Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 lämppärin puhallin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44 lämppärin puhallin

    Haulla löytyi jonkinlaista juttua asiasta, mutten viitsinyt enää vanhaa topikkia nostaa ylemmäs. Eli lämppärin puhallin toimii, mutta puhaltaa todella vaimeasti kolmostasolla. Ääriasennossa sammuu kokonaan, lienee kytkinvika. Joskus motarilla kovassa paahdossa saattoi hetken pyörähtää todellisella nopeudella niin pölläytti röörit puhtaaksi päin pläsiä.

    Eli siis; voiko moottori olla 'jumissa'? Auttaisiko hetken aikaa jos sinne suihkuttelisi rasvaa, vai onko ihan toivotonta? Vai etsinkö aiemman topikin mukaan vikaa kytkimien takaa tai sulaneista liittimistä?

  • #2
    Suattaapi olla myös itse moottorikin kaputt. Mulla toimi kuin vilkku (päällä, ei päällä) kunnes
    hiljeni sitten jossain vaiheessa kokonaan. Vika oli siis vain moottorissa.

    Comment


    • #3
      Tuo pelaa ihan nätisti ilman pätkimisiä, ainoastaan teho on vähän heikko. Raitisilmasuodatin oli umpipaskassa kun sen revin irti. Josko olisi vetänyt rojua ja pölyä sisuksiinsa; jumissa?

      Comment


        #4
        veikkaan kykintä tai etuvastusta...?

        Comment


        • #5
          tai ns sisäkiertoläppä kiinni. eli se joka on siinä raitissuod. ja moottorin välis

          Comment


            #6
            Jos puhallin toimii ykkös- ja kakkostasolla ihan ok? niin ei se moottori silloin ole rikki. Veikkaan viaksi puhaltimen kytkinhässäkkää. Siitä liukusäätimen toisesta päästä tahtoo kulua sellainen kontaktikappale joka aiheuttaa alkuun sen, että jotkin säätimen asennoista ei toimi, kunnes lopulta se hajoaa niin, että koko puhallin vaikenee. Voi se vika toki olla etuvastuksessakin, sen toiminta kannattaa kuitenkin mitata yleismittarilla ennen kuin ostaa uuden.

            Comment


              #7
              Jos ei toimi max. nopeudella normaalisti vika ei ole etuvastuksessa.

              Comment


              • #8
                Hämärästi muistan omasta lötköstä= Liukuvivut: Avaa konepelti/muovisuojus rintapellistä ja katso lämppärikoteloon. Missä asennossa on kotelon ilmaläppä, kun kojetaulussa oleva liukusäädin on max asennossa? Jos läppä ei ole täysin auki, niin säädä se vaijerin lämppärin päästä.
                Todella hämärää muistikuvaa- valitan:)

                Comment


                • #9
                  Tarkennetaan nyt vielä sen verran, ettei se puhallus ole ykkös- ja kakkostasollakaan ihan entisensä. Ykköstaso on vain vaimeaa hönkimistä. Täytyy nyt tänään tai huomenna katsoa tuo vaijeri ainakin, ja viikonloppuna availla enempi että saa nuo liittimet esiin. Kunhan ne ensin vain löytää. (;

                  Comment


                    #10
                    Jos puhallin toimii ykkös- ja kakkostasolla ihan ok? niin ei se moottori silloin ole rikki. Veikkaan viaksi puhaltimen kytkinhässäkkää.
                    Omassa Audissani on tänään hiljentynyt tuo lämmityslaite kokonaan. Se on oireillut jo pidempään ja oireet sopivat mielestäni tuohon Ilkan kuvaukseen.

                    Aiemmin tuo lämmitin toimi siten, että 1 & 2 asennot toimivat käsittääkseni normaalisti (vaikka melko hiljaisenoloisesti puhalsivat mielestäni) 3. asento ei toiminut jos kytkimen laittoi siihen kolmospykälän "loveen". Kolmosen sai toimimaan mikäli kytkintä hieman nitkutteli ja jätti sen sopivasti "huulelle". Max asento tuntui pelaavan normaalisti, eli ilmaa tuli suuttimista reilunlaisesti.

