Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lasinnostimen taustavalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lasinnostimen taustavalo

    Alkoi kuljettajan oven yksi lasinnostimen taustavaloista vilkkumaan tuossa aamulla. Itse lasinnostotoiminto toimii mainiosti (niin kuljettajan ovetsa kuin ko. oven omasta kytkimestä) taustavalo vain vilkuttaa. Ilmeisesti polttimovika vai tuleeko jotain muuta mieleen?

    Onko joku mahdollisesti avannut ko. lasinnostinyksikön kuljettajanovesta ko. autosta?
    Nyt tarvitsisi tietää mistä kohtaa lasinnostinyksikköä lähtisi raottamaan auki ettei tulisi vahinkoa ja minkä kokoset polttimot noiden nappien alla on?

  • #2
    yksikkö irtoaa kun työnnättää koko hoitoa taaksepäin, ja nostaa etulaidasta. Takapäässä on semmoinen jousipainatus. Itse valo on punainen 3mm ledi. Kytkintä purkaessa pitää ensin keinunappi irroittaa, sitten loppuosa kytkimestä irtoaa alaspäin.

    Vilkunta tosin tunnustaa äkkiseltään juotosvialta, tai kosketushärö liittimessä. Itsellä oli ledi kuollut

    Comment


    • #3
      Kiitos vinkistä!
      Täytyy avata ja ihmetellä mikä aiheuttaa vilkkumisen.

      Comment


        #4
        Ledit niistä kuolee, koska niissä on luokkaa 300ohm etuvastukset. Itse vaihdoin kaikki ledit ja vastukset kilosiin niin hieman pidempi elinikä on odotettavissa.

        Comment


        • #5
          Juu täytyy samalla vaihtaa kaikki ledit kun ottaa auki.

          Comment


          • #6
            Huvikseni eilen korjailin urssin pimeät polttimot.

            Takalukon valaistus meni kivuttomasti ja hieno tuli :)

            Mutta sitten pari ongelmaa...
            Kuljettajan ovesta oli kahdesta sähköikkunan napista ledit poksahtaneet.
            Vaihto itsessään meni ihan ok, vaihdoin siis vain ne kaksi palanutta.
            Noh, paketti takaisin autoon ja nämä kaksi vaihdettua oli ihan huomattavasti kirkkaammat kuin kaksi muuta.
            Meinasin jotta vaihdan ne toisetkin. Mutta yllätys oli suuri kun nämä kaksi muuta olikin toteutettu pintaliitosledillä ja vastuksella!?
            Eihän tollasia kombinaatioita kai tehtaalta voi tulla, joku lienee ostanut uudet kytkimet kokonaan ehkä siksi kun vanhoista on ollu ledit pimeenä. Vai?

            Nooh, laskettiin työkaverin kanssa että sellainen 600 ohmin etuvastus niihin toisiin voisi himmentää tarpeeksi. Mutta ei vaikuttanut mitään.
            Seuraavaksi kokeilin 1kohm etuvastuksella ja sillä tuli lähes samanlainen, eli sellaiset sinne jätin.

            Eli tuollainen vain informatiivisena asiana (ja pidemmän kautta selitettynä taas).
            Pintaliitostekniikalla toteutetun kytkimen tunnistaa vanhemmasta jalallisilla komponenteilla toteutetusta siten, että pintaliitoskytkin on fyysisesti matalampi. Eron näkee silmällä selvästi.

            Myös sumuvalojen kytkimien polttimot oli pimeinä.
            Niihin löysin 1,2W polttimot mutta nehän on kuin petteri punakuonot verrattuna muihin kytkimiin rivissä.
            Saako noita ko. lasikantahehkuja pienemmällä teholla vielä? Paikallisessa elektroniikkapuljussa ja Motonetissa eioota.

            Comment


            • #7
              Tsekkaa jos löytyy sopiva www.partco.fi -> Tuoteluettelo -> Osa2. Elektroniikan passiivikomponentit ja sieltä pdf:stä sivulta 40 saattais löytyä sopiva polttimo?
              Niin juu ensi viikon alussa tilaan partcosta kompoja eli laita privaa jos sopivaa tilattavaa löytyy!
              Multa saattais löytyä hyllystä joitakin punaisia/vihreitä/keltaisia ledejä jos haluut testata...

              Comment


              • #8
                No itse asiassa toi ikkunanostimien valaistus ratkesi sillä 1kohm etuvastuksella.

                "Ongelmana" enää sumuvalokytkimien liika kirkkaus.
                Siihen ajattelin kokeilla niinkin yksinkertaista kikkaa kuin 24V 1,2W polttimot. Ne varmaan on himmeämmät kuin 12V vastaavat mutta kuinka paljon, jää nähtäväksi.

                Comment


                  #9
                  Ne on niin himmeät, että en usko edes näkyvän napin lävitse. Voihan niihin lankapolttimoihinkin laittaa vastuksia eteen.

                  Partcolta löytyy kaksi sopivaa 6mm:stä, joista valita:
                  PL 12V X 12 V 60 mA .........0,45
                  PL 14V X 14 V 40 mA .........0,45

                  Ja 10mm:siä:
                  L 12V X 12 V 40 mA .........0,45
                  L 14V X 40 14 V 40 mA .........0,45
                  L 14V X 80 14 V 80 mA .........0,45

                  Comment


                    #10
                    Ainakin paikallisessa autoradioasennuksessa myydään noita juotettavia polttimoita sekä 12 V:n että 14 V:n nimellisjännitteellä. Asentajasetä sanoi, että 12 V on turha laittaa, ei kestä. Itsellä kesti vajaan vuoden, kun en uskonut. :) 14 V kesti useamman vuoden.

                    Comment


                    • #11
                      kytkimien lamput

                      Käykös siinä kytkimen valaistuksen kanssa niin että uusi lamppu on hetken aikaa kirkkaampi uutuuttaan. Vanhassa lisäksi hapettumia kontakteissa ja kenties pölyä lampun pinnassa.

                      -> uusi näyttää kirkkaammalta.

                      Näinhän se ajovaloa vaihtaessa käy.

                      Ja etuvastuksellahan se polttimo himmenee kuten ledi.

                      Comment


                      • #12
                        Mää kuitenkin kokeilen, vaikka sanoisitte mitä ;)

                        Myös etuvastuksen laittaminen on vähän niin ja näin. Tuon polttimonhan itsessään saa vaihdettua vaan repäisemällä kytkimestä kuoren pois.
                        Jos etuvastusta meinais kikkailla, pitäis repiä koko kytkin huitun kettuun.

                        Jollei 24V polttimo tuo ratkaisua, niin pitää sitten kattoo Partcolta jotain.

                        Comment


                          #13
                          Nuo 12V lamput on mielestäni speksattu jonnekin 10-12V alueelle ja 14V 12-15V. Autossa menee jännitteet kuitenkin lähemmäs 13V.

                          Comment


                          • #14
                            Nii joo, jäi kertomatta että jos uusi 12V polttimo on julmetun kirkas vanhojen rinnalla, niin kokeilee 24V polttimoa.

                            Itsellä tuo on just passeli noin, ja kestää varmaan maailman tappiin.

                            Comment

                            Working...
                            X