Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

hankaamisesta ja lämmityksestä (typ89)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    hankaamisesta ja lämmityksestä (typ89)

    Olen käyttänyt haku-toimintoa ja löytyikin juttua. Mutta vielä pientä selvittelyä vaatis muutama homma..

    Elikkä, nyt kun tuli nuo pakkaset niin 80'n aamukäynnistykset ei oikein suju yhtä sulavasti.

    Moottori tosin hörähtää mukavasti käyntiin heti. Mutta moottoritilan vasemmalta puolelta kuuluu hankausta joka "kiihtyy" kierrosten mukaan. Hankaus kuulostaa vähän samalta kuin starttimoottorin käyttö käynnissä olevaan koneeseen, mutta vähän "pehmeämpää". Mistä voisi ääni tulla? Ei oikeen pääse tarkemmin kahtelemaan konepellin alle, kun yksin yleensä aamulla menen. Eikä siittä oikeen saa selvää ennenkuin painaa hieman kaasua. Tuuppaa kanssa sammua jos päästää kytkimen ylös (vaihde vapaalla ;P), ellei anna reilusti kaasua, siis näissä pakkasissa.

    Vaihekeppi liikkuu myös vähän tahmeasti ensimmäisten kilometrien aikana, ihan kuin lootassa olis nesteiden tilalla siirappia (muuttuuko noi vaihelaatikon nesteet normaalisti hyytelöks pakkasella? vai kuulostaako vaihdon paikalta?).

    Hankaus loppuu ~5minuutissa.

    Lämmintä ilmaakaan ei tuu hyttiin ollenkaan, jäähytysnesteen putket jotka menee pellistä läpi hyttiin päin ovat molemmat kuumia. Niitten ilmauskaan ei auttanut onkelmaan. Onko normaalia että ilmanvirtaus laskee (ja kuuluu että tulee vähän enemmän vastusta ilmanvirtauskanavaan) kun vääntää sitä lämpönamiskaa kaakkoon kuumalle? vai onko kenno tukossa?

    Vähän lämpimillä keleillä se kyllä sentään puski muutaman plusasteenlämpöstä ilmaa, ja jos kävi rälläilemässä niin tuli ihan lämmintä hyttiin muutamaksi minuutiksi.

    Kiitoksia

  • #2
    Toi hankaus todennäköisesti kuuluu laturista. Laturi auton takaa katottuna vasemmassa etukulmassa( vai mahtaakohan 80 olla samassa paikkaa kun 90). Katso myös että kaikki hihnat on kireällä. Laturin laakeriin vian pystyt varmistamaan, kun löysäät laturin hihnan ja pyörität laturia jos rohisee niin laakeri menossa. Itsellä laturi pöydällä kyseisen äänen takia, ilmeisesti laakeri vetelee viimeisiään? Aiheeseen liittyen tietäisikö kukaan Tampereella autosähköliikettä joka kunnostaisi latureita.

    Laatikon öljyt menee varmaan järjestään kaikilla vähän kankeiksi, tosin öljyjen vaihto voisi olla paikallaan, jollei niitä ole pitkään aikaan vaihdettu.

    Voisiko termostaatti olla viallinen?Nouseeko koneen lämmöt normaaliin?

    Comment


      #3
      Juuh, lämmöt nousee 95-98ºC paikkeille, tyhjäkäynnillä voi mennä vähän päälle 100. Onneks kelit lauhtuu ensviikoks, niin ei tarvi ihan jääkuution sisällä istua.

      Pitääpi käydä sorkkimassa laturia illemmalla, kiitoksia ohjeista!

      Comment


      • #4
        Täältä löytyy lisää tietoa tuosta laturista.

        Ettei olisi lämppärin kenno jäässä? Onko jäähd. nesteiden pakkaskestävyyttä mitattu? Ei tule yhtäkkiä muuta mieleen..

        Comment


          #5
          Jos kerran tulipellin läpi menevät putket ovat kuumia (siis neste kiertää?), niin voisiko lämppärin kenno olla mennyt vanhuuttaan tukkeeseen?

          Ja vaihteistohan on tahmea tälläisellä kelillä joka vehkeessä, kunnes se ajossa vetreytyy.

          Comment


            #6
            Tukkeutuminen on erittäin mahdollista.
            Onko kojelaudan pois ottaminen ainoa ratkasu kennon putsaukseen, vai löytyykö joku vähemmän aikaa kuluttava menetelmä?

            Comment


            • #7
              Mitäs nämä nykykoneet tykkää fairy/vesi seoksen kierrättämisestä jäähdytysjärjestelmässä tai painevesi huuhtelusta? Noilla ainakin mb pakusta huuhdeltiin jäähdytyssysteemit ja lämpöä alkoi tulemaan ihan eri malliin.

              Comment


              • #8
                Ei nuo audin jäähdytysjärjestelmät liene olevan erilaisia kuin muissakaan autoissa.....mutta fairy-pesuainette järjestelmään. HMMMM!
                Suosittelisin lämpimästi jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta, joka poistaa epäpuhtaudet järjestelmästä....ei kyllläkään tee käsiä poske(ttoma)n pehmeiksi ;o).

                Kyseisiä litkuja myydään kaikissa autotarvikeliikkeissä. Suositeltavaa/ohjeistettua on huuhdella järjestelmä ainakin kertaalleen pelkällä vedellä käsittelyn jälkeen. Kannattaa ostaa sellaista ainetta jonka mukana tulee kunnolliset ohjeet puhdistustoimenpiteestä mukana.

                Tulin mieleen kysyä: Oletkos sattumalta paikannut jotain pientä jäähdytysjärjestelmän vuotoa siihen suositellulla jauheella/palikoilla? Eivät oikein sovellu paisuntasäiliöllisiin (lue. paineistettu järjestelmä) korjaamiseen, koskaa saattaa pakkautua johonkin väärään paikkaan....

                Comment


                  #9
                  Mielummin konetiskiaineella niin ei vaahtoa :)

                  Comment


                  • #10
                    Toissapäivänä omani otti ja sammui ilman varottelematta risteyksessä. Auto lähti tämän jälkeen aivan normaalisti käyntiin, mutta latauksen merkkivalo jäi loistamaan himmeästi mittaristoon. Autolla on ajettu koko talvi lyhyttä matkaa kaupungissa, mitä luulette onko vika laturissa vai akussa? Hihna on pitänyt ääntä koko alkutalven, joten kiristäminen olisi paikallaan, mutten usko valon palamisen johtuvan siitä. Mistä kannattaa lähteä vian syytä etsimään, vika ei vaikuta ainakaan toistaiseksi autolla ajamiseen, mutta häiritsee itse kuskia :)

                    Comment


                      #11
                      Kiristä laturin hihna ensihätään ja tutki asiaa uudestaan sen jälkeen. Oikeastaan kannattaisi ostaa uusi hihna jos vanha on jo luistanut pidemmän aikaa.

                      Comment


                      • #12
                        Kannattaa ostaa milliä tai paria leveämpi hihna, niin vinkuminen vähenee. Ongelmana paljon ajetussa on laturin hihnapyörän kuluminen. Hihnapyörän ollessa tarpeeksi kulunut ei kiristäminenkään auta.

                        Comment

                        Working...
                        X