En tiedä onko sähköpuolen vikaa vai olisko mekaanisella puolen. Mille osiolle jarru viat kuuluisi muutenkaan??
----
Lähtö kohta, auto toimii ok.
Kaupan parkki paikalle parkkiin.
Kaupasta tulon jälkeen kun käynnisti, niin keltainen ABS valo jäi palamaan ja mittariston keskellä iso punainen varoitus valo vilkkuu ja summeri/piippari piippaa punasen valon vilkkumisen tahtiin.
En ajanut metriäkään, sammutin ja käynnistin uudestaan.
Vika poistui.
Ajoin kotio, kaikki tuntuisi toimivan ok.
----
Auto seisoi viikonlopun yli.
Käynnistys, samat: keltainen ABS valo ja punavalo/summeri.
Sammutin, käynnistin, niin vika jäi edelleen päälle.
Ajoin autolla noin 1 km ja vika ei poistunut.
Mutta äkkiseltään tuntuisi, että jarrut toimi yleisesti ottaen ok.
Melko varmasti ABS ei toimi.
Sammutin auton ja käynnistin, vika valot poistui.
Jatkoin ajamista.
---
Tämän jälkeen lähes joka kerta kun auto on seissyt vähän pidempään (yli 30 minuuttia), niin vika ilmenee, mutta yleensä poistuu heti, kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan.
Muutaman kerran ei ole heti positunut vaan on joutunut parikin kertaa käynnistää, tai ensin vähän ajamaan.
---
Sen tiedän, että ABS pyörän anturit, jos ei lue tietoja, niin sytyttää vikavalon.
Mutta yleensä vika pitäis poistua kun autolla ajaa muutaman metrin, ei tarvitse sammuttaa.
Ja vastaavasti vika ei yleensä tule "itsestään" parkissa seistessä, vaan kesken ajon tai remontin jälkeen, jne.
Toki jokin kytkös häiriö jossain anturin johdotuksessa???
----
MINKÄLAINEN toiminta periaate ABS järjestelmällä on.
Ilmeisesti käynnistyksen yhteydessä testaa ABS pumpun??
Vika voisi johtua tuon testin havaitessa jokin vika?
Onko jotain "tyyppi" vikaa, jota voisi epäillä.
Antaako ABS puoli mitenkä vika koodeja, nekin toki voisi käydä luetuttamassa, mitä on jäänyt muistiin.
Missä päin autoa ABS "tietokone"?? Jos jossain lattia maton alla ja saanut vähän kosteutta väärään väliin?
---
Auto on
-97 A4 quattro.
480 tkm mittarissa.
Kuskin vetoakselin uloimmassa murroksessa on väljää. (pyörän laakerissa ei ole, joten ei pitäisi luku kehää päästä anturiin nähden etäisyys muuttumaan)
Uusi murros jo hommattu, kun kerkiäisi vaihtaa.
Toki lievä murros vika voisi aiheuttaa tärinää, joka aiheuttaa anturin liitokseen katkosta.
Murroksessa välystä jo 10-15 tkm ajan ja valo vika oireilu ollut vasta n. 300 km.
----
Lähtö kohta, auto toimii ok.
Kaupan parkki paikalle parkkiin.
Kaupasta tulon jälkeen kun käynnisti, niin keltainen ABS valo jäi palamaan ja mittariston keskellä iso punainen varoitus valo vilkkuu ja summeri/piippari piippaa punasen valon vilkkumisen tahtiin.
En ajanut metriäkään, sammutin ja käynnistin uudestaan.
Vika poistui.
Ajoin kotio, kaikki tuntuisi toimivan ok.
----
Auto seisoi viikonlopun yli.
Käynnistys, samat: keltainen ABS valo ja punavalo/summeri.
Sammutin, käynnistin, niin vika jäi edelleen päälle.
Ajoin autolla noin 1 km ja vika ei poistunut.
Mutta äkkiseltään tuntuisi, että jarrut toimi yleisesti ottaen ok.
Melko varmasti ABS ei toimi.
Sammutin auton ja käynnistin, vika valot poistui.
Jatkoin ajamista.
---
Tämän jälkeen lähes joka kerta kun auto on seissyt vähän pidempään (yli 30 minuuttia), niin vika ilmenee, mutta yleensä poistuu heti, kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan.
Muutaman kerran ei ole heti positunut vaan on joutunut parikin kertaa käynnistää, tai ensin vähän ajamaan.
---
Sen tiedän, että ABS pyörän anturit, jos ei lue tietoja, niin sytyttää vikavalon.
Mutta yleensä vika pitäis poistua kun autolla ajaa muutaman metrin, ei tarvitse sammuttaa.
Ja vastaavasti vika ei yleensä tule "itsestään" parkissa seistessä, vaan kesken ajon tai remontin jälkeen, jne.
Toki jokin kytkös häiriö jossain anturin johdotuksessa???
----
MINKÄLAINEN toiminta periaate ABS järjestelmällä on.
Ilmeisesti käynnistyksen yhteydessä testaa ABS pumpun??
Vika voisi johtua tuon testin havaitessa jokin vika?
Onko jotain "tyyppi" vikaa, jota voisi epäillä.
Antaako ABS puoli mitenkä vika koodeja, nekin toki voisi käydä luetuttamassa, mitä on jäänyt muistiin.
Missä päin autoa ABS "tietokone"?? Jos jossain lattia maton alla ja saanut vähän kosteutta väärään väliin?
---
Auto on
-97 A4 quattro.
480 tkm mittarissa.
Kuskin vetoakselin uloimmassa murroksessa on väljää. (pyörän laakerissa ei ole, joten ei pitäisi luku kehää päästä anturiin nähden etäisyys muuttumaan)
Uusi murros jo hommattu, kun kerkiäisi vaihtaa.
Toki lievä murros vika voisi aiheuttaa tärinää, joka aiheuttaa anturin liitokseen katkosta.
Murroksessa välystä jo 10-15 tkm ajan ja valo vika oireilu ollut vasta n. 300 km.
Comment