siihen paikkaan.

        Tarkoitus oli siis sanoa se, että jos vuoto on niin pieni, että vuoto kestää kuukausia ennen kuin kylmäkone lakkaa toimimasta, on sen löytäminen aika työläs homma. Jos taas kylmäaine tulee ulos muutaman päivän aikana, on vuodon taso jo sitä luokkaa, että vikakin löytyy helpommin. Tämän takia korjaamot hyvin mielellään sanovat että on kompura rikki, koska sen syyksi löytämätön vuoto on aina helpoin (ja kallein) laittaa. Valitettavasti niillä ei ole aikaa eikä haluakaan ryhtyä tutkimaan vuotopaikkoja ja käyttämään siihen aikaa muutamia päiviä. Tyrkätään vain väriaineet sisään ja jos lampulla ei löydy vuotoja, niin vaihdetaan niin kauan osia, että vika korjaantuu.

        Mitä tulee lauhduttimeen, niin laita johonkin suihke- tai pumppupulloon vähän Fairy'a ja vettä ja suihkuttele sitten koko lauhdutin sillä liuoksella. Ja sitten auto käyntiin. Sitten vain tarkasti katselet että ilmaantuuko mihinkään erityisesti kuplia. Jos lauhduttimeen ilmestyy kuplia, niin silloin ainakin yksi vuotopaikka on löydetty. Autosta riippuen lauhdutin maksaa muutamasta sadasta eurosta aina tuhanteen euroon saakka. Huono puoli on se, että lauhduttimen lisäksi saattaa olla muitakin vuotopaikkoja jotka löytyvät vasta kun lauhdutin on saatu pitämään.

        P.S.
        Ns.tuontiautoissa, etenkin pohjois-saksasta tuoduissa, on hyvin paljon juuri lauhdutinvikoja. Suolaavat ne teitä saksassakin, etenkin p-saksassa. Suomessakin on syytä etenkin suolauskautena huuhdella lauhdutinkenno säännöllisesti miedolla tiskiaineliuoksella ja haalealla vedellä, jotta syövyttävä suola saadaan pois tekemästä tuhojaan.


        -JK

        Comment


        • #5
          kiitos kommenteista.. eläissäni en ole autoa laakkosella käyttänyt enkä käytä :)

          väriaineet pistettiin sisään ja ajelin pari viikkoa ja kateltiin ja missään ei mitään lampulla näkynyt..

          mäntysuopaa on myös kokeiltu.. ei kupli missään näkyvässä liitoksessa... samoin on haisteltu kylmäaine firman hienolla vehkeellä.. pientä hajua otti tuon paine anturin juuresta mutta väriä ei antanut siitä ulos parissa viikossa ainakaan yhtään ja ajoin jonkun 1000km..

          eka kylmäaineet kesti sen pari kk.. nyt kestää enää pari viikkoa..

          elikkäs kenno varmaan on paskana.. pitäs se tutkia seuraavaksi... onko kellään hyviä ohjeita mitenkä on helpoin purkaa ja sitä rataa...?

          Comment


            #6
            Toisaalta jos kompressori olisi mekaanisesti hajalla, niin sen kyllä pitäisi olla korvin kuultavissa.
            Ei välttämättä. Minulla oli kompura rikki, mutta mitään ääntä se ei pitänyt.

            Typellä voi testata tuota vuotoa, pullosta noin 20 baria painetta tyhjään järjestelmään ja sitten suihkitaan liitoksiin saippualiuosta tms.

            Comment

            Working...
            X