Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yllättävä valoshow (A4 B8 3.0 TDI)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yllättävä valoshow (A4 B8 3.0 TDI)

    Tänne tuli joulu ajoissa:

    Kotimatkalla auto vilkutti ja valitti ainakin ESP faultia, Suspension control faultia, parking assistant faultia ja TPMS faultia.

    Katsotaan aamulla, mikä on tilanne. Mihinkähän voisi miettiä paikantavansa vian näin pääsemättä lukemaan vikakoodeja juuri nyt, kun ei itseltä VCDS:ää löydy?

    Ainakin Drive select tuntui toimivan nopeasti kokeillessa matkalla, mutta Hold assistant ei mennyt päälle. ADS:n vaikutusta iskareihin en saanut kunnolla havainnoitua, kun piti kolmeakymppiä ajella mössöistä hiekkatietä pitkin. Ohjaus ainakin säätyi.

    Autosta on DPF tyhjennetty pari kuukautta ja vajaa 5000 kilometriä sitten, samalla laitettu LTR-Racingin softa. En usko tällä olevan vaikutusta, kun auto on pelannut kuin unelma tähän asti ohjelmoinnin jälkeen.

    Viimeisimmässä huollossa viime viikolla vikakoodia oli tullut vain polttoainetankin luukun lukituksesta, mikä olikin jo tiedossa.

    #2
    Ootellaa sinne aamuun, ilman VCDS:n koodeja liian hakuammuntaa.

    Comment


    • #3
      Maalaisjärjellä mutuiltuna veikkaan että jostain puuttuu renkaan pyörintätieto.
      Mutta tosiaan, ensitilassa vikakoodit esiin niin viisastuu kummasti.
      Toisaalta ongelma saattaisi olla myös ratin asentotunnistimessa, kaikki noi mainitut kun varmasti senkin tiedon haluaa.

      Comment


      • #4
        Vikakoodit luettu. Vasemman etupyörän ABS -anturiin tuntui paikantuvan. Töistä lähtiessä koodien lukuun ja nosturille vakipajalle, auto pelasi taas normaalisti koko matkan. Nollattiin vikamuisti ja putsailtiin vähän anturia, joka näytti päällisin puolin ihan ehjältä. Ehjänä se ei olisi lähtenyt irti, joten ei sen kummemmin tarkasteltu.

        Kotiin ajellessa löi taas viat infonäyttöön, joten pitänee vaihtaa anturi.

        Comment


          #5
          Otsikko sopii parhaiten tähän. Potilas B8 Allroad 2.0 TDI.

          Aiemmin on valojen korkeudensäätö ollut ei-toimiva, ilmeisesti joku tanko poikki jolloin valot osoittaa liian alas.

          Tänään tuli käytyä myyrmäessä ja pysäköin auton keula ylöspäin mäessä. Kaverit sanoo että auto huutaa hälytin parkkipaikalla jatkuvasti. En saa loppumaan.

          Lähden ajamaan, niin auto valittaa sähköisen parkkijarrun virhettä. Radion näyttö kirkastuu ja ilmastoinnin valot sammuu. Hetken päästä valittaa ESP-vikaa. Nyt auto keksii myös valitaa valojen korkeudensäädön toimimattomuutta.

          Välillä kun parkkijarrun vika on päällä eivät vilkku, pyyhkimet tai mitkään vipstaakit ratin ympärillä toimi. Kaupan edessä ei meinaa sammua avainta painamalla. Auto seisoo nyt kadulla ja vaikka sekä sisätilan tutka ja hinaushälyt olen sammuttanut niin edelleen se välillä hälyttää.

          Kuullostaa kalliilta. Maton aluset on kuivia.

          Ideoita mistä katsoa? Akun maadoitus? Onko näissä B8:eissa sellaista "katso tästä" paikkaa kuten esim. A8 maadoituspiste?

          Saako B8:n lukkoon jos akun irroittaa?

          edit: otin akun maan irti, niin taas lähti häly huutamaan. Sillä on vissiin oma akkunsa. Keskuslukitus lakkasi tietysti toimimasta, mutta ei lähde autokaan enää käyntiin. Avainta työntämällä pysyy mittaristo pimeänä, mottori lähtee käymään ja sammuu hetikohta. Ilmeisesti meni nyt ajoneston parituskin sönder, eikä manuaalisa mainita yhtään miten paritetaan kaukosäätimetkään. tsih
          Viimeksi muokannut haraldh; 10.11.2018, 18:12.

          Comment


          • #6
            Vikakoodit pitäisi lukea ja uskoisin, että tuolla käytöksellä niitä on vino pino. Itse kallistuisin CAN-väylän/ohjainlaitteen suuntaan, koska sehän nuo kaikki mainitsemasi laitteet yhteen sitoo.

            Comment


              #7
              Autohan on kuin nainen. Tänään se käyttäytyi kuin mitään ei olisi eilen tapahtunutkaan. Kaivamalla ja keskustelemalla auton kanssa löytyy sitten sitä sun tätä.

              villho on oikeassa, todella pitkä litania virheitä mutta yksi uusiutuu ainakin moottorin kohdalla ja se on peräkoukun ohjausmoduuli (J345) virheellä "No Communication with Towing System Control Module".

