Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Puhaltimen säätimien valot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Puhaltimen säätimien valot

    Autoni (Audi A4 1998) puhaltimien säätimien valot eivät toimi. Valot lakkasivat toimimasta vähitellen eli noin vuosi sitten ne toimivat silloin tällöin, nyt ne ovat kokonaan pimenneet. En sitten tiedä onko vika lamppujen polttimoissa, sähköjohdoissa, sulakkeessa vai missä? Puhaltimien alapuolella oleva sisäilmankiertokytkimen kytkentävalo toimii (muttei sekään aina). Pitäisikö polttimot vaihtaa (keskikonsolin paneeli aukeaa ilmeisesti näin) vai etsiä vikaa jostain muualta?

    #2
    Muistelen että lämppärin säätimille on yksi polttimo keskimmäisen säätimen takana. Hanikka lähtee irti vetämällä ja lamppu on helpointa vaihtaa "sopivan kokoisella" kumiletkulla.

    Comment


      #3
      Näyttää tuosta kuvasta siltä, että esim. hätävilkun katkaisijassakaan ei kiilu mitään valoa. Normaalisti mielestäni siinä kolmiosymbolissa ja/tai punaisessa neliössä tulee olla valoa, oli sitten virrat ja/tai parkit päällä. Eli kannattaisiko aloittaa tarkastamalla sulakkeetkin. Onhan se tietenkin mahdollista, että hantaakien takaa on polttimo palanut ja katkaisijasta ledit.

      Comment


        #4
        Kuva on otettu virta ja ajovalot päällä, mutta moottori sammutettuna. Hätävilkun valo syttyy vasta, kun moottori on käynnissä (tai virta-avain ääriasennossa). Hätävilkun valo siis toimii. Puhaltimien valot eivät näytä toimivan oli sitten moottori käynnissä tai ei (tai valot päällä tai ei). Täytynee katsoa huomenna tuonne keskimmäisen kytkimen taakse. Taitaa olla aika tiukassa se kytkin.

        Mystiseksi tuon puhaltimen kytkimien valojen sammumisen tekee se, että viime vuonna valot toisinaan paloivat, toisinaan eivät, eli valot eivät sammuneet kerralla. Mihinkähän tuo voisi viitata?

        Comment


        • #5
          Arvailuja: kontaktihäiriö (esim. hapettumisesta aiheutunut) polttimon kannassa tai jossain muualla, joka on sittemmin pahentunut ja näin valot eivät pala enää ollenkaan?

          Comment


          • #6
            Siellä on polttimo vaan palanut.Kävi samoin faceliftissä syksyllä.
            Kun laitoin parina kertana valot päälle ei noihin sytynyt mitään ja pikku napautus auttoi.
            Sitten kerran vaan välähti eikä tullut kuntoon ilman uutta polttimoa.
            Siitä vaan varovasti nitkuttelet sen moottorin namiskan ulos ja kaivat polttimon pois.

            Comment


              #7
              Eilen koitin nyhtää sitä keskimmäistä namiskuukkelia omastani irti, on niin tiukassa että usko loppui ennen kun irtosi. Eipä mulla kyllä tarvettakaan ole saada sitä irti, valot toimii. Ajattelin vain testata että muistinko oikein.. :) Mutta ilmeisesti muistin koska kukaan ei ole teilannut mun ajatusta..

              Comment


              • #8
                Polttimo ei ole keskinapin alla 98:ssa. Keskikonsolin kehys pitää irrottaa jonka jälkeen irrotat puhaltimen säätönappien kotelon. Polttimo on tuon kotelon takana.

                Comment


                • #9
                  Korjausoppaan mukaan napit lähtevät tuossakin vetämällä ja polttimo ON keskinapin alla mutta
                  siinä purkavat enemmänkin.Eikö polttimo sitten tule muka näkyviin suoraan ja onko siinä jotain sitten edessä?

                  Comment


                  • #10
                    Napit lähtee vetämällä ja ne on otettava pois mutta polttimo ei tule suoraan muka näkyviin vaan on purettava enemmän.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä itsellä ainakin '98 A4:sessa polttimo oli keskimmäisen säätimen takana, ja vaihto onnistui tosiaan vetämällä säädin irti ja sen jälkeen kumiletkua ja pihtejä käyttäen polttimo irti. Säädin oli muistaakseni kohtalaisen tiukassa ja siitä ei oikein hyvin saa kiinni, mutta kyllä sen pitäisi irti lähteä ilman varsinaista väkivaltaa.

                      Comment


                        #12
                        Vaihdon kesällä polttimon, joka tosiaan oli palanut. Polttimo tuli näkyviin keskimmäisen puhaltimen säätimen alta. Polttimo oli läpinäkyvän putkilon (johon säädin tulee kiinni) sisällä ja se oli helpoin poistaa oikeankokoisella kumiletkulla, jolla uuden polttimen asennus myös onnistui parhaiten. Säädin oli niin tiukassa, että usko meni ennenkuin se irtosi. Onneksi säätimen toiselle puolelle sai kierrettyä ohuen narun, jonka avulla toiselta puolelta sormilla tukien säädin lähti nitkuttamalla pois.

                        Comment


                        • #13
                          Yksi hyvä tapa on ottaa jotain kangasta, se säätimen päälle, pihdeillä kiinni ja veto.

                          Comment


                          • #14
                            Lainaten topickia: Onnistuuko b4:n säätimien valon vaihto samalla tavalla kuin A4:n ?

                            Comment


                              #15
                              Jos tarkoitat "manuaalisia" säätimiä, eli niitä ympyränmuotoisia niin kyllä. Nyppää 3 säädintä irti. Paljasstuu muistakseni 2 tai 3 ruuvi. Irrota. Paneelin alla on 3 lasikantaista poltinta. Marmoritiskillä ~2?/5kpl

                              Comment


                              • #16
                                Typ 89 manuaalisilla säätimillä ilmeisesti samanlain kuin b4? Oisko tietoa polttimon tyypistä, vaikka hinta ei kyllä hirvitä, mutta vois olla et lähtis 10c/kpl jos tietäs polttimon tyypin. Entäs noi istuinlämmittimien rullasäätimet, valot on nuista palanut, pystyykö vaihtamaan?

                                Comment


                                  #17
                                  Säätimien takana on normaalit 1.2 W:n lasikantapolttimot. Istuinlämppärien lamput on tinatut, sinne pitää ostaa vaikka jostain autoradioasennuksesta pieniä polttimoita. Lamppujen vaihdosta täällä on ollut juttuakin... en vaan just löydä sitä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos tarkoitat "manuaalisia" säätimiä
                                    Jep, just manuaalisia. Unohtui nuo automaticit. Tässä kelien pimetessä huomasin,
                                    että kaikki valot on pimeänä säätimien takaa.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X