eli haluaisin sinne subbarin,onko kukaan koskaan laittanu? miten tehny kotelon? mikä elementti? kuvia kotelosta myös valmis rakennelma OSTETAAN!!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
c4 avanttiin subbari varapyörän sissään? (17" varapyörä
Collapse
X
-
Keksitkö varapyörälle mitään fiksua paikkaa, vai jätitkö suosiolla pois kyydistä?
Löytyykö minkäänlaisia mittoja?
Comment
-
Varapyörä edelleen omalla paikallaan. Tuo kotelo tulee vain siihen päälle. kotelo syntyi suunnilleen näin:
-varapyörä paikoilleen
-kotelon pohjalevy oikean kokoiseksi, jonka jälkeen siihen varapyörän kokoinen reikä
-varapyörän sisään foliota tms tavaraa joka estää hartsin tuhoamasta sitä.
-Levittää hartsi foliolle, ja päälle lasikuitua, joka ylettyy kotelon pohjalevyyn tehdyn reijän läpi.
-yksi kerros riitti, sen jälkeen antaa kovettua, nostaa pohja pois, ja lisää kerroksia kuitua.
-Enää tehdä pohjaan sopiva kansi sekä kylkilevyt. Ja kanteen sopiva kolonen elementille, mielellään varapyörän reijän kohdalle, jotta mahtuu olemaan siellä :)
Itse tein syvennyksen elementille, jotta sain itse kotelosta hieman korkeamman, ja edelleen vakio pohjalevy mahtuu olemaan kotelon päällä, joten tavaratila ei pienentynyt minnekkään.
Comment
-
Niinpä tietysti...
Mdf:stä teit vissiin, tuli varmaan aika painava? Nimittäin siirrellä jos tarvis...
Comment
-
Muistelen jostakin lukeneeni, että tuollaisen subbakotelon voisi tehdä kätevästi valmisbetonista. Pitäisi vain muokata sisämuotti (ämpäri, vati?) joka sallisi sopivan seinämävahvuuden. Riittäisikö 20 mm?
Kun valmisbetonista tekee riittävän löysää, sitä ei tarvitse tasoitella. Betoniin voi upottaa raudoitukset sekä nostokahvat.
Comment
-
-
Heikki: rca:t kiskoin keskitunnelista, ja lopuksi takapenkin sivusta. Virrat tulee takapenkin alta, joten se veto ei ollut kaksinen.
Samuli: mdf on materiaalina, ja lasikuitu. Painaa jonkin verran, mutta eipä tuota tarvii pois nostella, ellei satu pahemman luokan rengasrikko. Ei silti niin painava etteikö yksi ihminen sitä siirtelisi, ja tuohonkin olisi helppo tehdä kantokahvat.
Comment
-
Ville: Oliskos siulla valmiista työstä kuvia?
Mites kun rca:t vetää keskitunnelista, eikös oo jommonen homma?
Comment
-
Samuli: Eipä tuo kaksisesti enää muttunut noiden kahden kuvan jälkeen, en sitä ruvennut päällystämään tai muuta, kun se kerran piilossa on. Ei se sointi siitä minnekkään muuttunut olisi :) Eikä ne sieltä paha ole vetää keskitunnelista, vähän purkaa vaan niitä muoveja käsijarrun ja vaihdekepin ympäriltä, ainoa hankala kohta on saada sieltä maton alta menemään, se pieni pätkä ennen takapenkkiä.
Aki: varapyörä original 15" peltivanne, litroista ei tietoa. Mutta ei tuo ole pakollinen tehdä tuota korotusta, silloin tosin 12" on auttamatta liian iso, mutta 10" tai 8" varmasti toimisi pelkässä kotelossa joka on varapyörän sisällä. Kaverilla on tuollainen mersussa, ja toimii oikein hyvin 10":lla.
Comment
-
onkos s nelkussa ne kuormalenkit siellä takaboxissa, kun miulla on ja nehän jää piiloon, jos korottaa sitä koteloa...
Tosin kyllä kymppikin varmaan riittää...
Comment
-
Golffin 16" BBS:n sisälle kun tein lasikuidusta "vadin" tuli sen tilavuudeksi musta aika tarkkaan 18l mikä oli 10" SPL:n suositus suljetulle kotelolle ja tuolle elementille. Kauhean paksua kerrosta lasikuitua en laittanut mutta kai se vanne siinä ympärillä pikkusen tukee... tein tuon ulkona autosta ja jälkeenpäin sovitin pohjalevyn kohdilleen ja liimasin kiinni epoxilla.
Takakontin pohjaa jouduin 8cm korottamaan 2/3 alalta että sain vahvistimen ja läppärin (?!?) mukaan matkaan siististi, itse subba ei olisi tarvinnut kuin etulevyn renkaan päälle. kuormalenkit jäi vielä siististi näkyviin eikä kuljetus kapasiteetti mielestäni vähentynyt merkittävästi. kauppakassiakaan ei tarvii nostaa niin syvältä enää... =)
suurin ongelma mulla tuossa oli tehdä uuden pohjalevyn muodoista sellaset että peittää pohjan mahdollisimman hyvin ja mahtuu nousee tarvittaessa pois että sitä vararengasta voi myös käyttää...
Comment
-
Itsellä tuli kanssa tuossa viikonlopun aikana hiukan harrastettua. Ensin teippasin alkuperäisestä alumiinivanteesta(15") kaikki reiät umpeenvedin, jonka jälkeen vedin kerroksen muottivahaa, että sen lasikuitumuotin saa siitä irtikin. Sen jälkeen vaan hartsia ja lasikuitua vanteen päälle ja sen kuivuttua muotti irti. Minulla oli valmis päälilevy, johon täytyi etsiä vaan oikea korkeus, koska vararengas jää aika paljon matalemmalle, kuin tavaratilan pohja. Se onnistui, kun laittoi päälilevyn väärinpäin pöydälle ja muotin siihen päälle ja muotin sisälle jotain korottamaan sitä. Muotin ja päälilevyn väliin jäänyt rako sitten vaan kuidutettiin umpeen.
Työstöä
Paikallaan (valmis se ei ole vielä, mutta sain sen jo paikalleen. Elementtiä ei tuon paremmin tarvi tukea, kun alkuperäinen lattiamatto on niin vahva, että tuohon voi vaikka istua päälle, eikä haittaa.
Valmis näkymä
Soinnista tarvii sanoa vielä sen verran, että se parani vanhaan ylikokoiseen koteloon nähden todella paljon!
Comment
-
Itse rakentelin viime syksynä tämmöisen Audi 100 C4 takakonttiin:
http://koti.phnet.fi/huovi/audi_100/subbarikotelo/
Vararenkaan kotelon paikalla on nyt 52L subbarikotelo joka on tehty vanerista. Samalla takakontin pohja on päällystetty vanerilla ja korinvärisellä huopakankaalla. Vahvistimen heitin hattuhyllyn alle. Siisti tuli ja yhtä paljon tavaraa voi kuljettaa kuin ennenkin! Entäs jos rengas puhkeaa? Sitten se on voi voi tai käytetään renkaan korjaus spraytä :)
Comment
Comment