Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 AAH öljykannu vilkkuu..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 AAH öljykannu vilkkuu..

    Terve!

    Ostin tuossa jokin aika sitten vm.95 A6 farmarin 2.8 litrasella AAh (?) koneella.. Nyt on tullut ensimmäinen ryppy auton ja minun väliseen ihastukseen... Joten sen johdosta kirjoittelen tänne nyt..


    Tälläinen ihmeellinen vika tuli tänään (25 asteen pakkasella) autoon, että kun kierrokset nousee yli 1600rpm, niin punainen öljykannu tulee näyttöön.. Herjaus ei ala silloin kun käynnistän auton taikka ajan alle sen 1600kierroksen (mikä ei varmaan ole järkevää, mutta kokeiltu silti), öljyä on tarpeeksi, koneesta ei kuulu mitään ylimääräisiä uusia ääniä tms..

    Osaisiko joku kertoa vähän mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa, itse epäilen että sähköt vitsailee mulle, mutta väärässä tietysti oon... Olisi kiva tietää onko kellään ollut samanlaista vikaa, tai tietäisi mistä aloittaa vian etsiminen..

    Etsin searchilla jo vähän, että löytyiskö samanlaisia vikoja mutta ei oikeastaan suoraan löytynyt mitään vastaavaa.. Tietty voi olla, että olen tuon haku -napin kanssa aika käsikin..

  • #2
    Pitäis varmaan lyödä piuhat kiinni ja kattoo mitä VAG-COM sanoo. Lähinnä ekaks tulee anturivika mieleen...

    Comment


      #3
      Autossahan on sellainen öljynpainevalo, joka syttyy, jos tyhjäkäynnillä paine on liian alhainen tai jos moottorin kierrosten ollessa yli tietyn rajan öljynpaine on liian alhainen (alle 2 bar tms.)

      Kannattaa mahdollisimman nopeasti tarkistaa, että onko vika yläpaineanturissa vai onko paineet todellakin liian alhaiset. Säästyt suuremmilta vaurioilta, jos vika onkin vaikka öljypumpussa.

      Comment


      • #4
        moro..

        Eli siis voiko tossa tapauksessa vika olla öljypumpussa, vaikka se ei tyhjäkäynnillä herjaakaan siitä öljynpaineesta?

        Missä kohtaa se yläpaineanturi sijaitsee ja pystyykö yleismittarilla tarkistaan sen anturin kunnon/toiminnan.. Ja mistä on paras tai helpoin keino kokeilla öljynpaineet..
        Vois tänään töiden jälkeen jäädä ihmetteleen sitä tapausta..

        Olisi kiva tietää moottorin sähköistä sen verran, että mitä siinä "1600 kierroksella" koneessa muuttuu/tapahtuu, kun se tulee aina täsmälleen samalla kohtaa se varoitus..

        -marko

        Comment


          #5
          Kyllähän se mahdollista on, että vika on pumpussakin. Mutta varmista nyt anturi ensiksi.

          Oljynpaineen varoitusjärjestelmä on sellainen, että se saa moottorin käyntinopeustiedon ja painetiedon kahdelta anturilta. Varoitus tapahtuu tosiaan niin, että alapaineanturi hälyttää, jos paineet on alle ~0,3 bar (noin) ja tuon 1600 r/min jälkeen jos yläpaineanturi antaa hälytyksen, niin varoitus tulee taas. Eli ei siinä sen ihmeellisempää ole noitten kierrosten suhteen, se varoitusjärjestelmä on vain säädetty niin.

          Yläpaineanturi on ainakin omassa maadoittava, kun painetta tulee. Eli jos ei ole tarpeeksi painetta, niin anturi ei maadoita. Eli jos anturilta on johto poikki tai irti, niin ei maadoita --> hälytys. Eli hyvällä tuurilla anturilta on vain johto poikki.

          Anturi on moottorin vasemmalla puolella öljynsuodattimen vieressä. Siinä on sellainen jakopalikka/T-kappale, jonka molemmissa päissä on anturit, toinen anturi on sininen ja toinen valkoinen. Valkoinen on yläpaineanturi (1,8bar) 056 919 081 E.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia nopeasta vastauksesta, mukava kun tulee nopeasti tietoa...

            Kokeilen mitata nyt ensimmäiseksi anturin, niin palaan sit vielä kun selviää mistä vika johtuu...

            Semmoinen tuli vielä mieleen, että eihän vika voi johtua mitenkään mittaristosta? Eikös 100/A6:n mittareissa oo ollu jos jonkinmoista käpyä?

            -Marko

            Comment


            • #7
              AAH sarjan koneissa on kaksi öljypaine-anturia kuten todettua. Toinen tyhjänkyntiä ja toinen kierroksia varten.

              Anturivika on hyvä arvaus, mutta vika saattaa olla myös tämän koneen tyyppivika eli kannen öljyventtiilit (oil pressure valve sekä erityisesti Oil return valve) jotka tulee tiensä päähän jossain vaiheessa. Johtaa öljynpainehäiriöihin ja jopa siihen että jompi kumpi yläkerta käy ilman voitelua. Itselläni kävi juuri näin. Kuuntele koneen ääntä!! Jos kilisee niin kone seis. Voi hajota yläpää.

              Kummassakin kannessa on yksi kpl venttiilejä ja keskellä konetta imusarjan alla on kaksi kpl. Venttiilit on polkupyörän ilmaventtilien kokoiset ja näköiset osat ja maksaa alkuperäisenä noin 50,- kpl. Kannen venat on helppo vaihtaa kun ottaa venttiilikopan pois (jonka jälkeen tutustut AAH koneen toiseen tyyppivikaan eli öljyä vuotavat venttiikopat, mutta siinä ne tyyppiviat olikin).

              Srch:llä löytyy paljon lisää mm. tarkat osanrot. Audilla teetettynä maksa jotain 350,-

              Comment

              Working...
              X