                    Tänään tuo lämmitin oli vielä aamulla toiminut normaalisti. Se oli kuitenkin tankkausen ajaksi säädetty pienemmälle jonka jälkeen se ei enää ollut inahtanutkaan. Autolle on päivittäin käyttöä ja samoin tuolle lämmittimelle, varsinkin näin talvella, joten tuo vika pitäisi paikallistaa mahdollisimman pian.

                    Mistä tuota Ilkan mainitsemaa kytkinhässäkkää voi etsiä? Vai tarkoittaako "kytkinhässäkkä" suoraan kojetaulussa olevaa kytkintä?

                    Comment


                      #11
                      Se "kytkinhässäkkä" on juurikin se kojelaudassa oleva puhaltimen liukusäädin.

                      Ihan ensiksi kannattaa kuitenkin kokeilla moottorin toiminta. Kytke vaikka akulta pluspiuha suoraan puhaltimen moottorin virtaliittimeen. Liitin löytyy puhaltimen moottorin läheltä, siitä tuulilasin etupuolella olevasta kaukalosta.

                      Jos moottori toimii tuolla plussajumpperilla, niin sitten kantsii tutkia kytkinhässäkkää. Vähän hankala selvittää sen toimintaa, mutta kun otat sen irti, niin asia valkenee. En nyt muista enään kovin hyvin miten se irroitetaan, aika helppo juttu se kuitenkin oli.

                      Comment


                        #12
                        Kuten Ilkka jo mainitsi, kannattaa irroittaa se liukusäädin ja hioa hapettumiset ja muut kontaktihäiriöitä aiheuttavat epämääräisyydet pois liukupinnoilta.

                        Comment


                          #13
                          Eilen oli sen verran joutilasta aikaa, että tuli katsastettua se liukukytkin. Purin sen keskikonsolin jota kautta aika näppärästi sitten pääsikin käsiksi niihin kytkimien kontaktipintoihin. Puhdistin kontaktipinnat käyttäen elektroniikan puhdistukseen tarkoitettuja kemikaaleja, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta toimintaan - tuuletin ei pyörinyt. Tuulettimen muuten sai pyörimään kun ruuvimeisselillä oikosulki ne kupariliuskat.

                          Kun kun puhditus ei tehonnut päätin irroittaa sen kytkimen kuparisen painojalan joka siis yhdistää itsekytkimessä ne kupariliuskat toisiinsa. Tästä nippelistä löytyikin sitten vähän pahempia hapettumia jotka olivat osittain jopa syövyttäneet ko. osaa. Hapettumat poistin kylmänrauhallisesti hiekkapaperilla, sekä tuosta pikkunippelistä, että itse kytkimen kontaktipinnoilta.

                          Tämän jälkeen vain osat takaisin paikoilleen, jotain sopivaa elektroniikan suoja- ja johdinainetta kontaktipinnoille ja paketti kasaan. Kytkin on nyt ainakin tähän asti toiminut moitteettomasti. Katsotaan nyt miten se ajanhammasta kestää.

                          Kiitokset Ilkalle ja Jassolle neuvoista.

                          Comment


                            #14
                            Kontaktipinnat kannattaa kemikaalikäsittelyiden sijaan aina raaputtaa tai hioa puhtaiksi, mikäli mahdollista. Mikäli intoa riittää, lopuksi kannattaa pinnat suojata sitten niillä kemikaaleilla.

                            Jossain vaiheessa sitten pitääkin jo taivutella niitä pintoja lähemmäksi toisiaan, mikäli ovat päässet kulumaan liian etäälle toisistaan. Siinä vaiheessa tosin mennään jo osien elinkaaren tekohengityksen puolelle ihan tosissaan.

                            Comment

                            Working...
                            X