              Voin erehtyäkin, mutta autossa oli mahdollisesti vieno sähkön haju kun tulin siihen aamulla. Muuten kaikki toimii kuten pitää, keskuslukituskin pelasi kuten pitää, avaimia parittamatta. Kaikki ESP- ja pysäköintijarruvirheet ovat nyt hiljaa.

              Olisiko auton pysäköimen ylämäkeen valuttanut jotain kosteutta johonkin moduuliin, tai sitten vain paska säkä? Missä tuo J345 on?

              Liitteenä 1 vikakoodit kaikkialta, 2 vikakoodit nollauksen jälkeen ja 3 moottorin virhekoodi joka uusiutuu.

              Muokkaus: takaluukun oikealla lokerossa on tuo J345. Koko tila ui vedessä, tai sitä oli muutama milli pohjalla. Vaahtomuovit kaikki läpimärki ja selvä sähkön haju. Otin tuon J345 moduulin irti niin se on kuin pesusieni, kun sitä puristelee tirskuu saumat vedestä. Otin sen auki, niin totaalisen finaalitapaus koko laite. Nyt haisee kädetkin sähkön pyhälle hengelle.

              Mistä tuo vesi siihen tilaa pääsee? Kattoluukusta vaiko ehkä pyöräholvista jotenkin? Ruskeaa se vesi näytti olevan, joten epäilisin että pyörän lähettyviltä. Auto kävi tuossa pari kuukautta sitten maalaamossa jossa vaihdettiin oikean takapyörän se muovinen pyöränkaari. Olisiko jäänyt tiivistämättä vai onko tuossa jokin patentti-kohta joka aina vuotaa?
              Attached Files
              Viimeksi muokannut haraldh; 11.11.2018, 12:42.

              Comment


              • #8
                J345 löytyy takakontista oikealta. Numero 5:


                Ja siihen liittyvät sulakkeet löytyvät siitä vierestä:


                Ensimmäisenä tuossa tosiaan voisi kokeilla vaikka sitä, että kytkee tuon J345:n kokonaan irti ja sen jälkeen vielä koodaa sen pois kaikkialta. Sen joutunee tekemään varmaan ainakin näihin kaikkiin (lisäksi en tiedä, pitääkö koodausten lisäksi joitain adaptaatioitakin muuttaa). Netistä löytynee retrofittausohjeet, joita voi seurata peruuttamalla :)
                Address 01: Engine (J623-CAHA)
                Address 09: Cent. Elect. (J519)
                Address 10: Park/Steer Assist (J446)
                Address 19: CAN Gateway (J533)
                Viimeksi muokannut villho; 11.11.2018, 12:47.

                Comment


                  #9
                  Kiitos villho, vähän itsekseni tuossa kyselin. Olitpa nopea vastaamaan. Moduuli on siis täynnä vettä.

                  Comment


                  • #10


                    Itse ottaisin akun irti ja myös ne muut ohjainlaitteet ja pyrkisin kuivaamaan ne mahdollisimman hyvin. Esim. tuo nro 1 (BCM2) on varsin kriittinen, sillä siinä on mm. auton immobilizer ja monien muidenkin fyysisten laitteiden ohjaus.

                    Tietysti pitää selvittää, mistä vesi on tuonne päässyt. Liittynee siihen, että auto oli parkissa ylämäessä, mutta eihän silti hyväksyttävää ole.

                    Jos paska osuisi vielä myöhemmin tuulettimeen, niin mulla on tallin hyllyssä ehjä BCM2 osanumerolla 8K0907064DP, mutta siitä puuttuu esim. sähköisen takaluukun ohjaus, joka sulla taitaa olla. Eikä vaihto ole PnP vaan sen voi tehdä vain marmorilla - jos rasian vaihtaa, niin autossa ei toimi "mikään", jopa OBD on mykkä. Marmorin laitteilla voi kuitenkin syöttää väylään sähköä toiseen suuntaan ja sen jälkeen uuden BCM2:n pystyy vaihtamaan. Sen jälkeen toki pitää vielä tehdä koodaukset ja adaptaatiot.

                    Comment


                      #11
                      Joo, näin pitää ilmeisesti tehdä. Kuullostaa pahalta jos ne muutkin vettyy.

                      Tämä on ilmesesti tunnettu ongelma kattoluukullisissa, takaosan poistoputkien päässä on jonkinlainen kumitötsä (akkukaukalon kumitötsä anyone) takapyörän sisälokarin päällä joka sitten jumiutuu. Tästä on ilmeisesti myös jonkinlainen takaisinkutsukin olemassa.

                      https://www.audizine.com/forum/showt...heck-are-they-!
                      https://www.audiworld.com/forums/a4-.../#post24040265
                      https://workshop-manuals.com/audi/a4...hoses_(avant)/
                      https://www.audiworld.com/forums/a4-...fried-2911562/

                      edit. vähän pelkäsin että parkkiavustimen moduuli olisi mennyt samalla, mutta koska siitä tuli pitkä piippaus virheen merkiksi niin se taitaa sittenkin olla OK. Se tarvitsee kumppanikseen vetokoukkumoduulin, joten siksi se ei vain toimi nyt. Ihan loogista jo ajattelee asiaa, parkkitutkahan ei toimi jos kärry on kytketty.
                      Viimeksi muokannut haraldh; 11.11.2018, 14:03.

                      Comment

                      Working...
                      X